Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€50.00
Per saldo:
€-200.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief?
door
Bahn-AG
Vandaag
om 16:42:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Nullus
Vandaag
om 16:29:51
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
door
bord4kop
Vandaag
om 16:29:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
door
fleischmann1
Vandaag
om 16:18:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 15:58:15
Al mijn goede ideeën...
door
bask185
Vandaag
om 15:23:03
US diorama in H0
door
VAM65
Vandaag
om 15:22:05
Beekdaelen in H0
door
VulcanRaven
Vandaag
om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
spoorijzer
Vandaag
om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²)
door
Jack Black (NS1220)
Vandaag
om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails)
door
Jelmer
Vandaag
om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links
door
Jeroen Water
Vandaag
om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei?
door
Dave.......
Vandaag
om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
RK
Vandaag
om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
mass am see
Vandaag
om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit
door
Railman
Vandaag
om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30)
door
MacArthur
Vandaag
om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1
door
MaraNCS
Vandaag
om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Jack Black (NS1220)
Vandaag
om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass
door
Hans GJ
Vandaag
om 11:30:20
Bauarbeiten im gange
door
Dave.......
Vandaag
om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO
door
Duikeend
Vandaag
om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024
door
bernhard67
Vandaag
om 08:42:53
De Hondsrugbaan
door
mass am see
Vandaag
om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn
door
Jelmer
Vandaag
om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan
door
J. Moors
Vandaag
om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag
door
WimM
Vandaag
om 00:42:50
Raadplaatje
door
Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
Bouw BVZ Gm 3/3
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Bouw BVZ Gm 3/3 (gelezen 5268 keer)
BVZfan
Smalspoormalloot
Offline
Berichten: 109
HGe 4/4 II
Bouw BVZ Gm 3/3
«
Gepost op:
01 maart 2007, 11:12:07 »
Enthousiast geworden door alle (om-)bouw verhalen op deze website, ben ik nu zelf ook aan het kijken of ik een model zelf kan gaan bouwen, aangezien het niet te verwachten is dat Bemo (het is immers Zwitsers smalspoor) dit model uit gaat brengen.
Het betreft hier de
BVZ Gm 3/3 nr. 71
.
Hier
zijn enkele technische gegevens te vinden.
Nu is mijn grootste probleem het onderstel en de motor. De opbouw kan ik wel aardig verzinnen hoe ik dat moet gaan doen. Eventuele probleempjes of vragen die ik daarbij heb, stel ik dan wel als ik ermee bezig ben.
Maar het betreft hier dus een rangeerlok met 3 (aangedreven) assen. Bemo heeft geen andere lok in zijn assortiment die ik voor het onderstel kan gaan gebruiken. Het origineel heeft een as-afstand van 1100mm, dus in model zo'n 12,64mm. De drie assen vallen dus binnen een afstand van 25,29mm van elkaar. Hoe zou ik dat voor elkaar kunnen krijgen, en dan ook nog in combinatie met een motor eraan.
Iemand van de experts enig idee hoe dit te doen zou zijn??
- Paul
«
Laatst bewerkt op: 04 april 2007, 08:24:29 door BVZfan
»
Gelogd
Groet,
Paul
Website:
http://zermattbahn.weebly.com
Private SNAFU
Offline
Berichten: 1744
Member of the 1(to)87 gang
Re: Planning BVZ Gm 3/3
«
Reactie #1 Gepost op:
01 maart 2007, 11:18:34 »
Paul,
Neem eens contact op met Piet Peetoom van GM&S, die leveren naar ik meen aandrijvingen op maat.
Succes met de bouw in ieder geval!
Gr
Bart
Gelogd
Website
NS - IVa (1968 - 1978) / Koploper / LocoNet / IB+ProfiBoss / Modulebouw
Tjalling
Offline
Berichten: 3388
Re: Planning BVZ Gm 3/3
«
Reactie #2 Gepost op:
01 maart 2007, 19:07:27 »
Paul,
Kijk eens of je iets van Tillig op de kop kunt tikken. Ik heb hier een smalspoorlokje liggen, 3 assig dat een asafstand heeft van 12-13 mm. Het is de h0e versie, maar die op h0m zal dezelfde maat hebben. Misschien kun je via ebay Duitsland nog iets vinden.
Groet,
Tjalling
Gelogd
modulebaan.nl
BVZfan
Smalspoormalloot
Offline
Berichten: 109
HGe 4/4 II
Re: Planning BVZ Gm 3/3
«
Reactie #3 Gepost op:
22 maart 2007, 08:20:03 »
Inmiddels al flink verder wezen plannen. Daar ik geen CAD of ander 3D programma heb, ben ik de lok eigenwijs in voorlopig Word in schaal 1:87 aan het tekenen. Dit is niet het makkelijkste programma om in te gaan tekenen, maar het gaat (zoom op 500% helpt ook) en de printjes zijn uiteindelijk behoorlijk nauwkeurig.
Hier een overzicht van mijn bouwplaat voor het eerste kartonnen exemplaar wat moet ontstaan:
Van een aantal schuine en halfronde onderdelen zal straks nog moeten blijken of de maten kloppen. De rechte lijnen zijn allemaal wel makkelijk te berekenen.
Daarnaast ook nog wat vragen uitgezet inzake de aandrijving. Dhr. Peetoom van GM&S had gereageerd dat hij niet direct een aandrijving had die in het model paste. Hij heeft de vraag verder uitgezet bij zijn Australische leverancier. Het Tillig-lokje van Tjalling heeft inderdaad ongeveer de juiste asafstand. Ik kan deze lok alleen momenteel nog niet echt goedkoop vinden.
Via een ander draadje kwam ik de tram-aandrijvingen van
Halling
in Oostenrijk tegen. Deze leveren een Vario antrieb waarbij je de as-afstand op 26 mm kan zetten (2 assen). Ik heb hen de vraag gesteld of hier een derde, niet aangedreven as, is tussen te zetten. Dit zou volgens hen moeten kunnen, en ik krijg nu gratis een dummy-behuizing van de motor opgestuurd om te proberen! Kijk, da's nou eens service!
Volgens mijn berekeningen zou de motor ook in het model moeten passen:
Het project lijkt een beetje van de grond te komen!
- Paul
Gelogd
Groet,
Paul
Website:
http://zermattbahn.weebly.com
Tjeerd
Offline
Berichten: 243
Re: Planning BVZ Gm 3/3
«
Reactie #4 Gepost op:
22 maart 2007, 10:58:28 »
Leuk project.
Misschien een beetje of topic, maar zelf "teken" ik altijd met powerpoint. Werkt veel beter. Als een deel van of de hele tekening klaar is dan alles selecteren en groeperen (tekenen --> groeperen). Dan kan je het makkelijk naar word kopieren. In powerpoint heb je namelijk een vast "grid" en in word verspringt dit nog al eens...
groeten, Tjeerd
p.s. Heb zelf laatst een mooie H0m V10c als (niet helemaal correcte) rangeerlok aangeschaft. Voor een aansluiting op RhB en/of BVZ lijn. Lekker langzaam kruipen en dan met die koppelstangetjes...
Gelogd
H0 & H0m/e/f. BLS/SBB, RhB, (ex-)DR (normaal- en smalspoor) en ÖBB.
BVZfan
Smalspoormalloot
Offline
Berichten: 109
HGe 4/4 II
Re: Planning BVZ Gm 3/3
«
Reactie #5 Gepost op:
23 maart 2007, 09:06:11 »
OK, eerst maar eens een kartonnen modelletje provisorisch in elkaar gedraaid. Details zoals de grote uitlaten op het dak ontbreken natuurlijk nog. Hier twee beelden ter vergelijking:
Voorkant
Acherkant
Afgezien van de hoeken die in het modelletje niet afgerond zijn vind ik het er al aardig op lijken.
- Paul
Gelogd
Groet,
Paul
Website:
http://zermattbahn.weebly.com
Erik-Jan Renting
Offline
Berichten: 66
NS H0
Re: Planning BVZ Gm 3/3
«
Reactie #6 Gepost op:
23 maart 2007, 11:44:04 »
hey die manier van werken komt me bekend voor, goed bezig
Gelogd
img src="
http://img76.imageshack.us/img76/9121/phto0002fy3.th.jpg
" border="0"/></a>
Monobrachius
Offline
Berichten: 889
LE II
Re: Planning BVZ Gm 3/3
«
Reactie #7 Gepost op:
23 maart 2007, 15:51:10 »
Hier komt de manier van werken ook bekend voor. Alleen gebruikte ik geschaalde tekeningen die liet kopieëren (dank aan de VVV van Tittisee
). Daarna met Prit op 0,5mm polystyrol plakken en lekker gaan snijden. Daarna pulk je het papier er zo van af, even onder de kraan om het restje Prit eraf te krijgen en klaar is Henk.
Alleen zie je dan altijd dat die tekeningen net niet helemaal kloppen...
Maar dit is een hele goed manier om te beginnen van het bouwen van plastic. Ik heb als eerste een wijkje in 1:250 gebouwd voor CKV (vak op de middelbare school), vervolgens toen verder gegaan met bussen, vrachtwagens, autootjes, vervolgens smarts, lambo's, tanks en als laatste een Apache-helikopter. Daarna nog eens een stuurstand-container gebouwd (voor trek-duwgebruik
op een klein lijntje, ik zou hem eigenlijk eens omzetten in styreen
). Vervolgens heb ik wat styreenbouwsels gezien in de Railmagazine en toen besloten ik dat ik dat toch zeker ook wel kon. Niet dat ik zoveel heb afgemaakt, maar ik bouw inmiddels er wel lekker op los.
Groetjes,
Henk
«
Laatst bewerkt op: 04 april 2007, 16:13:42 door Monobrachius
»
Gelogd
K.Bay.Sts.B
BVZfan
Smalspoormalloot
Offline
Berichten: 109
HGe 4/4 II
Re: Planning BVZ Gm 3/3
«
Reactie #8 Gepost op:
04 april 2007, 08:23:28 »
Gisteravond was mijn vrouw de deur uit en de kleine lag te slapen, dus.... mooi tijd om verder te knutselen:
als eerste met de ontvangen lege motorbehuizingen van Halling bezig geweest. Eerst deze eens onder het kartonnen model geplaatst:
Hierna maar eens aan het snijden en hakken geslagen om de derde as ertussen te proppen:
De derde as past ertussen en zelfs met motor zou het geen probleem moeten zijn, dus het hoofdstuk aandrijving kan ik denk ik hiermee afsluiten.
Daarna heb me maar eens gewaagd aan de eerste stappen in de eed’le styreenfrotkunst, zoals Floris dat zo mooi kan zeggen.
Bij de plaatselijke modelbouwboer twee platen styreen gehaald (0,5 mm en 1,0 mm) en maar eens aan het tekenen, snijden en plakken geslagen. Tussentijds natuurlijk kijken of de maten kloppen:
Vooral de op het tweede plaatje zichtbare raamstijlen zijn nogal ielig en daardoor behoorlijk lastig te snijden. Nu nog de rondingen van de ramen netjes krijgen. Daarvoor moet ik nog even kijken hoe ik dat doe, want ze breken zo als je er met een vijltje overheen gaat.
Op naar de volgende stappen....
- Paul
Gelogd
Groet,
Paul
Website:
http://zermattbahn.weebly.com
Ferry van der Meij
Offline
Berichten: 129
Re: Bouw BVZ Gm 3/3
«
Reactie #9 Gepost op:
04 april 2007, 08:43:55 »
Ziet er leuk uit Paul! Inspirerend
Leuke loc ook.
Ik blijf het met belangstelling volgen.
Ferry
Gelogd
Begin de dag met een lach. En eindig de dag ook zo.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
Bouw BVZ Gm 3/3