Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:55:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:53:47
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door maartenvdb
Vandaag om 21:48:20
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
Vandaag om 21:38:43
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 21:31:36
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 21:20:49
Her-(her-)beginnen door J. Brans
Vandaag om 21:13:45
Raadplaatje door GerardvV
Vandaag om 21:05:30
Station Roodeschool door frenkievee
Vandaag om 21:00:11
Hebden Bridge, digitale modulebaan in schaal 00. door Donny95
Vandaag om 20:17:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 20:03:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door JoopSpoort
Vandaag om 19:18:35
Esu Loksound - NS Wadloper? door Bahn-AG
Vandaag om 19:12:39
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Robert vh Prutsert
Vandaag om 18:37:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Rob Ellerman
Vandaag om 18:17:15
Aanpassen baanplan bestaande baan door Joz
Vandaag om 18:12:32
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 16:51:48
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:51:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:48:43
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door defender
Vandaag om 16:00:05
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Ronald69
Vandaag om 15:53:02
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door R1954
Vandaag om 14:43:06
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:23:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 14:05:01
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Ronald Halma
Vandaag om 13:24:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:35:17
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 12:20:07
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 11:58:44
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 11:50:36
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Vroeger
Vandaag om 11:45:26
  

Auteur Topic: Conrad aandrijving op Viesmann 5212/LDT S-DEC-4-DC  (gelezen 3587 keer)

Marc M

  • Offline Offline
  • Berichten: 646
Conrad aandrijving op Viesmann 5212/LDT S-DEC-4-DC
« Gepost op: 01 July 2011, 18:04:11 »
Hallo,

Ik ga beginnen met de bouw van mij nieuwe baan. Alle Profi-rails is de deur uit en vervangen door Roco-line. Voor de aandrijving van de wissels wil ik de conrad wisselmotoren gaan gebruiken. Van mijn vorige baan heb ik nog een groot aantal Viessmann 5212 en LDT S-DEC-4-DC decoders voor het schakelen van wissels. Ik heb ondertussen begrepen dat deze, met tussenkomst van een aparte schakeling per wissel, ook geschikt zijn voor de conrad wisselmotoren. Werkt dit goed of is het verstandiger om de wisseldecoders te vervangen door bijv. de LDT M-DEC decoder?

Marc
Groeten, Marc

H0, Tijdperk V/VI, DB-AG, ESU Ecos + Koploper

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
Re:Conrad aandrijving op Viesmann 5212/LDT S-DEC-4-DC
« Reactie #1 Gepost op: 01 July 2011, 19:01:39 »
de lenz  doet 6 wissels aansturen.   

wisselspanning naar de wisselspeolen, dus geschikt voor die conrad dingen.


zo... weer een keus erbij  ;D

Marc M

  • Offline Offline
  • Berichten: 646
Re:Conrad aandrijving op Viesmann 5212/LDT S-DEC-4-DC
« Reactie #2 Gepost op: 01 July 2011, 19:37:55 »
Welke Lenz bedoel je dan?
Groeten, Marc

H0, Tijdperk V/VI, DB-AG, ESU Ecos + Koploper

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
Re:Conrad aandrijving op Viesmann 5212/LDT S-DEC-4-DC
« Reactie #3 Gepost op: 01 July 2011, 21:57:06 »

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2039
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re:Conrad aandrijving op Viesmann 5212/LDT S-DEC-4-DC
« Reactie #4 Gepost op: 01 July 2011, 22:05:10 »
Marc, heb je dit gezien: http://www.ldt-infocenter.com/page/pdf/page_203.pdf

Je kunt je bestaande decoders prima combineren met een relais of een simpele transistorschakeling, nieuwe kopen is nergens voor nodig (vind ik).
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8838
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Conrad aandrijving op Viesmann 5212/LDT S-DEC-4-DC
« Reactie #5 Gepost op: 01 July 2011, 22:10:02 »
Het omschakelen met de hulpschakeling is geen enkel probleem.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Marc M

  • Offline Offline
  • Berichten: 646
Re:Conrad aandrijving op Viesmann 5212/LDT S-DEC-4-DC
« Reactie #6 Gepost op: 01 July 2011, 22:11:19 »
Hans,

Dat had ik inderdaad gezien en ook de transistorschakeling. Mijn intentie is om de laatste te gebruiken.

Ik vroeg me alleen af of dit ook storingsvrij werkt en of er nog nadelen aanzitten tov bijvoorbeeld een Lenz LS150.
Groeten, Marc

H0, Tijdperk V/VI, DB-AG, ESU Ecos + Koploper

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8838
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Conrad aandrijving op Viesmann 5212/LDT S-DEC-4-DC
« Reactie #7 Gepost op: 01 July 2011, 22:15:04 »
Het nadeel is dat je er een extra schakeling tussen zet. Dus mogelijk wat meer storingsgevoeliger dan als je alleen maar een decoder en een wisselaandrijving hebt. Zelf heb ik het niet maar er zijn genoeg mensen zie wel deze constructie gebruiken en dat tot volledige tevredenheid. Je kan altijd één of meerdere schakeling bouwen en uitproberen. Dat kost niet zo heelvee. Mocht het niet bevallen dan kan je altijd nog overstappen op andere decoders.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Marc M

  • Offline Offline
  • Berichten: 646
Re:Conrad aandrijving op Viesmann 5212/LDT S-DEC-4-DC
« Reactie #8 Gepost op: 01 July 2011, 22:25:04 »
Ik las alleen op een site dat de Conrad aandrijvingen een flinke opdonder krijgen bij het schakelen met bijv. 16 V wisselspanning op de wisseldecoders. Zoerg zelfs dat de zijwanden wijken bij het schakelen. Iemand hier ervaringen mee?

Groeten, Marc
Groeten, Marc

H0, Tijdperk V/VI, DB-AG, ESU Ecos + Koploper

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2039
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re:Conrad aandrijving op Viesmann 5212/LDT S-DEC-4-DC
« Reactie #9 Gepost op: 01 July 2011, 22:34:23 »
Als ik het goed heb gezien is schakelt de Viessman naar positief en de LDT naar massa, dus als je voor beiden dezelfde oplossing wilt gebruiken zou ik een relais gebruiken.
Als ik gelijk heb en je wilt het met transistors oplossen zul je 2 verschillende schakelingen moeten gebruiken.

Ik ben net zelf voor mijn modelspoorclub bezig met een printje dat voor beide doeleinden gebruikt kan worden:


Bovenste voor schakelen naar positief (Viessmann dacht ik) en onder voor schakelen naar massa (LDT volgens mij).
Zoals je ziet zit er in de schakeling de mogelijkheid een 7812, 7809 of 7808 op te nemen (of een draadbrug).
Daarmee kan de spanning voor de motoraandrijving worden beperkt, bij ons moet dat omdat we 24 Volt gebruiken.
Bovendien vind het mooier als ze langzaam omgaan, bijvoorbeeld met 8 Volt in plaats van 12 Volt...

Deze schakeling is geinspireerd op (gejat van) http://www.reinhardt-netz.de/SX_Motortreiber_2.html
En die had het weer van de Lenz LA010, zie http://www.lenz-elektronik.com/digitalplus-schaltdecoder.php
« Laatst bewerkt op: 01 July 2011, 22:45:43 door HansQ »
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Marc M

  • Offline Offline
  • Berichten: 646
Re:Conrad aandrijving op Viesmann 5212/LDT S-DEC-4-DC
« Reactie #10 Gepost op: 01 July 2011, 22:45:06 »
Das vervelend!

Ik heb de spullen voor onderstaande schakeling wel in huis, maar deze zou dus mogelijk niet werken met de LDT decoders. Welke hulpschakeling is daarvoor dan wel nodig? Is daar een schema/onderdelenlijstje van?

Groeten, Marc



Bron: Encyclopedie
Groeten, Marc

H0, Tijdperk V/VI, DB-AG, ESU Ecos + Koploper

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8838
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Conrad aandrijving op Viesmann 5212/LDT S-DEC-4-DC
« Reactie #11 Gepost op: 01 July 2011, 22:46:48 »
Zie daarvoor dan het andere schema dat in de Encyclopedie staat. Die schakelt anders om.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2039
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re:Conrad aandrijving op Viesmann 5212/LDT S-DEC-4-DC
« Reactie #12 Gepost op: 01 July 2011, 22:47:25 »
Ja, dat is dus gelijk aan een Lenz LA010 hulpschakeling met schakelen naar massa volgens mij.
Wat ik gedaan heb is zowel de eindtrap van de Lenz als de hulpschakeling opnemen, in feite dus een hele H-brug.
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Marc M

  • Offline Offline
  • Berichten: 646
Re:Conrad aandrijving op Viesmann 5212/LDT S-DEC-4-DC
« Reactie #13 Gepost op: 02 July 2012, 09:23:37 »
Ik heb de conrad wisselaandrijvingen aan de praat gekregen via een Viessman 5212 met de LA010 schakeling.

Ze gaan echter zeer "hard" om. Is deze snelheid waarmee de aandrijving schakelt omlaag te brengen?

Ik heb geprobeerd de diodes, welke standaard aan de bruine draden van de wisselaandrijving zitten, te laten zitten. Hiermee liep hij wel wat rustiger om, maar soms maar half, dus ik heb ze toch maar verwijderd.

Bij een weerstand in de voeding (16V AC) naar de decoder werkte het helemaal niet meer. Is het mogelijk om met een weerstand op een andere locatie te werken. Ik hoorde bijvoorbeeld in de gele draad tussen de decoder en de LA010.

Iemand een goed idee?

Marc
Groeten, Marc

H0, Tijdperk V/VI, DB-AG, ESU Ecos + Koploper

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2039
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re:Conrad aandrijving op Viesmann 5212/LDT S-DEC-4-DC
« Reactie #14 Gepost op: 02 July 2012, 10:28:35 »
Ikzelf gebruik een 8 Volt voeding voor de Conrad aandrijvingen zodat ze wat langzamer 'om' gaan.
De Viesmann decoder kun je van een aparte voeding voeding voorzien, naast de aansluitingen van de railspanning voor het DCC/MM signaal. Als je daar bijvorobeeld een oude Marklin trafo voor gebruikt en de knop ergens in het midden zet, kun je de spanning naar de Conrad aandrijvingen regelen...
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix