Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Nederlandse" modellen door Pauldg
Vandaag om 19:37:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:07:11
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 19:04:45
Pfarrerwinkel bahn door puntenglijder
Vandaag om 19:02:32
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 19:00:28
Bouw van materieel 40 treinstellen door puntenglijder
Vandaag om 18:58:57
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Simplex
Vandaag om 18:56:16
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
Vandaag om 18:53:42
Bisonkit verdunner door Pauldg
Vandaag om 18:39:40
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door JohnRobertGrunn
Vandaag om 18:31:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Marco1044
Vandaag om 18:10:03
LS Models 2024 door 4020 281-4
Vandaag om 18:03:40
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
Vandaag om 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:49:52
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 16:40:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
Vandaag om 16:03:04
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door MathynK
Vandaag om 15:28:02
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Besselspoor
Vandaag om 15:22:30
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
Vandaag om 14:17:23
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door spoorzeven
Vandaag om 14:07:57
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 12:10:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:40:39
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:26:46
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 11:10:33
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:49:22
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 10:17:03
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 10:07:29
  

Auteur Topic: Wie kan mij helpen. plaatsen seinen, blokbaan, digitaal, Marklin CS en ITrain ?  (gelezen 8613 keer)

Zolderbaan

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
Beste trein experts.

Ik loop een tijdje met een vraag waar ik niet uitkom. Wie zou mij kunnen helpen bij het intekenen van seinen en hun schakelopties en welke type seinen (aantallen) heb ik nodig in het onder vermelde Marklin HO C Spoor. Welliswaar gebruik makende van het Marklin Centraal Station, PC besturing ITrain alles digitaal met het oog op de toekomst en blokbaan.

Heb namelijk iets complex bedacht met lange sporen, qua lengtes, op een klein oppervlak met 4 hoogtes. Toch enigszins met R2 en grotere bochten en op een enkele plek R1. Verder is het idee van twee sporen in mijn plan. Namelijk rij spoor rechts en rij spoor links. Enigszins gescheiden van elkaar met een blokbaan optie. Beide sporen met hun eigen keerlus. Schaduwstation niet al te groot genoeg voor 4 a 2 trein-stellen op twee sporen. Station in het midden evenals industrie met aan weerszijden van het landschap een berg, heuvelachtige omgeving. Brug gedeeltes worden eventueel brug of een overkapping. Idee is om zoveel mogelijk spoor zichtbaar te maken. Ten eerste om er bij te kunnen en voor een doorkijk overzichtelijkheid. Verder niet al te veel wissels en de seinen, overweg moeten er nog in. Maar hier heb ik nog een beetje moeite mee evenals de uiteindelijke aansturing digitaal met ITrain en de Marklin CS.

Als je mij kan helpen stuur ik graag het tra bestand voor gebruik in wintrack.

Met vriendelijke groet,
















« Laatst bewerkt op: 30 juni 2011, 15:07:38 door RPB »

Deka

  • Offline Offline
  • Berichten: 447
Aan je "vraag" ontbreken nog een paar tamelijk essentiële zaken die mede het antwoord bepalen. Waar is de baan gesitueerd, en ongeveer in welke tijd?

Zolderbaan

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
Goede vraag. Ik heb mijn oog laten vallen op 29440 / 29094 de Digital startsets Tijdperk III Deutsche Bundesbahn. Aangezien de prijzen zullen de Marklin seinen waarschijnlijk wel af vallen. Hangt af van het aantal nodig. Heb je ervaring en kan jij mij op weg helpen. Bij voorbaat bedankt.

Deka

  • Offline Offline
  • Berichten: 447
Nee, ik heb geen ervaring met Duitse seinen (rijd zelf NL tijdperk 3). Als je het op de kop kan tikken (bibliotheek?), dan vind je (te) veel informatie in "Spoorwegmodelbouw 9 - exploitatie en seinen".

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1124
  • Spoor N

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
In tijdperk III waren de armseinen nog algemeen aanwezig, doch lichtseinen waren in opkomst. Je zult dus een keuze uit die twee mogelijkheden moeten maken. Als je echter op de grootte van je baan let dan kun je ook besluiten om een deel met armseinen en een deel met lichtseinen te installeren. Onlangs heb ik voor MSC Emmen een seinplan gemaakt op basis van Viessmann-seinen. Het seinplan heb ik daarbij in een Excel-bestand gezet waardoor analyses mogelijk zijn ten aanzien van kosten bij arm- en/of lichtseinen. Bepaalde seinen zijn tevens als bouwpakket leverbaar. Als je mij de tekeningen (met afmetingen) toestuurt dan maak ik een seinplan voor je. Geef tevens aan hoe lang je de bloklengten wil hebben. Stuur even een e-mail naar m.p.hornis@online.nl dan bespreken we daar de rest. In dit draadje kunnen we dan de voortgang voor anderen bespreken.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Bij verdere bestudering van de laatste afbeelding van het sporenplan (008_afb_07) denk ik dat er een verschil is met de 3D-afbeelding. In afb. 07 is bij de licht-groene en roze rails een complete cirkel weergegeven. Ik denk dat de 2 * 3 bogen aan de rechter bovenkant er niet behoren te staan. Wellicht zijn het hulplijnen om de spoorspiraal te tekenen.
« Laatst bewerkt op: 18 juli 2011, 16:23:42 door Martin Hornis »
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Welke rijrichting geldt er voor het bovenste (= groene) spoor op afb. 02? Voorlopig ga ik er van uit dat het alleen naar rechts mogelijk is/wordt.

Het lijkt mij niet wenselijk dat er treinen stoppen in de spoorspiralen. Klopt dat?
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Inmiddels heb ik de gegevens in een Excel-bestand gezet. Als uitgangspunt heb ik een bloklengte van 2 m genomen. Het voorsein staat op ca. 1 m vóór het hoofdsein. De samenvattende resultaten zijn als volgt.
a) rijlengte: ca. 85 m;
b) aantal C-rails: 459; kosten: EUR 1.763,63.
Een optie is om zoveel mogelijk railsets C2..C5 te gebruiken. De kosten van de rails zal dan iets lager zijn.
Kiezen uit de volgende mogelijkheden:
c) Märklin vormseinen: 62 stuks; kosten: EUR 1.612,70;
d) Märklin lichtseinen: 57 stuks; kosten: EUR 3.346,15;
e) Viessmann vormseinen: 62 stuks; kosten: EUR 2.841,49;
f) Viessmann lichtseinen: 57 stuks; kosten: EUR 998,63;
g) Viessmann vormseinen (bouwpakketten): 62 stuks; kosten: EUR 1.155,54;
h) Viessmann lichtseinen (bouwpakketten): 57 stuks; kosten: EUR 504,03;
Niet alle seinen zijn als bouwpakket beschikbaar. Bij de vormseinen zijn iets meer seinen nodig doordat er geen gecombineerde voor- en hoofdseinen zijn.
« Laatst bewerkt op: 28 juli 2011, 00:06:40 door Martin Hornis. Reden: sein teveel »
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
In je eerste post zeg je dat je niet al te veel seinen wilt en dan ga je er rond de 60 gebruiken?  :o  ???
Dat zijn er heul veul voor deze baan, ben je dan van plan in elk blok een paar seinen neer te zetten of zo?
Gewoon slim een flink deel van je sporen wegwerken, dit staat veel natuurgetrouwer.
Je pc houdt het overzicht wel en om er toch goed bij te kunnen zijn ook genoeg oplossingen te verzinnen (hoewel dat erbij kunnen sowieso wel een uitdaging voor je gaat worden).

Huub

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
De eerste post staat op naam van RPB. Het voorstel om ca. 60 seinen te plaatsen is van Martin Hornis. Uiteraard kunnen er (veel) minder seinen geplaatst worden. De bloklengte moet dan langer gekozen worden. Ik zal eens gaan kijken wat het resultaat wordt als de bloklengte ca. 5 meter wordt.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
RPB en Martin Hornis  ??? Oh ja, twee verschillende mensen... Solly  :-[

Maar goed, ik denk dat RPB niet op 60 seinen zit te wachten.  ;D

Huub

(tip bij gebruik van lichtseinen, alles waar je van echter tegenaan kijkt, kunnen dummies zijn)

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Bij bloklengten van ca. 5 m wordt een besparing van ca. 25  % bereikt. De verdeling is dan: 46 vormseinen of 43 lichtseinen.
a) Märklin vormseinen: EUR 1.205,10;
b) Märklin lichtseinen:  EUR 2.544,85;
c) Viessmann vormseinen: EUR 2.199,63;
d) Viessmann lichtseinen:  EUR   754,97;
e) Viessmann vormseinen (bouwpakketten): EUR 947,28;
f) Viessmann lichtseinen (bouwpakketten):  EUR 397,37.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Bernhard Keizer

  • Offline Offline
  • Berichten: 260
Hallo,

Heel simpele vraag : Hoeveel meter ligt er in het zicht of anders gezegd : Hoeveel blokken in het zicht ?.

mvg,

Bernhard Keizer

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2408
  • Taurus en Vectron fan!!
Je kunt ook bijvoorbeeld een klein station met vormseinen uitrusten en dan je hoofdstation en de hoofdbaan met lichtseinen uitrusten. Het is nu nog heel normaal dat je een station met vormseinen tegen komt in Duitsland. Deze stations hebben dan wel altijd nog een plaatselijke treindienstleider.

Groet Peter,