Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
Vandaag om 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
Vandaag om 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
Vandaag om 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
Vandaag om 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
Vandaag om 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 21:26:42
Aachenau West door Overet
Vandaag om 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:56:59
Wat was jullie allereerste loc? door marctrein
Vandaag om 20:43:35
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
  

Auteur Topic: Roco NS1100, productbeschrijving en vragen  (gelezen 17427 keer)

Marc Riswick

  • Offline Offline
  • Berichten: 1029
    • Stuyteweg
Re:1100 van Roco
« Reactie #45 Gepost op: 21 February 2012, 20:12:45 »
Volgens mij t/m 1150 in turqoise, laatste tien direct in blauw.

Marc
H0, 2-rail DCC, NL en grensverkeer, IB en Koploper

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1626
    • Dwangrail.nl
Re:1100 van Roco
« Reactie #46 Gepost op: 21 February 2012, 20:13:46 »
Dan is het wel raar dat Roco de 1113 met geheel gele neus uit heeft gebracht.Die moet je dus omnummeren

Hoe kom je aan de 1113?
Roco heeft de juist de 1118 uitgebracht met geheel gele neus, en niet de 1113.
Het model van roco klopt voor de 1118, later zijn bij deze loc de zijkanten ook blauw geworden.
Maar dat is dan weer een andere versie

Groeten Arjen
« Laatst bewerkt op: 21 February 2012, 20:15:51 door AB 7216 »
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re:1100 van Roco
« Reactie #47 Gepost op: 21 February 2012, 20:51:09 »
Je hebt gelijk Arjen
Hoe ik nu bij 1113 kom, geen idee, maar dom is het wel.
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8987
  • Hengelooo 1:160
Re:1100 van Roco
« Reactie #48 Gepost op: 21 February 2012, 21:36:39 »
Dan is het wel raar dat Roco de 1113 met geheel gele neus uit heeft gebracht.Die moet je dus omnummeren

Toch is het minder gek dan het lijkt. Onbedoeld zit er een kern van waarheid in: de door Roco uitgebrachte 1113 (geel/grijs zonder neus) zou eigenlijk alleen een geel vlak moeten hebben dat nog net de bocht omkrult. Bij de overige geel/grijze neuslozen loopt het vlak veel verder door richting de deur...
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3806
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re:1100 van Roco
« Reactie #49 Gepost op: 21 February 2012, 23:57:23 »
En zie ;D;


Lok 1113 met D-trein naar Parijs,
Rotterdam CS,
19 april 1975


Lok 1140 met TEE Erasmus in opzending,
Rotterdam CS,
10 april 1974.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
177*hier
146* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3806
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re:1100 van Roco
« Reactie #50 Gepost op: 22 February 2012, 00:12:18 »
Mijn vraag is , de uitvoering met ns emblemen heeft een derde pit, de andere loc heeft dat niet.
heeft dat ook nog andersom gereden? Dus met emblemen maar met twee pitten?
Harm

1121,
Rotterdam CS,
begin 1974.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
177*hier
146* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2267
    • Biesje.nl
Re: 1100 van Roco
« Reactie #51 Gepost op: 22 October 2017, 16:10:38 »
Hoi allen,

Met de zoekfunctie getracht om een materieelbespreking te vinden van de turkooise 1101 (78365) maar niet gevonden. Wees gerust, het gaat niet over de kleur turkoois :P Maar meer over de kleur van de draaistellen. Bij de 1201 zijn deze grijs, bij de 1101 bijna wit. Ik zag dat de 1125 in het NSM ook grijzere draaistellen had. Wat is nu correct? NSM heeft de pantografen ook wat donkerder grijs gemaakt zag ik.

En voordat ik een L of omgekeer L sein ga maken: wat zal het NSM gaan gebruiken? Ik weet dat bij indiensttreding van de 1101 er twee pitten gevoerd werden en een korte periode een L sein en later is men overgestapt naar omgekeerd L sein.

Verder is het wat teleurstellend dat het model anno 2017 nog steeds geen sluitseinen heeft of zelfs geen LED verlichting. aan de andere kant zou dit gunstig moeten zijn voor de prijs. In ieder geval zijn de pantografen nu goed in elkaar gezet zodat ze niet meer heen en weer floepen als ze omhoog staan (y).

Het is volgens mij duidelijk te merken dat Roco zich wat 1100 modellen betreft veilig voelt. Er is geen concurrentie behalve het nog oudere ontwerp van de Märklin/Trix botsneuzen en ze bestaan al decennia lang naast elkaar. Zou het te veel gevraagd zijn voor een technische update net zoals bij de 1600en gebeurt is? Met LED front en sluitsein verlichting die makkelijk schakelbaar te maken is en een mooiere cabine? Een vliegwiel zou ook wel leuk zijn. Dit vergt alleen wel een heel rigoureuze update, daar het nu eenmaal een klein prutslocje is met weinig ruimte. Zeker als de cabine ook wat meer ruimte moet krijgen.

Voor Roco wellicht een gemiste kans, maar voor Digikeijs een mooie kans om wat LED printplaatjes te verkopen :)

Oh, en wie heeft transfers/nummerplaatjes om het ding om te katten naar 1125? :P

Mvg,

Robert.

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5390
  • Modelspoor is emotie...
Re: 1100 van Roco
« Reactie #52 Gepost op: 22 October 2017, 17:04:00 »
Hi Robert,

Vergis je niet in het technisch aanpassen (nieuwe print, nieuwe verlichtingselementjes en het aanpassen van de diverse mallen. De 1100 is een min of meer soort van cash-cow voor Roco. Het model kan nog prima mee, in de loop van de bijna 30 jaar dat het model nu uit is hebben er onder de kap al wat veranderingen plaatsgevonden, de laatste was het aanpassen van de print naar een met de decoderinterface. Wat verlichting betreft moeten we het nog steeds doen met het ouderwetse (en uit de tijd zijnde) draadlampje. Eenvoudige aanpassing voor de doe het zelver kan een voorgemonteerd geel smd ledje met voorschakelweerstandje van Digikeijs zijn. Datzelfde geldt voor het maken van het omgekeerde L-sein, iets wat bijvoorbeeld bij de eerste modellen van de Roco 1100 WEL het geval was :(. De verlichtingsset van Digikeijs voor de Roco 1100 vind ik zelf no omslachtig als het om de montage gaat.

Wat die sluitseinen betreft: losse 1100-locs zag je niet zoveel en in het geval dat, zat er vaak een rode knipperlamp op een van de sluitseinijzers geprikt. Die rode knipperlampen (althans een niet werkende imitatie) worden nu meegeleverd met de Dg van Artitec. Te verwachten valt dat ze over niet al te lange tijd ook wel los leverbaar zullen worden.

Als het zover komt dat de turquoise 1100 van de Spoorwegmuseum de baan opgaat verwacht ik dat deze een omgekeerd L sein zal voeren, net als de blauwe 1202.

Voor wat betreft de nummerplaatjes: probeer het eens bij Ger Knijff (ik geloof nog elke keer op de beurs in Houten).

Groet,
Rob
« Laatst bewerkt op: 22 October 2017, 17:11:43 door Wijktrein »
Tbinnebarretije…

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2267
    • Biesje.nl
Re: 1100 van Roco
« Reactie #53 Gepost op: 22 October 2017, 20:06:57 »
Hoi Rob, dank je voor je antwoord

Ik heb zelf al 2 varianten printplaatjes in een 1100 gezien met 8 polige decoderinterface. Dus ze doen wel vaker een nieuwe printplaat ergens in. Zonder ook maar iets aan de mal te hoeven wijzigen kunnen ze 4 rode LEDs op de printplaat kwakken, maar dan moeten wel de lichtgeleiders verlengd worden. Ik heb nu één rode LED op het plastic van het cabine interieur geplakt met dubbelzijdige tape, zodat deze LED ongeveer bijna precies onder de rechte hoek van de lichtgeleider van de sluitseinen zit en dat geeft een redelijk rood licht naar de twee seinen. Later zal ik de gloeilampjes wel vervangen door witte of gele LEDs.

Ik snap inderdaad dat Roco lekker aan het melken is. Zou ik ook doen :P Maar met alle supermodellen die nu op de markt zijn zou je verwachten dat er eerdaags ook een mooie nieuwe technisch geupgrade 1100 te verwachten is met LEDs, vliegwiel en misschien zelfs sound? (hoeft van mij niet maar er zijn liefhebbers voor). Zoals ik het heb begrepen heeft Roco nog nooit een variant gemaakt met de draaistellen en andere cabine deur raampjes van de latere serie 1100en.

Wat uiterlijk en details betreft is er verder weinig op aan te merken inderdaad, en waarschijnlijk ook de reden waarom Roco het niet nodig acht om te renoveren. Maar aangezien de 1600 al een keer onder handen genomen was (meerdere keren, de aller eerste versie had nog aangegoten handrails naast de deuren) hoopte ik dat Roco ook eens de 1100 zou vernieuwen. Dit hebben ze wel gedaan bij de botsneus. Wellicht dat Roco met de 1600 bang was voor LS Models.

Verder is het natuurlijk ook gewoon leuk om zelf te pimpen en zo. Deze twee rode ledjes zijn een eenvoudige aanpassing. Om het rode licht af te schermen moet ik alleen nog even een stukje karton in het plafond maken.

Ik had juist in mijn 1201 een L sein gebakken ter variatie. Ook weer een LEDbaron led en dit keer parallel aangesloten op de LED van de cabine verlichting. Cabineverlichting gebruik ik niet. LEDs plak ik vast met van die UV licht geactiveerde harslijm. Zit meteen vast en is kleurloos/transparant (y)

Mvg,

Robert


Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2267
    • Biesje.nl
Re: Roco NS1100, productbeschrijving en vragen
« Reactie #54 Gepost op: 27 October 2017, 02:06:35 »
Heeft iemand nog een idee over de kleur van de draaistellen? Bij de 1201 en plan D in de juiste kleur turkoois zijn deze midden tot donkerder grijs. maar bij de 1100 zijn de draaistellen dezelfde gebroken wit kleur als de daken van de Plan D. In het echt lijken de kleuren van de draaistellen meer op elkaar als ik zo even google. Ook valt het me op dat de 1201 in het echt de gebroken witte panto's heeft, net als het model, en de 1125 voor de panto's dezelfde grijze kleur als de draaistellen zijn gebruikt.

Mvg,

Robert

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2590
Re: Roco NS1100, productbeschrijving en vragen
« Reactie #55 Gepost op: 27 October 2017, 12:04:45 »
Robert,

Een discussie over de "juiste" kleuren is op dit forum best wel riskant  ;) Kijk maar eens naar de discussie over de vraag of de biezen van het turquoise materiaal groen of blauw waren.
De kleur van de draaistellen is natuurlijk helemaal moeilijk, omdat die maar heel erg kort schoon bleven en dus vanzelf donkerder werden.

Als ik naar een paar afleveringsfoto's van de verschillende locs kijk, zou het best kunnen zijn dat Roco in beide gevallen aardig in de buurt van de werkelijkheid zit. Op de (zwart/wit) foto's ogen de draaistellen van de 1100'en in afleveringstoestand een stuk lichter dan die van de 1200'en. Dus misschien schilderde Alsthom de draaistellen gebroken wit / lichtgrijs en pakten ze bij Werkspoor een pot met donkergrijze verf.

Grtz, Ton