Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Voiture-restaurant « Libre-Service » - Jouef HJ4208 - HO 1/87 - CIWL - EP IV door martijnhaman
Vandaag om 08:40:06
Rondom Charlois door spoorijzer
Vandaag om 07:37:59
Digikeijs 4024 servodecoder bewegingsuitslagen niet te programmeren door GerardH
Vandaag om 02:49:04
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door ArjanB
Vandaag om 02:23:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 01:58:54
Wat wordt op dit object op het perron geklikt? door MOVisser
Vandaag om 00:25:52
'Permaloog' met electronenbuizen door Martin Hornis
Vandaag om 00:19:41
Train o Matic smart power pack door Blausee-Mitholz
22 December 2025, 23:53:34
Goede wensen voor 2026 door Hans Reints
22 December 2025, 22:58:54
Even voorstellen Niels uit Den Haag door RallyAstra
22 December 2025, 22:53:11
Roco 42616 door Ronald69
22 December 2025, 22:39:39
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
22 December 2025, 22:21:30
Vreemd verschijnsel BR 80 017 (startset) Roco door wob
22 December 2025, 22:11:59
Aachenau West door wob
22 December 2025, 22:00:45
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
22 December 2025, 21:45:50
Raadplaatje door Sikko
22 December 2025, 21:36:57
Au bord de la Cèze door Frank 123
22 December 2025, 21:17:03
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
22 December 2025, 19:35:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door defender
22 December 2025, 19:00:36
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
22 December 2025, 18:57:14
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door RetroJack
22 December 2025, 18:48:37
Modelspoorbaan van Einte door NS264
22 December 2025, 18:45:05
herrmann door Eric B
22 December 2025, 18:42:22
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
22 December 2025, 18:35:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Daan!
22 December 2025, 18:34:54
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door RdJ
22 December 2025, 16:25:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
22 December 2025, 16:21:50
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door spoorijzer
22 December 2025, 15:52:51
Zee. Land. door Huup
22 December 2025, 15:46:46
Mijn geweatherde modellen door Paulus
22 December 2025, 15:43:44
  

Auteur Topic: Maastricht-Lanaken weer open (2011) en dicht (2022)  (gelezen 8417 keer)

mario

  • Offline Offline
  • Berichten: 115
    • de Percee - Maastricht
Re:maastricht-lanaken weer open
« Reactie #15 Gepost op: 10 June 2011, 11:34:28 »
En net kwam 'ie station Randwijck langs gedieseld.

Zo te lezen was ik niet de enige die er wat laat achterkwam.
Helaas heb ik niet de tijd om de diverse fora in de gaten te houden, ik denk zo dat "inside info" toch wel belangrijk is.

tot de volgende trein keer,
mario

dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1498
Re:maastricht-lanaken weer open
« Reactie #16 Gepost op: 10 June 2011, 21:11:36 »
Wat een raar sein bij die wissel.

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2964
Re:maastricht-lanaken weer open
« Reactie #17 Gepost op: 10 June 2011, 21:37:05 »
Is een Belgisch dwergsein. Wat mij opvalt is het frisse kleurtje van
de brug over het sluisje 8)

Het is voor mij niet bepaald naast de deur, maar wil er wel eens
gaan spotten denk ik.

Mvg,

Tis
********

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8629
Re:maastricht-lanaken weer open
« Reactie #18 Gepost op: 11 June 2011, 20:00:54 »
Jeroen

RikM

  • Offline Offline
  • Berichten: 947
Re: maastricht-lanaken weer open
« Reactie #19 Gepost op: 26 January 2022, 09:06:56 »
Spoorbrug in Maastricht wordt gesloopt: slechts 15 treinen na renovatie van 33 miljoen
https://www.limburger.nl/cnt/dmf20220125_95059272
Onthoud me van enig commentaar :angel:
Interesse Scandinavië,NS IV-V en scenery

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8102
Re: maastricht-lanaken weer open
« Reactie #20 Gepost op: 26 January 2022, 10:13:09 »
Helaas betaal artikel.
Gr.
Eric

RikM

  • Offline Offline
  • Berichten: 947
Re: Maastricht-Lanaken weer open, (nieuws 2011) anno 2022
« Reactie #21 Gepost op: 26 January 2022, 12:01:01 »
Zie dan geen andere mogelijkheid dan deze kop uit de Limburger.




Naast de discussie over de verspilde 33 miljoen is het gebruik voor de beoogde tramlijn of fiets en wandel verbinding ook afgeschoten…
Als iemand kans ziet om op rechtmatige wijze het hele artikel te plaatsen….
« Laatst bewerkt op: 26 January 2022, 12:02:48 door RikM »
Interesse Scandinavië,NS IV-V en scenery

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4377
Re: Maastricht-Lanaken weer open, (nieuws 2011)
« Reactie #22 Gepost op: 26 January 2022, 12:42:00 »
Nee, die kans is er niet.
Iets met auteursrecht.. ;)

Je zou toestemming kunnen vragen voor publicatie.

Gr, Bert
Team moderatoren.

JKER

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
Re: Maastricht-Lanaken weer open, (nieuws 2011)
« Reactie #23 Gepost op: 26 January 2022, 13:56:59 »
Er is natuurlijk een tegenbeweging, maar ook deze achter een betaal muur:
https://www.limburger.nl/cnt/dmf20220126_94398374

met bronvermelding mag je toch quoten? Dit is wat er staat wat je wel kunt lezen:

"De geplande sloop van de spoorbrug over de Maas in Maastricht kan rekenen op weerstand.
Diverse raadsfracties zijn sceptisch en de PvdA-Tweede Kamerfractie stelt vragen aan staatssecretaris Vivianne Heijnen".

RikM

  • Offline Offline
  • Berichten: 947
Re: Maastricht-Lanaken weer open, (nieuws 2011)
« Reactie #24 Gepost op: 26 January 2022, 16:18:07 »
 ??? Vivianne Heijnen die was tot haar aanstelling als staatssecretaris  toch wethouder en loco Burgemeester van Maastricht  :angel:
Interesse Scandinavië,NS IV-V en scenery

RikM

  • Offline Offline
  • Berichten: 947
Re: Maastricht-Lanaken weer open, (nieuws 2011)
« Reactie #25 Gepost op: 26 January 2022, 21:24:08 »
Citaat uit artikel van Joost Philippens in De Limburger:
De spoorbrug over de Maas in Maastricht dateert uit 1957, na twintig inactieve jaren werd ze in 2010 grootscheeps opgeknapt. Ze moest de Sappifabrieken in Maastricht en Lanaken met elkaar verbinden. De papierfabrikant raakte enthousiast en stemde eind 1999 in met een rol als aanjager van het spoorproject. De gemeente Maastricht en de Nederlandse provincie Limburg haakten eveneens aan en het traject werd in 2011, na twintig jaar zonder treinen, heropend.
Het totale project kostte 33 miljoen euro, maar het werd een mislukking: er reden exact vijftien treinen (heen en terug geteld). In 2016 werd het debacle erkend en de brug gesloten. Daarna zou ze gebruikt worden voor de sneltram naar Hasselt, waardoor die toch bij het station zou eindigen. Maar Rijkswaterstaat protesteerde: dan kon de brug twintig keer per jaar te kort open voor schepen, en wel bij hoogwater.
Rijkswaterstaat is sowieso niet enthousiast, ze ziet de spoorbrug als een knelpunt op de vaarroute voor grote schepen. Dat zou opgelost kunnen worden door verhoging van het middenstuk (met de boogconstructie). Die optie is nu vervallen. Rijkswaterstaat wil dat de brug wordt gesloopt, verklaart ProRail, eigenaar van de spoorbrug. ProRail heeft een sloopvergunning aangevraagd bij de gemeente Maastricht. De raadsfractie van D66 voelt zich overvallen door het sloopplan. „We denken dat de spoorbrug bijvoorbeeld een belangrijke schakel kan worden in een snelle fietsverbinding van het station naar de wijken in het noordwesten van onze stad,” schrijft Harald Barendse. „Ook een functie als voetgangersbrug is wat ons betreft een mogelijkheid.” De gemeente moet nog antwoorden op de vragen van D66, maar feit is dat Maastricht in 2019 overwoog de brug te kopen om die te gebruiken als fiets/voetgangersbrug. Gert-Jan Krabbendam maakte toen meteen een voorbehoud. „We onderzoeken of dit de goede plek is voor een verbinding tussen Wyck en het centrum.” Het goederenspoor loopt aan de stadskant over het Sappi-terrein bij de Noorderbrug, terwijl een brug zuidelijker, in de buurt van het Landbouwbelang, directe aansluiting op het levendige Sphinxkwartier betekent.
Nu Maastricht de brug kennelijk niet gaat benutten, komt een oud plan op tafel: sloop.
Interesse Scandinavië,NS IV-V en scenery

JKER

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
Re: Maastricht-Lanaken weer open, (nieuws 2011)
« Reactie #26 Gepost op: 27 January 2022, 07:07:28 »
kan iemand dat topic aanpassen naar (nieuws 2011 - 2022) of iets dergelijks?

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7801
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Maastricht-Lanaken weer open (2011) en dicht (2022)
« Reactie #27 Gepost op: 27 January 2022, 11:25:12 »
Veranderd.

Reinout-als-moderator
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

RikM

  • Offline Offline
  • Berichten: 947
Re: Maastricht-Lanaken weer open (2011) en dicht (2022)
« Reactie #28 Gepost op: 27 January 2022, 13:41:02 »
Nu ook openbaar op NOS app of via deze link.
http://www.1limburg.nl/l/119522
« Laatst bewerkt op: 27 January 2022, 13:44:01 door RikM »
Interesse Scandinavië,NS IV-V en scenery

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2100