Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 13:55:01
Piko 2025 door VAM65
Vandaag om 13:42:34
Open monumentendag: de Inktpot door henk
Vandaag om 13:10:51
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 13:08:18
Halling aandrijvingen door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:06:43
Zolderbaan 2025 door Peter49
Vandaag om 12:57:33
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door prutser
Vandaag om 12:42:42
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 12:40:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 12:39:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:28:04
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 11:39:47
Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 11:27:18
Acme nieuwe ICNG door steven346
Vandaag om 11:07:25
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein door sncf231e
Vandaag om 11:05:21
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:58:32
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door gdh
Vandaag om 10:54:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 10:50:26
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 09:59:15
Foto’s van Frans meterspoor gezocht door GD
Vandaag om 08:29:53
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 08:22:18
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Frits C
Vandaag om 07:31:46
Modelspoorbaan van Einte door Frits C
Vandaag om 07:21:48
Kibri station CALW ingekort als NS station door Duikeend
12 September 2025, 23:13:08
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Gino
12 September 2025, 23:06:00
D236 Nord-West-Expres door Huup
12 September 2025, 22:50:56
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
12 September 2025, 22:31:22
Au bord de la Cèze door Schachbrett
12 September 2025, 21:46:20
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
12 September 2025, 21:38:35
NS 8800 in spoor 0 door Huup
12 September 2025, 21:25:21
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door GD
12 September 2025, 21:12:22
  

Auteur Topic: GWR stoomloc ombouwen naar digitaal  (gelezen 1256 keer)

Myuktrains

  • Offline Offline
  • Berichten: 307
GWR stoomloc ombouwen naar digitaal
« Gepost op: 29 May 2011, 21:48:42 »
Ik had enkele vragen omtrent het digitaliseren van een GWR '7811 Dunley Manor' stoomlocomotief (Bachmann).

De loc krijg zijn spanning via een gescheiden chassis waarbij de wielen dus de spanning doorgeven via de chassis richting motor.
Er is geen ruimte gereserveerd voor een decoder en de enige plek waar een decoder mogelijk in zou passen is vooraan in de rookkastdeur.  De afmetingen van deze ruimte is 17 mm in doorsnee en 5 mm diep.

Mijn idee was om hier een LokPilot micro V4.0 in te stoppen. Mijn vraag is dus of deze decoder geschrikt is voor deze loc / motor.
Maar hoe kan ik dit meten (de motor)?

Met Vriendelijke Groet,
Martijn

 

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9889
    • belse roestkraam
Re:GWR stoomloc ombouwen naar digitaal
« Reactie #1 Gepost op: 29 May 2011, 22:14:52 »
meten is niet te moeilijk: Pak een los stukkie rails, een trafo, een amperemeter (multimeter in amperestand) en een draad. Doe de ene draad van de amperemeter op pool 1 van de trafo, de andere draad van de amperemeter op railstaaf 1 van het stukkie spoor. Verbind dan railstaaf 2 met pool 2 van de trafo, loc op t spoor, trafo vol open en houd de loc stil op zn plaats (flink op de loc drukken zodat de wielen stilstaan of moeizaam slippen, niet te lang doen), je meet nu op de amperemeter het maximale verbruik van de motor.

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1529
  • BMB, Msg Ht, Fremo
    • Mijn Flickr pagina
Re:GWR stoomloc ombouwen naar digitaal
« Reactie #2 Gepost op: 29 May 2011, 23:47:47 »
Ik heb een Bachmann 'Pannier' met split chassis gedigitaliseerd met een LP v2.0. Een V4.0 moet volgens mij geen probleem zijn.

Ik heb wat ruimte in mijn lok gemaakt door een stuk van het chassis weg te zagen. Mogelijk is dat ook in jouw geval noodzakelijk.

Werner