Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door VictorPM
Vandaag om 23:15:32
Rails roestig verven door Martin Welberg
Vandaag om 23:14:39
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door KNed
Vandaag om 23:11:16
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Peter.v.L
Vandaag om 23:06:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 22:59:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 22:53:35
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 22:52:38
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
Vandaag om 22:45:34
TT-DEC programmeren en aan andere centrale. door C_Jabaaij
Vandaag om 22:45:02
Frans loodsje et cetera door Huup
Vandaag om 22:38:14
Raadplaatje door Hlv53
Vandaag om 22:22:47
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
Vandaag om 22:15:51
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:37:22
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 21:32:08
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 20:02:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
Vandaag om 19:30:22
Fleischmann 6052 draaischijf aansturen met een L293D Motor-Shield? door bask185
Vandaag om 16:48:30
Plan E - 2023 oplage door 1200blauw
Vandaag om 16:45:41
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:35:09
Br 38 Piko Superen. door Wim Vink
Vandaag om 16:34:47
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 16:27:50
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 16:14:29
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:02:56
Magneet koppelingen voor Bemo door MOVisser
Vandaag om 15:19:56
TEE / Rheingold door Benelux795
Vandaag om 15:04:25
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Edsko Hekman
Vandaag om 14:50:23
Hulp bij update Mobile Station 2 door Ronald Halma
Vandaag om 14:02:31
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 12:23:42
Kent iemand een geschikte striptang door AB 7216
Vandaag om 11:38:27
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
Vandaag om 11:09:34
  

Auteur Topic: Granitwerk J. Köppl  (gelezen 30471 keer)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17670
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Granitwerk J. Köppl
« Reactie #60 Gepost op: 28 November 2012, 21:54:47 »
Mooi! (y)

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re:Granitwerk J. Köppl
« Reactie #61 Gepost op: 06 December 2012, 18:06:02 »
Dank jullie wel. Ik ben zelf ook wel blij met het resultaat tot nu toe. Volgens mij ben ik nog niet eerder zover geweest met een baan.  :)

Naast het landschap is er ook nog wat spul bijgekomen voor het spel. Eerst een overzichtsplaatje:

Om privacy redenen heb ik de module uit de hal geknipt en in Schwaben neergezet.

Voor de wagenkaarten is er een bakje gekomen.


En er is een klein tafeltje gekomen voor het bakje met steenslag voor de wagens. Met het snoepschepje worden de wagens beladen. Als lading gebruik ik Woodland steenslag, omdat het geen steen is en dus niet krast op de vloer en niet stoft.
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

nscargo2008

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • veiligheidsfunctionaris-LWB Heijmans B.V./Prorail
Re:Granitwerk J. Köppl
« Reactie #62 Gepost op: 06 December 2012, 18:15:23 »
ik vind het begrassen erg mooi gelukt , ik zou best eens zien hoe je dit doet, ik wil er binnenkort ook aan beginnen , maar weet niet zo echt hoe ik dat moet doen en moet aanpakken , maar je werk ziet er supermooi uit  (y) toppie

groet stefan ;)

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5545
Re:Granitwerk J. Köppl
« Reactie #63 Gepost op: 04 January 2013, 16:05:53 »
Daarnaast is ook de wisselaandrijving aangebracht. De wissels worden met de hand bediend. De Schutzweiche (geen idee wat dat in het nederlands is) en het inrijwissel zijn met sloten vergrendeld om onbevoegde bediening te voorkomen ;)

Volgens het UIC woordenboek is de Nederlandse term voor Schutzweiche 'afleidend wissel'. Zelf ook nog nooit van gehoord. Wel van de term 'veiligheidswissel'.
Groet, Frank

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re:Granitwerk J. Köppl
« Reactie #64 Gepost op: 04 January 2013, 16:31:56 »
Het is in Nederland ook geen gebruikelijke constructie. NS loste dat meestal op met een stop-ontspoorblok.

Vooruitlopend op een echte update, nog wat plaatjes van de aansluiting in bedrijf:

Achter deze locomotief hoort een andere trein, maar die was toen nog niet af ;)


Terwijl de V36 de wagens onder de bunker plaatst, rijdt een V100 met personentrein voorbij.
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5545
Re:Granitwerk J. Köppl
« Reactie #65 Gepost op: 04 January 2013, 17:57:11 »
Klopt Edgar (van die stop-ontspoorblokken), althans bij spooraansluitingen en op zijsporen op emplacementen. Normaal helemaal niets in hoofdsporen (bijvoorbeeld de inhaalsporen Oudewater). Des te opvallender dat deze wissels wel zijn toegepast in het nieuwe station van Woerden.
Groet, Frank

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re: Granitwerk J. Köppl
« Reactie #66 Gepost op: 25 August 2013, 19:51:53 »
Vorige week weer eens op reis geweest met het Granitwerk.


Eens kijken of ik de komende periode toekom aan het vervuilen van het gebouw.
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Robbert

  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
Re: Granitwerk J. Köppl
« Reactie #67 Gepost op: 07 September 2013, 10:04:32 »
Complimenten, de combinatie van een mooie baan en mooie foto's maakt het erg fijn om hiernaar te kijken.  :)

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re: Granitwerk J. Köppl
« Reactie #68 Gepost op: 04 November 2014, 21:52:28 »
De pauze is voorbij, Tijd voor de laatste loodjes. Maar eerst een zijstapje.

De afgelopen tijd heb ik de buurmodule van het granietwerk wat gepimpt. De is de eerste module die ik ooit gebouwd heb, zo'n jaar of 15 terug. En ik vond hem een beetje saai. Tijd om er de zaag in te zetten.  :)

Uiteraard ben ik vergeten een overzichtsfoto te maken voor ik begon. Maar voor het beeld, hierboven zie je de helft. De andere helft is symetrisch gelijk. Het gras is nog van voor de elektrostaat.

Het idee is om aan beide zijden van de rotspartij een beekje met onderdoorgang te maken. Inspiratie voor de onderdoorgang vond ik hier: klik

Eerst maar eens een potje hakken

Nog wat verder hakken


Beetje kleuren


Andere beekje ook een beetje kleuren


Grassen, boompje, telegraafmastje erbij en het oogt al een stuk aangenamer:


Nu nog wat water erin en het is al weer aardig toonbaar.
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re: Granitwerk J. Köppl
« Reactie #69 Gepost op: 15 November 2014, 07:56:52 »
Voor het overzicht, toch nog maar een plaatje van de aansluitende module in z'n geheel:


Ook laten de plaatjes met lok zien dat het nu echt de hoogste tijd wordt het lokomotiefje van z'n zwarte glans af te helpen. Eerder waren al de wielen vervangen door wielen met lagere flensen, het derde frontsein omhoog verplaatst (niet functioneel, maar dat hoeft in een Ep3 zomer ook helemaal niet) en de motor vervangen door een faulhaber. Nu eindelijk de nummers er eens op geplakt die al 10 jaar liggen te wachten en een stoker en machinist uit het raam gehangen. Tot slot een beetje zitten kwasten met Vallejo.

Knapt het wel van op.

Kan beter, maar voor een eerste keer ben ik niet ontevreden.
« Laatst bewerkt op: 15 November 2014, 13:22:26 door Edgar »
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

guest7822

  • Gast
Re: Granitwerk J. Köppl
« Reactie #70 Gepost op: 15 November 2014, 09:08:55 »
Yep, die ziet er zo heel wat beter uit dan dat glimmende geval! Past gewoon mooier in het landschap. En, voor een eerste keer, toppie!

Walter

Gastheerg

  • Offline Offline
  • Berichten: 374
  • Doen!
    • Gerard van Dongen
Re: Granitwerk J. Köppl
« Reactie #71 Gepost op: 15 November 2014, 09:17:49 »
Dat beekje is trouwens erg goed geslaagd !

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Granitwerk J. Köppl
« Reactie #72 Gepost op: 15 November 2014, 09:56:58 »
Heel mooi geworden Edgar. Een lokje zo verweren moet je wel durven. Ik moet de drempel nog over.. :)

Hans

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re: Granitwerk J. Köppl
« Reactie #73 Gepost op: 16 November 2014, 21:18:16 »
Dankjewel. Gewoon beginnen, is mijn advies. (maar niet als eerste met de Jumbo met sound natuurlijk ;) )

Een Duits landschap kan niet zonder Hochsitz. En een regenachtige zondagmiddag is een mooie gelegenheid voor kinderarbeid, dus de jongste maar eens aan het werk gezet voor een vergelijkend warenonderzoek. Eerder hadden we er al eens één uit sateprikker geknutseld. Best leuk, maar als materiaal duidelijk te lomp. Deze keer zochten we aansluiting bij het marktaanbod.

Eerst Busch 1496. De duurste uit de test. Maar met een grote verpakking, dus die werd het eerst gekozen.

Echt hout, dat met Alleskleber prima gelijmt kan worden. Past ook erg netjes, dus vaak klemt het ook zonder lijm al goed.


Dan Noch Laser Cut  Mini 14341. Kost 1/3e van het Busch-alternatief. Is van karton, wat dan weer goed lijmt met houtlijm.


En het resultaat:


Het materiaal en de natuurlijke houtkleur van Busch vonden wij meer overtuigen. Maar voor 5 euro is het Noch setje best leuk voor in de schoen.
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re: Granitwerk J. Köppl
« Reactie #74 Gepost op: 15 January 2015, 21:59:50 »
Wat ik jullie ook nog wilde laten zien, is mijn kiepwagentje. Olaf, een vriend van me, wilde deze graag een keer onderhanden nemen.

Dit is waar hij mee begon:


En dit is het resultaat:




En het resultaat in zijn natuurlijke omgeving  ;)


Ben ik erg blij mee  :D
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt