Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door NS2408
Vandaag om 18:26:02
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:00:01
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door IJmc
Vandaag om 17:42:39
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 17:34:35
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Ronnor
Vandaag om 17:21:32
Update: baan in de tropen door Joost O
Vandaag om 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
Vandaag om 17:01:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 16:48:09
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door basjuh1981
Vandaag om 16:46:55
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 16:37:54
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 16:36:18
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
Vandaag om 16:17:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
Vandaag om 15:55:12
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
Vandaag om 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
Vandaag om 15:22:42
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 15:16:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door metpetergaathetbeter
Vandaag om 15:09:25
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 14:46:09
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:03:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Arjan6511
Vandaag om 12:36:11
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Bert Jolink
Vandaag om 12:16:06
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 12:00:34
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Henk Veenstra
Vandaag om 11:20:45
Einde Koemo ballast ??? door Rick
Vandaag om 11:16:57
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:41
Treinreizen met m'n vader door defender
Vandaag om 09:36:49
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:05:18
Station Roodeschool door Cor--24
Vandaag om 08:29:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
  

Auteur Topic: PIC info/hulp gezocht.  (gelezen 12741 keer)

Robert Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
    • Robert Jan Mulder
Re:PIC info/hulp gezocht.
« Reactie #15 Gepost op: 21 mei 2011, 20:46:10 »
Beterschap, hopen dat het snel weer in orde is.

Romar

  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
    • Driehuizen in 1:87
Re:PIC info/hulp gezocht.
« Reactie #16 Gepost op: 02 juli 2011, 22:17:27 »
Zo, nu ik weer thuis ben en weer aan de beterende hand ben dit 'project' ook maar weer even oppakken.

Kwam via via via bij deze starters kit uit. Nu vraag ik me af: is dit iets om mee te beginnen, heeft iemand hier toevallig ervaring mee?

Mvg,

Romar
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.

Robert Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
    • Robert Jan Mulder
Re:PIC info/hulp gezocht.
« Reactie #17 Gepost op: 02 juli 2011, 22:46:03 »
Goed te horen dat je weer thuis bent en het de goede kant op gaat en mooi dat je het weer oppakt (y)

Die set heb geen ervaring mee maar volgens mij is dat bordje wat er bij zit erg beperkt.
Wat denk ik verstandiger is, is een breadboard aanschaffen met de losse onderdelen die je nodig bent.
Wil je een schakeling maken dan test je die eerst daarop en werkt het allemaal dan bouw je hem na op print.

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2032
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re:PIC info/hulp gezocht.
« Reactie #18 Gepost op: 03 juli 2011, 00:07:43 »
Als je het geld ervoor over hebt is het een goeie start. Het kan goedkoper als je zelf een programmer bouwt en de software gewoon (gratis) download.
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Romar

  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
    • Driehuizen in 1:87
Re:PIC info/hulp gezocht.
« Reactie #19 Gepost op: 03 juli 2011, 00:57:05 »
@ Robert Jan
Het bordje wat er bij zit is misschien wat beperkt, maar in eerste instantie wil ik me bezig gaan houden met het laten knipperen van LEDs, daar lijkt het bordje wel geschikt voor, klopt dat?

Door het (na)maken van knipper effecten van diverse hulpdiensten wil ik een beetje bekend worden met het programmeren en de werking van de software/hardware. Om te beginnen met een politie auto of iets dergelijk en uit eindelijk te eindigen met een ambulance met Delfis opbouw. Als ik daarna verder wil is het altijd nog mogelijk om andere onderdelen aan te schaffen lijkt me?

@Hans
Ik geef liever iets meer uit met de zekerheid dat ik iets goeds heb, kan zelf ook best wat gaan proberen maar ik koop liever een kant en klaar oplossing in dit geval, weet ik zeker dat de hardware en software goed zijn.

Mvg,

Romar
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.

Robert Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
    • Robert Jan Mulder
Re:PIC info/hulp gezocht.
« Reactie #20 Gepost op: 03 juli 2011, 10:57:57 »
Als het alleen voor het laten knipperen van een paar ledjes is kan het maar bij 4 houd het al op. En echt goedkoop is dat bordje ook niet vind ik.
Losse PicKit2 programmer 35 dollar het kitje 50 dollar dat is 15 dollar voor 4 ledjes en 4 schakelaartjes en een pic van nog geen 3,50 euro kost.

Via samenkopen heb ik verschillende printjes aangeschaft waar bv 8 ledjes op zitten of 4 druk schakelaartjes en een printje met een pic die je simpel op een breadbord kunt drukken een paar draadjes er tussen en gaan.
Ik weet niet als en wanneer er weer zoiets wordt aangeboden maar dat zou ik eerder doen dan het demo bordje.
Dit spul bedoel ik http://www.samenkopen.net/action_products/720174/136659 je kan anders altijd contact met hem opnemen.

Romar

  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
    • Driehuizen in 1:87
Re:PIC info/hulp gezocht.
« Reactie #21 Gepost op: 03 juli 2011, 12:04:23 »
Dus eigenlijk kan ik beter de PICkit2 zonder dat bordje aanschaffen, en daar een ander bordje voor zoeken?

Is het dan ook mogelijk om een breadboard hier voor te gebruiken , want dan kan je zelf het aantal LEDs, schakelaars en dergelijken bepalen, toch?
Alleen hoe sluitje dit aan op de PICkit 2, is het een standaard te verkrijgen stekker verbinding die er op de PICkit2 zit?

Mvg,

Romar
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.

Robert Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
    • Robert Jan Mulder
Re:PIC info/hulp gezocht.
« Reactie #22 Gepost op: 03 juli 2011, 13:06:44 »
Wat is beter, ik zou zou het wel los aanschaffen. Dus een PICkit 2 die zijn er volgens mij ook wel voor minder te koop.

En inderdaad met een breadboard druk je erop (steekt de componenten erin) wat je nodig hebt.
Wil je met led aan de gang zet je die erop wil je er een schakelaartje bij gebruiken zet je die erbij op of een display servo en ga maar door.

Aan de programmer (PICkit) zit een 6 polige female connector waarvan je er 5 pennen nodig hebt voor programmeren.
Dit zit er aan als connector en dit past erin .

Aansluiten kan met een los kabeltje bv wil je het makkelijk is dit misschien wat? (even mailtje sturen als die ze nog heeft)

De PIC met een printje zodat je deze makkelijk op het breadboard kan prikken en de aansluiting voor het programmeren heb je ook meteen goed.
http://www.samenkopen.net/action_product/31319/435393

Dat spul werkt op 5 volt wil je daar ook wat voor hebben http://www.samenkopen.net/action_product/31319/473053

En zo heeft die wel meer van dat soort dingen gemaakt, ik heb geen aandelen maar bevalt mij erg goed.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3342
    • Mijn van-alles website
Re:PIC info/hulp gezocht.
« Reactie #23 Gepost op: 03 juli 2011, 13:18:25 »
@ Robert Jan: dat voedinkje waar je naar linkt zou ik toch afraden, tenzij je de jackplug vervangt door iets beters: allereerst ken ik geen 2,1 mm jackplugjes (alleen 2,5, 3,5 en 6,3 mm) maar vaak zijn die erg kwetsbaar en als je pech hebt, ook nog van niet al te beste kwaliteit.

Daarnaast weet ik niet hoe handig de TS is, maar een 5 Volt voeding is tegenwoordig heel simpel zelf te maken.

Het nut van dat andere printje ontgaat me ook een beetje: alles op 1 printje mieteren wat je vervolgens in een breadboard kan steken (als je geluk hebt) terwijl je ook alle losse onderdelen direct op je breadboard kan plaatsen.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3342
    • Mijn van-alles website
Re:PIC info/hulp gezocht.
« Reactie #24 Gepost op: 03 juli 2011, 13:18:43 »
@ Robert Jan: dat voedinkje waar je naar linkt zou ik toch afraden, tenzij je de jackplug vervangt door iets beters: allereerst ken ik geen 2,1 mm jackplugjes (alleen 2,5, 3,5 en 6,3 mm) maar vaak zijn die eerste 2 erg kwetsbaar en als je pech hebt, ook nog van niet al te beste kwaliteit.

Daarnaast weet ik niet hoe handig de TS is, maar een 5 Volt voeding is tegenwoordig heel simpel zelf te maken.

Het nut van dat andere printje ontgaat me ook een beetje: alles op 1 printje mieteren wat je vervolgens in een breadboard kan steken (als je geluk hebt) terwijl je ook alle losse onderdelen direct op je breadboard kan plaatsen.


Dubbelpost... Modjes... deze mag weg!

Robert E

  • Offline Offline
  • Berichten: 909
    • Robert’s Modelspoor Pagina
Re:PIC info/hulp gezocht.
« Reactie #25 Gepost op: 03 juli 2011, 14:16:08 »
Koop gewoon die Pickit 2 met demo boardje

http://www.elektronicaonderdelen.eu/?page=product&id=1409

of

http://www.elektronicaonderdelen.eu/?page=product&id=1459

Dan heb je een (werkend) begin.  Om lekker te kunnen debuggen
(lees met MpLab door code steppen) heb je denk ik de debug versie nodig...

Robert
« Laatst bewerkt op: 03 juli 2011, 14:19:13 door Robert E »
MDRRC-II (Lite) goedkope DIY centrale voor DCC en MM.
Heb je een vraag, stuur me dan een mail via mijn site ipv persoonlijk bericht...

Robert Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
    • Robert Jan Mulder
Re:PIC info/hulp gezocht.
« Reactie #26 Gepost op: 03 juli 2011, 14:18:06 »
@Menno
De daar gebruikte benaming klopt ook niet het is geen audio jack maar een voeding jack of hoe heet zo'n ding (een bus met een pin)

Voedingen zijn inderdaad simpel te bouwen en ik weet ook niet hoe handig hij is.
Zelf vind ik dit wel handig 1 voeding en 12 volt en 5 volt op het breadboard, zie net dat deze dat niet meer heeft ik heb nog het oude model nog (2 spanning regelaars).

De pennentjes aan ic's zijn veel minder stevig dan die onder de print zitten (buigen, knappen, prullenbak).
De connector voor het programmeren zit op de print je drukt de programmer erop en klaar.

Met die losse printjes hoef je niet elke keer dingen opnieuw te bouwen op het bordje, je druk de print erin en klaar.

Maar iedereen heeft zijn eigen werk methode, je kunt het ook direct op een print (laten) maken en dan gaan programmeren zonder tussenkomst van een braedboard of het in software op de computer tekenen en testen en vervolgens het op een print bouwen.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re:PIC info/hulp gezocht.
« Reactie #27 Gepost op: 08 juli 2011, 18:29:05 »
Zelf heb ik die PicKit2 ook liggen, erg fijn. Ik doe dan wel alles op een breadboard en heb een kabeltje gemaakt die in de pickit past (stekkertje zoals Robert Jan aangeeft) met vervolgens los in te steken draden die ik dan in het breadboard steek waar in een PIC in steek. Die PIC plug je er toch maar één keer per project in dus echt bang voor buigende pootje ben ik niet. Of je het demobordje het geld waard vindt moet je zelf besluiten. Het is niet heel goedkoop maar je hebt wel gelijk een echte basis om mee aan de slag te kunnen. Zo kan een printje met 5 volt die je er zo in kan prikken ook een handig begin zijn.

En dan kom je bij de volgende vraag aan, in welke taal ga je schrijven?


Timo die nodig weer eens met uC aan de slag moet  ;D
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Romar

  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
    • Driehuizen in 1:87
Re:PIC info/hulp gezocht.
« Reactie #28 Gepost op: 08 juli 2011, 18:44:42 »
Ja welke taal, het liefst in het Nederlands. ;D

Nee dat is een goeie, ik weet het nog niet, welke talen zijn er allemaal?

Mvg,

Romar
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.

KC

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
Re:PIC info/hulp gezocht.
« Reactie #29 Gepost op: 08 juli 2011, 19:41:33 »
Hoewel geen PIC (denk ik) maar waarom hoor ik niemand over http://www.arduino.nl/  http://www.arduino.cc ??

Super prototyping platform met een enorme support op internet en een betrekkelijk eenvoudig te leren programmeercode met bijbehorende programmeer interface, veel bibliotheken voor sensoren, lcd schermen, servos etcetcetc, en dat alles open source.