Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Einde Koemo ballast ??? door Ronald Halma
Vandaag om 15:02:15
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door Falkenberg
Vandaag om 14:43:38
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 14:39:25
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Jeroen Trainz
Vandaag om 14:12:50
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 4020 281-4
Vandaag om 14:01:37
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:41:33
Openen Lima Hondekop door Pauldg
Vandaag om 13:08:22
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door tothebeach
Vandaag om 11:11:37
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door JeroenM.
Vandaag om 10:24:06
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Frans
Vandaag om 09:27:24
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 08:02:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
  

Auteur Topic: Een tandradlocje.  (gelezen 2862 keer)

Monobrachius

  • Online Online
  • Berichten: 890
  • LE II
Een tandradlocje.
« Gepost op: 23 februari 2007, 15:08:31 »
Ik loop al jaren te zeuren dat Fleischmann geen model heeft van een echte tandradloc (heb groene Karel wel, maar das eigenlijk ook niets). Dus ja, dan moet er toch eens eentje komen, zeker als je een fan bent van de Beierse spoorwegen en je op vakantie bent geweest in het gebied waar die locjes vroeger ook rondtuften. Afgelopen vakantie besloten wat klusspullen mee te nemen en was ik begonnen aan de bovenbouw van de loc. Na de vakantie ben ik gaan uitdenken hoe ik in hemelsnaam een onderstel erbij kan bouwen, want natuurlijk een tandradloc kunnen werken met een tandheugel. Om het gecompliceerder te maken, heeft de loc ook nog eens een aparte cilindergroep voor de tandraden. Na veel rekenwerk had ik (hopelijk, ben nog steeds niet 100% zeker) een goede oplossing gevonden en konden de (tand)wielen bij Fleischmann besteld worden. Daarna moest alleen nog een tekening in AutoCAD gemaakt worden, waarin het frame geplot moest worden (met de hoeveelheid tandwielen die erin moesten moet het allemaal wel redelijk recht staan). Gelukkig was ook toen ik de een pakketje van Gerco had ontvangen met prachtig geplotte framewandjes.
Afgelopen zondag heb ik dan eindelijk alles voor de eerste keer redelijk bij elkaar gevoegd en dit is het voorlopige resultaat.

Een tekening van de loc:


Dit is het grote voorbeeld, let op het machtige cilinderblok aan de voorkant:

Hierboven een plaatje de loc na afgelopen zomer:


De binnenkant.


Half van voren.


En nog even op de brug.

Groetjes, Henk
K.Bay.Sts.B

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10231
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Een tandradlocje.
« Reactie #1 Gepost op: 23 februari 2007, 16:30:41 »
Hey Hendrik !

Gefeliciteerd dat je de stap genomen hebt !  ;D

Leuk dat er nu steeds meer 'Wat zijn we aan het bouwen" topics komen ;)

Ziet er erg profi uit zo met die twee frameplaten en de messing ??? lagerbusjes.
Ik weet zeker dat je hier veel plezier aan gaat beleven  8)

Grtzz en veel suc6,


Karst

P.S. Zit me nu even te bedenken of de door jou bedachte werkwijze ook voor Plan U draaistellen zou werken ipv de peperdure Fl* spullen.

mpol

  • Offline Offline
  • Berichten: 388
Re: Een tandradlocje.
« Reactie #2 Gepost op: 24 februari 2007, 11:31:51 »
Ik ben toch iedere keer weer verbaasd wat er allemaal met styreen mogelijk is. Dit ziet er ook weer indrukwekkend uit.

grt,
Marcel

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Een tandradlocje.
« Reactie #3 Gepost op: 24 februari 2007, 12:26:36 »
Citaat
Leuk dat er nu steeds meer 'Wat zijn we aan het bouwen" topics komen

Helemaal mee eens Karst en als ik naar het werkstuk(je) van Henk kijk valt er nog heel wat te leren voor mij!
Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: Een tandradlocje.
« Reactie #4 Gepost op: 24 februari 2007, 19:41:38 »
hihi, professioneel, Henk! Ik mot er niet aan denken zo'n ding te moeten bouwen eigenlijk, maar ja, onderdelen nieuw bestellen bij fleischmann is ook wel dermate decadent dat ik er sowieso al niet aan begin. Petje diep af als je m mooi lopend krijgt! ;D

Monobrachius

  • Online Online
  • Berichten: 890
  • LE II
Re: Een tandradlocje.
« Reactie #5 Gepost op: 25 februari 2007, 22:34:07 »
Decadent was het zeker, potverdorie 40 euri uitgegeven eraan. Maar goed, Fleischmann heeft nu eenmaal de juiste wielen in het assortiment. Ben ook benieuwd of de loc goed gaat rijden.
Trouwens Karst, ik ben al wat langer bezig met styreen te klooien, alleen heb ik heb ik nooit het echt afgemaakt (alleen 1 loc, maar daar zitten de trappetjes ook nog steeds niet op). Die frameplaten zijn trouwens echt nodig, omdat ik anders nooit al die tandwielen ertussen krijg. De messing busje overigens ook, want anders ga je volgens mij zo door dat styreen heen. Ik heb voor de zekerheid in ook maar een messing onderplaatje gemaakt, want je kijkt dwars door 1 laag styreen heen. De wielen zitten in houdertjes die je uit het frame kan nemen, zodat je de loc makkelijk kan demonteren als het nodig is. Anders moet je de wielen ervanaf halen en heb je weer gezeur met kwarteren (nog nooit gedaan, maar als ik de verhalen erover hoor) etc..
En Karst, ja, volgens mij kan je zo zelf frames maken voor draaistellen. Alleen die buitenkantjes moet je dan nog hebben.
Over de proffesionaliteit, tsja, deze keer een noodzaak zullen we maar zeggen. Voordeel: je krijgt iets straks ervoor terug.
Nadeel: Je bent lang bezig met uitdenken en zorgen dat je elk mogelijk probleem van te voren ziet aankomen.
Nadeel 2: je mist de charme van het zomaar bouwen (zoals de bovenkant van de loc en de smalspoorloc in mijn avantar).
Ik weet nog niet wat ik in de toekomst ga doen, tijd zal het leren. Waarschijnlijk beiden. :)
K.Bay.Sts.B

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3392
    • modulebaan.nl
Re: Een tandradlocje.
« Reactie #6 Gepost op: 27 februari 2007, 16:11:55 »
Hoi Henk,

Mooi ding! Ga je ook het tandrad werkend maken?

Als ik naar de foto kijk van de binnenkant van het frame zie ik niet zo waar het tandwiel voor de tandrad komt te zitten. ???

Ben erg benieuwd naar het resultaat!

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Monobrachius

  • Online Online
  • Berichten: 890
  • LE II
Re: Een tandradlocje.
« Reactie #7 Gepost op: 27 februari 2007, 23:25:45 »
Ik hoop het wel, bij het ontwerp is wel rekening mee gehouden, alleen ben ik erachter gekomen dat de ruimte tussen de frameplaten wat magertjes is. De twee tandwielen moeten op de twee meest linkse lagerbussen komen (zie foto van de binnenkant). De beweging van de meest linkse zal met een tandwieltje op de as erboven worden overgebracht (zie het losse stukje styreen met een gat), deze zal vervolgens in contact staan met de as links ervan (heeft ook geen lagerbus). Deze assen zijn verbonden met de cilindergroep die in het echt de tandwielen aandrijven en dus alleen draaien als de loc op een tandrad rijdt. Het rechtse tandwiel wordt aangesloten op de rest van de aandrijving en draait dus altijd mee. Ik hoop dit weekend er eens mee verder te gaan, alhoewel er ook huiswerk gepland staat. Het tempo van de Dilzen, Karsten, etc zal waarschijnlijk niet bijhouden, maar dat is gezien mijn verleden ook niet echt te verwachten... Dus niet boos worden als het me niet lukt.   :(

Groeten Henk
K.Bay.Sts.B

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10231
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Een tandradlocje.
« Reactie #8 Gepost op: 28 februari 2007, 01:04:27 »
Hey Henk,

Citaat
...Het tempo van de Dilzen, Karsten, etc zal waarschijnlijk niet bijhouden, maar dat is gezien mijn verleden ook niet echt te verwachten... Dus niet boos worden als het me niet lukt...

Kom op joh, een beetje meer zelfvertrouwen ! ;) Als je al zover gekomen bent, zal je de finish ook wel halen :D


Grtzz en suc6 met je huiswerk ;)

Karst

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3392
    • modulebaan.nl
Re: Een tandradlocje.
« Reactie #9 Gepost op: 28 februari 2007, 09:59:43 »
Henk,

Bedankt voor je antwoord.

Dat tempo van de heren die je noemt is ook wel heel erg uitzonderlijk!
Ik vind het al heel knap dat je zo ver gekomen bent, en het ziet er prachtig uit.

Zoals Karst al zei, al je zover gekomen bent lukt de rest ook wel.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl