Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door Peter J K
Vandaag om 01:02:46
z21 Start opkrikken door Ronald Halma
Vandaag om 00:11:52
AC en DC tegelijk op (vermoedelijk) een Minitrix n-baan door grossraumwagen
08 December 2025, 23:47:28
Trix 22576 (CC 40100 SNCF) complete lijst met CV's gezocht door Bahn-AG
08 December 2025, 23:32:47
Vermogen centrale door Ronald Halma
08 December 2025, 23:20:44
US diorama in H0 door Wim Vink
08 December 2025, 22:53:18
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door Gerard van de Weijer
08 December 2025, 22:38:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Robert vh Prutsert
08 December 2025, 22:29:27
Extra functie in Zimo MS450P22 door Herb73
08 December 2025, 22:21:41
Da's Daz 2 door defender
08 December 2025, 22:17:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
08 December 2025, 22:14:32
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Marc tramt
08 December 2025, 22:00:40
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Marc tramt
08 December 2025, 21:59:18
Modelspoorbaan van Einte door raymond erdtsieck
08 December 2025, 21:49:23
Reparaties aan je materieel: tips & tricks door Huup
08 December 2025, 21:46:54
Roco digitaal rijden Mulimaus... is z21 Start wel nodig? door henk
08 December 2025, 21:32:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Olaf
08 December 2025, 21:30:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
08 December 2025, 21:12:41
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22 door Hans1963
08 December 2025, 21:05:22
BNLS Module “Wijhe” door Eric B
08 December 2025, 21:05:07
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
08 December 2025, 21:01:36
De Projecten van RetroJack door RetroJack
08 December 2025, 20:51:40
GoVolta treindienst naar Berlijn door borotof
08 December 2025, 20:37:46
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
08 December 2025, 20:35:26
Cranicher Altbahn door Arjen52
08 December 2025, 20:33:31
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
08 December 2025, 20:10:24
Aandrijving Roco 1189 krokodil door Klaas Zondervan
08 December 2025, 19:17:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
08 December 2025, 19:13:10
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
08 December 2025, 19:07:29
Wat spoor 1 brouwsels door Kees-Jan
08 December 2025, 19:05:37
  

Auteur Topic: 3D/RM: AHOB in H0  (gelezen 74375 keer)

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3464
    • Mijn van-alles website
Re:3D/RM: AHOB in H0
« Reactie #30 Gepost op: 18 June 2012, 00:40:45 »
@ Zaandam-Zuid: in de plaats van jouw gebruikersnaam is toch echt een overweg waar de bomen 5 lampjes hebben ;) 1 toplicht, en 4 om en om knipperende die natuurlijk aan-uit-aan-uit en daarna uit-aan-uit-aan geschakeld zijn.

De overweg in de Provincialeweg N203 is de overweg die ik bedoel ;)

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3199
    • SpoorObjecten
Re:3D/RM: AHOB in H0
« Reactie #31 Gepost op: 18 June 2012, 11:27:10 »
Geweldig al die informatie :D mijn dank is groot alle! (y)
Hoe meer informatie, des te mooier en gedetaileerder we hem kunnen maken

@sneek, bedankt voor de duidelijke foto's!
Ik ga ze vanavond aanpassen met de slanke paal en kastje eronder.

Het valt me overigens op bij de eerste foto, dat de slagboom zelf vrij spits naar het midden loopt.
Is dit ook echt per paal verschillend? ik heb namelijk ook bredere gezien die minder spits naar het midden lopen.

Spoorrelais

  • Offline Offline
  • Berichten: 571
Re:3D/RM: AHOB in H0
« Reactie #32 Gepost op: 18 June 2012, 12:01:58 »
het hier getoonde model is wat een allegaartje van oude houten bomen en achterlichten in combinatie met een moderne paal.

De oudere types hebben deze voet:



grtz,
Wim

Dit is dan ook geen Ahob maar een Aob. Deze komt alleen voor op overpaden bij stations. Op de bomen zitten geen lampen en ze sluiten het hele overpad af, vandaar de benaming Aob.
De bouw van Berkendam is begonnen.

rene w.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1297
Re:3D/RM: AHOB in H0
« Reactie #33 Gepost op: 18 June 2012, 12:18:08 »
lijkt mij duidelijk hoeveel lampjes die speciale overweg in de N203 heeft  ;D
en welke vast brandt en welke knippert.
http://www.flickr.com/photos/38229529@N02/3996464240
« Laatst bewerkt op: 18 June 2012, 12:19:47 door rene w. »

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3199
    • SpoorObjecten
Re:3D/RM: AHOB in H0
« Reactie #34 Gepost op: 18 June 2012, 13:56:51 »
Spoorrelais,

Dus de paal ziet er bij "normale" overgangen anders uit?

Spoorrelais

  • Offline Offline
  • Berichten: 571
Re:3D/RM: AHOB in H0
« Reactie #35 Gepost op: 18 June 2012, 15:55:46 »
Spoorrelais,

Dus de paal ziet er bij "normale" overgangen anders uit?

Hoi Mitchell,

Nee hoor. Alleen is deze voorzien van een enkele lamp i.p.v. een dubbele. En de lampen op de bomen ontbreken. Er kan wel verschil zijn in paalvoet type. Nieuwe overwegen hebben een "flessepaal"model. Ben op dit moment op vakantie en kan dus geen foto's plaatsen, die staan niet op mijn Laptop. Daarnaast loopt er op dit moment een vervangings project om de overwegbomen op stations overpaden te vervangen door een aluminium boom met een hangwerk eronder.  Ook daar heb ik foto's van, alleen niet bij me.

Andre.
De bouw van Berkendam is begonnen.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3464
    • Mijn van-alles website
Re:3D/RM: AHOB in H0
« Reactie #36 Gepost op: 18 June 2012, 17:07:40 »
Het valt me overigens op bij de eerste foto, dat de slagboom zelf vrij spits naar het midden loopt.
Is dit ook echt per paal verschillend? ik heb namelijk ook bredere gezien die minder spits naar het midden lopen.
Dat verschilt inderdaad: er zijn bomen zoals de foto hieronder toont (een overweg-buiten gebruik in Roermond, gefotografeerd in 2009 maar nog steeds aanwezig) die vrij kort zijn en daarom niet geheel spits toelopen maar ene kleine ruimte tussen de 2 helften en het middelste deel hebben en inderdaad degene die wel helemaal naar elkaar toelopen.

http://www.m-voorloop.nl/benelux/overwegboomgeheel.jpg (Attentie! 496 X 2042 pixels, 145 kb)

Overigens zijn de 2 helften bij langere bomen sowieso breder (meer naar 'buiten' toe) bevestigd aan de arm (daar waar die 2 gegalvaniseerde metalen vijfhoekige platen zitten)

@ Spoorrelais (en evt. Mitchell) Dat is dan weer deze ;)

Foto gemaakt op station Heerhugowaard in 2011.

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3199
    • SpoorObjecten
Re:3D/RM: AHOB in H0
« Reactie #37 Gepost op: 18 June 2012, 21:37:21 »
Stapje voor stapje!

de dikke paal is in iedergeval al weg :)

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3883
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:3D/RM: AHOB in H0
« Reactie #38 Gepost op: 18 June 2012, 23:16:22 »
 :D :P  Prachtig getekend Mitchell, dit is op en top ahob (y)

grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Spoorrelais

  • Offline Offline
  • Berichten: 571
Re:3D/RM: AHOB in H0
« Reactie #39 Gepost op: 19 June 2012, 08:59:58 »
De "dikke"paal kan ook gewoon toegepast worden. De palen met het aansluitkastje ondar aan de voet worden niet meer nieuw toegepast. En er zijn ook al genoeg overwegen waarbij beide type paalvoeten worden toegepast.

Andre.
De bouw van Berkendam is begonnen.

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3199
    • SpoorObjecten
Re:3D/RM: AHOB in H0
« Reactie #40 Gepost op: 19 June 2012, 09:46:45 »
Te laat!!! :P

Ik heb die dikke paal al verwijderd, jullie mogen het met de dunne paal doen  :P

toch bedankt voor de info  (y)

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2964
Re:3D/RM: AHOB in H0
« Reactie #41 Gepost op: 19 June 2012, 10:50:21 »
Ik ben der blij mee (y)

Ik kan deze bomen goed gebruiken (vertsjechen ;D) en de flesjes aan de kant zetten,
die komen tzt wel op een NL-dio....

Mvg,

Tis
********

Zaandam-Zuid

  • Offline Offline
  • Berichten: 226
Re:3D/RM: AHOB in H0
« Reactie #42 Gepost op: 19 June 2012, 11:33:48 »
@ Menno #30, @ Mitchell

Ik moet Menno gelijk geven, maar het is wel een uitzondering. De overweg Guisweg bijvoorbeeld (enkele kilometers verderop) heeft bomen van de maximale lengte, maar daar zitten maar drie lampjes op.

De meest voorkomende overwegen behoren tot twee varianten. De nieuwe basisuitvoering bestaat uit tenminste de volgende onderdelen:
  • Aan de rechterzijde van de weg een paal met een overwegboom met drie rode lichten, aan de voorzijde een stel knipperende rode lichten, een andreaskruis en een elektronische bel;
  • Aan de linkerzijde van de weg een paal met een stel knipperende rode lichten en een elektronische bel;
  • Aan beide zijden van de weg een schrikhek met wachtbord.

Veel overwegen zijn nog uitgevoerd volgens de oude standaard. Deze bestaat uit:
  • Aan de rechterzijdevan de weg een paal met een overwegboom met drie rode lichten, aan de voor- en achterzijde een paar knipperende rode lichten, een andreaskruis en een elektronische bel;
  • Aan de linkerzijde van de weg een paal met één enkel rood knipperlicht en een elektronische bel;
  • Aan beide zijden van de weg een schrikhek met wachtbord.
Het enkele rode knipperlicht is niet altijd geplaatst.

Om zo veel mogelijk mensen tevreden te stellen met de fraaie overwegbomen van Mitchell zouden deze er in minstens twee varianten moeten zijn:
  • Met de oude paalvoet, met achterlichten en met ouderwetse bellen, voor modelbanen met een wat ouder thema;
  • Met de nieuwe paalvoet, zonder achterlichten en met elektronische bellen, geschikt voor overwegen op modelbanen met een modern thema.

Het zou helemaal fraai zijn als aan de setjes ook een extra paal met één resp. twee knipperende lichten zou zijn toegevoegd!
« Laatst bewerkt op: 19 June 2012, 22:49:33 door Zaandam-Zuid »

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3199
    • SpoorObjecten
Re:3D/RM: AHOB in H0
« Reactie #43 Gepost op: 20 June 2012, 22:28:29 »
Geweldig!
Bedankt iedereen voor alle top informatie!

Ik zal zorgen dat het gemaakt zal worden!

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3199
    • SpoorObjecten
Re:3D/RM: AHOB in H0
« Reactie #44 Gepost op: 03 July 2012, 12:48:47 »
Er zit nog een beetje werk aan, maar het gaat de goede kant op!  (y)