Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Sicco Dierdorp
Vandaag om 06:55:55
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door StefanNL_Plays
Vandaag om 05:14:43
Zelfgemaakt BiDiB modules door Dennis1984
Vandaag om 01:01:19
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Sven
Vandaag om 00:12:56
Reparaties aan je materieel: tips & tricks door Huup
Vandaag om 00:10:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
23 November 2025, 23:52:01
LS models 92008, NMBS 1801, komt er printplaat voor meer functies? door arnaud-ns/htm
23 November 2025, 23:22:05
Spoor Groep Zuid 22-23 november Helmond door neudalhausenstadbahn
23 November 2025, 23:08:38
Bf Kibronn door Benelux795
23 November 2025, 23:00:45
Spoor- en tramweg parafernalia door Michiel2
23 November 2025, 22:35:34
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
23 November 2025, 22:29:35
Mijn geweatherde modellen door Frank 123
23 November 2025, 21:43:04
LS Models 2025 door Cegielski
23 November 2025, 21:32:38
Da's Daz 2 door Huup
23 November 2025, 21:26:11
Doornvliet door Chris Westerduin
23 November 2025, 21:21:32
S88N bezetmelder door bask185
23 November 2025, 21:12:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
23 November 2025, 21:09:50
Nieuwe ruimte, nieuw baanplan door Frank 123
23 November 2025, 21:00:16
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
23 November 2025, 20:40:04
Stottering Piko 98551BD door Modeltreinmulder
23 November 2025, 20:10:03
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
23 November 2025, 19:38:53
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
23 November 2025, 17:05:09
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
23 November 2025, 16:53:16
Nieuw huis, nieuwe baan door Fred_G
23 November 2025, 16:37:35
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door D_Loc
23 November 2025, 16:30:47
Spoor 1 loc omschakelen van analoog naar digitaal. door hmmglaser
23 November 2025, 16:23:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
23 November 2025, 16:19:53
Hoe programmeer ik de snelheid van mijn lok met de multimuis? door henk
23 November 2025, 16:07:44
Aachenau West door Bertje B
23 November 2025, 15:35:36
Fleischmann 4178 NS4903 pimpen naar NS4905 door Bahn-AG
23 November 2025, 15:09:54
  

Auteur Topic: Randstad werft Machinisten, Hoofdconducteurs, Service/veiligheid Mederkers  (gelezen 17693 keer)

Bontevogel

  • Offline Offline
  • Berichten: 27
Re:Randstad werft Machinisten, Hoofdconducteurs, Service/veiligheid Mederkers
« Reactie #45 Gepost op: 13 April 2011, 14:06:22 »
Als machinist heb je wel een veiligheidsfunctie. Dus je moet je wel goed kunnen concentreren wat voor jou op de baan gebeurt en niet laat afleiden door anderen spoorse voorwerpen die de aandacht doen verslappen. In mijn beleving zou dat bij een hobbiist eerder het geval zijn dan bij iemand die niet uit het hobby-spoor-wereldje zou komen.
Mvg,
Peter

Treinhobbijist

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
Re:Randstad werft Machinisten, Hoofdconducteurs, Service/veiligheid Mederkers
« Reactie #46 Gepost op: 13 April 2011, 14:30:09 »
Denk dat er meer dingen zijn welke zouden kunnen afleiden: "het is weer korte rokjes tijd"  :)

Dus dit is niet echt een norm, afgeleid worden kan je altijd................
Ook Engelse treinen zijn leuk

Jorick

  • Rijdt schaal 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 162
    • Jorick de Lange.nl
Re:Randstad werft Machinisten, Hoofdconducteurs, Service/veiligheid Mederkers
« Reactie #47 Gepost op: 13 April 2011, 15:03:31 »
Na het gehele topic doorgelezen te hebben, blijkt er nog wat verwarring te zijn over de te volgen cursus. Ik kan alleen spreken over hoe het nu bij NSR er aan toe gaat, andere vervoerders heb ik geen ervaring mee.

Als je je sollicitatiegesprek, psychologische en medische keuring gehaald hebt, begin je (betaald) aan je opleiding. Dit houdt in dat je ongeveer een half jaar lang theoriecursus krijgt, afgewisseld met het meerijden met een mentor. Je komt in die periode door het hele land (afhankelijk van de dienst van de mentor en de standplaats). Tegen het einde van het halve jaar, moet je op voor je examen Machinist met Volledige Bevoegdheid, wat wordt afgenomen door het Bureau Toetsing en Certificering (BTC) in Amersfoort. Na het behalen van het theorie-examen (let op: je krijgt 2, hooguit (in zéér bijzondere gevallen) 3 kansen!) ga je beginnen aan je '100 dagen'. 40 Diensten draai je onder toeziend oog van een mentor (en dienen ook te worden afgetekend door een mentor). Vervolgens doe je een proeve van bekwaamheid met een teammanager. Indien deze succesvol wordt afgerond (en helaas... Ook hier kan nog besloten worden om je niet verder te laten gaan als machinist), ga je 60 diensten zelfstandig rijden. Maar die '100 dagen' rij je niet door het gehele land. Er is per standplaats één of meerdere 'pakketten' beschikbaar. Utrecht heeft bijvoorbeeld de keuzes:
1. Utrecht - Hilversum - Schiphol - Leiden - Rotterdam - Dordrecht, en weer terug (Leiden buitenom en door naar Dordt, in 't jargon)
2. Utrecht - Leiden (binnendoor, over Woerden en Alphen a.d. Rijn), Utrecht - Den Haag CS
3. Utrecht - Tiel, Utrecht - Breda, Utrecht - Baarn (en deze prijkt nog steeds op mijn dienstkaartje)
4. Utrecht - Tiel, Utrecht - Breda
5. Utrecht - Den Haag CS, Utrecht - Baarn

Voor Eindhoven is er maar één 'keuze' (wanneer is het nog een keuze, als er maar 1 optie is..) en dat is een slag Eindhoven - Weert en een slag Eindhoven - Schiphol.

En als je daar mee klaar bent, ga je wegleren voor het basispakket van jouw standplaats, of als er ruimte is in een rooster, ga je wegleren voor de inhoud van je rooster.

Volgens mij heb ik 'm zo aardig beschreven.


Zelf ben ik inmiddels 8 jaar werkzaam als vrijwilliger bij het Spoorwegmuseum. Ook dat heb ik tijdens mijn sollicitatie (in augustus 2009) gewoon verteld. Het is dus niet onmogelijk om als 'hobbyïst' aan het werk te komen. Alleen wordt je wat harder aangepakt door de psycholoog en tijdens je sollicitatiegesprek. Ook bestaat de kans dat sommige collega's geen woord met je willen spreken: van spoor-o-fielen wordt nog steeds niet gehouden binnen het spoor. Het is helemaal aan jou, hoe je er mee om gaat. Zelf heb ik nooit de 'zwarte kant' gezien en kan ik met alle collega's (hoewel, allemaal... Alleen al op Utrecht tellen we 350 machinisten) door een deur...

nscargo2008

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • veiligheidsfunctionaris-LWB Heijmans B.V./Prorail
Re:Randstad werft Machinisten, Hoofdconducteurs, Service/veiligheid Mederkers
« Reactie #48 Gepost op: 13 April 2011, 16:09:06 »
Meerdere keren heb ik bij de spoorwegen gesolliciteerd (bij NSR, NSC, ACTS). Heb altijd een brief teruggekregen. Er stond dan echter in dat er “geen passend werk was” of “geen vacatures”. Als je in je cv weg zou laten dat het spoor je droom of hobby is, hoe moet je dan motieveren waarom je überhaupt bij de spoorwegen wil werken? Ben nu werkzaam in het wegvervoer. “Onregelmatigheid, storingen, tijdsdruk en je sociale leven” zijn aan de orde van de dag. Als ik “vreemd” werk heb, moeten klanten wel eens gebeld worden dat een auto vertraging heeft door lang laden/lossen.

Gr,
Maarten

dit heb ik nu precies het zelfde , werk snacht 6 dagen in de week als nachtchauffeur , bevalt me goed , maar ik wil toch graag bij de spoorwegen werken
ik herken meteen wat je zegt Maarten , elke dag is wel wat op de weg of met het voertuig , toch blijf ik lachen en los altijd alles op , zo zal het bij het spoor ook wel gaan



groet stefan
« Laatst bewerkt op: 13 April 2011, 16:26:08 door nscargo2008 »

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3462
Re:Randstad werft Machinisten, Hoofdconducteurs, Service/veiligheid Mederkers
« Reactie #49 Gepost op: 13 April 2011, 20:22:53 »
Ik had als motivatie aangevoerd dat ik graag met machines werk, dat zijn treinen in feite ook. En ook het rijden vond ik leuk, ten tijde van m'n sollicitatie bij NSR, was ik werkzaam als bliksembeveiligngsinstallatiemonteur, waarbij ik veel met een bedrijfsbus reed. Dat vond ik leuk om te doen (behalve dan in de file te staan) en dat is schijnbaar goed overgekomen (y).

Dit even als tip voor diegene die het willen wagen ;)
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

Treinhobbijist

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
Re:Randstad werft Machinisten, Hoofdconducteurs, Service/veiligheid Mederkers
« Reactie #50 Gepost op: 13 April 2011, 20:37:52 »
@ >  NSCargo2008: Je schriftelijk op een goede manier uitdrukken, geeft ook al een indruk van de sollicitant, bij de keuring of zelfs al veel eerder.

Kijk eens hoe Nederduitsemeester en Jorick hun zinnen schrijven, en jij. Ik zie een duidelijk verschil.......

Als ik een sollicitatiebrief, op deze manier geschreven zou ontvangen, zou ik hier als NSR ook niet verder mee gaan.
Ook Engelse treinen zijn leuk

Treinhobbijist

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
Re:Randstad werft Machinisten, Hoofdconducteurs, Service/veiligheid Mederkers
« Reactie #51 Gepost op: 19 April 2011, 10:15:50 »
Eigenlijk wel benieuwd: Heeft er nog iemand van "Beneluxspoor" gesolicteerd op een van deze functies, lees dan graag het vervolg.
Ook Engelse treinen zijn leuk

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18610
    • Het Groterdam Project
Re:Randstad werft Machinisten, Hoofdconducteurs, Service/veiligheid Mederkers
« Reactie #52 Gepost op: 19 April 2011, 13:42:59 »
Tip voor de mensen die graag hoofdconducteur willen worden :

Tijdens de toneelstukjes die je voor je kiezen krijgt wees dan vooral niet behulpzaam richting de klant van de NS.
Niet luisteren of begripvol zijn, want dan kom je er niet. Dan krijg je als uitslag :

U heeft een te hoog normen en waarden gevoel.......
*

Dus gewoon die klant met rolstoel laten staan op het perron, die naar het ziekenhuis moest voor een belangrijke operatie, die trein moet op tijd vertrekken, en dat ze bij de NS zijn vergeten die rolstoellift te regelen, is niet het probleem van de NS. Rijden met dat ding !

* Ja, jaaaaren geleden (1995) gesolliciteerd bij de NS.  8)


ps : Twee weken later mocht ik wel opeens perron opzichter worden te Roosendaal. Daar heb ik voor bedankt.
« Laatst bewerkt op: 19 April 2011, 13:47:13 door Chris van Diesen »

rene w.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1297
Re:Randstad werft Machinisten, Hoofdconducteurs, Service/veiligheid Mederkers
« Reactie #53 Gepost op: 19 April 2011, 21:35:09 »
Als machinist heb je wel een veiligheidsfunctie. Dus je moet je wel goed kunnen concentreren wat voor jou op de baan gebeurt en niet laat afleiden door anderen spoorse voorwerpen die de aandacht doen verslappen. In mijn beleving zou dat bij een hobbiist eerder het geval zijn dan bij iemand die niet uit het hobby-spoor-wereldje zou komen.

In dit seizoen verslapt het zeker niet bij mij met al die afleiding op het perron....
zeg bontevogel ken ik jouw niet ergens van  ::)

Rene W.

Menno 1846

  • NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1887
  • Frl
    • Frieslandrail
Re:Randstad werft Machinisten, Hoofdconducteurs, Service/veiligheid Mederkers
« Reactie #54 Gepost op: 20 April 2011, 18:57:11 »
Perron opzichter?
Leuke functie!!
Greetz:Menno
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!

Treinhobbijist

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
Re:Randstad werft Machinisten, Hoofdconducteurs, Service/veiligheid Mederkers
« Reactie #55 Gepost op: 20 April 2011, 20:48:00 »
Alleen jammer dat de functie van Perronopzichter niet meer in die vorm bestaat, dacht ik.....

Dus Menno, dat gaat het dus niet worden, helaas.
Ook Engelse treinen zijn leuk