Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 19:35:19
artikel nummers kloppen niet met spurweite n-spur door frans51
Vandaag om 19:34:26
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 19:23:30
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Lobomotion69
Vandaag om 19:09:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
Vandaag om 18:56:28
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door nighttrain1
Vandaag om 18:43:04
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 18:41:36
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer door Eric v C
Vandaag om 18:36:39
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
Vandaag om 18:17:40
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door AlbertG
Vandaag om 17:55:34
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
Vandaag om 17:33:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ben
Vandaag om 17:26:28
spoorboekje zomerdienstregeling 1983 Luxemburg door MaraNCS
Vandaag om 17:18:57
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 16:07:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 15:28:28
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
Vandaag om 15:04:55
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door TonM
Vandaag om 14:22:46
Stalen D 4 deurs spoor 0 door edwin1974
Vandaag om 14:13:36
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Rene de Haan
Vandaag om 13:48:32
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Ben
Vandaag om 12:39:03
trein of metro naar Hoek van Holland door R1954
Vandaag om 12:21:00
Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA door martijnhaman
Vandaag om 12:08:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:32:58
Ronald doet de Fork Challenge! door hervé
Vandaag om 10:56:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door VulcanRaven
Vandaag om 10:31:56
Show je werkplek door Eric B
Vandaag om 07:12:00
Piko 1136 van AC naar DC door hmmglaser
Vandaag om 00:11:44
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
30 July 2025, 23:09:36
Ik ben aan het opruimen. door FreekH
30 July 2025, 22:53:36
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
30 July 2025, 22:05:57

Auteur Topic: Randstad werft Machinisten, Hoofdconducteurs, Service/veiligheid Mederkers  (gelezen 17084 keer)

Bontevogel

• Offline Offline
Re:Randstad werft Machinisten, Hoofdconducteurs, Service/veiligheid Mederkers
« Reactie #45 Gepost op: 13 April 2011, 14:06:22 »
Als machinist heb je wel een veiligheidsfunctie. Dus je moet je wel goed kunnen concentreren wat voor jou op de baan gebeurt en niet laat afleiden door anderen spoorse voorwerpen die de aandacht doen verslappen. In mijn beleving zou dat bij een hobbiist eerder het geval zijn dan bij iemand die niet uit het hobby-spoor-wereldje zou komen.
Mvg,
Peter

Treinhobbijist

• Offline Offline
« Reactie #46 Gepost op: 13 April 2011, 14:30:09 »
Denk dat er meer dingen zijn welke zouden kunnen afleiden: "het is weer korte rokjes tijd"  :)

Dus dit is niet echt een norm, afgeleid worden kan je altijd................
Ook Engelse treinen zijn leuk

Jorick

• Rijdt schaal 1:1
  • Offline Offline
    • Jorick de Lange.nl
« Reactie #47 Gepost op: 13 April 2011, 15:03:31 »
Na het gehele topic doorgelezen te hebben, blijkt er nog wat verwarring te zijn over de te volgen cursus. Ik kan alleen spreken over hoe het nu bij NSR er aan toe gaat, andere vervoerders heb ik geen ervaring mee.

Als je je sollicitatiegesprek, psychologische en medische keuring gehaald hebt, begin je (betaald) aan je opleiding. Dit houdt in dat je ongeveer een half jaar lang theoriecursus krijgt, afgewisseld met het meerijden met een mentor. Je komt in die periode door het hele land (afhankelijk van de dienst van de mentor en de standplaats). Tegen het einde van het halve jaar, moet je op voor je examen Machinist met Volledige Bevoegdheid, wat wordt afgenomen door het Bureau Toetsing en Certificering (BTC) in Amersfoort. Na het behalen van het theorie-examen (let op: je krijgt 2, hooguit (in zéér bijzondere gevallen) 3 kansen!) ga je beginnen aan je '100 dagen'. 40 Diensten draai je onder toeziend oog van een mentor (en dienen ook te worden afgetekend door een mentor). Vervolgens doe je een proeve van bekwaamheid met een teammanager. Indien deze succesvol wordt afgerond (en helaas... Ook hier kan nog besloten worden om je niet verder te laten gaan als machinist), ga je 60 diensten zelfstandig rijden. Maar die '100 dagen' rij je niet door het gehele land. Er is per standplaats één of meerdere 'pakketten' beschikbaar. Utrecht heeft bijvoorbeeld de keuzes:
1. Utrecht - Hilversum - Schiphol - Leiden - Rotterdam - Dordrecht, en weer terug (Leiden buitenom en door naar Dordt, in 't jargon)
2. Utrecht - Leiden (binnendoor, over Woerden en Alphen a.d. Rijn), Utrecht - Den Haag CS
3. Utrecht - Tiel, Utrecht - Breda, Utrecht - Baarn (en deze prijkt nog steeds op mijn dienstkaartje)
4. Utrecht - Tiel, Utrecht - Breda
5. Utrecht - Den Haag CS, Utrecht - Baarn

Voor Eindhoven is er maar één 'keuze' (wanneer is het nog een keuze, als er maar 1 optie is..) en dat is een slag Eindhoven - Weert en een slag Eindhoven - Schiphol.

En als je daar mee klaar bent, ga je wegleren voor het basispakket van jouw standplaats, of als er ruimte is in een rooster, ga je wegleren voor de inhoud van je rooster.

Volgens mij heb ik 'm zo aardig beschreven.

Zelf ben ik inmiddels 8 jaar werkzaam als vrijwilliger bij het Spoorwegmuseum. Ook dat heb ik tijdens mijn sollicitatie (in augustus 2009) gewoon verteld. Het is dus niet onmogelijk om als 'hobbyïst' aan het werk te komen. Alleen wordt je wat harder aangepakt door de psycholoog en tijdens je sollicitatiegesprek. Ook bestaat de kans dat sommige collega's geen woord met je willen spreken: van spoor-o-fielen wordt nog steeds niet gehouden binnen het spoor. Het is helemaal aan jou, hoe je er mee om gaat. Zelf heb ik nooit de 'zwarte kant' gezien en kan ik met alle collega's (hoewel, allemaal... Alleen al op Utrecht tellen we 350 machinisten) door een deur...

nscargo2008

• Offline Offline
  • veiligheidsfunctionaris-LWB Heijmans B.V./Prorail
« Reactie #48 Gepost op: 13 April 2011, 16:09:06 »
Meerdere keren heb ik bij de spoorwegen gesolliciteerd (bij NSR, NSC, ACTS). Heb altijd een brief teruggekregen. Er stond dan echter in dat er “geen passend werk was” of “geen vacatures”. Als je in je cv weg zou laten dat het spoor je droom of hobby is, hoe moet je dan motieveren waarom je überhaupt bij de spoorwegen wil werken? Ben nu werkzaam in het wegvervoer. “Onregelmatigheid, storingen, tijdsdruk en je sociale leven” zijn aan de orde van de dag. Als ik “vreemd” werk heb, moeten klanten wel eens gebeld worden dat een auto vertraging heeft door lang laden/lossen.

Gr,
Maarten

dit heb ik nu precies het zelfde , werk snacht 6 dagen in de week als nachtchauffeur , bevalt me goed , maar ik wil toch graag bij de spoorwegen werken
ik herken meteen wat je zegt Maarten , elke dag is wel wat op de weg of met het voertuig , toch blijf ik lachen en los altijd alles op , zo zal het bij het spoor ook wel gaan

groet stefan
« Laatst bewerkt op: 13 April 2011, 16:26:08 door nscargo2008 »

Nederduitsemeester

• Offline Offline
« Reactie #49 Gepost op: 13 April 2011, 20:22:53 »
Ik had als motivatie aangevoerd dat ik graag met machines werk, dat zijn treinen in feite ook. En ook het rijden vond ik leuk, ten tijde van m'n sollicitatie bij NSR, was ik werkzaam als bliksembeveiligngsinstallatiemonteur, waarbij ik veel met een bedrijfsbus reed. Dat vond ik leuk om te doen (behalve dan in de file te staan) en dat is schijnbaar goed overgekomen (y).

Dit even als tip voor diegene die het willen wagen ;)
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

Treinhobbijist

• Offline Offline
« Reactie #50 Gepost op: 13 April 2011, 20:37:52 »
@ >  NSCargo2008: Je schriftelijk op een goede manier uitdrukken, geeft ook al een indruk van de sollicitant, bij de keuring of zelfs al veel eerder.

Kijk eens hoe Nederduitsemeester en Jorick hun zinnen schrijven, en jij. Ik zie een duidelijk verschil.......

Als ik een sollicitatiebrief, op deze manier geschreven zou ontvangen, zou ik hier als NSR ook niet verder mee gaan.

Treinhobbijist

• Offline Offline
« Reactie #51 Gepost op: 19 April 2011, 10:15:50 »
Eigenlijk wel benieuwd: Heeft er nog iemand van "Beneluxspoor" gesolicteerd op een van deze functies, lees dan graag het vervolg.

Chris

• Offline Offline
    • Het Groterdam Project
« Reactie #52 Gepost op: 19 April 2011, 13:42:59 »
Tip voor de mensen die graag hoofdconducteur willen worden :

Tijdens de toneelstukjes die je voor je kiezen krijgt wees dan vooral niet behulpzaam richting de klant van de NS.
Niet luisteren of begripvol zijn, want dan kom je er niet. Dan krijg je als uitslag :

U heeft een te hoog normen en waarden gevoel.......
*

Dus gewoon die klant met rolstoel laten staan op het perron, die naar het ziekenhuis moest voor een belangrijke operatie, die trein moet op tijd vertrekken, en dat ze bij de NS zijn vergeten die rolstoellift te regelen, is niet het probleem van de NS. Rijden met dat ding !

* Ja, jaaaaren geleden (1995) gesolliciteerd bij de NS.  8)

ps : Twee weken later mocht ik wel opeens perron opzichter worden te Roosendaal. Daar heb ik voor bedankt.
« Laatst bewerkt op: 19 April 2011, 13:47:13 door Chris van Diesen »

rene w.

• Offline Offline
« Reactie #53 Gepost op: 19 April 2011, 21:35:09 »
Als machinist heb je wel een veiligheidsfunctie. Dus je moet je wel goed kunnen concentreren wat voor jou op de baan gebeurt en niet laat afleiden door anderen spoorse voorwerpen die de aandacht doen verslappen. In mijn beleving zou dat bij een hobbiist eerder het geval zijn dan bij iemand die niet uit het hobby-spoor-wereldje zou komen.

In dit seizoen verslapt het zeker niet bij mij met al die afleiding op het perron....
zeg bontevogel ken ik jouw niet ergens van  ::)

Rene W.

Menno 1846

• NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Frl
    • Frieslandrail
« Reactie #54 Gepost op: 20 April 2011, 18:57:11 »
Perron opzichter?
Leuke functie!!
Greetz:Menno
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!

Treinhobbijist

• Offline Offline
« Reactie #55 Gepost op: 20 April 2011, 20:48:00 »
Alleen jammer dat de functie van Perronopzichter niet meer in die vorm bestaat, dacht ik.....

Dus Menno, dat gaat het dus niet worden, helaas.