Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:51:40
US diorama in H0 door Prutsert
Vandaag om 19:50:29
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 19:49:50
artikel nummers kloppen niet met spurweite n-spur door frans51
Vandaag om 19:34:26
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 19:23:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
Vandaag om 18:56:28
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door nighttrain1
Vandaag om 18:43:04
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 18:41:36
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer door Eric v C
Vandaag om 18:36:39
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
Vandaag om 18:17:40
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door AlbertG
Vandaag om 17:55:34
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
Vandaag om 17:33:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ben
Vandaag om 17:26:28
spoorboekje zomerdienstregeling 1983 Luxemburg door MaraNCS
Vandaag om 17:18:57
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 16:07:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 15:28:28
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
Vandaag om 15:04:55
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door TonM
Vandaag om 14:22:46
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Rene de Haan
Vandaag om 13:48:32
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Ben
Vandaag om 12:39:03
trein of metro naar Hoek van Holland door R1954
Vandaag om 12:21:00
Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA door martijnhaman
Vandaag om 12:08:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:32:58
Ronald doet de Fork Challenge! door hervé
Vandaag om 10:56:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door VulcanRaven
Vandaag om 10:31:56
Show je werkplek door Eric B
Vandaag om 07:12:00
Piko 1136 van AC naar DC door hmmglaser
Vandaag om 00:11:44
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
30 July 2025, 23:09:36
Ik ben aan het opruimen. door FreekH
30 July 2025, 22:53:36
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
30 July 2025, 22:05:57

Auteur Topic: Randstad werft Machinisten, Hoofdconducteurs, Service/veiligheid Mederkers  (gelezen 17088 keer)

nscargo2008

• Offline Offline
  • veiligheidsfunctionaris-LWB Heijmans B.V./Prorail
Re:Randstad werft Machinisten, Hoofdconducteurs, Service/veiligheid Mederkers
« Reactie #30 Gepost op: 11 April 2011, 16:14:28 »
volgens mij ben je gewoon volledig bevoegd ( denk ik )  , wat wil zeggen dat je in princiepe elke lok mag rijden , maar wil je goederen rijden zal je wel ADR moeten hebben , lijkt me vooral omdat de goederen van alles kan inhouden , dus ADR categorie 1, 2,en 3 lijken me wel op zn plaats , en volgens mij komt er bij goederen vervoer veel meer regels te pas als het vervoer van personen , als je kijkt waar wij in nederland mensen mee vervoeren ben je snel klaar ,dat zijn er lang niet zoveel wagons of teinen als in bijv. alle andere landen in europa   als je kijkt hoeveel verschillende goederenwagons er zijn , dan ben je nog wel ff aan het leren om al die functie's en specifiecatie's te kennen

dat is dus wat ik er zelf van denk , kan goed dat ik het totaal mis heb

in ieder geval heb ik meteen gereageerd op de opleiding machinist

en omdat ik ook de opleiding van Veiligheidsman Spoorwegen heb afgerond ook maar meteen op veiligheidsmedewerker
ben inmiddels ook benadert door heijmans voor een gesprek in het kader Veiligheidsman
maar machinist is voor mij een droom , dus daar ga ik in eerste instantie voor

groet stefan ;)
« Laatst bewerkt op: 11 April 2011, 16:24:31 door nscargo2008 »

Nederduitsemeester

• Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 11 April 2011, 20:05:45 »
Je bent niet "gewoon" volledig bevoegd. Er zit zeker verschil in opleiding voor VB of BB. Voor het rijden met gevaarlijke stoffen heb je als machinist ADR cat.1 nodig, cat.2 is voor wagenmeesters en cat.3 is voor mensen die in het laad/losproces werken (als ik het goed heb, als iemand het zeker weet, graag (y)), bijvoorbeeld op een tankterminal.

Overigens bestaan er 4 soorten machinisten, naast de twee eerder genoemde heb je nog de:

• Minimaal Bevoegd machinist, deze rijdt alleen op emplacementen zonder technische beveiliging (hooguit een stopontspoorblok met grendel, maar die mag hij/zij niet bedienen), dus zonder seinen ed. Op bijvoorbeeld een industrie aansluiting.
  • Gereedschapsmachinist, deze zit onder andere op een kraan tijdens werkzaamheden, maar valt buiten deze topic omdat deze niet zelfstandig op het spoornet mag rijden.

Als machinist wordt je opgeleid voor de lok- en treinstelseries (die laatste bij reizigersvervoer) die je gaat rijden. Hoe dat nu bij NSR gaat weet ik niet, maar de "opleiding" die ik voor de ICR-rijtuigen kreeg bestond uit de voor de machinist hoogst noodzakelijke dingen (Noodsluiten van de buitendeuren, remmen buitendienst nemen, statische omzetter uitschakelen). Voor zaken zoals verwarming in de rijtuigen wordt (werd) de HC weer voor geïnstrueerd, omdat deze zich het meeste in de rijtuigen bevind (voor de rijdende machinist wordt dat wat lastig :P). De technische controle ligt (lag) bij de storings/controle-monteur, die werd hiervoor veel dieper opgeleid.

Voor de goederenwagens is de wagenmeester degene die hier de controle uitvoert, die is voor deze opgeleid, met daarnaast nog een aantal cursussen voor specifieke wagens (bijvoorbeeld Hupac, vuilcontainerwagens van ACTS HUSA). Meestal is een machinist in het goederenvervoer ook wagenmeester, dus krijgt hij de wagenmeester-opleiding ook. Al die functies en specificaties van al die goederenwagens te leren kennen is geen doen, juist omdat er zoveel zijn. Er wordt wel een hele grove indeling gehanteerd van het type wagen (Platte wagens, gesloten wagens, open wagens, tankwagens (ook wel reservoirwagens genoemd) en speciale wagens), die wordt in de algemene wagenmeester-opleiding geleerd.

Ik hoop dat dit een duidelijk verhaal is ;), en niet teveel off-topic is
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

Treinhobbijist

• Offline Offline
« Reactie #32 Gepost op: 12 April 2011, 10:27:48 »
............ dat is dus wat ik er zelf van denk , kan goed dat ik het totaal mis heb.............groet stefan ;)

Tsja, wat heeft het dan voor nut om het te typen, het zijn slechts ideeen en veronderstellingen, beetje dagdromerij dus......

Een van de functie eisen van MCN is dat je juist daar niet aan doet ! En daarbij komt nog dat alles wat je schrijft, niet waar is........
Tevens denk ik dat je "in Nederland" niet snel klaar bent, als je alleen reizigerstreinen rijdt, zoals je schrijft. Een beetje NSR MCN kan zeker op veel materieeltype rijden, de oudere heeft vaak nog opleiding gehad op de 1000, en alles wat daarna verschenen is. En dat is met de komst van de SLT al een flinke lijst.

@ Nederduitsemeester: Inderdaad houd "volledig bevoegd" niet in dat je ook overal mee mag rijden, houd ook niet in dat je overal wegbekendheid hebt. Volledig bevoegd klink dus beter dan het in werkelijkheid is. Tegenwoordig ga je bij NSR ook niet meer eerst de rangeerdienst in (een flinke verschraling van de opleiding) maar gaat de nieuwe mcn gelijk 60 werkdagen rijden op 2 trajecten vanuit zijn standplaats.
Ook Engelse treinen zijn leuk

Mcn1986

• Offline Offline
« Reactie #33 Gepost op: 12 April 2011, 14:05:37 »
Voor goederenmachinist ben je wel even bezig tegenwoordig.
Veelal word er gevraagd om de grens over te rijden waar ook een compleet andere regelgeving geldt.

Mcn VB wil puur zeggen dat je kennis hebt om treinen over het hoofdnet te rijden.
Hiernaast moet je nog materieelkennis opdoen, wegkennis opdoen en ook dit gaat samen met een examen.

Als goederenmachinist of reizigersmachinist krijg je exacte dezelfde opleiding, het mag voorzich spreken dat het toch allebij ander werk is.
Vaak krijg je als goederenmachinist aanvullende opleidingen.

-ERTMS / ETCS (betuwe en havenspoorlijn).
-Wagenmeester (kan een optie zijn).
-Het controleren van krachtvoertuigen (bij reizigers gebeurd dit door monteurs).
-Radioloc besturen.
-Gevaarlijke stoffen (geen ADR).
-Eventueel Duitse / Belgische regelgeving.

Gr.
Gr. Silvester

Bas, Dordrecht

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 12 April 2011, 14:33:36 »
Ik werk ook bij de spoorwegen, en zit daar af en toe ook wel eens bij werving en selectie. Mensen die reageren met "droom" en "hobby" en dat soort dingen liggen meestal nooit op de lijst met eerste keus. Waarom? Velen hebben een waas voor ogen van rijden met mooi weer, mooie diensten overdag etc. De onregelmatigheid, gevaren, je sociale leven, storingen, tijdsdruk, mogelijke personenongevallen met jou trein zijn dingen die men zich minder overlegd. Dus nemen we deze roze bril eerst eens weg en confronteren ze met de realiteit.

Dan wil je verder ook niet graag dat er iemand op de bok zit die meer met andere dingen bezig is als met geconcentreerd je werk doen. Iemand die je kunt blinddoeken en die vervolgens in staat is door "het likken aan een schroef" je vertellen kan waar die schroef vandaan komt, in welke lok die al heeft gezeten, hoelang die al in gebruik is en in welke loktypes die gebruikt word, is niet per definitie een betere machinist dan een bakker die nog nooit iets met spoorwegen te maken heeft gehad.

Maw: soms zijn mensen verbaasd waarom ze niet geaccepteerd worden voor de opleiding. Mensen met meer hobbiekennis zijn er toch niet??? Ik ken alle loktypes, weet hoe snel ze rijden kunnen, hoe sterk ze zijn... Ze zijn er geknipt voor volgens hun, en vervolgens zijn wij die de selectie maken diegene die geen verstand ervan hebben  ;-)
Nogmaals: het is absoluut niet zo dat men helemaal geen kans heeft. Waar een wil is, is een weg, en als je echt wilt bekijk je die ook zonder roze bril. Wees bij zulke gesprekken dus realist.

Groeten uit Zwitserland

Bas

nscargo2008

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 12 April 2011, 20:19:19 »
jesus wat weten jullie het allemaal goed en maken jullie je druk zeg
\
ik werk nu al met weer en wind , zelfs als het -20 is dus ik weet ook wel dat het niet altijd dromen is over mooie dagen tjsoeke tjoeke ,
ik neem zeker in overweging wat de voor en nadelen van een beroep zijn

maar daarom mag ik het werk langs het spoor nog altijd een droombaan vinden , zou er uit zien als ik het een kutbaan vind en dan toch zou doen

druktemakers , en er zijn altijd mensen die het beter weten , ik kom er zelf wel achter ok
« Laatst bewerkt op: 12 April 2011, 20:22:14 door nscargo2008 »

Nederduitsemeester

• Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 12 April 2011, 20:42:17 »
Je mag het werk langs/bij het spoor altijd een droombaan vinden, was het vroeger eigenlijk altijd wel :P als jochie van een jaar of tien voor mij ook wel. Maar als je hier iets post met de opmerking dat je het misschien wel helemaal mis heb, kan je natuurlijk een reactie verwachten. En dat is dan niet omdat men het beter weet, maar misschien wel omdat men daar ervaring mee heeft, en dat met je willen delen. Dat kan je als kritiek zien, maar ik zie het dan meer als aanvulling, en daar is dit forum danwel topic voor bedoelt, lijkt me ;)

Groeten Erwin ;)
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

nscargo2008

• Offline Offline
« Reactie #37 Gepost op: 12 April 2011, 20:49:20 »
ok je hebt gelijk , laten we er maar over ophouden , ik ervaar zelf wel hoe het is
ik neem alle berichten hier voor lief , heb het gelezen , vriendelijk bedankt

Bas, Dordrecht

• Offline Offline
« Reactie #38 Gepost op: 13 April 2011, 07:54:33 »
"jesus wat weten jullie het allemaal goed en maken jullie je druk zeg "
"druktemakers , en er zijn altijd mensen die het beter weten , ik kom er zelf wel achter ok"

[ ] Geschikt
[ ] Ongeschikt

Groet

Bas

rene w.

• Offline Offline
« Reactie #39 Gepost op: 13 April 2011, 09:08:47 »
Grappig de hobbyisten durven niet meer te reageren.  ::)

Treinhobbijist

• Offline Offline
« Laatst bewerkt op: 13 April 2011, 10:18:30 door Peter van der Leek. Reden: Het laatste bericht hoef je niet te citeren, klik onderaan op ANTWOORD »

MHS84

• Offline Offline
« Reactie #41 Gepost op: 13 April 2011, 09:34:10 »
Meerdere keren heb ik bij de spoorwegen gesolliciteerd (bij NSR, NSC, ACTS). Heb altijd een brief teruggekregen. Er stond dan echter in dat er “geen passend werk was” of “geen vacatures”. Als je in je cv weg zou laten dat het spoor je droom of hobby is, hoe moet je dan motieveren waarom je überhaupt bij de spoorwegen wil werken? Ben nu werkzaam in het wegvervoer. “Onregelmatigheid, storingen, tijdsdruk en je sociale leven” zijn aan de orde van de dag. Als ik “vreemd” werk heb, moeten klanten wel eens gebeld worden dat een auto vertraging heeft door lang laden/lossen.

Gr,
Maarten
« Laatst bewerkt op: 13 April 2011, 09:37:11 door MHS84 »

Treinhobbijist

• Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: 13 April 2011, 10:05:39 »
......... Heb altijd een brief teruggekregen. Er stond dan echter in dat er “geen passend werk was” of “geen vacatures”. Als je in je cv weg zou laten dat het spoor je droom of hobby is, hoe moet je dan motieveren waarom je überhaupt bij de spoorwegen wil werken.......

Lees het bericht van Machinist Bas nog eens door, verder zou je dus die zin er echt uit moeten laten, want daar wordt op geselecteerd, ook in NL.
Als je enige motivatie een droom/hobbij is, is het vak van machinist misschien dus niet de juiste keuze.

Je werkt al onregelmatig, in het vervoer, daar zou ik meer de nadruk op leggen, dus de "verbinding" tussen je huidige werk, en het werk wat je wil gaan doen.
Verder zou je kunnen aangeven het prettig te vinden (meer) met mensen om te gaan, en service verlening belangrijk te vinden.

Nu je naam er nog onder......... ;)

Hans Kl

• Offline Offline
  • Periode III - heden
« Reactie #43 Gepost op: 13 April 2011, 11:39:19 »
Grappig.... in andere sectoren verwacht men praktisch dat je werk ook je hobby is.
ICT sector verwacht keihard dat je thuis ook bezig bent met computers en servers installeren en daarmee allerlei tests doet.
De ene hobbie-ist is de andere niet.
Maar goed, het zal wel zo zijn.
DB TPIII-VI, Ecos/Koploper 2rail

Treinhobbijist

• Offline Offline
« Reactie #44 Gepost op: 13 April 2011, 13:41:08 »
Tsja, er zijn wel meer verschillen, waardoor het gros van de kandidaten al schijnt af te vallen, nog voordat ze aan de cursus Machinist uberhaupt maar kunnen beginnen. Daar hoef je geen hobbijist voor te zijn........