Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
Vandaag om 09:05:21
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:44:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 08:41:55
NS 1700 transfers door Kees-Jan
Vandaag om 08:23:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 08:09:34
Stationsplein Baden Baden door Jelmer
Vandaag om 08:09:33
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 05:42:42
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 00:57:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
20 July 2025, 23:48:17
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
20 July 2025, 23:27:47
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Dat overkomt mij niet. door hmmglaser
20 July 2025, 23:14:35
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
Sfeer op je modelbaan door wob
20 July 2025, 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
20 July 2025, 22:05:41
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
20 July 2025, 21:27:28
Rheinburg, TP V/VI door wob
20 July 2025, 20:33:21
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
20 July 2025, 20:13:45
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
20 July 2025, 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
20 July 2025, 18:42:35
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
20 July 2025, 17:25:53
Roco Plan T door 008200
20 July 2025, 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
20 July 2025, 15:53:42
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
20 July 2025, 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
20 July 2025, 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
20 July 2025, 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
20 July 2025, 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
20 July 2025, 11:51:04

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 3145098 keer)

ArtMan

• Offline Offline
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #1020 Gepost op: 25 December 2011, 16:18:15 »
@Jan en Leen,

Bedankt voor jullie warme welkom. Ik ben in één keer helemaal enthousiast  :) De oude liefde komt weer boven drijven.

Helaas zijn we met 2 kinderen nogal klein behuisd. Ter gelegenheid van de kerst heb ik de poster met baanplan uitgevouwen en de rails er op gelegd.

Hier een overzicht met de kids:

Nog een foto van de lok. Ondanks dat de wielen niet zo mooi gekwarterd en uitgelijnd zijn als de 400 Euro + loks van M. (lok wiebelt nogal) vind ik ze zeer mooi:

hmm, heerlijk met deze dagen om lekker door de spoortopics te neuzen, ondanks dat het hier een ziekenboeg is.

Toen ik nog bezig was met roco en marklin vond ik de Mallard zo'n verschrikkelijk mooi model. Aangezien ik eigenlijk alleen hornby ken als Engels merk zijn er nog andere merken die hem produceren? Is er veel kwaliteitsverschil tussen de "Engelse" merken onderling?

Ik heb niet de Elite maar de meer simpele uitvoering. Ik zag tot m'n schrik dat dat ding los 100 pond kost... Da's dan toch wel weer erg veel voor een simpele digital controller. Wel een voordeel: hij heeft een expressnet aansluiting om de wisseldecoders aan te sluiten (y)

/Arthur

Oh ja, helemaal vergeten: Iedereen een hele fijne kerst natuurlijk  :-[ :-[ :-[
« Laatst bewerkt op: 25 December 2011, 16:23:16 door ArtMan. Reden: vergeten digital controller te vermeden. »

zuylen

• Offline Offline
« Reactie #1021 Gepost op: 25 December 2011, 16:55:30 »
Er zijn andere Engelse grootseriemerken: zoals Bachmann en Dapol. Daarnaast zijn er ook kleinserieproducten die locomotieven en rijtuigen uit messing of witmetaal produceren. Maar die moet je zelf in elkaar solderen, op zich ook geen probleem.
Succes met het weer oppakken van deze hobby.
Andre
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

ArtMan

• Offline Offline
« Reactie #1022 Gepost op: 25 December 2011, 17:03:49 »
Citaat
Daarnaast zijn er ook kleinserieproducten die locomotieven en rijtuigen uit messing of witmetaal produceren

Yep, dat staat al heel lang op m'n verlanglijstje. Geen prioriteit maar iets als ik wat meer tijd heb.

/Arthur

Thijs1271

• Offline Offline
« Reactie #1023 Gepost op: 25 December 2011, 22:30:53 »
@ Leen: knappe wielen onder je Sentinel. Dat knapt lekker op!

@ Arthur: welkom! Veel te lezen en veel te leren. Er zitten echte connaisseurs onder de reaguurders!

Thijs
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)

jandejager

• Offline Offline
  • Alle leuke dingen vinden plaats BOVEN de Evenaar !
« Reactie #1024 Gepost op: 26 December 2011, 02:08:41 »
Oef Arthur, te laat ....... dit virus heeft je in zijn greep, en zal je niet meer loslaten ........ :-\

Na 35 jaar nooit meer ergens naar om te hebben gekeken werd ik in 2004 "te grazen genomen" toen ik een British Rail blauwe Bachmann Deltic in een Hobbyshop zag.
Die Deltic bracht mij terug naar mijn vele mooie reizen naar de UK en Schotland in de zeventiger jaren.
Hij was mooi gedetailleerd (toen nog wel zonder sound) en ik MOEST en zou hem hebben.
Puur om hem ergens in de kamer tentoon te stellen en er af en naar kijken.
Ik dacht dat het daarbij zou blijven maar nee .........

En ik heb hem nog steeds, die allereerste "cigaret" (zie foto).
Want net als met roken heeft dit precies dezelfde eigenschap : en wat gebeurt er na het roken van je eerste cigaret ?? Juist !! Je willt er NOG EEN roken, en daarna nog een ...... enzovoorts .......
Sterker nog : STOPPEN met roken was helemaal niet zo moeilijk in 1994, maar stoppen met dit lijkt mij een heel wat pittiger uitdaging  :)
En net als met roken kan dit je een hoop geld gaan kosten, maar het is wel beter voor je gezondheid.

Ik heb helaas geen layout maar ben lid van een club waar ik heel af en toe eens wat laat rijden (helaas is die club op 45 kilometer afstand).
Ik ben zelf een groot voorstander van Bachmann UK, boven Hornby en Heljan.
Met Hornby had ik eens een Class 31 waarvan de body spontaan begon te scheuren na een paar jaar.
Sindsdien koop ik nog wel Hornby maar alleen heel af en toe eens een rijtuig of een wagon (en die zijn wel ok).
Met Heljan had ik eens een loco die lakproblemen kreeg, en er moesten allerlei knullige losse onderdeeltjes worden op en aangefiddelt, zoals ruitewissers en trapjes.
En daar ben ik NIET goed in.

Ook Bachmann UK laat wel steken vallen (zie mijn relaas over mijn Class 47), maar over het algemeen vind ik dat de beste fabrikant en (niet minder belangrijk !) hun service vanuit de UK is GRANDIOOS !
Bij problemen kun je hen altijd mailen, je hebt binnen 24 uur een reactie en ze sturen de knulligste onderdeeltjes naar je toe ook al zit je aan de andere kant van de wereld !

Veel plezier met dit virus, zo te zien vinden je kids dit ook wel leuk (in tegenstelling tot de mijne)  ;D

Jan

Afgelopen

• Offline Offline
« Reactie #1025 Gepost op: 26 December 2011, 09:30:34 »
Het is natuurlijk net wat je over hebt voor je hobby en wat je eisen zijn wat betreft detailering en rijeigenschappen. Op mijn baan rijdt een hele oude Hornby "Mallard" in groene uitvoering, ooit gekocht in een antiekwinkeltje in Royal Tunbridge Wells voor maar 25 pond. Het is de eerste productie van Hornby na de oorlog op schaal 00 (1:76) en rijdt nog als een zonnetje. De achterwielen zijn vast gemonteerd en zonder flenzen, dus bij bochten zie je dat de wielen buiten de rails hangen, maar ik vind dat minder belangrijk want met mijn neus op de rails liggen doe ik niet zo vaak meer. Vandaar dat ik zeg dat het heel persoonlijk is, wel vind ik de "afterservice" van Hornby geweldig. Toen ik nergens de juiste koolborstels kon vinden voor dit stukje antiek stuurde ik een mailtje naar Hornby en stuurden ze me die gratis op in veelvoud. Zo kan deze loc voorlopig zijn rondjes blijven rijden op mijn baan. Tenminste, straks als alles weer klaar is.

ArtMan

• Offline Offline
« Reactie #1026 Gepost op: 26 December 2011, 09:52:58 »
@Thijs: dank voor je welkom

@Jan:Ik vind dat een erg mooi model. Als werktuigbouwer spreken (zware) diesels en stoomloks mij erg aan. Ik lees dat je geen layout hebt. Ook last van ruimtegebrek?

Een club lijkt me wel leuk om te praten over je hobby en ideeën uit te wisselen. Maar volgens mij zijn de meeste clubs meer Nederlands/Duits/Zwitsers georiënteerd. Ik lees ook dat jij Bachman prefereer boven de andere merken. Hoe zit het eigenlijk met de onderhuidse techniek tussen de merken onderling? Ik vond het bij elkaar houden van de draadjes met tape niet echt denderend bij m'n hornby lok. Vooral niet als de tape al los laat door de aanwezige olie die zeer rijkelijk was aangebracht ;-( Gelijk maar weggeveegd met een tissue.

Overigens las ik tussen de draadjes door dat er plannen zijn voor oprichting van een club? Of sla ik de plank helemaal mis?

Met angst en beven heb ik de kids even laten spelen met de trein want ze waren natuurlijk wild enthousiast. Leuk wat voor spel ze zien in in zo'n simpel baantje. En dat ging urenlang door. Vooral de jongste is erg enthousiast en grappig hoe snel een 4 jarige de bediening zo snel oppakt.

@Cottage Railways: Prima service zeg van Hornby. Ik herken dat wel een beetje in die Engelsen wat ik zo van m'n zus hoor. (woont inmiddels al 30 jaar in de U.K.)

/Arthur

/Arthur

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #1027 Gepost op: 26 December 2011, 10:47:47 »
Op pagina 57 van dit draadje staat iets over de aandrijvingen van de Engelse merken. De moderne versies hebben goede aandrijvingen, maar vooral Hornby heeft nog een stel modellen uit de oude doos en sommige modellen van Bachmann hebben nog het oudere split-framed chassis. Dat is niet slecht, maar lastig digitaal te maken en het zwakke punt zijn de wielen die met een plastic busje met elkaar verbonden zijn. Het busje wil wel eens breken. Heljan loks hebben blijkbaar een grote motor en vragen meer stroom. Bij de keuze van een decoder moet je daar rekening mee houden.
Quality Control, momenteel vooral bij Hornby, laat wel eens te wensen over en dan krijg je materieel met slordige fouten bij de Chinese productie. Dat heeft zelfs de Artitec 3700 (scheve nummerplaten, ontbrekende klinknagels etc.) en die kost een veelvoud van onze Engelse loks.

Je slaat de plank niet helemaal mis voor wat betreft de club, alleen is het geen club die we gaan oprichten. Wij zijn bezig om een Britse modulebaan, de BMB, van de grond te krijgen. Er zijn nu 6 deelnemers.

Leuk dat de kinderen het ook oppakken, vooral als ze er een beetje voorzichtig mee omgaan. Er zijn natuurlijk ook Thomas treinen verkrijgbaar, zowel van Hornby (alleenrecht voor 00 in de UK) en Bachmann.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 26 December 2011, 10:49:21 door Stoomboy »

jandejager

• Offline Offline
  • Alle leuke dingen vinden plaats BOVEN de Evenaar !
« Reactie #1028 Gepost op: 26 December 2011, 10:51:44 »
@Arthur

Ja, die Deltic is een grandioos mooi model maar met sound lijkt ie me helemaal tof ! Ook daar is Bachmann UK goed in. Maar ik heb geduld, het komt wel een keer.
Na 1 januari verwacht ik een rode sound DE-1 (Artitec) van Wentink, die kan dan gekoppeld worden aan de rode DE-2 die ik al heb.
Ik heb ook ruimtegebrek, een eenvoudig (digitaal) ovaal met een wissel naar een zijspoortje zou ik al heel leuk vinden, maar om dat elke keer weer af te moeten breken en weer uit te moeten leggen ........ nee  :(
Ik zie me dat al in de huiskamer of de eetkamer doen.
Bovendien kan ik rekenen op luidkeels protest van de 3 vrouwen waarmee ik deze tent deel.
Ze hebben begrip voor mijn afwijking maar het moet ook weer niet te gek worden  :)
Misschien aan een kant goed dat ze niet ge-interesseerd zijn, mijn oudste is 28 en zou ik haar zeker wel toevertrouwen om met wat treinen te rijden, maar ze heeft andere hobbies en dit doet haar helemaal niets.
De jongste is 15 en is alleen maar ge-interesseerd in Facebook en het kabaal dat uit haar Ipod en nog wat andere dingen komt.

Ik zou in jouw plaats het gespeel van de kids met argusogen blijven volgen. Het zou ook voor mij behoorlijk zweten zijn, maar ik ben ook uiterst pietluttig hetgeen het leven er soms niet makkelijker op maakt.
Maar ja, ze moeten ook hun entertainment hebben en het zou natuurlijk veel te ver gaan om het hen te verbieden.
Zou Thomas the Tank-engine wellicht een goede optie zijn voor hen ?
De meeste modellen die ik heb zitten in de 3 cijfers en sommige zelfs in de 4 cijfers qua waarde, en ik ben ook de enige die ze aanraakt.

Goede service van Hornby, die service lijkt veel op die van Bachmann.
Maar knullig om draadjes met tape bijelkaar te houden zeker op een dure loco.
Dat kom je bij Bachmann UK niet tegen, meestal vindt aandrijving plaats middels een centrale motor met cardanasjes naar beide draaistellen, dat gebeurt ook met hun stoomloco's, daar heb ik een stuk of vier van.
Sommige Duitse merken zoals TRIX hebben een service die het tegenovergestelde is van hun kwaliteit, maar daar kun je ook geen Engels materieel krijgen uiteraard.

Voor wie ge-interesseerd is, ik heb een foto album op Facebook
http://www.facebook.com/media/albums/?id=531627922
Met wat foto's van mijn treinen bij de club en shows. Het album heet "One of my Hobbies".

Beste Groeten, Jan

zuylen

• Offline Offline
« Reactie #1029 Gepost op: 26 December 2011, 11:06:51 »
Van de stoomloc "port line" heb ik nog een video waar het ding van Barry Scrapyard werd gehaald en opgeknapt. De echte loc werd na pas zeven jaar dienst naar de schroothoop verwezen omdat stoom verouderd was. Inmiddels draait de loc al weer menig jaartje mee. Mooi model overigens.
André
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #1030 Gepost op: 26 December 2011, 11:16:19 »
Citaat
....vond ik de Mallard zo'n verschrikkelijk mooi model

Hornby heeft al jaren een model van de LNER A4, het loktype van de Mallard. Daarvan is een aantal verschillende uitvoeringen in omloop.
De oude uitvoering heeft vanaf de jaren '70 een 3-polige pancake motor in de tender. Nadat Hornby's productie in 1996/7 naar China verhuisde kwam er een 5-polige motor in de tender en kreeg de lok meer stroomopnemers.
Een jaar of 5 geleden brachten ze ineens een topmodel uit van deze lok, no. R2339. Hij gaat nu dik over de 100 pond, maar soms kom je die voor redelijk geld tegen op Ebay. Hij heeft een 5-polige motor in de lok, net als de Bulleid pacific.
Een jaar of 2 geleden begon Hornby met de "Railroad" serie, een goedkope range, waarin vooral oudere modellen te vinden zijn. De Railroad versie van de A4 (bijv. de Falcon) heeft ook een 5-polige motor in de lok, maar is veel minder gedetailleerd.

Bachmann heeft sinds 1995 een A4 op basis van het oude Trix/Liliput model uitgebracht met een split-framed chassis. Binnenkort komt er een vernieuwde versie uit met een modern chassis.

Hornby Dublo heeft tot 1964 een A4 uitgebracht met een robuuste metalen body en een plastic tender. Deze is op Ebay nog volop te koop. Qua detail loopt het model uiteraard achter, maar qua robuustheid loopt het mijlen voor.

Als ik nu een A4 wil kopen - en ik heb dat pas nog gedaan - dan is het de vernieuwde Hornby A4 met het mooie detail zoals de R2339.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 26 December 2011, 11:28:18 door Stoomboy »

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #1031 Gepost op: 26 December 2011, 11:26:25 »
Deze A4 heb ik een paar weken geleden op Ebay "gewonnen". Het is een door het bedrijf Twilight Trains omgenummerd Hornby R2339 model, nl. van no. LNER 4468 "Mallard" naar LNER no. 4903 "Peregrine":

De "Peregrine" is nog niet door Hornby in de nieuwe versie uitgebracht, wel in een ver verleden, ook door Bachmann trouwens. Op de bovenste foto ontbreekt de cabinedeur. Die is losgeraakt en moet er nog opgeplakt worden.

Leen.

« Laatst bewerkt op: 26 December 2011, 11:34:48 door Stoomboy »

TonM

• Offline Offline
« Reactie #1032 Gepost op: 26 December 2011, 11:32:08 »
Van de stoomloc "port line" heb ik nog een video waar het ding van Barry Scrapyard werd gehaald en opgeknapt. De echte loc werd na pas zeven jaar dienst naar de schroothoop verwezen omdat stoom verouderd was.
André

André,

Ik ben bang dat iemand jou verkeerde informatie heeft gegeven:
De loc "Port Line" (35027) werd in zijn originele stroomlijnvorm gebouwd in 1948, in 1957 herbouwd en in september 1966 door British Railways afgevoerd.

Overigens is de loc van Arthur de 35028 "Clan Line", gebouwd in december 1948, herbouwd in oktober 1959 en afgevoerd in juli 1967.

(Bron: Gavin Morrison - The Power of the Merchant Navies)

Grtz,
Ton

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #1033 Gepost op: 26 December 2011, 11:37:51 »
Hier staat informatie over de Port Line pacific lok:

http://en.wikipedia.org/wiki/SR_Merchant_Navy_Class_35027_Port_Line

Leen.

Thijs1271

• Offline Offline
« Reactie #1034 Gepost op: 26 December 2011, 12:28:26 »
Citaat
Voor wie ge-interesseerd is, ik heb een foto album op Facebook
http://www.facebook.com/media/albums/?id=531627922
Met wat foto's van mijn treinen bij de club en shows. Het album heet "One of my Hobbies".

Jan, leuk zeg! Dr zitten mooie locs tussen. Op onze clubbaan hadden we hetzelfde effect: combi's die nooit konden maar een heel verrassend effect gaven!

Thijs
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)