Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
Vandaag om 00:04:12
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
03 July 2025, 23:42:21
Gezocht: Foto's Plan E/L postrijtuig in reizigerstreinen jaren '70 door Modellbahnwagen
03 July 2025, 22:45:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Modellbahnwagen
03 July 2025, 22:35:57
Yet Another Servo Decoder door bask185
03 July 2025, 22:24:01
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door Rick
03 July 2025, 21:56:20
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Prutsert
03 July 2025, 21:47:40
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door TonM
03 July 2025, 21:46:56
US diorama in H0 door Misha
03 July 2025, 21:41:42
De Projecten van RetroJack door RetroJack
03 July 2025, 21:24:35
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
03 July 2025, 21:23:32
Zaagsel? door Prutsert
03 July 2025, 21:13:31
Raadplaatje door Klaas Zondervan
03 July 2025, 21:03:07
20 jaar BNLS door puntenglijder
03 July 2025, 20:48:13
Aachenau West door Wim Vink
03 July 2025, 20:39:54
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
03 July 2025, 20:21:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 July 2025, 17:24:38
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
03 July 2025, 17:17:05
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
03 July 2025, 17:11:14
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
03 July 2025, 16:14:56
Nijmegen in h0 door Rob S.
03 July 2025, 15:46:43
Een nieuw begin door dreezy
03 July 2025, 15:12:34
Sikje 225 door Huup
03 July 2025, 14:41:29
Roco 290 digtaliseren door Herb73
03 July 2025, 14:35:14
meer wissels invoeren in Z21 door astrantia
03 July 2025, 12:59:10
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
03 July 2025, 12:15:58
D20/ 25 Bentheimer Eisenbahn in 1:32 door Falkenberg
03 July 2025, 08:42:04
rommenholler gasketelwagens door ArjanB
02 July 2025, 22:29:52
The Rolling Tables… (ofwel: eten tussen de rails wordt nieuw leven ingeblazen) door Bob R.
02 July 2025, 21:58:53
NL-baan in Canada door ArjanB
02 July 2025, 21:44:10

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 3127764 keer)

Thijs1271

• Offline Offline
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #840 Gepost op: 05 December 2011, 23:01:09 »
Citaat
Gaan er nog British Railway Modellers naar Rijswijk a.s. zaterdag?
Ik ga erheen - niet vanwege het overweldigende Britse aanbod, maar voor het leuke dagje uit - en misschien kunnen we in de sfeervolle entourage van deze "venue" onder het genot van een serieus gesprek een "cuppa" doen.

Leen.

Ik had gewild, maar dochter heeft deze week een nieuw appartement gekregen, dus klussen! Die "cuppa" hou ik graag tegoed!
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)

Blue Pullman

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #841 Gepost op: 05 December 2011, 23:34:14 »
Beste forumleden,

Tot u spreekt een groot liefhebber van Engels modelspoor in schaal 00. Vanaf mijn 9e levensjaar ben ik verknocht geraakt aan het prachtige land en begonnen met het verzamelen van Bachmann- en Hornby locomotieven, rijtuigen en wagons. Samen met mijn vader heb ik inmiddels een bescheiden collectie aan treinen opgebouwd waar ondermeer enige Bachmann Standard Class locomotieven alsmede beroemde Southern ontwerpen - Battle of Britain-/West Country Class - deel van uit maken.

Ik kreeg zo het idee in dit topic een hoop liefhebbers te treffen en ben er van overtuigd op dit forum met plezier berichten te kunnen en mogen plaatsen.

Blue Pullman (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,40712.0.html)

T.Spat

• Offline Offline
« Reactie #842 Gepost op: 05 December 2011, 23:45:45 »
Welcome, join the club (y)

Er zit hier op dit draadje idd een harde kern van Engels-spoor-fanaten ;D

Mvg,

Tis (die zelf sinds een half jaartje ook Engels spoort)

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #843 Gepost op: 06 December 2011, 20:11:43 »
Welkom in ons Engelse hoekje.

Weet je trouwens dat er een Blue Pullman trein in model aan zit te komen?

Leen.

Blue Pullman

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #844 Gepost op: 06 December 2011, 22:46:57 »
De eerste foto's zag ik toevallig afgelopen weekend op de website van Bachmann staan. Dat beloofd weer een prachtig gedetailleerd model te worden!

Ik ben ook reuze benieuwd naar het model van de C Class stoomloc in uitvoering zoals deze op de Bluebell Railway rondrijd. Gelukkig is het de bedoeling dat onze baan een 'Preserved' karakter krijgt. Met zoveel schitterende modellen verkrijgbaar wordt het je er niet makkelijk op gemaakt een bepaald thema te hanteren...
« Laatst bewerkt op: 06 December 2011, 22:48:51 door Blue Pullman »

T.Spat

• Offline Offline
« Reactie #845 Gepost op: 06 December 2011, 23:14:35 »
Sja, daarom maak ik een hedendaags industrieel baantje,
met ruimte voor passerend historisch materiaal ;D

lekker knoeien met oude tweedehands shuntertjes, terwijl op de hoofdbaan
alles langs kan kachelen (als de modules gekoppeld zijn natuurlijk :))

Mvg,

Tis

Thijs1271

• Offline Offline
« Reactie #846 Gepost op: 06 December 2011, 23:18:18 »
Welkom! Weer een liefhebber erbij!  (y)
Ik vind het altijd leuk een voornaam te kennen, dat praat makkelijker!

En van die C Class...daar ben ik vreselijk hebberig van geworden  ;D

Ik heet Thijs!

Blue Pullman

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #847 Gepost op: 06 December 2011, 23:38:22 »
De C Class heb ik enkele malen in het echt mogen bewonderen op de Bluebell Railway. Een prachtige 0-6-0 in bijzonder fraaie kleurstelling. Ook ik wacht nogmaals in spanning af!

Afgelopen zomer vertoefd op en rond de North Yorkshire Moors Railway en daar ondermeer een 9F aan het werk gezien. Eigendom van Jeremy Hosking, een Brits zakenman wie tevens de eigenaar is van A4 'Bittern', 7MT 'Britannia' en de Royal Scot. Qua design zijn er voor mij geen mooiere treinen te bedenken dan Engelse. Ooit hoop ik dat Bachmann of Hornby nog eens de 'Silver Jubilee' trein zal gaan maken, alsmede de LNER  'Coronation' en LMS 'Coronation Scot' in Super Detail uitvoering.

Sjoerd

Thijs1271

• Offline Offline
« Reactie #848 Gepost op: 06 December 2011, 23:54:57 »
Sjoerd..Op de site van Ontracks stond een hele tijd 2012, nu staat er 2011. Ik heb geprobeerd te bestellen, maar dat lukt nog niet. Leen denkt dat het nog best een tijd kan duren...jammer. Mooi is tie hoor!

Ik ben al heel lang aan de stoomtreinen, uiteraard begonnen met Duits, maar dat eeuwige zwart met rood  begon me steeds meer tegen te staan. Ik ga voor de mooie kleurstellingen, de fraaie biesjes en natuurlijk qua design zo fraai. En de fraaie scenery!

Thijs

Suchet

• Offline Offline
  • G5
« Reactie #849 Gepost op: 07 December 2011, 12:31:08 »
@Leen
Helaas gaat het me niet lukken dit weekend naar Rijswijk te gaan. Volgende keer beter  :)

In het kader van BMB is er reeds een lokje via Ebay veroverd, zodra die binnen is zal ik een fotootje plaatsen. Bij het nagaan wat er zo al in 00 wordt geproduceerd, met een voorkeur voor Tank Engines, kwam ik ook op de site van Hornby terecht. Bij mij roept de naam Hornby echter nog steeds associaties met veredeld speelgoed op. Maar is dat terecht? Hoe is de kwaliteit (correctheid, afwerking, rij eigenschappen) van het nieuwe Hornby materiaal vergeleken met bijvoorbeeld Bachmann en (sorry  :P) Fleischmann?

Rob
Engelse banen zijn gewoon.....  anders

T.Spat

• Offline Offline
« Reactie #850 Gepost op: 07 December 2011, 13:20:18 »
Suchet,

ik heb zelf een kleine verzameling recente Engelse modellen,
en vind zelf de Bachmann modellen toch beter in uitvoering
en rijgedrag... zeker ze zien er beter uit dan de oude
locs en wagons ;D

Mvg,

Tis

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #851 Gepost op: 07 December 2011, 17:38:45 »
Citaat
Hoe is de kwaliteit (correctheid, afwerking, rij eigenschappen) van het nieuwe Hornby materiaal vergeleken met bijvoorbeeld Bachmann en (sorry  Tongue) Fleischmann?

Fleischmann stoomloks ken ik niet, maar ik heb wel een keer een plan V voor iemand digitaal gemaakt. Hoe ze dat voor meer dan €200,00 durven te verkopen is mij een raadsel. Hij is te kort en er zat pfffff  ;D ;D ;D, een pancake motor in en de stroomopname was naar mijn bescheiden mening, ehh.... >:(   >:( rubbish, dus.

Bachmann stoomloks hebben een 3-polige motor en de vanaf 1997 uitgebrachte nieuwe Hornby modellen een 5-polige. Beide lopen goed, maar een 5-polige heeft de voorkeur. Hornby loks nemen ook stroom op met de tender wielen, die van Bachmann niet. Het chassis van Hornby is gelijkwaardig aan dat van Bachmann en heeft dus het voordeel van een modernere motor en de stroomopname van de tenderwielen. De drijfstangen van de meeste Bachmann loks zijn wat steviger en de wielen van Bachmann zien er m.i. meestal beter uit dan die Van Hornby. Ik vervang veel van mijn Hornby bogie wielen door zelf chemisch zwartgemaakte Alan Gibson wielen zoals bij de Duchess een paar pagina's terug. Een Patriot, een paar Black 5's, een paar Stanier 2-6-4 tanks en een 8F hebben de laatste dagen allemaal nieuwe bogie wielen gekregen.
Hornby maakt bij sommige loks gebruik van antislipbandjes  >:( , Bachmann in het geheel niet.

De voetplaat van Bachmann loks is van metaal, die van Hornby is van plastic. Het metaal geeft een meer solide "feel" aan de lok.
Qua detail zijn moderne Hornby loks als de SR M7, de King Arthurs, de GWR Castle, 28xx, 38xx en de LNER L1 met hun supergedetailleerde cabines absoluut in de frontlinie. De A1/3, A4, de Fowler en Stanier 2-6-4T tanks volgen direct daarachter en de Black 5, de 8F en de Duchess daar weer een stukje achter. Het zijn allemaal prachtige loks.
De moderne loks van Bachmann zijn qua detail ongeveer net zo mooi als de mooiste van Hornby, maar het detail in de cabine is wat minder.
De geheel nieuwe Tornado van Hornby is geen topmodel, maar vanuit een budget gemaakt. Die van Bachmann is wel een topmodel op basis van hun "oude" Peppercorn A1, maar klopt daardoor op detail minder goed met de Tornado.
Hornby brengt ook nog de goedkopere  "Railroad" range uit, waarin ze oude modellen in een nieuw jasje uitbrengen, maar ook bovengenoemde Tornado.

Voor wat betreft Quality Control heeft Bachmann momenteel wat mij betreft minder missers dan Hornby. Ik heb aan een paar nieuwe Hornby loks - niet aan alle -  al wat werk gehad eer ze in orde waren, dat betekent dan een los schoorsteentje vastlijmen of soms zelfs meer, zoals bij de T9. De Hornby klantenservice heeft - voor noodgevallen - een uitstekende reputatie, evenals die van Bachmann.
Bij het inzetten van een decoder werkt over het algemeen de robuuste Bachmann lok prettiger dan het toch wat meer "flimsy" Hornby model.

Kort en goed, als je goedgemaakte exemplaren krijgt van een lok van Hornby of Bachmann, dan koop je gewoon een mooie lok zonder problemen, waarbij de Bachmann lok ondanks zijn 3-polige motor toch heel mooi loopt. Beide zijn zonder meer "fit for purpose". Het verschil zit 'em vooral in de onderliggende constructie en het detail, het ene detail is bij de een mooier uitgevoerd en v.v. Hierbij denk ik vooral aan de BR Standard Class 4 4-6-0. Bij de A4 en de B1 (die van Bachmann krijgen een nieuw chassis maar de A4 is nog niet uit en de B1 van Hornby is ook nog niet uit) zijn de modellen van Bachmann geupgrade oude modellen, en die van Hornby geheel nieuwe state-of- the-art loks. Daar zit beslist verschil in, ook in de prijs trouwens.

Aangezien Bachmann en Hornby, en dat is maar gelukkig ook, in de meeste gevallen verschillende modellen uitbrengen i.p.v. dezelfde is de keuze gemakkelijk. Ik zie geen reden om geen loks van een van beide merken te kopen, ook al heb ik - o.a. vanwege de "dreaded" slipbandjes - een lichte voorkeur voor Bachmann, .

Leen.
« Laatst bewerkt op: 07 December 2011, 18:00:23 door Stoomboy »

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #852 Gepost op: 07 December 2011, 17:57:16 »
De Wainwright C Class op de Bluebell in oktober 2004:

Leen.

draisinenl

• Offline Offline
« Reactie #853 Gepost op: 07 December 2011, 17:58:27 »
Mooi verhaal Leen..

Ik wil nog graag 1 aanvulling maken... Bij Bachmann is het gebruik van NEM 362 schachten op loks gelukkig standaard.. Dat is bij Hornby helaas nog steeds niet zo..... Ook de goederenwagentjes van Bachmann hebben deze standaard..

Is handig als je, zo als ik, graag met Kadee koppelingen werkt..

Michael
Michael is op 6 juli 2017 overleden

zuylen

• Offline Offline
« Reactie #854 Gepost op: 07 December 2011, 18:26:28 »
Ook ik heb een kleine verzameling Engelse locjes. Het betreft twee voormalige Dapol (nu door Hornby in ongewijzigde toestand gemaakte) Terrierlocjes en tevens een Dapol pug. Daarnaast ook Hornby en één enkele Bachmann. Het is zo lekker goedkoop he? Bovendien zijn die kleirtjes zo vrolijk!!! :P :P (y)
Andre
zuylen is helaas in januari 2025 overleden