Die ziet er goed uit BR Adept!Ga je er ook een apart spoor voor bouwen op je baan? Leen.
............
Toch geen hoofdpijn gekregen van de aankoopprijs, 6 Ibuprofen is echt te veel tegelijk
Ja. sorry, niet goed gelezen. Ik heb de tekst aangepast en hoop dat hij er wat aan heeft. Gisteravond laat kwam ik thuis, na 900 km zwarte zaterdag, en wat lag er zomaar op de deurmat...? Een pakje.Het was het lokje wat uitgebracht is door het blad Model Rail in samenwerking met Dapol.Nu kennen we allemaal wel de "glamorous" grote stoomloks, zoals de Flying Scot, de Mallard etc., maar dit was nou zo'n klein lokje waarvan je dacht dat die vast nooit in model zou komen: de Sentinel shunter. Hij werd indertijd door vrijwel alle Big Four maatschappijen gebruikt en Model Rail heeft er een aantal versies van uitgebracht nl. een LNER, GWR en 2 BR versies. Ze zijn allemaal zwart, alleen de GWR-versie is groen. Ze kosten GBR 75,00 + p&p (verzendkosten).Ik heb een paar maanden geleden de LNER versie besteld:(klik)Even testgereden, hij liep heel netjes, maar niet suuuuper geruisloos, en erg langzaam. Dat is mooi want zo'n lokje haalt natuurlijk geen TGV-snelheden. Verder zag het er allemaal mooi gedetailleerd uit, alleen heb ik mijn twijfels over de wielen, maar dat is wel vaker zo.Na het testrijden gelijk aan de slag gegaan, sja, ik had het allemaal zo gemist de afgelopen weken in Frankrijk.Het kapje zit erop geklikt en gaat er vlot af, als je met je vingers voorzichtig een beetje in de beide einden knijpt. Daarna krijg je dit:Er zit een 8-pins NEM-stekker op, en ze adviseren om er vanwege de ruimte een draadloze decoder in te prikken. Ik heb daarvoor de TCS DP2X-UK aangeschaft, een decoder voor een dollar of 20 met 1 Amp continu en 2 Amp piekbelasting en een "goofproof" garantie:Hij hangt een beetje ver naar achteren, maar het kapje past er nog net overheen, anders had ik de NEM-stekker moeten omdraaien. Voor het testrijden de lok met de nieuwe decoder eerst voorzichtig op het programmeerspoor getest en het juiste nummer ingegeven, in mijn geval 150, en daarna de decoder op 128 stappen gezet, maar dat is bij deze lok eigenlijk niet nodig. Op stap 1 van 128 begint hij al te rijden, al is het amper te zien.Natuurlijk wordt hij geleverd met onze trouwe en effectieve tension-lock koppelingen:Zoals gewoonlijk hangen ze weer een meter of 1,5 onder de bufferbalk vandaan. Je kan ze natuurlijk inkorten, maar ik heb er maar een Kadee no.18 onder gehangen, dan krijg je dit:en dat scheelt alweer bijna een meter, en bovendien kun je ermee rangeren. Jammer dat die Kadees soms zo naar beneden hangen. Er zit een schroefje aan de hefboom, waaraan de koppeling vastzit, maar aan 1 kant kon ik daar zonder de hele lok te slopen niet bij om te kijken of hij misschien nog wat vaster gedraaid kan worden. Aan de andere kant heb ik inderdaad het schroefje nog een slag gegeven. Gelukkig is de hoogte ongeveer nog goed, al moest ik wel de trip pin - dat ding dat naar beneden hangt - een beetje bijbuigen.Hierbij nog een paar foto's, genomen na afloop van de werkzaamheden:in de showroom:en in bedrijf:Voor wie geïntesseerd is, is dit de site waar alles over deze lokjes te vinden is:http://www.modelrailoffers.co.uk/page/55/Project_SentinelAan het einde van het jaar komt er nog een aantal nieuwe versies uit, waaronder ook een LMS-versie.Leen.