Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Heljan containerkraan werkt niet naar behoren door MOVisser
Vandaag om 15:22:26
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 15:11:04
D20/ 25 Bentheimer Eisenbahn in 1:32 door MB6400
Vandaag om 14:41:08
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 14:19:21
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 14:18:49
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 14:10:21
US diorama in H0 door RetroJack
Vandaag om 13:47:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 13:35:09
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 13:21:54
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 11:06:46
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 10:43:42
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 10:35:58
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Rob Bennis
Vandaag om 10:29:42
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 09:37:20
20 jaar BNLS door Huup
Vandaag om 08:56:00
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 08:36:21
Zaagsel? door Frits C
Vandaag om 06:34:07
The Micro Model Railway Dispatch door Ronald Halma
Vandaag om 03:26:20
Een nieuw begin door bask185
04 July 2025, 23:51:59
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
04 July 2025, 23:09:51
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 July 2025, 23:07:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
04 July 2025, 22:57:07
Nijmegen in h0 door raymond erdtsieck
04 July 2025, 22:05:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 July 2025, 21:10:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
04 July 2025, 20:20:42
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
04 July 2025, 19:23:48
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
04 July 2025, 17:15:32
5 juli SSN Bello festival express door Seinhuis
04 July 2025, 16:53:46
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
04 July 2025, 08:34:09
Gezocht: Foto's Plan E/L postrijtuig in reizigerstreinen jaren '70 door marco
04 July 2025, 07:58:49

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 3128613 keer)

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #210 Gepost op: 19 May 2011, 14:06:49 »
barsten in de kap vanaf de binnenkant vol laten vloeien met een klein beetje dunne secondelijm, druppeltje aan de punt van een tandenstoker doen, niet met het flesje erin gaan zitten smossen. Losse onderdelen inderdaad me een klein beetje secondenlijm of kristal klear, zitten ze er origineel met pinnetjes in gestoken en zijn die meegekomen of afgebroken? als er nog pinnetjes aan zitten zaten die onderdeeltjes origineel waarschijnlijk ook al niet gelijmd, prik je ze dr zo weer op.

Maasdam

• Britse treinen echte treinen
  • Offline Offline
  • Class 57xx Pannier tank 3711 BR
    • NASM 1873
« Reactie #211 Gepost op: 19 May 2011, 19:06:10 »
Bedankt voor jullie tips, gelukkig geen schade aan de kap zelf. Ik kwam erachter dat er ook een kabeltje naar de stroom doorlatende koppeling van de tender los was gegaan. Ik vraag mij dus af wat er echt gebeurd is. Het vreemde is dat de loc wel gewoon rijd. Dat kabeltje is zo weer gesoldeerd. De afgebroken details zijn te repareren met de door jullie voorgestelde middelen.

Eerlijk gezegd heb ik alle in de Dikke van Dalen voorkomende vloeken de revu laten passeren en hoogst waarschijnlijk ook nieuwe bedacht en aan toegevoegd ;D

Nogmaals bedankt voor jullie tips and adviezen, zeer op prijs gesteld.
Groetjes Ben.

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #212 Gepost op: 19 May 2011, 20:26:36 »
Bij deze lok nemen ook de wielen van de tender stroom op, die via de koppeling naar de motor gaat. Als een of beide draadjes van de koppeling naar de motor stuk is, dan blijft de lok gewoon rijden, alleen neemt hij dan geen stroom op van de tenderwielen aan 1 of beide zijden.

Ik heb door dit soort voorvallen ook achteruit leren bidden, je woordenschat wordt er oneindig door vergroot.
Mooi dat de schade niet blijvend is en dat je het weer kan repareren.

Leen.

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #213 Gepost op: 22 May 2011, 23:43:28 »
Het is alweer een tijdje erg rustig met de Engelse modelspoor projecten.
Ik vermoed dat iedereen hard aan het bouwen en knutselen is en geen tijd heeft om iets op het forum te zetten.
Heel verstandig, want dat kan altijd nog.

Ik had een paar weken geleden weer eens een paar Bachmann wagons gekocht - zie hier ergens boven - en wilde die vorige week gaan kortkoppelen.
Normaal met de meegeleverde koppelingen ziet het er zo uit:

maar na het vervangen van de tension lock koppeling door een paar Kadees no. 18 zo:

Beter dus, alleen bleek bij het testen met de Kadee height gauge dat de koppelingen te laag hingen. ???

Dus toen stak eigenlijk een oud probleem - ehh, uitdaging, bedoel ik - de kop weer op. Lang geleden, toen ik pas begonnen, en nog jong en mooi was  :P, hadden alle Engelse treinen nog van die reusachtige Volvobumper koppelingen. Ik heb toen een aantal Kadee no.5 koppelingen gekocht om ze daarmee te vervangen. Nadat ik een paar wagons voorzien had van deze koppelingen bleek dat de schacht van de no. 5 erg kort was en de "draft gear box" van de koppeling een paar mm onder de wagon uitstak, eigenlijk geen potje. Daarna heb ik een aantal wagons voorzien van no. 16 koppelingen met een lange schacht, en dat was een hele verbetering. De no. 16 had wel de neiging om iets naar beneden te hangen, maar dat was oplosbaar. Hij wordt nu trouwens niet meer gemaakt.

Eind jaren '90 kwam Bachmann ineens uit met zijn nieuwe serie superwagons met NEM-koppelingen, een grote sprong voorwaarts, alleen hangen die altijd een mm of 2 te hoog. Dat komt omdat er geen NEM-standaard was voor 00-schaal. Bachmann heeft daarvoor de speciale "stepped" tension lock koppeling gemaakt. Deze kun je niet vervangen door een gewone Kadee NEM-koppeling no. 17 - 20, of een NEM-koppeling van Bachmann zelf, want bij deze koppelingen zit de knuckle te hoog:

Jammer dat Bachmann in zijn eigen E-Z Mate koppelingen geen koppeling heeft die wel past, nl. een met de bevestiging van de koppelstang in het midden van de knuckle. Ze hadden die m.i. al lang moeten maken.

Toen mij duidelijk werd dat hier geen eenvoudige oplossing voor zou komen heb ik gedacht Kadee no. 30 series koppelingen te kunnen gebruiken, eventueel met gebruikmaking van mijn oude no.5 koppelingen. Die passen nl. in de kleinere draft gear box van de no. 30 koppelingen. Dan krijg je dit:

Wat bleek: schacht is nog steeds te kort en eigenlijk nog steeds geen mooi gezicht.
Ondertussen heb ik op Engelse fora gelezen over mensen die allerlei methodes als oplossing gebruikten en een ervan was om de plastic NEM-box van Bachmann zelf te gebruiken, en daar een Kadee koppeling in te bevestigen. Alleen is het gat in de plastic NEM-box van Bachmann te klein en de no.5 past er niet 1-2-3 in.
De afgelopen week ben ik bezig geweest om een methode te ontwikkelen om dit toch voor elkaar te krijgen, zodat ik mijn oude no.5 koppelingen weer kan gebruiken.

Uiteindelijk op het volgende uitgekomen:

Van een plaatje messing een soort spade gevijld in dezelfde vorm als die van de Kadee koppeling, en deze in een oude soldeerbout gestoken. Op de foto zie je de Kadee  op de achtergrond.
Daarna de koppelingen zo klein mogelijk gevijld:

Onder zie je het origineel en boven de bijgevijlde.

Daarna met de soldeerbout op 300 graden het gat in de draft gear box groter gesmolten, en tot slot de koppelingen er met 2-componentenlijm van 20 jaar oud ingeplakt. Er liggen er nu een stel te harden:

In het midden zie je een Bachmann koppeling liggen, die ik eraf gehaald heb.

De bedoeling is dat je als resultaat zoiets krijgt als dit:

Sinds 2005 maakt Bachmann de koppelingen wel volgens de NEM-norm, en nu hangen ze dus te laag. Dat komt omdat de Kadee van metaal is, in de NEM-box iets op en neer kan bewegen en daardoor iets naar beneden hangt. Ik heb het opgelost door een dun stukje plastic aan de onderkant van de koppeling in het koppelinghuis te steken en nu zit hij klem. Alleen heb ik de Kadee no. 19 voor deze wagons moeten gebruiken, omdat de bovenkant van de knuckle van de no. 18 tegen de koppelinghaak van de wagon aankwam. Daardoor zijn ze nu vrijwel net zo kortgekoppeld als met de originele tension lock-koppelingen.

Kort en goed, je kunt het beste gewoon de meegeleverde Bachmann koppelingen laten zitten, ook al zijn die niet zo mooi.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 23 May 2011, 00:12:34 door Stoomboy »

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #214 Gepost op: 23 May 2011, 01:05:00 »
zo'n te hoog zittende schacht is toch niet zo'n probleem? gewoon schacht loshalen, kadee-voor-NEM erin en schacht met een plaatje ertussen voor goede nem-hoogte vast onder de wagen lijmen. Bij die korte engelse bakjes red je het wel met de vrijheid van de kadee zelf, het zwaaien van de nem-schacht heb je heus niet nodig, zelfs niet in krappe bochten. Voor het idee: ik had bij mn nederlandse meuk ook dit soort spul: http://www.modeltog.nu/images/grafik/roco/46031.jpg gewoon met vastgelijmde nem-schachten rondrijden, ging prima.

Beached

• Offline Offline
« Reactie #215 Gepost op: 23 May 2011, 08:28:17 »
welk nummer Kadee heb je gebruikt voor jouw zelfbouw modellen? Ik heb geen zin om het wiel weer uit te vinden met mijn wagens.

Mooi verslagje Leen, die Engelse wagens doen zeker niet onder voor wagens van "the Continent"

Rick

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #216 Gepost op: 23 May 2011, 11:01:39 »
@Floris
Ja, dat is een goeie suggestie. Als je een plastic stripje van 2mm dikte onder de NEM-box plakt dan zou je waarschijnlijk gewoon gebruik kunnen maken van de Kadee 17 - 20 NEM-koppelingen. Maar als ik toch moet gaan plakken, dan wil ik graag de korte no. 5 koppelingen gebruiken, omdat ik er daar nog 100 of zo van heb liggen. Bovendien hou ik op deze wijze de wagon "gaaf".

@Rick
Indien mogelijk gebruik ik de no. 17, 18,19 of 20 NEM-koppelingen van Kadee. Als er geen NEM-box zit, dan gebruik ik graag de koppelingen uit de 30 series, omdat je die op 2 hoogtes kan monteren. Het is wel een "fiddle" om die in elkaar te zetten, maar dan heb je nog ietsje speling. Vanwege de buffers moet je vrijwel altijd een "long shank" type hebben. Ik heb indertijd een heleboel geïnvesteerd in Kadee no. 5 en no. 16 koppelingen en gebruik die dus bij voorkeur. De no. 16 koppelingen die ik voor mijn oude Hornby/Bachmann/Mainline/kitgebouwde wagons gebruik zijn niet meer te koop. Als smeermiddel gebruik ik een zacht potlood B4 of B5 i.p.v. het door Kadee geleverde Greas'em grafietpoeder. Ik haal de koppeling goed langs het potlood zodat hij helemaal grijs wordt.
Het schijnt dat de Bachmann E-Z mate Mark II koppelingen ook heel goed zijn, en die zijn een stuk goedkoper dan Kadees. Je moet wel de Mark II hebben, want de gewone schijnen bagger te zijn.
Voor de zelfbouw heb ik tot nu toe 2 oplossingen:
1) Een plastic nokje gebruiken waarin een Bachmann NEM koppeling past. Dat is een nokje zoals meegegoten onderop Bachmann-UK wagons zit. Roger Chivers van Chivers Finelines maakt die en ik heb via Ebay aan Transport Models uit Preston gevraagd of zij ze konden leveren. Roger is een echte ouderwetse kitmaker, maar heeft moeite met het leveren aan buitenlandse klanten. Ik plak het nokje vast, maar boor er ook nog een gaatje voor een dun pennetje doorheen, zodat de trein niet alleen aan de lijm hangt.
2) Een op lengte gezaagd messing rechthoekig hol profiel waarin de NEM-schacht - in de breedte iets te ruim - past. Aan de binnenkant links en rechts plak ik een dun plastic stripje zodat de koppeling mooi past. Dat profiel kun je mooi onderaan je kitgebouwde tender of lok vastsolderen.

Overigens zijn de knuckle type koppelingen voor Engels spoor niet echt prototypisch, ook al ogen ze fraaier dan de tension locks. Ze worden alleen op rijtuigen gebruikt. Het mooiste alternatief voor Kadees op wagons en loks is m.i. dan ook de Dingham koppeling (zie web site). Die monteer je i.p.v. de trekhaak en zit dus gelijk op de juiste hoogte. Alleen als je een baan hebt met een keerlus kan die problemen geven, want je monteert aan elke zijde een verschillende koppeling. Wel een heel mooi ding, niet duur, en zeker het proberen zeker waard. Misschien probeer ik dat ook nog wel een keer.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 23 May 2011, 16:56:21 door Stoomboy »

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #217 Gepost op: 23 May 2011, 11:55:03 »
kadees hang je er ook niet aan voor het mooi, maar om lekker te kunnen rangeren ;D

Beached

• Offline Offline
« Reactie #218 Gepost op: 23 May 2011, 12:08:17 »
Je slaat de spijker op z'n kop Floris.

Bedankt voor de uitleg Leen,  Het is me nu een beetje duidelijker. Om te beginnen heb ik ook No. 5'en gekocht, maar ik kwam er al snel achter dat die veel te laag hangen als je de "Draft box" onder de bufferbalk plakt. Daarom heb ik de koppeling door midden gehakt en met een stuk messing draad op de juiste hoogte en lengte gebracht.
Nu heb ik nog een vraagje: Ik ben tevreden met het monteren van de draft box onder de bufferbalk, maar welk nummer Kadee moet ik dan hebben om de koppeling zonder hak en breekwerk op de juiste hoogte te hebben? (Floris mag het antwoord ook wel geven ;))

Rick

Treinhobbijist

• Offline Offline
« Reactie #219 Gepost op: 23 May 2011, 14:30:30 »
......Kort en goed, je kunt het beste gewoon de meegeleverde Bachmann koppelingen laten zitten, ook al zijn die niet zo mooi........

En dat heb ik dus maar gedaan...... waarbij wel opgelet dat ze ogen als oude Fleischmann koppelingen, maar buiten een klein hoogteverschil (koppelwagen heeft haar intrede gadaan) de haak aan één kant (uit het midden) heeft hangen, bij koppelen dus altijd goed opletten dat de juiste haak aan de juiste kant hangt, anders wrinkt het te veel: ontsporing als gevolg....

Gt Treinhobbijist
Ook Engelse treinen zijn leuk

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #220 Gepost op: 23 May 2011, 14:40:27 »
In principe komt elke koppeling op dezelfde hoogte uit, als je de draft gear box ook op dezelfde hoogte onder de bufferbalk plaatst. Alleen zit de knuckle bij alle Kadees niet op dezelfde hoogte gemonteerd, daar kun je dus mee spelen. Ik maak gebruik van de Kadee height gauge om op de juiste hoogte uit te komen.
Bij de series 30 kun je gebruik maken van typen koppeling met 3 hoogtes:
1) de underset shank koppeling, bij die komt de knuckle het hoogste uit.
2) de centerset shank koppeling, daarbij komt de knuckle middelhoog uit, net als bij no. 5.
3) de overset shank koppeling, daarbij komt de knuckle het laagste uit.
Volgens mij scheelt het vanaf de centerset shank gerekend een mm of 2 omhoog (underset) of omlaag (overset).

Er zijn ook 3 lengtes van de koppeling, nl. short, medium of long. Wij gebruiken vanwege de buffers meestal long en misschien soms medium.
Totaal zijn er dus 9 typen koppeling waaruit je kunt kiezen, maar de short shank koppeling valt voor ons af.

De draft gear box van de 30 series is mooi klein en kun je op 2 manieren nl. ook ondersteboven monteren. Dan heb je nog een paar tienden van een mm speling om het nog wat beter te krijgen.
Natuurlijk kies je Kadee koppelingen ook vanwege het rangeren. Als je ze met een magneet ontkoppelt, dan bieden ze de mogelijkheid om dit natuurgetrouw te doen, zonder dat ze gelijk weer aankoppelen.

Ik kan hiervandaan niet beoordelen welk nummer het meest geschikt is voor jouw toepassing - misschien de underset shank no. 31 - maar misschien helpt dit.
Bovendien staat het nodige op hun website:

http://www.kadee.com/htmbord/page11x.htm

Scroll naar no. 31 -39.

De no. 20 series ken ik trouwens niet. Die heeft een grotere draft gear box, dus daarom vind ik hem minder interessant.
"Insulated" betekent dat ze van plastic gemaakt zijn. De no. 20 en 30 series zijn van plastic, no. 5 en 16 zijn van metaal.
Ze hebben ook nog koppelingen met een kleinere meer natuurgetrouwe knuckle, no. 156 en 158. Die zou je ook kunnen overwegen.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 23 May 2011, 22:48:17 door Stoomboy »

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #221 Gepost op: 23 May 2011, 22:44:27 »
Vanavond uitgevonden waarom de NEM Kadeekoppelingen op mijn nieuwe Bachmann wagons zo laag hingen. Nou dat komt doordat ze sinds 2005 gebruik maken van een nieuw nokje onderop het chassis, waardoor de koppeling op NEM-hoogte hangt en dus lager dan op de vóór 2005 gemaakte wagons. Het nieuwe nokje zit onder aan het chassis vastgeschroefd, het oude zat meegegoten. Omdat er een beetje gietspul onderop het nokje zit, hangt hij dus iets te ver naar beneden. Even een vijltje eroverheen, en nu is het goed.

Verder 6 wagons - van vóór 2005 - van de gisteren in elkaar geplakte Kadee koppelingen voorzien. Het leuke hiervan is, dat je ze gewoon iets kan verbuigen om ze op de juiste hoogte te krijgen.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 23 May 2011, 23:00:08 door Stoomboy »

Suchet

• Offline Offline
  • G5
« Reactie #222 Gepost op: 28 May 2011, 19:45:59 »
In de "British Railway Modelling" van oktober 2010 (toevallig voor € 1,- op een beurs gekocht) staat een artikel over het plaatsen van Kadees 17 -20.

Rob

Engelse banen zijn gewoon.....  anders

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #223 Gepost op: 28 May 2011, 23:34:01 »
hoe zit het eigenlijk met kadee's in engeland? Is dat net zoiets als hier, dat er 3 mensen ze hebben, nog 5 er weleens van gehoord hebben en dat is het, of rijden ze daar veel met die dingen?

Thijs1271

• Offline Offline
« Reactie #224 Gepost op: 29 May 2011, 00:12:36 »
Als ik het een beetje snap zijn er veel verschillende soorten kadee's. Van de Dingham zie ik er maar een, die altijd schijnt te passen cq eenvoudig passend te maken te zijn.
Nadeel is de keerlus.

Ontkoppelen, kan dat ook zonder DCC? Op afstand? Weet jij dat Leen?
Want Thijs = niet digitaal...
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)