Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
Vandaag om 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
Vandaag om 22:44:31
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
  

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 2846126 keer)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #18075 Gepost op: 02 mei 2021, 23:19:15 »
Soms loop je toevallig ineens tegen wat leuks aan, bijv. een webpagina vol met gevarieerde inspiratie. Op deze pagina kun je 19 uitgebreide beschrijvingen plus 3 villums aanklikken naar totaal 22 heel fraaie inspiratievolle modelbanen. Dit bijv. is een link naar "Amberdale", een baan die gesitueerd is in het Peak District, maar de volgende villum gaat weer over heel wat anders, nl. "Norwood Road" in de omgeving van Londen:

<a href="https://www.youtube.com/v/ZGFQUz9ARrs" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/ZGFQUz9ARrs</a>

Echt de moeite waard.  (y)

Leen.



« Laatst bewerkt op: 03 mei 2021, 11:48:11 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #18076 Gepost op: 03 mei 2021, 17:12:38 »
In Noord-Engeland is het vandaag geen mooi weer. Bij Ribblehead Viaduct vielen er zoëven zelfs sneeuwvlokken. Helaas is dat op de foto niet goed te zien:


Op de museumbanen is niet veel actie zichtbaar, behalve op de Severn Valley Railway.
Hier zie je GWR Hawksworth pannier tank no. 1501 net voorbij Highley op weg naar Kidderminster:


Een kwartiertje later stoomt hij Bewdley Station binnen:


Terwijl hij met zijn aardig lange trein staat te wachten vertrekt op het achterste spoor de pas nieuwe GWR Saint Class no. 2999 "Lady of Legend":


Even later zien we GWR "Hall" no. 6960 "Raveningham Hall" voor Highley Station bij het sein wachten.


Dit is Highley Station:


Leen.
« Laatst bewerkt op: 05 mei 2021, 18:01:21 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #18077 Gepost op: 03 mei 2021, 21:46:43 »
De generieke rijtuigen van Hattons zijn hier in de Litter Bin al menigmaal langsgekomen. Vandaag laat Sam's Trains ons negen in de uitvoering van diverse maatschappijen gedecoreerde pre-productiemodellen zien, een primeur. Ze zijn wel mooi hoor. (y) Als je eerder voor de Hornby rijtuigen gekozen hebt, dan zou je er bijna spijt van krijgen:

<a href="https://www.youtube.com/v/nbfpEp90l6Y" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/nbfpEp90l6Y</a>

Leen.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #18078 Gepost op: 03 mei 2021, 23:47:17 »
In Engeland is het vandaag geen mooi weer.

Schots gezegde:

Er bestaat geen slecht weer.
Er bestaat enkel slechte kleding.

Dankzij dat vochtige weer komen die stoompluimen prachtig uit ;)
Leuke plaatjes, Leen.

cheers
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2068
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #18079 Gepost op: 04 mei 2021, 07:03:31 »
Als de wagentjes van Hattons uiteindelijk zo worden, dan zijn ze het wachten zeker waard geweest. Ze zien er voor zover ik op basis van de diverse filmpjes kan beoordelen, een stuk beter uit dan de Hornby varianten. Ik wacht rustig verder.

Groeten,
Gerard

Sjoerd van de Wal

  • Offline Offline
  • Berichten: 334
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #18080 Gepost op: 04 mei 2021, 08:40:12 »
Het ziet er allemaal veelbelovend uit en kan eigenlijk niet wachten op het ontvangen van mijn bestelling.
Hornby ziet er een stuk minder uit zo op het oog, de detaillering is erg mooi van Hattons waar het van Hornby wat vlakker is.

Nog even geduld....
Knutselt thuis aan een Britse fantasie baan ergens in Yorkshire midden jaren 30.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #18081 Gepost op: 04 mei 2021, 08:56:06 »
Ik durf het als Southern Region liefhebber bijna niet te zeggen, maar die GWR versies zien er verreweg het mooiste uit. En de Southern versies vind ik daarentegen wat flets. Gelukkig heb ik de SECR versies besteld, en dat is geen slechte keuze. 😀

Gr, Hans

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #18082 Gepost op: 04 mei 2021, 11:03:56 »
@Hans
Gelukkig heb je nog tijd om terug te komen op je dwaling.  ;D
God's Wonderful Railways is geen slechte keuze hoor. (y)
Daar zat ook het hart van de Britse stoomlok-ontwikkeling in de persoon van G.J. Churchward, die zijn tijd ver vooruit was.

Leen.

« Laatst bewerkt op: 04 mei 2021, 13:26:25 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #18083 Gepost op: 04 mei 2021, 11:52:20 »
Actie op de preserved railways. Op de Swanage Railway vertrekt de trein van 10h30 met BR Class 4MT no. 80104:


In Noord-Wales is het zonnig en op de Festiniog Railway staat de trein op het verkeerde spoor. Zo kunnen de reizigers niet instappen  ;):


Op de Severn Valley Railway vertrekt de trein met Gresley teak rijtuigen achter GWR 28xx 2-8-0 no. 2857 uit Kidderminster:


Op de West Somerset heb ik al heel lang, misschien wel meer dan een jaar, geen actie meer gezien. Maar nu is men in Williton blijkbaar bezig met het weatheren van het perron. Vooraan op de foto is het aanbrengen van mos al gereed  ;):

Leen.
« Laatst bewerkt op: 04 mei 2021, 13:27:04 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #18084 Gepost op: 04 mei 2021, 23:38:09 »
In maart liet ik de LNER Mallard met een Pullmantrein op de BMB-baan rijden:

<a href="https://www.youtube.com/v/oXcFgKWbT14" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/oXcFgKWbT14</a>

.... Maar daar was nog wel iets mee wat beslist beter moest  :-\:

.......................................
Hoewel de Pullman rijtuigen voorzien zijn van Hunt close magnetische koppelingen, zijn ze niet kortgekoppeld. Ik heb geen Ultra-close koppelingen meer, maar heb er wel even twee "geleend" om ze uit te proberen. Hier zie je hoe de rijtuigen met "close" gekoppeld zijn......:



...en hier zie je hetzelfde met "ultra-close" koppelingen:


Het ziet er met de Ultra Close koppelingen veel mooier uit .................Ook het rijden ging zonder problemen. Dat betekent dat ik alle koppelingen op deze trein ga vervangen zodra ik weer Ultra Close koppelingen heb.  :-\
..............

Vandaag eindelijk alle "Close" koppelingen van de Pullman rijtuigen kunnen vervangen door "Ultra Close". Dat ziet er gelijk een stuk beter uit:


Maar hoe zou het in de bogen zijn? Ik heb nu geen BMB-testbaan meer tot mijn beschikking, maar wel een boogje om voor de zekerheid nog even te checken:


De verende buffers raken elkaar in de boog net, dus dat zou goed moeten gaan.  (y)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 04 mei 2021, 23:54:46 door St00mboy »

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #18085 Gepost op: 05 mei 2021, 08:20:23 »
Het is weer woensdag, dus wederom een weekplaat van Philip D. Hawkins. Vandaag voel ik me de koning te rijk, want deze morgen krijg ik mijn eerste Pfizer prik. Het begin van meer vrijheid en uitzicht om samen met mijn modeltrein vrienden weer leuke dingen te gaan doen.

Bij dat koninklijk gevoel past een koninklijke locomotief. We zien hieronder een voormalige GWR 6000 King Class 4-6-0 locomotief Snow Hill Station binnen rijden. De King class was de grootste locomotief die de GWR gekend heeft.


Foto: ©️Philip D. Hawkins

De King Class werd ontworpen in 1927 door Charles Collett voor express personenvervoer op de mainline tussen London en West Engeland, en op de lijn naar Birmingham en Wolverhampton. De locs bleven in dienst tot 1962.

Zes maanden na de bouw in 1927 werd nr. 6000 verscheept naar de USA om de feestelijkheden op te luisteren van het eeuwfeest van de Baltimore & Ohio railway. Hij zou model staan voor de latere locomotieven van de B&O in 1928.

Drie locomotieven uit de King Class hebben de sloop overleefd, maar enkel te bewonderen in musea.

Ook van deze locomotief zijn fraaie modellen gemaakt. Zowel in GWR outfit, als in de jas van British Rail. En in verschillende kleuren: groen, zwart en blauw.

Gr, Hans

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2383
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #18086 Gepost op: 05 mei 2021, 10:23:23 »
De King class was de grootste locomotief die de GWR gekend heeft.

Een kleine aanvulling: De Kings waren inderdaad de grootste locomotieven die door de GWR als serie in dienst zijn gesteld.
De grootste locomotief die de GWR gekend heeft was no. 111, The Great Bear. Dat was echter een experimentele locomotief en is haar hele leven (1902 - 1924) een eenling gebleven.


(foto van Wikipedia, vrij van rechten)

Grtz, Ton

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1458
    • Mijn website
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #18087 Gepost op: 05 mei 2021, 12:31:19 »
Hier is mijn GWR King in "live steam" in de tuin:

<a href="https://www.youtube.com/v/1LTqMc5a2U8" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/1LTqMc5a2U8</a>

Groet
Fred
Mijn website: http://sncf231e.nl/

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #18088 Gepost op: 05 mei 2021, 12:43:26 »
In Engeland is het vandaag geen mooi weer.
Het is een groot land. Als het pijpenstelen regent in Devon (en da's heel vaak), schijnt vaak de zon bij mij in Eton. Als je naar de weerkaart kijkt, zie je de regenbuien vanuit het westen openbreken als ze in de buurt van Groot-London geraken. Een deel gaat naar het zuiden en een ander deel naar het noorden. En is het bij mij droog.  ;D
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #18089 Gepost op: 05 mei 2021, 13:43:03 »
De GWR "King" in model hebben we op 24 maart al besproken:

............................................
....................... Zowel Hornby als Lima hebben hem al sinds 1978 in het programma, allebei met een pancake motor in de tender. Het Lima-model werd tot in de jaren '90 gemaakt. Dit is no. 6009 King Charles II in BR blue van Lima:


In 2003 werd het Hornby model geüpgraded o.a met de motor in de lok i.p.v. in de tender. Hier zie je de "King Stephen" uit 2003:


In 2015 kwam er een geheel nieuw Hornby-model van de GWR King uit, nadat Dave Jones en Hattons hun nieuwe GWR King aangekondigd hadden. De markt werd overspoeld met GWR Kings en er zijn mensen die ze voor £50 wisten te bemachtigen. Het Hattons/DJM model is nooit verschenen, maar dit is het Hornby model van de King Edward II:


Graham Farish heeft een tijdje de King voor N-spoor geproduceerd en na de overname van Grafar door Bachmann zijn er in 2003 nog een keer twee GWR King loks van de oorspronkelijke tooling uitgebracht, maar daarna niet meer. Dit is de "King John" uit 2000:


No. 6027 King Richard I, de lok hierboven op het schilderij van Hans, is in 1988 door Hornby als model uitgebracht:


De "Cambrian Coast Express" was een famous named train die, behalve  tijdens WW2, van 1927 tot 1991 gereden heeft. Zowel Hornby als Bachmann hebben de "Cambrian Coast Express" als set uitgebracht, maar niet met als lok een GWR King. Van de rijtuigen achter de King is op het schilderij niet veel te zien, maar misschien zijn het de Collett rijtuigen, die Hornby in het programma heeft:


Dapol maakt (andere) GWR Collett rijtuigen voor spoor N:

Alle foto's © hattons.co.uk.

Het is dus mogelijk om in 00, maar ook in N, een GWR-trein samen te stellen die enigszins lijkt op de "Cambrian Coast Express" van het schilderij. En om te bewijzen dat de King geen mietje is, rijdt hij hier met 13 GWR-rijtuigen op de BMB-baan  ;D:

<a href="https://www.youtube.com/v/iCIXSIUFuQI" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/iCIXSIUFuQI</a>

De tanklok die op het schilderij "light engine" links naast de King rijdt is een ex-GWR Pannier tank. Rond begin de jaren '60 bezat de BR (WR) ruim 1000 pannier tanks van diverse types. De 57xx was het meest voorkomende type, maar er is duidelijk te zien dat het tweede cijfer op de smokebox nummerplaat geen "7" maar een "4" is en het derde lijkt ook het meeste op een "4". Bovendien heeft de lok een dom, dus kan het geen 94xx zijn. Het zou een 64xx kunnen zijn, maar gezien de vorm van het eerste en het derde cijfer is het vrijwel zeker een 74xx. De 74xx is een ontwikkeling uit de 64xx.:

Foto © wikipedia.

Nu komt het  ;): Dapol heeft voor spoor 0 een fraai model zowel van de 64xx als van de 74xx:


Bachmann heeft een 00-model van de 64xx in het assortiment:


Ook aan de N-spoor liefhebber is gedacht: Graham Farish maakt de 64xx voor N:


Van de unieke GWR no. 111 "The Great Bear" is door de fabrikanten geen RTR model gemaakt. Er was ooit wel een witmetalen kit voor 00 van deze lok en er is een messing kit van Acme Models voor spoor 0.

Leen.