Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 22:14:32
Edelweisz in model door sncf231e
Vandaag om 22:10:45
Open huis VAMES Modelspoorclub Apeldoorn door GertW
Vandaag om 22:09:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
Vandaag om 22:07:55
booster vraag door maartenvdb
Vandaag om 22:06:57
Station Roodeschool door Casmir
Vandaag om 21:59:14
Tams app door Ronald Halma
Vandaag om 21:44:37
Aanpassen baanplan bestaande baan door Bjor
Vandaag om 20:39:43
Trix BR94 ontspoort door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 20:37:44
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:33:46
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 20:29:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Pommie
Vandaag om 20:11:11
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 19:31:47
Fleischmann Anna ombouw. door wob
Vandaag om 19:24:13
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 19:19:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:18:00
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:14:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 16:52:03
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
Vandaag om 16:28:45
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 16:24:01
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 16:16:18
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Merlin674
Vandaag om 15:57:00
Sfeer op je modelbaan door hervé
Vandaag om 15:40:47
EL11 NSB sound file door bellejt
Vandaag om 15:19:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:47:21
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:46:57
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 11:49:58
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:46:25
Interieur ideeën voor gebouwen door Martin Domburg
Vandaag om 11:39:52
Hochdraußen van Mischa door MischaCT
Vandaag om 10:44:11
  

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 3170534 keer)

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #6330 Gepost op: 28 February 2015, 11:00:14 »
Leen, zoals jij je idee beschrijft, beeld ik me het volgende in. Het geluid aan een zijde van de speaker kan de tender uit aan de onderzijde langs de wielen. Het geluid aan de andere zijde van de speaker kan de tender uit aan de bovenzijde via gaatjes in de kolen. Als dat zo is, is dat helemaal fout. Dit is per defenitie geen enkele acoustische scheiding, want beide geluiden bereiken elkaar binnen een paar centimeter al buiten om bij de tender. Resultaat is heel mager schel geluid. OF geluid naar buiten via wielen OF geluid naar buiten via kolen. De andere zijde van de speaker moet werken in een 100% afgesloten (bij voorkeur zo groot mogelijke) kamer. Via onderzijde (in dit geval wielen) en over spoor/ballast kaatsen/verspreiden, klinkt veel mooier/voller/luider en realistischer als via de bovenkant rechtstreeks richting de toehoorder.

Mvg, Michel

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6519
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #6331 Gepost op: 28 February 2015, 11:05:30 »
Traintech heeft "losse" soundmodules voor in tenders of wagons. Zij gebruiken een ronde koker aan de luidspreker. Misschien ook een idee.

Grzz, Hans

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #6332 Gepost op: 28 February 2015, 11:39:38 »
Tran heeft ook een losse sound "decoder" zonder motorsturing. Ook handig voor inbouw in wagen.
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6519
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #6334 Gepost op: 28 February 2015, 18:52:18 »
Hornby heeft aangekondigd om in 2016 te komen met een nieuwe release van de Class 21c1 "Merchant Navy". Nou vind ik de Bulleid kleur van de SR niet mooi.
Hoop dus dat de Hornby R3115 West Country Class steam locomotive 4-6-2 un-rebuilt 34001 "Exeter" in BR green early crest, opnieuw wordt uitgebracht.
Zeldzaam... én buitengewoon duur, op eBay.

Grzz, Hans

Merlin674

  • Offline Offline
  • Berichten: 1030
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #6335 Gepost op: 28 February 2015, 21:44:07 »
Nou, ik ben anders zéér blij met de aankondiging van een unrebuilt Merchant Navy Class. Die is toch wel iets anders/groter dan een West Country/Battle Of Britain Class.
Het zou mooi zijn als ze ook een blauwe versie uitbrachten!
Ed

Merlin674

  • Offline Offline
  • Berichten: 1030
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #6336 Gepost op: 28 February 2015, 21:51:42 »
Hans,
Op ebay staat ook een unrebuilt Battle of Britain class in BR green te koop voor 110 pond. Is dezelfde loc als een West Country. Alleen even omnummeren naar 34001 Exeter en je bent klaar. Dat scheelt al gauw 100 pond ten opzichte van de Exeter op Ebay.
Ed

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #6337 Gepost op: 28 February 2015, 22:15:06 »
@Michel
Citaat
Leen, zoals jij je idee beschrijft.....
Michel, ik heb over dit onderwerp helaas nog niet zoveel ideeën. Het is dan ook niet mijn idee, maar dat van Bruce Petrarca uit de 4 internetlinks van mijn post #6307.
Ik lees al jaren dat de speaker in een enclosure moet, maar sta altijd open voor wat beters.
Misschien ga ik het nog wel een keertje uitvoeren, en als ik snel een P2 tender kan scoren, dan ga ik het met de P2 doen.

Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #6338 Gepost op: 28 February 2015, 22:21:06 »
@Hans
Hier kun je 26 pagina's lang lezen over waarom die "Exeter" eigenlijk zo duur is:
http://www.rmweb.co.uk/community/index.php?/topic/92855-hornby-exeter/

Een cursusje "Hoe kun je je klanten tegen de haren in strijken".

Leen.

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #6339 Gepost op: 28 February 2015, 22:32:02 »
Leen,

We hebben het er nog wel eens (face to face) over.

Mvg, Michel

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #6340 Gepost op: 28 February 2015, 23:38:16 »
Prima hoor, dat spreken we af.
Maar kijk dan eerst eens naar deze video vanaf 5minuut 25sec:

https://www.youtube.com/watch?&v=j4kgLeDltxg

Daarin laat Bruce horen wat hij bedoelt. "Mijn idee" dus...  ::)

En nogmaals mijn vraag: met welke lijm of kit plak jij je speakers vast?

Leen.

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6519
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #6341 Gepost op: 01 March 2015, 00:24:56 »
@Leen,

Ik was me er al van bewust dat de keuze voor de SR so wie so schaarste zou betekenen.
Olijfgroene Maunsell's om maar een wat te noemen.

Maar de keuze voor een "Exeter" is niet meer of minder dan een lot uit een loterij.
Raar verhaal over de productie van "maar" 290 exemplaren.
Je zou bijna denken dat men miet in staat is in te schatten wat het verkoop potentieel is.
Dan zou crowd-funding een prima alternatief kunnen zijn.
Een soort alternatief voor het pré-order systeem; maar dan minder vrijblijvend.
En bij onverhoopt niet produceren, geld terug natuurlijk.
Die kunstmatig (?) gecreëerde schaarste zoals bij de Exeter is alleen maar goed voor speculanten.

Grzz, Hans

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #6342 Gepost op: 01 March 2015, 01:48:58 »
Leen,

Ik ben nog niet geheel overtuigd door de video, en binnen DEMU wordt echt gehamerd op akoestische scheiding van beide zijdes van de conus, voor het mooiste volle geluid, vooral van de lagere frequenties.

Hoe lager namelijk de frequenties, hoe makkelijker ze rond buigen, en dus de weg van voor naar achter (en v.v.) zoeken. Des te hoger de frequentie, des te rechtlijniger het geluid van de speaker af beweegt en minder makkelijk weg buigt, dus minder makkelijk de andere kant op zoekt.
Ga bij een live concert in een vol veld met mensen maar eens omlaag tussen die mensen. De bastonen buigen omlaag tussen de mensen door, en blijf je goed horen, maar de hogere tonen buigen veel minder goed omlaag tussen de mensen, dus het gehele geluid klinkt veel doffer.

Er wordt vooral gesproken over het missen van de helft van het geluid. Voor is geen ander geluid dan, alsof je bij stereo alleen links en rechts hoort i.p.v. samen, maar eigenlijk 2 mono bronnen. Die maken samen meer volume. Maar komen we dat te kort dan? Op shows ja, thuis zeker niet.

De productie van bas frequenties en dat in een fatsoenlijk volume zonder al te veel vervorming, is bij kleine speakers een grote opgave om voor elkaar te krijgen. Hoge tonen zijn heel makkelijk te creëren, zelfs met een heel dun klein speakertje. De enclosure zorgt vooral dat die bas productie qua hoorbaar volume een kans krijgt, en voor zich niet met achter akoestisch verbind.

Een speaker met gesloten enclosure en dan tests waar in een model de speaker het mooiste klinkt. Omhoog uit het model, door bijvoorbeeld de ventilatie roosters, geeft relatief schelle resultaten, vergeleken met omlaag uit het model, via de draaistellen e.d. Hier buigen namelijk de bastonen veel makkelijker naar je toe onder het model uit, terwijl de schellere tonen minder makkelijk wegbuigen en ook nog eens deels in de ballast geabsorbeerd worden. De ballast en mindere afbuiging van hogere frequenties zijn dus een filter ten gunste de lagere frequenties in de totaalbalans van het geproduceerde geluid. De hoge tonen die makkelijk geproduceerd worden komen minder tot je oren en de bas tonen die moeilijk geproduceerd worden bij deze maat van speakers, enclosures en vermogens, komen zo beter naar voren. Zou je de andere kant van de speaker er bij een model boven vrij uit laten komen, dan verhoog je daarmee het volume inderdaad, maar de hoeveelheid bas zal sowieso meer verlies lijden door akoestisch rond buigen dan de hoge tonen doen, en je de hoge tonen die er boven uit komen worden in het geheel niet weg gefilterd/geabsorbeerd. Ik voorspel grofweg een volume wat zo'n 60% luider zal zijn, maar de bas zal er flink onder te lijden hebben, zeker in de balans halveren aan volume t.o.v. de hogere tonen. Bij een speaker omlaag en gesloten enclosure, schat ik bas aandeel 40% en hoge tonen aandeel 60%. Dat lijkt zo, maar komt omdat de hoge tonen dus minder buigen en door de ballast worden geabsorbeerd. Zou je e.e.a. direct gestraald horen zou het eerder 20% - 80% zijn. Op je de speaker ook boven los laat in de vrije lucht, geeft die dus 20% - 80% en de onderste 40% - 60%. Dat maakt samen dus 30% - 70%, als er geen akoestische lekkage zou zijn. Dat is er voornamelijk voor de bas, dus het aandeel van 30% komt daardoor maar uit op zo'n 20% en dat van de hoge dus op zo'n 80%, op een 1,6x volume t.o.v. alleen via de onderkant. Dus wordt het een relatief bas volume van 20%x1,6=32% en hoge tonen 80%x1,6=128%.
Als we dus 1 speaker naar beneden met 100% volume hadden en 40% bas en 60% hoge tonen, hebben we dan relatief gezien 160% volume en 32% bas en 128% hoge tonen. Hoge tonen verdubbelen dus in volume en lage tonen gaan omlaag. Als we dat relatief binnen een te verdelen 100% schalen, komen we op (100/160)x32=22% bas en (100/160)x128=80%. OK, wat afrondingsfouten, maar binnen het totaal pallet halveert dus het percentage voor de bas. Ik denk niet dat je streeft naar een hoger volume wat veel blikkeriger klinkt.

Doe dat eens met je stereo, uitgaande van bas en treble op 0. Zet het volume 60% hoger, maar zet gelijkertijd de bas op -50% en de treble op +50% of +100%. Vergelijk zal niet helemaal opgaan, want de grote speakers maken makkelijk bas t.o.v. de kleine in de modellen. Je zult echter wel merken dat de geluidbalans niet echt lekker klinkt en dat volume niet alles is. De video gaat eigelijk alleen over meer volume, maar de balans in geluid lijdt er zeer zeker onder. Binnen DEMU zijn ook genoeg praktijk tests in modellen gedaan, met heel veel diverse plaatsingen, speaker types en maten, enclosure maten, voor en achter open naar de omgeving, een zijde open en andere in enclosure, naar beneden in de tanks, naar beneden boven de draaistellen en naar boven onder koelvinnen. Wat bij Loksound wel goed hielp waren 2 speakers, om meer volume te krijgen, maar wel allebei in een eigen gesloten enclosure. De volst klinkende dan omhoog en de schelste richting de ballast. Bij sommige modellen/geluidsprojecten was 2 speakers wel luider, maar vanwege een al vrij hoge tonen rijk geluid, toch geen succes, want die naar boven gericht is wordt qua hoge tonen niet natuurlijk gefilterd.

Ik houd het zelf op zo groot mogelijke enclosure, naar beneden gerichte zo groot mogelijke speaker. Speaker aan enclosure kan heel goed met PVA (houtlijm). Blijft beetje elastisch. Speaker kan er ook weer uit als het moet.


Mvg, Michel

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6519
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #6343 Gepost op: 01 March 2015, 10:03:37 »
@Ed,

Je hebt gelijk de Exeter (West Country) is een kortere loc dan de originele 21c1 (Merchant Navy). Ik had me vergist in de BR nummers 34001 respectievelijk 35001.
Mocht Hornby van de MN een blauwe versie uitbrengen, dan zou dat inderdaad heel mooi zijn. Mits in voldoende aantallen dan... :)

Grzz, Hans

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #6344 Gepost op: 01 March 2015, 11:16:59 »
Niet alleen heeft Hornby maar 290 exemplaren uit China ontvangen, ze hebben ze ook nog eens in hun "Black Friday" sale te koop aangeboden i.p.v. door het reguliere dealernetwerk waar alle voorinschrijvingen uitstonden.
Die mensen konden ernu allemaal na het lange wachten naar fluiten, de dealers krijgen scheve gezichten, Hornby de zwarte piet, en een klein aantal goudvinken, die er toevallig achterkwamen, hebben onverwachts een goedkope Exeter kunnen kopen.
Hoe stom kun je wezen. Dit kost Hornby gewoon klanten. Vertrouwen komt te voet maar gaat te paard.

Leen.