Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 22:17:00
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
Vandaag om 22:05:35
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:59:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wob
Vandaag om 21:59:52
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 21:17:39
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door 741230
Vandaag om 20:44:16
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
Vandaag om 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
Vandaag om 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 20:05:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door 741230
Vandaag om 20:04:49
NS 1700 transfers door Rick
Vandaag om 19:51:29
Overstap naar HTM door GerardvV
Vandaag om 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
Vandaag om 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
Vandaag om 18:59:34
Sfeer op je modelbaan door Frank 123
Vandaag om 18:45:06
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
Vandaag om 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:18:39
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
Vandaag om 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
Vandaag om 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 17:06:02
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 17:00:00
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
Vandaag om 15:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:40:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:28:28
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:06:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:24:11

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 3146007 keer)

Bello

• Offline Offline
  • Trains are Toys, Toys are trains
    • Leovardia
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #2895 Gepost op: 04 January 2013, 23:28:48 »
Als uitbreiding voor mijn LMS/LNER spoorweg heb ik een trein van zes rijtuigen aangeschaft via Marktplaats en gelukkig binnen mijn bescheiden budget.

Het zijn wat oudere rijtuigen van Hornby compleet in de doosjes en in mooie staat

Rij eigenschappen zijn uitstekend en voorzien van interieur

Ik heb nog geen goede loc voor de trein, dus tijdelijk 'sharpshooter' ingezet

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Bello

• Offline Offline
    • Leovardia
« Reactie #2896 Gepost op: 04 January 2013, 23:49:40 »
De trein in actie op de baan

Sent from my iPad using Tapatalk HD

en_voyage

• Offline Offline
  • ***** *
« Reactie #2897 Gepost op: 05 January 2013, 00:06:23 »
@ Leen: Wat een moois uit houten kistjes komt hier weer voorbij. Mooie loc, daar ga je vast veel plezier van hebben.

@ Morris1: mooie loc, mooie huisjes. Sfeertje zit er al goed in, ondanks de voor de rest kale baan. Dat kan tijdens de afwerking alleen maar beter worden!

@ allen: na de kerstdagen kwam ik tot de conclusie dat ik een nummer van British Railway Modelling dubbel heb: het decembernummer. Iemand interesse om 'm te ruilen voor een ander recent Brits modeltreintijdschrift? Het gaat om dit nummer. Ik weet dat er aparte verkoopsecties op dit forum bestaan, maar de doelgroep is klein en voornamelijk in dit draadje aanwezig.  ;)

Groeten, Geoffrey

Thijs1271

• Offline Offline
« Reactie #2898 Gepost op: 05 January 2013, 00:53:37 »
@Leen...wat een prachtige loc! En die cabine is toch geweldig. Plaatje!

@Morris: mooie huizen bouw je! Binnenkort ga ik er ook weer aan beginnen, from scratch...das toch wel het mooist!

@Jan: die temperaturen bij jou waren hier op het nieuws! Zomaar boven de 40 graden...lekker hoor  ;)

Verder weinig te melden: morgen eerst de kerstboom weer terug in z'n doos, dan prak ik de decoder in de C-Class  (y)  , ga ik weer verder met het haventje (ik zal een foto maken - o ja...en ook posten  ;D) moet er nog even wat in de winkel gewerkt worden, kortom laat het weekeind maar beginnen!

Thijs

BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)

Suchet

• Offline Offline
  • G5
« Reactie #2899 Gepost op: 05 January 2013, 07:30:44 »
Allereerst wens ik iedereen die dit draadje vult en volgt een heel voorspoedig en gezond 2013 toe.
Hoewel ik het al eerder heb beloofd, heb ik nu eindelijk de gelegenheid om ook weer wat aan dit draadje bij te dragen, eindelijk dan die (matige) foto's van de kit gebouwde A5 en A6. Beide loks komen uit een opruiming die één van de leden van het LNER forum op de LNER info site (http://www.lner.info/, een aanrader voor een ieder die in de LNER geïnteresseerd is), voor een familielid houdt. Het gaat om ongeveer 100 loks, die in kleine batches verkocht worden. Het zijn allemaal gebouwde kits, waarbij wel duidelijk is dat het geen absolute top gebouwde kits zijn. Uit deze collectie heb ik een witmetalen A5 van waarschijnlijk Nucast en een A6 gebouwd van een Little Engines kit bemachtigd.

De A5:

Zoals je ziet zijn ze nog niet van stof en vuil ontdaan en moet er nog wel een en ander aan gepimpt worden, om te beginnen met het schilderen van de zwarte pieten in de cabine. Ik ben al begonnen wat informatie en foto's van deze lok (en meteen van de A6) te verzamelen om na te gaan wat er nog aan opgeknapt en verbeterd moet worden. Daarnaast wil ik nog die boekjes van Yeadon en van de Society zien te bemachtigen, maar die blijken erg schaars te zijn.
De lok rijdt op zich aardig, maar moet dringend groot onderhoud ondergaan, ze piept en kraakt flink. Ik vermoed dat de loks een hele tijd niet meer gereden hebben, want na een half uurtje rondjes rijden op een klein tafelbaantje ging het al iets beter. Bracht me meteen weer op het idee eens te gaan kijken voor een degelijke "rolling road", als er iemand suggesties heeft hoor ik die graag.
Zodra ik wat meer tijd heb gaat de kap er af en zal ik een en ander eens goed schoonmaken en "in de olie zetten". Dan kan ik meteen eens nagaan of en hoe deze lok digitaal te maken is, zal wel een hele klus worden.

Dan de A6:

Ook deze lok moet nog van buiten en van binnen eens goed schoongemaakt en geolied worden. Ook hier geldt dat het rijden aanmerkelijk verbeterde nadat de lok zijn rondjes had afgelegd. De flinke kras op de rechterzijde zat er al op bij verkoop, maar daar heb ik een aardige korting voor gekregen ;). Ik heb me al voorgenomen om het schilderwerk van de loks op te knappen en ze daarna te weatheren, dan kan ik die kras meteen mooi wegwerken. Ik hoop daar dit jaar wat meer tijd voor te hebben, als ik daar aan begin zal ik de voortgang hier laten zien.
Een andere klus die ik dan meteen meeneem is het plaatsen van Kadee´s, ook dat moet ik nog uitzoeken welke het meest geschikt voor zijn en hoe die het best bevestigd kunnen worden.

Een ander voornemen is om me wat meer te gaan verdiepen in en oefenen met het maken van fraaie foto´s zoals die van Stoomboy, de spullen liggen hier wel, maar de kennis en ervaringen ontbreken nog.

Rob

Engelse banen zijn gewoon.....  anders

Bello

• Offline Offline
    • Leovardia
« Reactie #2900 Gepost op: 05 January 2013, 10:28:22 »
Hi Rob

Fraaie loks vooral die A5 vind ik mooi. Een goed Rolling road wordt door Hornby verkocht. Ik gebruik zelf ook voor mijn gewone locs en voor mijn live steam loco's.

Als je nog wat detailfoto's hebt is zeker welkom

Groeten Bert

jandejager

• Offline Offline
  • Alle leuke dingen vinden plaats BOVEN de Evenaar !
« Reactie #2901 Gepost op: 05 January 2013, 11:00:03 »
@Jan: die temperaturen bij jou waren hier op het nieuws! Zomaar boven de 40 graden...lekker hoor  ;)

Klopt helaas Thijs ! Niet te geloven dat het bij jullie op het nieuws is !
Waren November/December al gloeiend heet, helaas dat was nog maar het begin ....
Er zijn al mensen bezweken aan de monsterlijke aanhoudende hitte in het hele land.
Extra nadeel is mijn gebied is de hoge vochtigheid van de lucht wat het des te zwaarder maakt.
Ik heb GEEN haast met die DE-1 en BigBoy, ze hebben heel wat minder te lijden in Apeldoorn dan hier.
De club is uiteraard een totale NO-GO in deze barre omstandigheden.

Hier ons weerkaartje voor volgende week, weet dat het off-topic is maar kijk en huiver ........
En het ergste is dat dit soort kaartjes geen uitzondering meer zijn, eerder regel, kan alleen maar hopen dat het heel heel gauw april wordt  >:(

Gr Jan

morris1

• Offline Offline
« Reactie #2902 Gepost op: 05 January 2013, 11:08:02 »
@Geoffrey,

Op pagina 107 en 108 van dit forum kan je al een paar stukken van mijn afgewerkte baan bekijken,

Groetjes,
Morris

tinus

• Offline Offline
« Reactie #2903 Gepost op: 05 January 2013, 11:09:45 »
Dat is nog eens een fijne winter :P.

sterkte!

Tinus.

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #2904 Gepost op: 05 January 2013, 13:39:43 »
@Rob

Jouw A5 is geen A5 hoor, maar een J50. Bij de LNER betekent A een 4-6-2 asindeling en J een 0-6-0 asindeling. De J50 is een Gresley lokje. Lima heeft hiervan ooit een (matig) model gehad compleet met pancakemotor en voor een goeie ben je dus op de kitgebouwde aangewezen.

De Robinson A5 is een Great Central Railways lok en daarvan is een Craftsman messing kit voor redelijk geld (ca. 65 pond) verkrijgbaar, maar ook een top-of-the-bill kit van 52F models:
http://52fmodels.sharepoint.com/Pages/A5_1.aspx
Deze is in een "different league", ook qua prijs (ca. 150 pond).
Verder was er nog een witmetalen kit van Nucast.
Tegen de tijd dat je je kit gebouwd hebt wordt hij RTR door Bachmann/Hornby uitgebracht want hij borrelt steeds meer naar boven in de wishlist charts.

Yeadon's boeken, maar niet alle, worden meestal voor de halve prijs aangeboden op beurzen als Warley en de Ally Pally beurs. Ook de RCTS groene LNER boeken zijn tegenwoordig vaak voor redelijk geld te koop, d.w.z. beneden de 10 pond.
Ik heb een rijtje Yeadons boeken en de complete RCTS serie hier liggen, dus als je wat wil weten dan kom je maar langs.

Wat zitten er eigenlijk voor motoren, wielen (zo te zien Romfords) en aandrijving onder de loks, en is het een kitgebouwd chassis of een proprietory chassis? Als het kitgebouwde zijn, zitten de stroomopnemers dan aan beide kanten of vanaf één kant met een live chassis?

Leen.
« Laatst bewerkt op: 05 January 2013, 21:37:03 door Stoomboy »

Suchet

• Offline Offline
  • G5
« Reactie #2905 Gepost op: 05 January 2013, 14:24:30 »
@Leen,

Da´s lekker, is het weer geen A5  >:(. De man die ze verkocht gaf zelf ook al toe dat hij van LNER loks niet zo veel verstand had. En mijn eigen kennis van de LNER loks reikt nog niet ver genoeg om dat meteen te zien. Maar goed, een J50 is ook goed.
Ik weet niet wat voor motor er in zit, dat zie ik wel als ik hem open schroef. Ik heb het vermoeden dat er een proprietory chassis onder zit, maar ik kan dat niet zo goed zien.
Die boekjes zijn dus alweer een goede reden om dit jaar ofwel Ally Pally ofwel Warley te bezoeken. Wanneer is Ally Pally eigenlijk? En voor die tijd zal ik graag gebruik maken van je aanbod om de boekjes eens te bekijken.

Rob
Engelse banen zijn gewoon.....  anders

iarnrod

• Offline Offline
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
« Reactie #2906 Gepost op: 05 January 2013, 14:38:06 »
Deze voormiddag m'n pakketje uit HAUULA bij de post opgehaald:
De 3 bewuste CIE Flying Snail 57f Stanier (Maroon) rijtuigen:
aankoop 59 USD
Postage & Fees 47,95 USD
...
Eer ik de set meekreeg mocht ik €29,65 invoertax ophoesten.

Foto's Later
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #2907 Gepost op: 05 January 2013, 16:55:10 »
Is dat bij jullie ook al zo, met die invoertax?  >:(
Bij ons moet je daar bovenop ook nog inklaringskosten betalen, m.a.w. kosten om de belasting te innen.  ???
Vrije handel? Ja, maar niet voor het klootjesvolk.  :-\

Je rijtuigen zijn volgens mij deze rijtuigen in de CIE uitvoering:

Het zijn rijtuigen die Bachmann geërfd heeft van Mainline. Dat zijn panelled LMS-rijtuigen uit de jaren '20. Stanier zat tot 1932 nog bij de GWR, het zijn dus pre-Stanier rijtuigen. Volgens het Bachmann boek zijn het op period 1 coaches gebaseerde modellen:
LMS period 1: 1923 - 1928/9.
Period 2: 1929 - 1932.
Period 3: Vanaf 1933, de Stanier periode.
Dat doet aan de schoonheid niets af, ze zijn heel mooi. Zitten er nu zowaar NEM-schachten onder?  (y)
Ik vind het jammer dat Bachmann niet wat meer oudere typen coaches maakt.

Bachmann heeft alleen een Stanier parcels van in het assortiment:

Hornby maakt wel Stanier period 3 coaches, dan zie je gelijk het verschil met deze mooie Bachmann rijtuigen, want die zijn niet "panelled", maar gladder en doen moderner aan:

(Alle 3 de foto's zijn van Hattons of Liverpool)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 05 January 2013, 21:38:22 door Stoomboy »

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #2908 Gepost op: 05 January 2013, 20:36:04 »
@Bert
De rijtuigen staan heel mooi zo op je baan. Ze zijn tegenwoordig op ebay voor niet te veel te koop en dus een leuke basis om ze te verbeteren. Hornby heeft ze in een soort teak kleurig plastic gegoten, en je kan ze nog een stuk mooier krijgen als je de teak finish er zelf op schildert, bijv. met beits of op de manier van het artikel in de Model Rail van Sven van dit forum. Ja, wel even experimenteren, maar als je een foto van zo'n rijtuig hebt, dan kom je een heel eind.

@Rob
Ally Pally is op 23 en 24 maart:
https://www.model-railways-live.co.uk/Exhibitions/
De A6 is wel een monster hoor!  (y) Die kras kun je ook met lowmelt solder vullen i.p.v. met plamuur, dat laat nooit meer los. De uitvoering is een naoorlogse met de nummers zonder schaduw van de 1946 Thompson renumbering. No. 9791 droeg daarvoor no. 687. Als er toch werk aan is, dan kun je nog voor een andere uitvoering kiezen. Met HRMS transfers kun je hem dan bijv. overnummeren. Wat vind je trouwens van de originele NER-groene uitvoering met ovalen nummerplaat?

@Jan
Je maakt ons alleen maar lekker hoor, volgens ons ben je een echte goudvink. ;D  Het is hier nog geen 10 graden en iedere dag is grauw. Nog net geen rooie neuzen en wintertenen.  :-\
Wij willen best ook graag de hele dag in onze zwembroek rondlopen en bier drinken onder een paraplu op een terras, goh, wat smaakt dat lekker als het zo warm is  :-* (y) , en de dames zien er in de zon ook charmanter uit, tel je zegeningen. Een half uurtje in de zon zou misschien ook mijn blauwe lok wat lichter maken, als die dan nog niet gesmolten is tenminste. :(  ;D ;D
Ach, tè heet is ook niet alles.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 05 January 2013, 22:03:51 door Stoomboy »

Merlin674

• Offline Offline
« Reactie #2909 Gepost op: 05 January 2013, 21:42:22 »
OK,
Heb gisteren wat plaatjes beloofd van de bomen die ik heb gemaakt. Tevens een paar foto's van de huidige stand van zaken van de baan. Het geheel concentreerd zich nog steeds rond Sheffield Park. Alhoewel het inrichten van de scenery wel steeds meer richting het einde van de eerste tafel opschuift. In de komende maanden kan ik dan beginnen aan het tweede dorp, het alom bekende Chipping Cleghorn. ;D

Een doorkijkje langs de kruidenier richting het station temidden van de bossen.

Een groepje van drie bomen (bestrooid met Woodland Scenics Coarse Turf, mid-green)

Een mooie volle boom.

een mooie hulstboom tegen de achterkant van platform 2. Deze is gemaakt met oregano!. Hij ruikt heerlijk Leen! ;D
Helaas is de foto een beetje onscherp. Heb geen betere camera.

"On shed". Rechts in de hoek de turntable. In de verte staat Tornado waarvan de smokebox wordt leeggehaald. Het bakje met as hangt in de takels.

Sheffield Park station. Op het platform staat de volgende load mensen alweer te wachten voor een ritje naar Chipping Cleghorn. Op de voorgrond Sir Nigel Gresley die op bezoek is uit het hoge noorden.

Overzichtje van Sheffield Park. Hier en daar heb ik wat 'modellers license' gebruikt  :o Zo is de shed van de verkeerde steensoort, maar die had ik al gebouwd voordat het Sheffield Park idee opkwam.

Nog even een doorkijkje vanaf het einde van het dorp richt The Green.

Langzaam maar zeker wordt het wat. Het leuke is, ik heb een echtgenote die de poppetjes voor me uitzoekt 8) Dat kan zij veel beter, met veel meer oog voor detail en wat historisch correct (jaren '50-'60) is. Die stoel hoeft alvast niet in de gang  ;)
Verder moet er een achtergrond achter de gehele tafel langs. Ik heb er nu eentje van twaalf meter (net genoeg) gevonden. Die gaan we binnenkort maar eens bestellen.

Ed