Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

20 en 21 april MobExpo door MOVisser
Vandaag om 09:52:38
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door RBlok
Vandaag om 09:52:13
Gewoon wat busfoto's door oranda-jin
Vandaag om 09:43:23
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
Vandaag om 09:38:55
Piko lok digitaal rijdt direct weg door meino
Vandaag om 09:35:56
19 Toen door spoorijzer
Vandaag om 09:21:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Scratchbuilt
Vandaag om 09:04:42
Les Billards du Vivarais door Sven
Vandaag om 09:04:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorijzer
Vandaag om 08:52:35
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Wim Vink
Vandaag om 08:44:28
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:36:23
diorama, voor lange treinen. door Benelux795
Vandaag om 07:54:29
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 07:51:23
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 07:31:13
Schrootplaats door ruudns
25 april 2024, 23:48:05
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
25 april 2024, 23:33:55
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
25 april 2024, 23:09:03
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
25 april 2024, 23:04:33
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
25 april 2024, 22:23:03
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door peterha
25 april 2024, 22:20:53
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
25 april 2024, 22:10:05
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 april 2024, 21:39:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
25 april 2024, 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
25 april 2024, 21:08:37
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
25 april 2024, 20:11:23
Aachenau West door wob
25 april 2024, 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
25 april 2024, 19:04:37
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
25 april 2024, 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
25 april 2024, 17:22:59
  

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 2864020 keer)

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4465
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #13905 Gepost op: 03 september 2018, 09:44:47 »
Das wel handig zo'n combinatie van met je fiets en met het openbaar vervoer naar het werk.

Tanks+Treinen

  • Offline Offline
  • Berichten: 458
  • Ben een beetje van het Brits af...
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #13906 Gepost op: 03 september 2018, 17:31:59 »
Voor Hans  ;D



Grosmont engine sheds

Sierd Jan

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6101
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #13907 Gepost op: 03 september 2018, 17:39:36 »
@Sierd Jan,



Alleen het nummer is anders...😀
Heel mooie Schools Class.

Gr, Hans

jandejager

  • Offline Offline
  • Berichten: 540
  • Alle leuke dingen vinden plaats BOVEN de Evenaar !
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #13908 Gepost op: 06 september 2018, 03:01:26 »
He he, na drie jaar lang mij dood ergeren en balen als een stekker en geld uitgeven aan de bierkaai heb ik eindelijk de GG1 die ik zo graag wil hebben !
Het vreselijke Borgeld probleem is eindelijk de laan uit en zal vrijwel schitteren door afwezigheid met deze nieuwe (en laatste !) body uit Goppingen !
Zelfs de groene lak is nu aan de beurt en de GG1 wordt geheel automatisch "geweatherd" .......... NOT amused of course !  >:( 
Let wel, dit is dus NADAT mijn goede en kundige vriend Paul hem onderhanden heeft gehad en dat was pas 3 maanden geleden !!
Ik neem hem niets kwalijk, hier was geen kruid tegen gewassen.

Wat is dit een puinhoop die mij zit toe te grijnzen  >:(
Ik vermoed dat ik het slachtoffer ben geworden van een variant van Mazac-rot.
De oude body zet ik niet op eBay want ik krig er (terecht !) geen hout meer voor.
Bovendien zitten er prima reserve onderdeeltjes zoals de stroomafnemers, trapjes, handgrepen ed, die NIET meer verkrijgbaar zijn bij TRIX !

Zoek de verschillen ........... welke is de oude body en welke is de nieuwe ?
Me dunkt dat een vergrootglas NIET nodig is.
Mijn Class 87 is bij de installeerders voor Legomanbiffo Sound
Ik had ook nog wel die Stirling met Sound willen hebben maar het houdt een keer op nietwaar ? ;D

Groet, Jan







St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #13909 Gepost op: 06 september 2018, 19:18:32 »
@Leen,

Ik ben er toch maar eens even ingedoken. Mazak is een soort tweede rangs Zamak. Het verschil zit hem in de gebruikte zinksoort in deze legeringen. Die van Mazak is minder zuiver. Je kunt eea nalezen in dit interessante artikel op Wikipedia:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Zamak

Hoogstwaarschijnlijk is het gebruik van die inferieure zink de oorzaak van het probleem.

Zoals ik al zei, mijn oude Dinky Toys zijn gemaakt van Zamak - wat we hier doorgaans wit metaal noemen. Leuk om via deze Wiki pagina over Zamak, een link te vinden naar Die-cast toys en daar mijn oude brandweerwagen van vroeger tegen te komen. Daar hebben mijn eigen zoons zoveel mee geravot dat deze niet meer in de kist met autootjes zit van mijn kleinzoon.

Gr, Hans

Hier staat uitgelegd waar de namen Zamak en Mazak vandaan komen. Zamak is Amerikaans en mazak Engels. Er staat ook bij waarom het in Engeland een andere naam kreeg, nl. omdat er een ander soort zink voor gebruikt werd.

Leen.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6101
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #13910 Gepost op: 06 september 2018, 19:46:04 »
Yep, zelfde info stond ook in het Wikipedia artikel. Mazak gaf in Google geen hits, Zamak wel. Overigens worden de portaalmasten voor H0 bovenleidingen die MiniWorld op de markt brengt van Zamak gemaakt. Toch wel een interessant materiaal, omdat het een laag smeltpunt heeft. Leuk om te experimenteren om kleine onderdeeltjes te gieten.

Gr, Hans

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #13911 Gepost op: 06 september 2018, 23:24:13 »
De afgelopen week ben ik met Henk, Cor en Werner naar Engeland geweest. Gisteravond laat pas terug, zal ik daarvan de komende week - als ik tijd heb - weer een verslagje maken.
We hebben er o.a. een beurs en een toyfair bezocht. Ik had van tevoren geen wensen en had dan ook geen wensenlijstje gemaakt. Ik verwachtte deze keer een record te breken door niets te kopen, maar nee hoor, het mocht weer eens niet zo zijn.  :-\   
In post # 13706 (even naar beneden scrollen) heb ik een verslagje gemaakt over de korte PO-karretjes van Hornby, waarvan ik er inmiddels een stuk of 10 heb, de meeste waarvan ik de plastic wielen en de monstrueuze koppelingen vervangen heb. Dit type karretjes wordt tegenwoordig met een vernieuwd chassis verkocht voor zo'n 12 tot 14 pond en de wat oudere versies zonder dat moois staan bij Hattons tweedehands of nieuw te koop voor een pondje of 10 of iets meer. Maar als je zoals ik al 25 jaar karretjes voor een pond of 5 gekocht hebt, dan is dat wel een beetje zuur.  :-\

Maar stel je voor: ik loop afgelopen zaterdag op de beurs in Andover en zie een stel korte Hornby karretjes liggen voor £5! Ik heb eerst gecheckt of de koppelingen geschroefd zaten of meegegoten. Als ze meegegoten zitten is het weer een heel gepruts om er betere koppelingen aan te krijgen, en de geschroefde kun je vrij makkelijk vervangen door de Bachmann 36-025 korte tension locks. Bij de inspectie bleken ze in nieuwstaat en ze hadden bovendien metalen wielen, maar nog wel de oude Volvobumper koppelingen. De plastic buffertjes vind ik niet zo erg. Het was niet de enige plek waar ze lagen en ik heb er elders ook nog een paar voor £5 gekocht en ook nog eentje zonder doos voor zelfs £4. Vandaag heb ik er allemaal Bachmann koppelingetjes aan gemaakt en nu zien ze er weer tiptop uit.
Hier zie je er een, het is die van £4:


Natuurlijk heb ik liever karren met het nieuwe Hornby chassis met de fraaiere brake gear en de metalen buffertjes en waarachtig, één van de karretjes die ik voor £5 kocht was een nieuwe die dat allemaal had:


OK, het was wel een 7-plank met een 10 ft wielbasis i.p.v. 9 ft. Ik vraag me eigenlijk af waarom Hornby dat niet gelijk goed gemaakt heeft, als ze toch een nieuw chassis gingen maken.  ???
Maar goed, normaal kost hij £13 en dan mag je voor £5 eigenlijk niet mopperen en hij ziet er mooi uit.
Met de korte Bachmann koppelingen wordt de gekoppelde afstand ook een stukje kleiner dan normaal:


Voor mij zou het best nog een stukje korter mogen, maar hiermee ben ik wel tevreden. Helemaal tegen elkaar aan kan nu eenmaal niet.


Leen.
« Laatst bewerkt op: 06 september 2018, 23:38:57 door St00mboy »

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1618
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #13912 Gepost op: 06 september 2018, 23:51:08 »
Binnenkort is het terug zo ver, dan organiseren de leden de MSKK, reeds voor de 31e keer het "Treinweekend van Oostende".

Deze modelspoor-tentoonstelling gaat door in de lokalen van "Duin en Zee", gelegen in de Fortstraat 128 te Oostende op zaterdag 22 en zondag 23 september.
Inkom: 7 euro. Kinderen tot 8 jaar mogen gratis binnen, mits onder begeleiding van een volwassene.
Openingsuren op zaterdag van 9u30 tot 18u en op zondag van 9u30 tot 17u30.

Op deze editie van het 2-jaarlijkse gebeuren komt dit baantje van over het Kanaal:
https://coppellfmrc.webs.com

Meer info: http://www.mskk.be

Gr, Jan(tje)
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2075
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #13913 Gepost op: 07 september 2018, 08:08:22 »

Voor mij zou het best nog een stukje korter mogen, maar hiermee ben ik wel tevreden. Helemaal tegen elkaar aan kan nu eenmaal niet.


Leen.
Dat soort wagens reden bij mijn weten meestal in loose coupled freights, waarbij alleen de befaamde three link chain werd gebruikt. De wagens reden dan niet buffer aan buffer. Het opstarten en afremmen van zo'n trein was een kunst op zich. Bij het optrekken langzaam alle koppelingen straktrekken en bij het remmen alle wagens voorzichtig tegen elkaar aan laten bufferen. Dat soort treinen kwamen tot in de jaren vijftig voor. Hoe groot de afstand tussen de buffers bij een rijdende trein was, weet ik niet, maar het is in elk geval prototypisch.

Groeten,
Gerard

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #13914 Gepost op: 07 september 2018, 11:53:31 »
Ja, dat klopt, Gerard, maar de bufferafstand is met op schaal ca. 40 à 50 cm nog wel een flink stuk te groot.
Kortere tension lock koppelingen bestaan er helaas niet en ik heb op dit geen zin en tijd om ze te gaan maken, hoewel het misschien best een aardig idee zou kunnen zijn.

Leen.
P.S. De Stirling Single is nog steeds niet aangekomen.  :-\ Hij is nu een week onderweg.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3010
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #13915 Gepost op: 07 september 2018, 13:16:17 »
Zie ik het nu goed dat er een nem schacht onder die wagens zit? Dan kan er toch gewoon een Roco kortkoppeling ingeprikt worden.
Groeten,
Richard

jandejager

  • Offline Offline
  • Berichten: 540
  • Alle leuke dingen vinden plaats BOVEN de Evenaar !
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #13916 Gepost op: 07 september 2018, 13:54:20 »
P.S. De Stirling Single is nog steeds niet aangekomen.  :-\ Hij is nu een week onderweg.

Mooie wagonnetjes Leen maar inderdaad moeten de koppelingen wel van bescheiden formaat blijven.
Balen Leen van die Stirling en nog meer van die kl....n post !
Je had bijna beter een omweg kunnen maken vorige week en het ding hoogstpersoonlijk af moeten halen !
Wat ik ook niet begrijp is dat kleine stukje Noordzee wat er tussen zit, dat kan toch geen probleem zijn volgens mij.

Zo wacht ik al bijna vijf weken op een leuk modeltreinenboekje wat uit de UK moet komen.
Ik erger me groen en blauw aan die wanpresterende Post !
Gelukkig was het niet al te duur, zo'n £19 in totaal maar ik begin te twijfelen of ik het uberhaupt nog een keer krijg  >:( >:(
Ik ben wel een beetje bang als mijn Class 87 vandaag bij AJM railways in Yorkshire op de Post gaat, met de ......... "ROYAL" ..... mail  >:(
"Royal" in traagheid neem ik aan ............ en onze Australia Post doet daar heel graag nog een schepje bovenop.
Zal wel via alle continenten over de Wereld gaan naar ik vrees plus nog een paar dagen hier en paar dagen daar.
Hyper irritante Clowns en als de traagheid bekroond zou worden kwamen ze wel in aanmerking voor een stuk of wat medailles.
Helaas persoonlijk ophalen is voor mij GEEN optie.

Mijn GG1 body is op Woensdag 29 Augustus met DHL uit Duitsland vertrokken en eergisteren was hij al ge-arriveerd bij deze jongen Tadaaa !!
Maar hij reisde wel First Class voor 50 Euro ........ het leek wel een lancering vanaf Cape Canaveral !!

Fingers Crossed dat ik deze locomotief snel mag aanschouwen ...........

Groet, Jan


St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #13917 Gepost op: 07 september 2018, 18:21:33 »
De Stirling Singles worden vanuit Locomotion door verzender APC verzonden en bij ons komen ze aan met UPS.
Of je daar blij van wordt weet ik niet, ik heb het niet zo op de privatisatie. Ik heb daar een mening over die ik hier niet ga ventileren. Daar zijn andere fora voor. Maar er kunnen nu elke dag wel 6 of meer postbedrijven langskomen met pakjes en als het pakje niet arriveert weet je niet - als de verzender dat nalaat - bij welk postbedrijf je kan klagen.  >:(

Maar gelukkig is de Stirling Single vanmiddag eindelijk gearriveerd. Ik kan het bijna niet geloven.  :o
Nu nog even kijken of het verder ook allemaal in orde is.

Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #13918 Gepost op: 07 september 2018, 19:03:58 »
De ellende met de Stirling Single gaat gewoon nog even door.
Hoewel ik per telefoon een Stirling Single met sound besteld en betaald heb, ontving ik vanmiddag een "gewone" DCC Ready versie zonder decoder.
Lekker hoor!  Allemaal weer sorus.  ::)
Inpakken, terugsturen en dan weer afwachten wat ze er nu weer van bakken. Getver!

Ik zal hier maar niet neerzetten wat ik zojuist allemaal gezegd heb, want dan wordt ik van het forum afgetrapt.
Wat k*lerebende! Ik heb er nu echt gruwelijk de pest in!  >:(

Leen.
« Laatst bewerkt op: 07 september 2018, 19:11:17 door St00mboy »

jandejager

  • Offline Offline
  • Berichten: 540
  • Alle leuke dingen vinden plaats BOVEN de Evenaar !
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #13919 Gepost op: 08 september 2018, 00:12:48 »
Tjemig Leen, wat is dit balen man !  >:(
Deze hobby kan vol frustraties zitten en ook je geduld soms wordt enorm op de proef gesteld.
Mijn ervaring is wel dat de aanhouder altijd wint zoals met mijn GG1 maar ik heb natuurlijk ook veel mazzel gehad met dat allerlaatste exemplaar wat TRIX nog in voorraad had.

Ik neem aan dat je een korte monoloog tot bovenaardse machten hebt gehouden om het zo maar eens te omschrijven.
Heb je de apen nog gebeld alvorens terug te zenden ?
Wordt vervolgd dus .........  >:(

Sterkte, Jan