Doel:€250.00
Donaties:€352.00

Per saldo:€102.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 29-01-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BNLS-Module: Grasland - de keerlussen met schaduwbakken door Edsko Hekman
Vandaag om 21:12:15
Roco Donderbus bagagewagen door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 21:10:06
PIKO fabriek #61149, bouwverslag. door NS1220
Vandaag om 20:58:49
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Andereré
Vandaag om 20:58:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 20:55:16
25 jaar geleden door HRP
Vandaag om 20:55:00
Diorama Nederland tp III H0 door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 20:48:49
Rheinburgh, TP V/VI door Jelmer
Vandaag om 20:43:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ingenium secundus
Vandaag om 20:42:02
Dalmatië Express: een verhaal van pure nostalgie door willyTEE
Vandaag om 20:40:31
Binnenkort mogen we weer naar Houten! door Pauldg
Vandaag om 20:32:40
Hoe groot is de vertikale beweging van een Marklin onkoppelaar ? door Jelmer
Vandaag om 20:25:05
Smering Roco draaistellen door Gideon
Vandaag om 20:23:16
SLT in H0 voor Kleindrecht door AdLoc
Vandaag om 20:08:35
Lenz LZV centrale/versterker, ervaringen gevraagd. door VvKan
Vandaag om 19:51:12
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 19:51:08
Gezocht artikel uit Spoorwegjournaal 152 - 2006 door Henk82
Vandaag om 19:33:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door wob
Vandaag om 19:31:56
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Hendrik Jan
Vandaag om 19:07:55
Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam door Modellbahnwagen
Vandaag om 19:02:52
Bouw SHD 2205 met sneeuwschuiver door Modellbahnwagen
Vandaag om 18:59:18
Betrouwbaarheid Peco Code55 wissels door Modellbahnwagen
Vandaag om 18:52:04
Jaren ‘40-‘60 baan met haventje door Aford
Vandaag om 18:47:38
Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Rondje_HO
Vandaag om 18:35:32
Roco gasketelwagon 76976, Eva DSM. Heeft deze echt bestaan? door spoorzeven
Vandaag om 17:25:35
Van Swarzach naar Swarzburg door NS264
Vandaag om 17:10:58
baanplan zolderbaan H0 4400x3100 door bask185
Vandaag om 17:02:07
EifelBurgenBahn door tijgernootje
Vandaag om 16:27:40
Railtalk Magazine Latest Issue door Erik Mijd
Vandaag om 16:04:49
TCM Opnieuw beginnen met een modelbaan. door FHJ Seller
Vandaag om 15:16:21
  

Auteur Topic: Roco tractie voor Lima mat '46  (gelezen 8300 keer)

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 4464
  • Team Mitropa - OHMB
Roco tractie voor Lima mat '46
« Gepost op: 18 maart 2011, 14:07:33 »
Omdat ik toch op een bestelling styreen zit te wachten, heb ik even een 'slaper' uit de la gehaald; een Lima mat '46 die van z'n pannekoek verlost dient te worden.
Deze heb ik op Ontraxs overgenomen en zou als dummy gaan dienen: nu echter blijkt dat de oude Lima motor van het andere stel geen 2 stellen kan trekken komt hier een Roco BR215 draaistel in.
Men neme 1 Mat '46:

En vervolgens een snufje Br215, bij voorkeur een recentere met cardanassen.
We snijden uit het onderstel van de mat '46 de rondingen (die het motordraaistel in de bocht geleiden) weg totaan de verdikking van de bodemplaat. Daarna een kort stukje styreen van 1,5mm en een draagplaatje van 2mm styreen, waar een schroefje met afgeronde punt doorheen gaat als nieuw draagpunt voor het Roco draaistel.

Wordt vervolgd met foto's
« Laatst bewerkt op: 18 maart 2011, 14:10:39 door Besselspoor »
RETROBAHN A.G.

Yuri v L

  • Offline Offline
  • Berichten: 316
Re:Roco tractie voor Lima mat '46
« Reactie #1 Gepost op: 18 maart 2011, 15:40:28 »
Kijk, eens goed kijken hoe jij dit doet. Ik heb nog een Roco DB 215 liggen voor hetzelfde doel!

Succes met de ombouw.

Groeten, Yuri
***** ***** ***** ***

Coen Burki

  • Offline Offline
  • Berichten: 670
Re:Roco tractie voor Lima mat '46
« Reactie #2 Gepost op: 18 maart 2011, 16:04:16 »
Ik had een "oude" slecht lopende zilverbuik en op de beurs in Houten een Rivarossi exemplaar met rode band gekocht. Ik wil de zilverbruik nu als dummy gebruiken en ga er vanuit dat het nieuwe Rivarossi type voldoende trekkracht heeft. Heeft iemand hier ervaring mee?.

Voor dit doel heb ik inmiddels in Houten bij de LIMA-man voorin de grote zaal een motorloos draaistel gekocht waarvan naar nu blijkt dat de onderplaat die de assen op de plaats moeten houden niet meegeleverd is, dus even wachten tot de volgende beurs mei-a.s.

Veel succes met jullie ombouw, ik blijf dit draadje volgen voor het geval de trekkracht toch onvoldoende blijkt.
Coen.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 4464
  • Team Mitropa - OHMB
Re:Roco tractie voor Lima mat '46
« Reactie #3 Gepost op: 18 maart 2011, 16:35:14 »
Kijk dan wel even naar de stroomafnemers op met name het middendraaistel, die lopen bij de Lima nogal zwaar. Kan net het verschil maken tussen de dummy wel of niet een bocht door krijgen...
RETROBAHN A.G.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 19616
Re:Roco tractie voor Lima mat '46
« Reactie #4 Gepost op: 18 maart 2011, 16:56:16 »
Ik had een "oude" slecht lopende zilverbuik en op de beurs in Houten een Rivarossi exemplaar met rode band gekocht. Ik wil de zilverbruik nu als dummy gebruiken en ga er vanuit dat het nieuwe Rivarossi type voldoende trekkracht heeft. Heeft iemand hier ervaring mee?.


Ja, ik heb een grasgroene Rivarossi gekoppeld met een dito dummy-Lima en het Rivarossi motordraaistel trekt het op het vlakke prima.

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,29706.0.html

Op hellingen heb ik mijn twijfels, maar dat kan ik niet proberen.
Een ander probleem is dat de motorbak nu drie bakken moet trekken/duwen. Door het gewicht dat bij trekken aan de motorbak hangt, werkt het geleidingsmechanisme van het jacobsdraaistel van de motorbak niet meer goed. Momenteel wil het dus alleen goed werken als de motorbak duwt. Mijn advies is dan ook om de motorbak in het midden te plaatsen, dus als één van de gekoppelde bakken.

Voor dit doel heb ik inmiddels in Houten bij de LIMA-man voorin de grote zaal een motorloos draaistel gekocht waarvan naar nu blijkt dat de onderplaat die de assen op de plaats moeten houden niet meegeleverd is, dus even wachten tot de volgende beurs mei-a.s.


Je hoeft geen nieuw draaistel te kopen om van de Lima een dummy te maken. Als je twee tandwieltjes verwijderd, lopen de wielen ook vrij.
Overigens heb ik een Lima zilverbuik met een ModelTorquemotor die vrijwel geluidloos loopt. Dat geluk kun je weleens hebben.
« Laatst bewerkt op: 18 maart 2011, 16:57:57 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 761
Re:Roco tractie voor Lima mat '46
« Reactie #5 Gepost op: 18 maart 2011, 17:18:13 »
Hai,
Ik heb in het verleden ook geëxperimenteerd met een Lima Mat 46 door het originele motortje wat te smeren, het te vervangen door een ModelTorque en vervolgens het te vervangen door een spud van G.M & S. Dit laatste beviel nog het beste.
Daarna nog een Mat 46 op de kop getikt en deze gekoppeld met de ander. Het spudje trok dit goed, alleen wanneer het baanvak wat omhoog ging, had ie er wat moeite mee.
Daarna toch ook maar een Rivarossi Mat 46 gekocht met de bedoeling er een drie 2-wagenstel van te maken. Het Rivarossi motortje had met deze hoeveelheid wel wat moeite, vandaar dat ik ook op zoek gegaan ben naar een alternatieve aandrijving.
Die had ik mijn "rommeldoos" liggen; namelijk een wat groter en zwaarder motortje met vliegwiel. Merk en afkomst onbekend; gewoon een keer zo gekocht voor 'n prikkie. Dit motortje heb ik ingebouwd en nu gaat dit geheel probleemloos de baan rond en ook hellingen zijn geen probleem.
Hieronder een foto, maar op m'n website heb ik gepoogd e.e.a. wat uitgebreider te beschrijven.



In ieder geval veel succes met de ombouw.

Groeten,
Peter
Met vriendelijke groet,
Peter

Als gewone dingen ineens niet meer gewoon zijn,
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 4464
  • Team Mitropa - OHMB
Re:Roco tractie voor Lima mat '46
« Reactie #6 Gepost op: 18 maart 2011, 17:59:48 »
De ombouw in kleur:

Het BR215 draaistel, inmiddels ontdaan van zijdelen en koppelinghouder. Uit beide draaistellen worden de assen met slipbandjes in 1 draaistel gebracht.

Het draaistel aangebracht in het treinstel, op z'n plaats gehouden door het schroefje

Professioneel vastgekit motortje ;) Er worden nog diverse gewichtjes voorin de bak aangebracht, zoveel mogelijk recht boven het draaistel.
Ik heb van styreen een extra korte cardan gefabriekt

De hoogte is vast goed! Nu nog zijdelen op de draaistellen lijmen en meteen werkende scharffenbergs inbouwen.

Wordt vervolgd...

Groet, Bessel
RETROBAHN A.G.

mamory

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
Re: Roco tractie voor Lima mat '46
« Reactie #7 Gepost op: 30 december 2020, 17:38:19 »
Heb je wellicht de afmetingen van het plaatje dat je in de Lima geplaatst hebt?

Ik heb ook een BR 215 liggen (nieuwe versie) en ben bezig met de bouw van een Mat'46 ELD4 waarvoor ik de roco BR215 wil opofferen.
Het ze me helpen als ik ook maten bij de afbeelding van het plaatje heb.

Hoor graag van je.

Gr. Mario Amory

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 4464
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Roco tractie voor Lima mat '46
« Reactie #8 Gepost op: 20 januari 2021, 09:13:57 »
Mario, ik heb de afmetingen niet genoteerd, is ook al inmiddels 10 jaar geleden dit project... gewoon uitmeten op de bodemplaat en het schroefgaatje goed in het midden van de draaistelopening positioneren. evt eerst op papier uittekenen/meten, dat werkt wel handig.
Na 10 jaar geen gek idee om het een keer af te maken trouwens :P
Ding uit de la gehaald en geconstateerd dat de zelfgemaakte kruisvorm cardan ratelt in bogen. Naar oplossing MkII dus: een GM&S cardannetje en de motor verder naar achter.
Door het grote (Athearn) vliegwiel moest wel het loodblok op de bodem verder naar achteren, hiertoe wat klemrandjes in de bodem weggesneden.


Dan met kleine loodjes een bedding gemaakt waar, behalve extra gewicht, ook de motor goed in op z'n plaats blijft liggen. Vervolgens gelijmd.


Het plaatje voor de decoder moet ook nog ergens een plek krijgen, hiervoor een frame over de aandrijving gemaakt.


Het doorkijkje, helemaal vrij is hij niet maar ik vind m best netjes.


Nog even de frontseinen aangesloten op de decoderprint. Tot zover, sluit- en binnenverlichting, Scharffenbergs en losse onderdelen gaat de volgende eigenaar doen.


RETROBAHN A.G.

Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)

  • Klein Bruntendijk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1369
  • Kan het nog "Nederlandser" ?
Re: Roco tractie voor Lima mat '46
« Reactie #9 Gepost op: 20 januari 2021, 12:01:31 »
Hey beste Besselspoor, lukt het je niet bij het doorkijkje het witte vlak een donkere kleur te geven?  Dan valt het natuurlijk veel minder op. Of laat je dat ook aan de volgende eigenaar over? Groetjes Kees.
Zie hier Klein Bruntendijk

En hier Groot Bruntendijk

Groeten vanuit "NS Blokpost 21" Bruntendijk.
Kees

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 4464
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Roco tractie voor Lima mat '46
« Reactie #10 Gepost op: 20 januari 2021, 12:40:07 »
De zichtbare delen zijn inmiddels gezwart, zoals motor, steuntjes etc ;) deze doorkijk was vooral om te checken of de decoderopbouw genoeg ruimte had.
Net als de afscherming van de leds, die was hier ook nog los.
RETROBAHN A.G.

GMA70

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
    • Lydo.nl
Re: Roco tractie voor Lima mat '46
« Reactie #11 Gepost op: 20 januari 2021, 16:00:23 »
Voor toekomstige klussers, misschien is de oplossing van MartinH0 voor de Holland Rail DE2 wel te gebruiken voor de Lima Mat’46: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92244.0


Met vriendelijke groeten,  Gertjan

mamory

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
Re: Roco tractie voor Lima mat '46
« Reactie #12 Gepost op: 20 januari 2021, 21:01:29 »
Mario, ik heb de afmetingen niet genoteerd, is ook al inmiddels 10 jaar geleden dit project... gewoon uitmeten op de bodemplaat en het schroefgaatje goed in het midden van de draaistelopening positioneren. evt eerst op papier uittekenen/meten, dat werkt wel handig.
Na 10 jaar geen gek idee om het een keer af te maken trouwens :P
Ding uit de la gehaald en geconstateerd dat de zelfgemaakte kruisvorm cardan ratelt in bogen. Naar oplossing MkII dus: een GM&S cardannetje en de motor verder naar achter.
Door het grote (Athearn) vliegwiel moest wel het loodblok op de bodem verder naar achteren, hiertoe wat klemrandjes in de bodem weggesneden.


Dan met kleine loodjes een bedding gemaakt waar, behalve extra gewicht, ook de motor goed in op z'n plaats blijft liggen. Vervolgens gelijmd.


Het plaatje voor de decoder moet ook nog ergens een plek krijgen, hiervoor een frame over de aandrijving gemaakt.


Het doorkijkje, helemaal vrij is hij niet maar ik vind m best netjes.


Nog even de frontseinen aangesloten op de decoderprint. Tot zover, sluit- en binnenverlichting, Scharffenbergs en losse onderdelen gaat de volgende eigenaar doen.

Hoi Besselspoor,

Bedankt voor je antwoord. Ik ben inmiddels zover dat ik het ROCO draaistel ingebouwd heb en ik kan nadenken over het vastzetten van het motortje. (Alles afkomstig uit een nieuwe BR215 én inclusief decorder  ;D)
Ik kan binnenkort gaan beginnen met de afwerking van de bakken (Plamuren/ schuren en spuitklaar maken)
Wel ik heb ik consessies gedaan aan de laatste kopbak (met motor) om het me makkelijk te maken heb ik de raam en deurindeling niet gewijzigd.......(een echte kenner zal het zien, maar mij gaat het om het gehele plaatje van een 4 wagen bak)\\Gr. Mario