Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
Vandaag om 23:16:22
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 23:09:36
trein of metro naar Hoek van Holland door Keska
Vandaag om 23:01:18
Ik ben aan het opruimen. door FreekH
Vandaag om 22:53:36
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 22:06:33
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 22:05:57
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door Arjan6511
Vandaag om 21:59:46
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 21:48:03
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door TonM
Vandaag om 21:42:56
Stalen D 4 deurs spoor 0 door jumbo747
Vandaag om 21:32:49
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer door Mg1982nl
Vandaag om 21:31:05
Fleischmann Anna ombouw. door defender
Vandaag om 21:17:34
Show je werkplek door Eric B
Vandaag om 21:13:58
Micromotot analoog 12v dc gebruiken door JoopSpoort
Vandaag om 21:04:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 21:02:06
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door JoopSpoort
Vandaag om 20:58:24
wat is het merk van deze bochtwissel door Theovh
Vandaag om 20:39:31
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:37:50
Gewoon wat busfoto's door R1954
Vandaag om 20:36:46
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:33:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
Vandaag om 19:28:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door gdh
Vandaag om 19:00:07
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 18:14:49
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 17:29:38
Houten 23 Augustus 2025 door Arjan6511
Vandaag om 16:37:54
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
Vandaag om 14:31:18
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
Vandaag om 12:34:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:25:51
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:58:00
Spoorhumor door Biessendorf
Vandaag om 11:49:19

Auteur Topic: Zazou city (ho)  (gelezen 16120 keer)

thor

• Offline Offline
Zazou city (ho)
« Gepost op: 14 March 2011, 09:28:36 »
Na jaren niks gedaan te hebben (puberen/studeren) ben ik weer opnieuw begonnen met bouwen. Een kleine simpele baan, kijken of het nog leuk is en gezien ik over een jaar of 2 wil verhuizen wil ik iets “afhebben”. Qua vorm gewoon twee simpele ovaaltjes die samen 1 kant/ bocht delen.  Ik heb ervoor gekozen om digitaal te gaan rijden HO fleischmann rails. Alleen het tijdperk/materiaal is moeilijker, ik vind tijdperkIII het mooiste qua omgeving, maar tijdperk IV-V het mooiste qua treinen. Daarnaast vind ik iets met hoogte verschillen mooier dan vlak (baan blijft ivm formaat toch redelijk vlak) echter ik vind de Nederlandse treinen het leukste uitzien.
Daarnaast wil ik voorlopig nog niks gaan vervuilen/verouderen.

Dus wordt het een kleine baan waarbij de bochten onder een berg of bebouwing liggen en de rest vlak. Omgeving in tijdperk III maar moderne ( IV-V ) NS treinen.
Het fictieve plaatsje heet Zazou city (vernoemd naar onze poes die me regelmatig helpt/in de weg loopt op de baan)

Groen en rood zijn hoger dan de rest en liggen over de baan heen.
lichtgroen is berg
donkergroen is boerderij
grijs is industriegebied
rood is stad/dorp
oranje is groot stations gebied

11-03-11
De rails gelegd even hier en daar nog wat geschoven en gemeten maar alles ligt nu op zijn plaatst. Morgen even alles vast spijkeren los/vast natuurlijk.

Tevens ook al eens gekeken hoe de bedekking eruit komt te zien(berg en de stad/dorp)

Niet te vergeten de belangrijkste levensbehoefte is er ook al, de brouwerij van brand’s bier staat er al (leuk 2de hand model)

Een paar foto's van de baan.

Dit is de linker kant waar de berg komt en erachter waar de boerderij komt.

Dan is dit de rechterkant waar naderhand de stad/dorp op komt te staan.

Ongeveer zoiets denk ik.

Tot slot moest Zazou even alles inspecteren voordat ik mag stoppen  8), gelukkig was alles in orde.

13-3-11
Vandaag langer dan verwacht bezig geweest met een lamp ophangen boven de baan(een oude TL bak) immers de bevolking van Zazou city heeft toch behoefte aan een zon. Verder heb ik spanten aangebracht in een deel van het berg skelet. Ook gekeken hoe ik de tunnels aan de binnenkant afwerk zodat de berg niet “hol” lijkt van binnen.
Wel 1 tegenslag gehad de spijkers (naaldspijkers) die ik had voor de rails vast te zetten waren te dun en de spaanplaat van de baan te hard gevolg de naaldjes bogen direct dubbel. Dus nu eens kijken in de bouwmarkt voor nieuwe spijkers die dikker zijn.
Of iemand anders een goede manier om de rails vast te maken?  Fleismann profi

Foto’s komen nog, ik kan jammer genoeg bijna alleen in het weekend werken aan de baan dus erg snel zal het niet gaan

groet Rolf

thor

• Offline Offline
Re:Zazou city (ho)
« Reactie #1 Gepost op: 14 March 2011, 19:25:43 »
14-3-11
Vandaag viel de laatste rapportvergadering uit (morgen langer werken maar vandaag eerder thuis) dus nog even snel een stukje berg gemaakt. Ik heb de schotjes aangebracht om de berg te “onthollen”. Deze heb ik direct zwart geverfd met plakkaat verf. Daarna een stuk bekleed met fijn kippengaas als basis om te gaan bedekken met papier-maché.
Tevens zijn hier de foto’s van het gemaakte werk.

(foto's gemaakt mobieltje dus geen topkwaliteit)

Dion

• powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
« Reactie #2 Gepost op: 14 March 2011, 19:31:30 »
Ziet er goed uit Rolf. (y)

Ik heb mijn Fleischmann profirails op sommige plaatsen met wat dunne dubbelzijdige tape vastgezet.

Misschien ook wel handig is om onder je rails isolatie te leggen tegen het "rijgeluid". Er zijn hier op het forum wel draadjes over te vinden.

Je gaat papier Mache gebruiken lees ik, er zijn ook andere mogelijkheden. Gipsverband en gips gemengt met houtlijm.
« Laatst bewerkt op: 14 March 2011, 19:34:44 door dion »
groetjes Dion

thor

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 14 March 2011, 19:46:08 »
@dion
Wat betreft rij geluid maak ik me nog niet te druk het is in de kelder in een appartementencomplex en ik woon er zelf boven dus daar heeft niemand last van.
Daarnaast ga ik nadat het papier Mache droog is er gips over aanbrengen (gebruik papier mache ipv gipsverband).

gr rolf

Dion

• powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
« Reactie #4 Gepost op: 15 March 2011, 14:42:46 »
hallo Rolf,

Wat betreft de isolatie gaat het er eigenlijk niet om dat een buur of wat er last van heeft. Maar voor je eigen tijdens het rijden.

Maar uiteraard ieder zijn eigen keuze.

Succes met je bouw, blijf het volgen.
groetjes Dion

thor

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 25 March 2011, 16:37:21 »
25-03-11
Afgelopen weekend niets gedaan aan de treinbaan ivm andere verplichtingen. Maar gisteren gebruik gemaakt van mijn dagje vrij. Ik heb de bergen compleet dicht gemaakt met kippengaas ,ik had nu pas mijn tunnelportaaltjes binnen(een maand op moeten wachten, trage winkel). Daarna toch maar met gipsverband gewerkt ipv met papier-maché. Dit ging lekker snel en best makkelijk(alleen moet ik de poes even leren geen kopjes te geven aan het natte gips).
Ook het noodlot heeft toegeslagen in de probeerfase, een rek met huisjes is omgekiept alles naar de haaien.
Zit nu met 2 vraagjes
Vraag 1: met welke verf moet ik dadelijk aan de slag als ik het wil gaan verven(na het verder ingegipst te hebben)(kleur/soort tips)
Vraag 2:  Hoe worden figuren (popetjes/bomen/koeien enz enz) op de baan gezet? ondergrond is van hout/plastic/gips?
Tot slot ff wat foto’s

Zo de berg in het verband + een idee hoe de huisjes hier komen te staan.

Zo een eerste doorkijkje (niets bijzonders maar toch)

Dat was het voor vandaag nu even wat zonlicht opzoeken

groet rolf

kevinhhw

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 25 March 2011, 21:15:48 »
Die bergen zien er mooi uit Rolf. (y)
(Antwoord op vraag 2: Ik zou er gewoon een druppeltje lijm onder doen.)
« Laatst bewerkt op: 25 March 2011, 21:17:22 door kevin klercq »

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #7 Gepost op: 26 March 2011, 08:52:13 »
met een beetje houtlijm kan je ze ook weer makkelijk loshalen.
Daarnaast houtlijm droogt ook doorzichtig op.

Groet,
michel

thor

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 30 March 2011, 18:43:57 »
30-3-11

Zo deze week even een tussen uurtje gehad en meteen besloten een stukje baan te veranderen! Ik werd erop gewezen dat op het onderstuk de treinen niet naast elkaar kunnen (de besturing is nog steeds niet uitgeleverd dus kan ik zelf niets rijdend testen :(). ik heb 2 oude locs op de rails gezet en moest helaas het probleem erkennen, na wat puzzelen kwam ik met een nieuw idee (zie foto), geen grote veranderingen, wel een klein stukje berg moeten afbreken doordat de rails iets anders loop. Het was gelukkig nog niet gegipst. Door de aanpassingen heb ik ook besloten om het gedeelte dorp/stad iets aan te passen en een kleine brug ga inbouwen.

Rood=tunnel ingangen die anders zijn geworden
Oranje= stad/dorp(hoger als rails)
Groen = berg grens
zwart = brug die vanuit de stad de berg ingaat
(in de berg probeer ik de besturing te plaatsen

MC

• Mvg Mark
  • Offline Offline
  • 1145 & 1136 de 2 11-fjes (Mark)
    • Huidig Baanplan
« Reactie #9 Gepost op: 31 March 2011, 16:16:03 »
Het baanplan is wel aanmerkelijk een stuk verbeterd.
leuk!

gelukkig dat je nog niet helemaal gegipst had, maar denk dat je zo wel veel meer rijplezier gaat krijgen!

succes met de bouw

thor

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 27 September 2011, 10:36:50 »
Eindelijk weer eens een update. Ik heb het een paar maanden druk gehad met werk/studie en bijkomende zaken. Maar nu eindelijk afgestudeerd, net voor de boete voor langstudeerders eraan kwam. Tussendoor ook nog wat problemen met mijn account gehad (was mijn inlog gegevens vergeten en mijn mail adres was gehackt) :'(

Maar genoeg smoesjes waarom er niets is gepost op het forum terug  naar de baan. Ik heb gelukkig tussendoor wel nog tijd gevonden om aan de baan te werken en wat te bouwen. Zo heb ik een besturingshoekje gemaakt:

Rechts de multimous van roco (moet ergens mee beginnen als ik volledig digitaal wil rijden in de toekomst) daarnaast een schakelboard voor de wissels en ontkoppelstukjes. Tot slot links de hoofdschakelaar met kleine schakelaars voor: huizen, lantaarns en de zon (TL- balk)
Daarnaast ben ik aan de slag gegaan met de bergen te voorzien van een laagje verf.

Ik maak gebruik van de goedkoopste acrylverf die ik kan vinden meng wit en zwart en maak zo iets wat op grijs lijkt. Je ziet dat ik vergeten ben de tunnels eerst zwart te verven van binnen (leermoment).

Hier heb ik al een stukje verder gewerkt met verven en meteen is er een grote fout van mijn verfmethode te zien. Door het zelf mengen en niet alles in 1 keer te verven is er een behoorlijk kleurverschil ontstaan. (leermoment)
Het middenstuk van de baan in nog niet zoals ik het wens en ik schuif nog regelmatig met huisjes rails en mijn gedachte. Mijn beeld van de baan veranderd telkens meer wanneer ik een stukje “afheb”.
Tevens ook de boerderij al een beetje aangekleed

Huisje heb ik niet geweatherd (hier durf ik eigenlijk nog niet mee te beginnen) Tevens leuk detail de kat op het balkon mag doorgaan als mijn eigen kat waar ik de baan naar vernoemt heb.

De varkens krijgen ooit nog een hekwerk (voorlopig zijn ze goed afgericht en lopen ze niet weg). Het gifgroene stukje is het begin van de bergweide voor de koeien ik wil hier gaan experimenteren met langere stukjes gras.

thor

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 01 October 2011, 00:35:15 »
Inmiddels een begin gemaakt aan het stukje dorp/stad recht boven de baan. Ik twijfel nog een beetje of ik nu voor een dorp ga  met mooie tuintjes en vila's of dat ik voor een stad ga met een grote gebouwen en mooie wegen.
De verhoging is gemaakt, ook de oprit voor de wagens om van het lage middenstuk (station) bij de stad/dorp te komen.

Oja huisje/flat links is N schaal  :P valt nu nog niet op moet wel vervangen worden.

De inwoners kregen al meteen bezoek van katzilla die alles kwam inspecteren en kopjes geven

gr Rolf

Esperopt

• Offline Offline
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
« Reactie #12 Gepost op: 01 October 2011, 02:29:59 »
Pas maar op met kattenharen op je rails en dus in je treinen ... hoe zou ik dat nu weten. Bij mij komen de huisdieren niet meer in de buurt van de baan.

thor

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 01 October 2011, 09:07:58 »
Ik snap wat je bedoeld. Momenteel heb ik maar 1 werkende loc (de rest is nog niet digitaal) en deze dient eigenlijk voordat ik "echt" ga rijden toch grondig onderhouden te worden.
Daarnaast moet ik zeggen dat ze meestal naast de baan op de werkbank ligt.

Oja mijn treinbaan is eigenlijk midden in een gevaren gebied gebouwd: kelder, droger, werkbank, slijpstenen, zaagtafel en schuurband. (15M2 ruimte).

Maarja het is dan ook een test/experimenteer baan (wil over een goed jaar toch verhuizen)

gr Rolf

Wim Janse

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 01 October 2011, 13:09:13 »
.....Ik twijfel nog een beetje of ik nu voor een dorp ga  met mooie tuintjes en vila's of dat ik voor een stad ga met een grote gebouwen en mooie wegen......
Hallo Rolf,
als ik zo naar de foto's van deze baan kijk, zou ik gaan voor een dorp. Het geheel heeft tot nu toe toch meer een
landelijk dan een stedelijk karakter.
Succes
M vr gr,
Wim