Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 15:29:48
De fabriek - Spoor 0 door BartvD
Vandaag om 15:25:31
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door D_Loc
Vandaag om 15:23:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:19:03
Een leuke vrachtwagen door tothebeach
Vandaag om 15:14:56
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Eric B
Vandaag om 15:13:29
Welke decoder is dit? door Ben
Vandaag om 15:09:20
Terschellinger Spoor door Keska
Vandaag om 15:06:31
Tram reageert niet door R1954
Vandaag om 15:00:31
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Gouda
Vandaag om 14:58:20
Op Zuid (NL H0) door hervé
Vandaag om 14:38:51
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:11:34
PB Models, ICR-rijtuigen door serie1200
Vandaag om 14:10:22
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door nighttrain1
Vandaag om 14:09:15
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Eric B
Vandaag om 14:07:26
Nieuwe generatie spoorseinen NL door Eric B
Vandaag om 13:59:34
Da's Daz 2 door tothebeach
Vandaag om 13:59:20
Kato ETA 515 door mamory
Vandaag om 13:42:14
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:20:07
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
Vandaag om 13:16:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:41:06
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
Vandaag om 11:57:43
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 11:52:49
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:40:04
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:02:16
De projecten van Ruben (NL H0) door Martijn193
Vandaag om 10:48:25
Vervangen wissels flm profi door Luc2000
Vandaag om 10:01:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:47:25
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
10 October 2025, 23:20:05
Tickets Modelspoordagen 2026 door Seinhuis
10 October 2025, 22:34:58
  

Auteur Topic: Omloop spoor hoeveel en waar bezetmelders?  (gelezen 6334 keer)

MC

  • Mvg Mark
  • Offline Offline
  • Berichten: 2490
  • 1145 & 1136 de 2 11-fjes (Mark)
    • Huidig Baanplan
Re:Omloop spoor hoeveel en waar bezetmelders?
« Reactie #15 Gepost op: 24 February 2011, 18:04:08 »
thanx, maar nu ik het draadje koploper heb gelezen heb ik nog niet echt het antwoord.

een paar stukjes terug heb ik met het toetsenbord een klein schematje gemaakt. is dit de manier van bezetmelders plaatsen ?

mvg Mark

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1962
Re:Omloop spoor hoeveel en waar bezetmelders?
« Reactie #16 Gepost op: 24 February 2011, 19:12:35 »
Hallo Mark,

Ik heb een vergelijkbare situatie, alleen zijn het bij mij geen omloopsporen, maar kopsporen, waar een lokwissel kan plaatsvinden. de kopsporen bestaan elk uit twee blokken. Het eerste blok heeft een normale indeling met twee bezetmelders. Daar koppelt de lok ook af en rijdt dan door naar het volgende korte blok. Dit blok is zo'n 25 cm, zodat de meeste locs erin passen. Dit blok heeft maar één bezetmelder, omdat er toch heel langzaam wordt gereden en de loc dus netjes stopt.
Vertaald naar jouw situatie zou dat betekenen dat de blokken voor de omloopwissel de normale blokken zijn en de blokjes na de wissels de korte opvangblokken met één bezetmelder. Op die manier zo je het werkend moeten kunnen krijgen in Koploper. Het is dan nog wel belangrijk het doorrijden in cm voor de trein en loc goed in te regelen.
Succes er verder mee.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

MC

  • Mvg Mark
  • Offline Offline
  • Berichten: 2490
  • 1145 & 1136 de 2 11-fjes (Mark)
    • Huidig Baanplan
Re:Omloop spoor hoeveel en waar bezetmelders?
« Reactie #17 Gepost op: 24 February 2011, 19:15:35 »
@Phdirk:

kun je dit visueel maken op een van mijn tekeningen?
een situatie getekend?

mvg Mark

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1962
Re:Omloop spoor hoeveel en waar bezetmelders?
« Reactie #18 Gepost op: 24 February 2011, 20:30:04 »
Hallo Mark,

Dat moet wel lukken, maar kost wel even wat tijd. Ik ga ermee aan de slag.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

MC

  • Mvg Mark
  • Offline Offline
  • Berichten: 2490
  • 1145 & 1136 de 2 11-fjes (Mark)
    • Huidig Baanplan
Re:Omloop spoor hoeveel en waar bezetmelders?
« Reactie #19 Gepost op: 25 February 2011, 19:32:57 »
Alvasdt bedankt!!

doe het rustig aan, deze week moet ik toch werken.

misschien dat ik in de avonduurtjes nog wat kan programeren in koploper alvast!

mvg Mark
« Laatst bewerkt op: 26 February 2011, 10:57:06 door Peter van der Leek. Reden: Het laatste bericht hoef je niet te citeren, klik onderaan op ANTWOORD »

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1962
Re:Omloop spoor hoeveel en waar bezetmelders?
« Reactie #20 Gepost op: 25 February 2011, 19:40:25 »
Hallo Marc,

Hierbij een schets. Ik hoop dat het duidelijk genoeg is. Anders zal ik proberen het verder uit te werken.



Ik heb meteen ook de rare constructie met kruizing en wissel veranderd in een situatie met drie wissels. Dat kost dus geen Engelse wissel, of andere extra wissels, maar levert wel een kruizing op.

Succes er verder mee.
« Laatst bewerkt op: 25 February 2011, 19:43:22 door phdirk »
Met beste groeten,

Dirk Meijer

MC

  • Mvg Mark
  • Offline Offline
  • Berichten: 2490
  • 1145 & 1136 de 2 11-fjes (Mark)
    • Huidig Baanplan
Re:Omloop spoor hoeveel en waar bezetmelders?
« Reactie #21 Gepost op: 25 February 2011, 19:50:07 »
dus in plaats van 2 blokken te maken achter elkaar per spooreinde
kun je dus ook 3 bezetmelders plaatsen om zo te remmen en weer even door te rijden naar de volgende.

Ik dacht dat je altijd een detectie (remmelder) nodig had en 1 stopmelder. maar kan dus ook detectie, stop 1 & stop 2 zijn.

nu nog uit gaan vogelen hoe je dat met koploper inregeld.

neem aan dat er in de bocht ook een melder moet gaan komen om de loc daarop terug te sturen.

mvg Mark

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8086
Re:Omloop spoor hoeveel en waar bezetmelders?
« Reactie #22 Gepost op: 26 February 2011, 15:09:03 »
Ik dacht dat je altijd een detectie (remmelder) nodig had en 1 stopmelder. maar kan dus ook detectie, stop 1 & stop 2 zijn.

nu nog uit gaan vogelen hoe je dat met koploper inregeld.
Dat ligt aan je situatie of je met twee of meer melders in een blok werkt.
Bij een blok van normale lengte (waarin je langste trein past) kan je volstaan met twee melders (binnenkomst/remmlder en een stopmelder). De trein begint dan bij binnenkomst af te remmen naar minale snelheid om op de stopmelder te stoppen.
Heb je echter een (extra) lang blok dan kun je beter een extra melder toevoegen waarop het remmen gestart wordt.
Je krijgt dan de volgende situatie. 1x binnenkomstmelder (die kan lang zijn), dan de remmelder op remafstand van de stopmelder en de stopmelder. Op die manier rijdt de trein langer op normale snelheid door het blok en bigint pas later te remmen. Optisch ziet dit er mooier uit dan dat een trein bijvoorbeeld 4 meter op lage snelheid doorrijdt voordat hij stopt.

En hoe je dat in koploper inregeldkan je gewoon in de handleiding van koploper lezen (net alsbovenstaande trouwens  ;D )

Toch de handleiding maar eens goed gaan lezen  (y)

Gr.
Eric
Gr.
Eric

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1962
Re:Omloop spoor hoeveel en waar bezetmelders?
« Reactie #23 Gepost op: 26 February 2011, 18:01:08 »
Hallo Mark,

Mijn tekening laat zich als volgt lezen. Ik beperk me daarbij even tot de kopsporen, waarin de omloopwissels zijn opgenomen. De stukken tussen de binnenkomstwissels, vlak na de bocht en de omloopwissels, zijn normale blokken en elk voorzien van twee bezetmeldstukken. Dat zijn. in Koplopertermen, een binnenkomstmelder en een stopmelder. Dit zijn de blokken 1 en 2 met resp. de bezetmelders 1.1, 1.2 en 2.1 en 2.2.
Na de omloopwissels liggen korte blokken 101 en 201. Deze bestaan elk uit één bezetmelder (1.3 resp. 2.3). Ik dit geval kan dat, omdat in de blokken 1 en 2 de snelheid al terug is genomen tot een lage snelheid, cq de trein is gestopt. De loc zal dan dus met een lage snelhei de blokken 1.3 of 2.3 inrijden en ondanks het feit, dat er maar één bezetmelder is, toch netjes stoppen.
Het is dus niet één blok met drie bezetmelders, maar twee blokken met resp 2 en 1 bezetmelder per spoor.
Om nu kop te maken moet je vaste routes gaan maken, waarbij de trein in blok 1 stopt. ontkoppelt en de treinlengte wordt opgeslagen en ook een treintypewisseling plaatsvindt. De losse loc rijdt nu naar blok 101 en gaat daar staan wachten. Een andere loc kan nu de trein weer ophalen en tenslotte kan de loc in blok 101 worden afgerangeerd. Hetzelfde kun je doen met de blokken 2 en 201.
Succes met het verder uitpuzzelen ervan.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4666
Re:Omloop spoor hoeveel en waar bezetmelders?
« Reactie #24 Gepost op: 26 February 2011, 19:22:17 »
Ik zou toch nog een aanpassing in je sporenplan overwegen.

Bij het omlopen en kopmaken moet je nu rangeren over de hoofdbaan.
Indien dit geen bezwaar is mooi laten zitten! Maar realistisch is het m.i. niet.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

MC

  • Mvg Mark
  • Offline Offline
  • Berichten: 2490
  • 1145 & 1136 de 2 11-fjes (Mark)
    • Huidig Baanplan
Re:Omloop spoor hoeveel en waar bezetmelders?
« Reactie #25 Gepost op: 26 February 2011, 20:04:50 »
die aanpassing overweeg ik ook.
daar is op m'n andere draadje al uitgebreid over gesproken.

mij gaat het hier eventjes om dat het mij duidelijk wordt hoe bezetmelders moeten komen voor evt omloop.
dan is gooien met sporen een eitje.

als ik het goed begrepen heb is het aankomst(remmen) stop 1, dan stop 2
en is er geen extra melder nodig voor na de 1e stopmelder.

mvg Mark

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8086
Re:Omloop spoor hoeveel en waar bezetmelders?
« Reactie #26 Gepost op: 27 February 2011, 13:49:21 »
Waarom wil je twee stopmelders?
Het zijn zulke korte sporen dat alternatieve stopplaatsen in jouw geval niet nodig zijn schat ik zo in. Ook zullen de snelheden al zo laag zijn dat je geen extra melders nodig hebt.
Dus heb je genoeg aan een binnenkomstmelder (=remmelder) en een stopmelder.
Ik heb nog steeds het idee dat je het veel moeilijker wilt maken dan nodig is.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

MC

  • Mvg Mark
  • Offline Offline
  • Berichten: 2490
  • 1145 & 1136 de 2 11-fjes (Mark)
    • Huidig Baanplan
Re:Omloop spoor hoeveel en waar bezetmelders?
« Reactie #27 Gepost op: 27 February 2011, 14:10:41 »
ik wil het zo makkelijk mogelijk maken, maar ik vind het uit een teks halen moeilijker dan uit een visueel plaatje.
dus u zegt dat wat  Phdirk heeft getekend dat daarin 2 melders te veel in zitten.
dus in fijte gewoon met 1 blok kan doen?

kunt u dan uw manier van een oploop spoor bij mij in de tekening zetten, zoals ph dirk dat heedft gedaan?

mvg Mark
« Laatst bewerkt op: 27 February 2011, 14:14:20 door MC »

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8086
Re:Omloop spoor hoeveel en waar bezetmelders?
« Reactie #28 Gepost op: 27 February 2011, 14:16:33 »
Nee ik denk dat je het plaatje van Dirk eerst eens goed moet bekijken en daar zijn beschrijving bij lezen. Simpeler dan dit kan het niet.
En de handleiding van Koploper hierover lezen kan ook geen kwaad. Misschien dat het dan een keer duidelijk wordt wat er bedoeld wordt want duidelijker dan het nu getekend en beschreven is wordt moeilijk.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

MC

  • Mvg Mark
  • Offline Offline
  • Berichten: 2490
  • 1145 & 1136 de 2 11-fjes (Mark)
    • Huidig Baanplan
Re:Omloop spoor hoeveel en waar bezetmelders?
« Reactie #29 Gepost op: 27 February 2011, 14:22:28 »
dan heb je toch een trein die binnenkomt, dus remt,  onkoppelt (denk dat hij dan even moet stoppen)? en dan echt stopt en over de wissel omkeert naar de voorkant van de trein?

mvg Mark