Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Uhlenbrock Iris door Chris
Vandaag om 21:41:13
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door marco
Vandaag om 21:39:42
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 21:33:38
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door cor_b
Vandaag om 21:26:51
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door decauville_nl
Vandaag om 21:22:28
Raadplaatje door GerardvV
Vandaag om 20:51:57
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door JoopSpoort
Vandaag om 20:38:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 20:38:35
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 20:17:37
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 20:02:13
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door daempfer
Vandaag om 19:58:34
Uhlenbrock Intellibox 3 door Hasenwald
Vandaag om 19:58:21
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door einte
Vandaag om 19:14:30
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 18:56:27
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Klaas Zondervan
Vandaag om 18:54:46
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 18:42:39
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 18:42:16
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 18:24:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:15:22
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 16:14:55
Esu Loksound - NS Wadloper? door Torikoos
Vandaag om 16:14:38
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door RdJ
Vandaag om 15:49:38
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door Rob Ellerman
Vandaag om 15:17:11
Modelspoorbaan van Einte door Wim Vink
Vandaag om 15:12:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:10:51
Configureren GCA50/GCA50a door cbouwhuis
Vandaag om 15:09:40
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:04:57
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door dennie
Vandaag om 14:47:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Pauldg
Vandaag om 13:10:53
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Duikeend
Vandaag om 13:07:40
  

Auteur Topic: Nederlands baanplan 8.14 x 6.60  (gelezen 2457 keer)

Danny V.

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
    • Zilverdam
Nederlands baanplan 8.14 x 6.60
« Gepost op: 20 February 2011, 19:27:14 »
Hallo,

Een tijd geleden ben ik bezig geweest om mijn baanplan te ontwerpen, ik heb toen een kopstation gemaakt. Bij nader inzien kom ik hier toch op terug omdat het beperkingen geeft met goederen vervoer. Zie het vorige topic:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,28317.0.html

Nu heb ik een doorgaan station gemaakt en een apart goederen gedeelte met 4 sporen (2 voor de containerterminal en 2 voor andere goederen treinen).


Ben benieuwd naar de opmerkingen, suggesties, etc.

Danny
Zilverdam, H0 modeltreinbaan naar Nederlands voorbeeld

Bezoek mijn projectpagina voor updates en foto's: https://www.zilverdam.nl

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8598
Re:Nederlands baanplan 8.14 x 6.60
« Reactie #1 Gepost op: 20 February 2011, 20:08:00 »
Hoeveel ruimte is er tussen de kruisende sporen linksonder?
Jeroen

Danny V.

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
    • Zilverdam
Re:Nederlands baanplan 8.14 x 6.60
« Reactie #2 Gepost op: 20 February 2011, 20:19:06 »
Ik dacht aan 8 cm, dat moet voldoende zijn toch? De ene bundel moet dan 4 cm zaken (rechter bundel), de andere bundel moet 4cm stijgen (linker bundel). Er is dan sprake van een stijgingspercentage van 4%, dat is toch wel redelijk?
« Laatst bewerkt op: 20 February 2011, 21:40:13 door Peter van der Leek. Reden: Het laatste bericht hoef je niet te quoten »
Zilverdam, H0 modeltreinbaan naar Nederlands voorbeeld

Bezoek mijn projectpagina voor updates en foto's: https://www.zilverdam.nl

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
  • treinen snuffelaar
Re:Nederlands baanplan 8.14 x 6.60
« Reactie #3 Gepost op: 20 February 2011, 20:23:19 »
Hoi

4% is toch vrij veel ik heb een baan thuis van 3.50 meter lang bij 1m10 diep en ik maak een helling van maximaal 2.5 tot 3%.

4% zou ik zeker niet doen omdat de loks eerder gaan slijten.

Mvg
Erik-Jan

Henk H

  • Gast
Re:Nederlands baanplan 8.14 x 6.60
« Reactie #4 Gepost op: 20 February 2011, 20:23:55 »
Hallo,

Het stijgingspercentage is aan de hoge kant, zelf hou ik 2,75% aan.
Bij een lange sleep gaat dit waarschijnlijk problemen geven.
Als ik jou was, zou ik proberen om het wat minder stijl te laten lopen.

Danny V.

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
    • Zilverdam
Re:Nederlands baanplan 8.14 x 6.60
« Reactie #5 Gepost op: 20 February 2011, 20:48:39 »
Bedankt, ik heb de linker bundel aangepast, hierdoor is er langer om te stijgen. Ik ga ook de andere hellingen nog eens kritisch bekijken.

Zilverdam, H0 modeltreinbaan naar Nederlands voorbeeld

Bezoek mijn projectpagina voor updates en foto's: https://www.zilverdam.nl

Thurbo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1083
  • Avatar pic: GTW 2/6 Thurbo (CH)
Re:Nederlands baanplan 8.14 x 6.60
« Reactie #6 Gepost op: 20 February 2011, 22:29:53 »
Je hebt een giga ruimte tot je beschikking, zelfs meer dan menige treinclub denk ik. Dan zou ik toch nog eens nadenken of dit het baanplan is wat je ook in je eentje kunt uitvoeren.
Kun je geen baanplan bedenken wat je in fases kunt bouwen ipv ineens alles.
Kijk ook eens kritisch of je overal wel bijkunt. Wanneer er bijvoorbeeld onderaan iets gebeurd van een ontsporing dan moet je, zoals de situatie nu is, armen hebben van dik 2 meter lang.
Je roept gewoon "Gogo Gadget armen" en dan maar hopen dat je rolschaatsen of laservingers niet geactiveerd worden.
Even zonder gein nu, ik denk gezien de ruimte dat er veel meer uit te halen valt dan wat je nu hebt getekend. Wanneer je zo´n groot project in je uppie wilt gaan ondernemen dan weet je dat het je jaren gaat kosten dan mag je voor de planning ook heel wat extra tijd uittrekken. Een goede voorbereiding is het halve werk.
Bovenaan de baan daar is het een relatief rustige sfeer 2 sporen door de polder die vanaf het station even later een soort van aquaduct in duiken. Opzich prima. Onderaan is het daarentegen een spagetti van sporen. Een beetje onrealistisch.
Arthur alias Thurbo
H0 2-rail # Roco Multimaus # s88XpressNetIF # S88SD16-N # IBM Pc # Raspberry Pi 2b # iTrain # GBM Boost + GBM16T OpenDCC BiDiB # D&H Programmer.

Danny V.

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
    • Zilverdam
Re:Nederlands baanplan 8.14 x 6.60
« Reactie #7 Gepost op: 27 February 2011, 00:12:52 »
Kijk ook eens kritisch of je overal wel bijkunt. Wanneer er bijvoorbeeld onderaan iets gebeurd van een ontsporing dan moet je, zoals de situatie nu is, armen hebben van dik 2 meter lang.
Je roept gewoon "Gogo Gadget armen" en dan maar hopen dat je rolschaatsen of laservingers niet geactiveerd worden.
Even zonder gein nu, ik denk gezien de ruimte dat er veel meer uit te halen valt dan wat je nu hebt getekend. Wanneer je zo´n groot project in je uppie wilt gaan ondernemen dan weet je dat het je jaren gaat kosten dan mag je voor de planning ook heel wat extra tijd uittrekken. Een goede voorbereiding is het halve werk.
Bovenaan de baan daar is het een relatief rustige sfeer 2 sporen door de polder die vanaf het station even later een soort van aquaduct in duiken. Opzich prima. Onderaan is het daarentegen een spagetti van sporen. Een beetje onrealistisch.

Bedankt voor de feedback! Ik denk door rechts onderin de ruimte niet te vullen met scenery, maar daar een mogelijkheid te maken om bij de treinen te kunnen al een groot deel van dat probleem tackelt.

Je geeft aan dat er meer in zit. Heb je suggesties?
Zilverdam, H0 modeltreinbaan naar Nederlands voorbeeld

Bezoek mijn projectpagina voor updates en foto's: https://www.zilverdam.nl

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
Re:Nederlands baanplan 8.14 x 6.60
« Reactie #8 Gepost op: 27 February 2011, 00:49:52 »
Even wat dingen die me opvielen:
Als je komend vanuit het station via A het rondlopen gedeelte inrijdt, kan je daar niet meer uitkomen zonder achteruit te rijden, tenzij je onder de baan nog een verbinding hebt naar het niet uitgewerkte deel bovenin bij de polder.
De wisselstraat onderin bij de uitgang van het station lijkt mij erg ingewikkeld en kan denk ik ook wel met wat minder wissels opgelost worden.
Bovendien bevindt die wisselstraat zich op het punt waar de helling begint. Dat zal in de praktijk de kans op ontsporingen nogal vergroten.
Zo te zien kan je met treinen van ongeveer 2 meter gaan rijden (ong. de perronlengte). In dat geval is een stijgingspercentage van max 2,5% het matje. Niets is vervelender dan dat je later moet ontdekken dat sommige loc's het niet gaan redden.
Overall ziet het baanplan er aantrekkelijk uit.

Gerrit