Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Plan E - 2023 oplage door Rob Ellerman
Vandaag om 14:34:37
Artikelnummers ADE Gr53 rijtuigen TP III. door grossraumwagen
Vandaag om 14:29:59
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Rick
Vandaag om 14:18:25
Roco 290 digtaliseren door Tijdperk||
Vandaag om 14:13:56
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door bask185
Vandaag om 14:11:19
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Ronald69
Vandaag om 14:08:16
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 13:29:56
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door 741230
Vandaag om 13:24:02
Leubachtalbahn door Krokodil68
Vandaag om 13:00:09
Spoorwegmus. vroeger met modellok 1300 serie. door Peter Kleton
Vandaag om 12:58:25
Klein baantje 1200x1200mm door g-j
Vandaag om 12:38:01
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 12:31:46
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 12:23:33
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 11:59:57
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:57:53
Hulp bij update Mobile Station 2 door Bahn-AG
Vandaag om 11:44:14
Oude Fleischmann meuk en curiosa door Sporlijn Úje
Vandaag om 10:31:35
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:30:30
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door orientexpress
Vandaag om 10:22:31
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door spock
Vandaag om 10:21:25
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door FritsT
Vandaag om 10:09:29
Br 38 Piko Superen. door Wim Vink
Vandaag om 09:24:53
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 08:09:45
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Benelux795
14 June 2025, 22:45:22
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
14 June 2025, 22:42:26
ESU Loksound V4 Plux22 door W. Dagevos
14 June 2025, 21:28:17
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
14 June 2025, 21:18:52
Magneet koppelingen voor Bemo door henk
14 June 2025, 19:47:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
14 June 2025, 19:43:33
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door hmmglaser
14 June 2025, 18:54:45

Auteur Topic: Artitec DE-2  (gelezen 596300 keer)

Nederduitsemeester

• Offline Offline
Re:Artitec DE-2
« Reactie #600 Gepost op: 27 May 2011, 19:19:34 »
Zijn er nog nieuwtjes over de DE-2 van Artitec daar ging dit topic over, volgens mij ;D?
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

theokersten

• Offline Offline
« Reactie #601 Gepost op: 27 May 2011, 19:28:59 »
heb hem vanmiddag bij mijn treinen winkel gezien.
allemachtig wat prachtig.
vindt artitec zowiezo mooie spullen maken.
heb verschillende groente/werkspoor wagons en kleine dingetjes van ze.
ben er tevreden over,en ben er blij mee.
maar de postwagen die is favoriet bij mij.en die heb ik ook
gr,theo
« Laatst bewerkt op: 27 May 2011, 20:21:53 door theokersten. Reden: niet compleet »
ib-basic.

liefhebber ho en grootspoor

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #602 Gepost op: 27 May 2011, 20:55:25 »
Ja Theo,

Er is nog wat te melden :)

Namelijk dit: Vanochtend en vanmiddag laat het stel op de testbaan laten inlopen. Toen hier en daar ( vooral op de asjes ) een druppeltje olie gedaan, wat grafiet-olie op de stroomafnemertjes, nog een half uurtje laten rijden beide kanten op.

Daarna snelheid geijkt in Koploper en de decoder verder getuned. En nu sinds ong anderhalf uur trekt ie z'n baantjes op de pendelbaan.

En... ik moet echt zeggen, dat de rij-eigenschappen werkelijk voortreffelijk zijn. Geen geratel, geen geknor, heel soepel optrekken en weer afremmen, prima stroomafname. Vooral de langzaam-rijden-eigenschappen zijn uitstekend !  (y)

Grtzz,

Karst

theokersten

• Offline Offline
« Reactie #603 Gepost op: 27 May 2011, 21:03:49 »
hoi karst,prachtig toch.
wens je heel veel plezier mee.
volg jou op dit forum en vindt wat je doet zeer leerzaam. (y)
gr.theo
ib-basic.

liefhebber ho en grootspoor

borsp03

• Offline Offline
« Reactie #604 Gepost op: 27 May 2011, 21:19:08 »
Tja, het zal weer niet in goede aarde vallen of door TNT komen, ik merk het wel weer; heb de rode (nog analoge) DE2 op mijn testbaantje gezet. Dit is een Roco GeoLine (startsetovaal) met radius 3 bochtenwerk. Eerst een een uurtje inrijden volgens het boekje. De tandwieltjes zijn voorzien van voldoende vet dus rijden maar. Fraaie (binnenverlichting), super realistische overgang tussen de bakken. Ook na een uur inrijden blijftis een flink aantal volts nodig om uit de startblokken te komen, is de eindsnelheid veel te laag, en produceert het stel een geluid in de bochten waar ik nerveus van wordt. Op het rechte eind gaat het beter. Uiteindelijk blijken de stroomafnemers als een soort van remblokken tegen de wielen te klemmen. Hierdoor kan dat kleine motortje het stel nauwelijks door de bochten van het testovaal krijgen. Ben destijds zelf gaan pielen aan de LimaRossi mat'46 en ga dat dit keer niet doen; maandag terug naar de winkel.    

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #605 Gepost op: 28 May 2011, 00:47:56 »
Hoi,

@borsp03

Tja... welke aarde ?  ::) Volgens mij had ik net een hele pagina vol geschreven over wat er mee aan de hand kon zijn. Dat had je natuurlijk in de winkel kunnen controleren....

Anyway, genoeg daarover :) Vanavond het stel optisch afgemaakt  8)

... Als start, eerst alle bevestigingsstangetjes van de treeplanken zwart gemaakt. Daarna de schorten ingewassen met een zwarte wash: Veel wasbenzine, weinig matzwarte verf. Dat haalt de roosters gigantisch mooi op :) Uiteraard ook de koersborden aangebracht en de bestemming.

Daarna de stoute schoenen aangetrokken, roestbruine verf gezocht, en m'n eerste drybrush poging gedaan op scheenplaten en schorten. De bedoeling was dat het heel subtiel zou worden. Zo in de trant van een vers gereviseerd en geschilderd stel, dat net door de regen vanuit Haarlem naar marienberg is gereden. Ergo hier en daar heeft zich al wat roestwater op de mooie zwarte draaistellen afgezet. Overigens haalt de drybrush de draaistellen heel mooi op  (y)

... ook de treeplanken van het Jacobsstel zijn mee gewassen en gebrushed.

... iets te vet...  :-[

... uitlaten matzwart aangezet, rondom zwarte wash en de ATB leiding matzwart gedrybrushed

... diepte in de roosters

... heel aardig gelukt  :D

... op het snoetje nog een keer omdattie zo mooi is. En... natuurlijk de koppeldoosopschriften ;)

Dus... deze is klaar. Op naar de volgende :)

Grtzz,

Karst

« Laatst bewerkt op: 28 May 2011, 01:06:52 door Karst Drenth »

Chris

• Offline Offline
    • Het Groterdam Project
« Reactie #606 Gepost op: 28 May 2011, 00:59:24 »
@borsp03 : nee hoor waarom ? Niet goed is terug naar de winkel

@Karst : mooi !!!!

Arnold

• Offline Offline
« Reactie #607 Gepost op: 28 May 2011, 10:04:37 »
Gisteren bij de treinenwinkel in Arnhem geweest. Haal ze volgende week.  Treinstellen vind ik zeer goed getroffen.

Voor een High-End merk graag toch een fatsoenlijk interieur (dan nog maar iets duurder) en zo'n met een de frontverlichting moet Artitec gewoon herstellen.  Doe je dat niet dan breek je volgens mij je eigen imago af. (Ik heb dus gewacht met bestellen tot de eerste resultaten op sites zichtbaar waren).

nscargo

• Offline Offline
  • Wederopbouw Opsolder
« Reactie #608 Gepost op: 28 May 2011, 10:07:01 »
Wellicht domme vraag, maar komt er ook een versie met sound? En wanneer komt die?
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

JH Radix

• Offline Offline
    • Radix Modelhobby
« Reactie #609 Gepost op: 28 May 2011, 10:11:24 »
Ja die komen er Harm. De eerste komen -als het goed is- volgende maand (Juni) al.
Met vriendelijke groet,

Jos Radix

nscargo

• Offline Offline
  • Wederopbouw Opsolder
« Reactie #610 Gepost op: 28 May 2011, 11:34:36 »
Ah, bedankt.
Vandaag wel even naar de plaatselijke shop geweest om een De 2 in het echt te zien, maar ( zoals gewoonlijk) heeft hij ze nog niet binnen.
Harm
« Laatst bewerkt op: 28 May 2011, 11:59:35 door nscargo »
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Bob R.

• Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
« Reactie #611 Gepost op: 28 May 2011, 11:47:27 »
Voor een High-End merk graag toch een fatsoenlijk interieur
Tja, dat bleke interieur kan idd echt niet, en met die binnenverlichting is dat wel erg nadrukkelijk zichtbaar.
(ik heb ze nu ook binnen, een blauwe en rooie).
vind ze redelijk wat geluid produceren, als ik het interieur ga pimpen zal ik daar ook maar eens naar kijken.
Maar ik ben al heel blij met de goede rijeigenschappen (y)
Vr. groeten,
Bob

Petertrein81

• Offline Offline
  • Taurus en Vectron fan!!
« Reactie #612 Gepost op: 28 May 2011, 17:38:07 »
Ik heb er ook eentje besteld, kunnen we hier nog een opsomming krijgen van de belangrijkste punten, waar je op moet letten bij het ophalen in de winkel? Volgens mij staan er namelijk nu meerdere dingen verspreid over meerdere topics en/of berichten.

Groet Peter,

mscl

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
    • Uw modelbouw speciaalzaak
« Reactie #613 Gepost op: 28 May 2011, 21:27:41 »
Ik heb er ook eentje besteld, kunnen we hier nog een opsomming krijgen van de belangrijkste punten, waar je op moet letten bij het ophalen in de winkel? Volgens mij staan er namelijk nu meerdere dingen verspreid over meerdere topics en/of berichten.

Groet Peter,

Je moet letten op:

Rijfunctie
Lichtfunctie
Model compleet
Visuele impressie

En ik zou hem laten testen in de winkel en hem een paar rondjes laten rijden!!

Erik
MODELTREINEN-MODELBOUW-TOEBEHOREN
www.modelspoorcentrum.nl/shop

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #614 Gepost op: 28 May 2011, 21:33:33 »
Vanmiddag een blauwe DE 2 opgehaald. Het was hard gegaan bij mijn winkelier: alle rode versies waren al op en ik had de op een na laatste blauwe. Maar wel een kleine teleurstelling. Van beide waren verschillende trapjes van de draaistellen afgebroken. Dus niet eruit gevallen, maar echt afgebroken. We hebben er samen naar staan kijken en het lijkt erop dat alle trapjes met een van de twee pen verbindingen gelijmd zit. De afgebroken trapjes zaten allemaal aan de buitenkant. Er komen ongetwijfeld nieuwe trapjes van Artitec, maar het is toch jammer.

Dan het model zelf. Bij mij op Piko A rails met R3 en R4 liep het stel meteen perfect door alle bochten en wissels, zowel getrokken als geduwd en langzaam en snel. De topsnelheid oogt prima en langzaam lopen deed het perfect. Waarschijnlijk ook doordat op 6 assen stroom wordt afgenomen heeft deze DE 2 (gewoon analoog zonder decoder) geen last van knipperende binnenverlichting.

Daarna volgt de onvermijdelijke vergelijking met de DE 1. Het is duidelijk familie, want deze kunnen zonder problemen gekoppeld rijden en dat ziet er mooi uit. De al eerder genoemde verbeteringen aan de kop zijn uitstekend: mooie raamstijlen, die correct grijs zijn gemaakt. Ook de sluitlichten zitten volgens mij beter (iets hoger en/of een fractie kleiner). Verder begrijp ik niets van de ruitenwissers en al helemaal niet dat de frontruiten niet ingelegd zijn. Dan maak je een supermooie mal en dan maak je het niet af. Overigens zie je het vooral door de ruitenwissers. Verder is de kop nog verbeterd doordat er geen verticale naad meer zichtbaar is net voor de deur, die bij de DE 1 wel duidelijk zichtbaar is (nog nooit hier iemand over gehoord overigens). De naden op het dak zijn vrijwel hetzelfde.

Verder valt op dat de uitlaten op de DE 1 beter gedetailleerd zijn. Het lijkt of die een losse ring hebben en die zie je bij de DE 2 niet meer. Vervolgens denk ik dat de tweede grotere uitlaat met pijp op beide bakken van de DE 2 fout is voor de DE 2 in blauw. Volgens mij moet dat gewoon dezelfde lage zijn. Dat vind ik eigenlijk wel jammer. Ik zal eens nadenken wat ik daaraan kan doen: ik heb nog een DE 1 kap over (dankzij de Kameel) en daar zitten in elk geval nog 3 correcte uitlaten op.

Overigens denk ik dat als je een DE 1 en DE 2 samen laat rijden met binnenverlichting dat je nog wel moet zorgen dat de lichtsterkte en kleur op elkaar afgestemd zijn.

Mijn conclusie: heel erg mooi gedetailleerd model met 1 tekortkoming (geen ingezette frontruiten) en 1 mogelijke fout (hoge uitlaat)

Voor die frontruiten ga ik maar eens snijden en vijlen aan "Philotrain" ruitmateriaal om zelf dan maar ruitjes in te leggen. Lijkt me overigens een leuke aktie voor Artitec volgend jaar net als de daken van de plan E.

Artitec: we want more  (y) (y), maar dan liever pas volgend jaar want met de Dubbeldekker, Kolenbakken, 3700 en stalen D kunnen veel huishoudens dat niet meer trekken binnen zo korte tijd lijkt me.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*