Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 23:04:38
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Dennis1984
Vandaag om 22:52:44
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Robert vh Prutsert
Vandaag om 22:37:14
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:22:18
Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 22:13:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:55:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:53:47
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door maartenvdb
Vandaag om 21:48:20
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
Vandaag om 21:38:43
Her-(her-)beginnen door J. Brans
Vandaag om 21:13:45
Raadplaatje door GerardvV
Vandaag om 21:05:30
Station Roodeschool door frenkievee
Vandaag om 21:00:11
Hebden Bridge, digitale modulebaan in schaal 00. door Donny95
Vandaag om 20:17:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 20:03:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door JoopSpoort
Vandaag om 19:18:35
Esu Loksound - NS Wadloper? door Bahn-AG
Vandaag om 19:12:39
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Rob Ellerman
Vandaag om 18:17:15
Aanpassen baanplan bestaande baan door Joz
Vandaag om 18:12:32
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:51:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:48:43
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Ronald69
Vandaag om 15:53:02
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door R1954
Vandaag om 14:43:06
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:23:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 14:05:01
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Ronald Halma
Vandaag om 13:24:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:35:17
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 12:20:07
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 11:58:44
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 11:50:36
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Vroeger
Vandaag om 11:45:26

Auteur Topic: Wie Bouwt een modebaan met zowel 2 en 3 railsysteem  (gelezen 3331 keer)

Reinier Z.

• Offline Offline
Re: Wie Bouwt een modebaan met zowel 2 en 3 railsysteem
« Reactie #15 Gepost op: 07 February 2007, 21:08:06 »
Ik had de indruk dat de beide banen naast elkaar zouden moeten bestaan, dus niet samen op één spoor. Zie de opmerking van BDS 2006 dat hij die Fleischmann-rails zo mooi vindt... Dus daar heb je geen K-rails voor nodig...
Reinier

BDS2006

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 07 February 2007, 21:11:07 »
Ik vind de Marklin locs veel mooier dan de Roco 1700/1800 locs, daarom vond ik het ook jammer dat de 1835 alleen voor marklin werd gemaakt en niet ook voor trix.

Ik geef wel toe dat de rails van fleischmann veel mooier is dan de c & k-rails van marklin.

ik heb nu een 1835 en wil nog 2 loks voor de BDs stammen.

moch er ergens 3 gelijkstroom digitaal onderstellen, dan hou ik het bij 1 merk.

Maar er stond hier dat de ombouwkosten voor wisselstroom hoog zijn, maar alle gelijkstroom modellen zijn meestal analoog moet nog een decorder in en meestal voor marklin niet.

ik wil een mooi realistische baan, mijn gevoel zegt dat het beste bij fleischmann past

WillemNS

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 07 February 2007, 21:26:20 »
Het beste kan je dan gaan voor K rails van marklin.
Of modell gleis van fleischmann (ik denk dat jij het hier over profi rails hebt, met de kleine bedding, klopt?). Of roco line zonder bedding.
Het gaat hier dus om rails zonder bedding, je kunt dan zelf de bedding maken.
De ombouw kosten gebruik jij als urgument, de decoder.
Een decoder kost maar 15 euro, en ombouwen van een loc rond de 50 euro. (correct me if am wrong) Die moet ook nog digitaal gemaakt worden, om voor marklin digital te kunne rijden, anders rijdt de loc als een dolle zijn rondjes.
Je mag zelf kiezen, Ik had in hetzelfde stadium als waar jij nu bent ook de vraag wat ik zou kiezen, 2 of 3 rail, ik heb toch maar voor 2 rail gekozen, alleen wel met een kleine marklin baan. Misschien een ideetje, om ze toch te laten rijden: http://home.wanadoo.nl/averouden en dan baanplan en dan de bovenste. De beschrijving wijst zich vanzelf, het bruine is dus de marklin baan.
Mijn hoofdbaan is dus 2 rail, alleen omdat ik toch al aardig wat materieel had van 3 rail, heb ik dus een klein baantje van 3 rail gemaakt, de keerlus variant, met een bepaalde elektronika vertrekt de trein als de andere de keerlus binnenrijdt, dus dat ze nooit botsen. Ik ken jou ruimte die je tot je beschikking hebt niet, maar misschien zou dit een optie zijn.

Als besturingseenheid kun je voor de Intellibox gaan, maar ook, omdat je maar enkele locs hebt voor marklin, kiezen voor het delta of digitaal systeem, als je dit te duur vind, kun je altijd nog voor het oude digitaal systeem kiezen.

Voor je gelijkstroombaan heb je als 'starter' 2 makkelijke en slimme keuzes, de Twincenter en de Roco Multimaus. Als je met meer locs wilt gaan rijden en met meer opties, zou ik voor het twincenter gaan, de multimaus is alleen voor iets kleinere banen handig, voor grotere denk ik toch echt dat je bij de Twincenter of Intellibox moet zijn.
Op marktplaats worden er genoeg aangeboden, als ik jou was zou ik voor een twee de handse maximaal 250 euro uitgeven. Ik kan niet in je portomonee kijken, dus de keuze is helemaal aan jou! 

Voor vragen met betrekking tot overstappen moet je op beneluxspoor.net zijn, maar als je iets wilt weten over het marklin systeem kun je ook op het marklinforum kijken.

En heel verhaal, ik hoop dat ik je er een beetje mee help

BDS2006

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 07 February 2007, 21:30:55 »
even een ander vraag, wat is een onderstel marklin 1835 met MFX waard?

WillemNS

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 07 February 2007, 21:33:10 »
Daar weet ik dus geen antwoord op, ik denk eigenlijk niet zoveel!

KNed

• Offline Offline
    • nederlof.net
« Reactie #20 Gepost op: 08 February 2007, 22:29:54 »
Als je iemand met een analoge 16/17/1800 hebt die hem om wil bouwen is het misschien wel interessant.
Plaats eens een advertentie in Vraag en aanbod en/of Marktplaats!

Koen (die halverwege is met het digitaliseren van z'n Marklin 1600 loc)
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

Matthijs van Heijningen

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 08 February 2007, 22:35:25 »
Ik moet nog mijn marklin NS1702 digitaliseren, deze is nu nog analoog. Maar deze ben ik van plan nog om te gaan bouwen naar digitaal.

mvg,

Matthijs

BDS2006

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: 08 February 2007, 22:39:21 »
staat op Ebay

BDS2006

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: 08 February 2007, 22:40:17 »
samen met alle marklin, heb besloten over te gaan op fleischmann Profi

KNed

• Offline Offline
    • nederlof.net
« Reactie #24 Gepost op: 08 February 2007, 22:52:00 »
Voor degenen die interesse hebben: BDS2006 z'n spullen staat
(link verwijderd. Mag in te koop rubriek, of via mail en pm)

BDS2006: is die 1700 loc die loc waar je sluitlichten in (geprobeerd?) hebt te maken? Of was jij dat niet?

Koen
« Laatst bewerkt op: 08 February 2007, 22:53:23 door Chris van Diesen »
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

BDS2006

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: 09 February 2007, 00:00:33 »
Citaat
BDS2006: is die 1700 loc die loc waar je sluitlichten in (geprobeerd?) hebt te maken? Of was jij dat niet?

nee deze komt van de 1835 af

ucsdcom

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 26 December 2007, 00:11:00 »
Volgens mij zit elke beginnende spoorder haast met deze vraag. Welk systeem of toch allebei...dus al is het een wat ouder topic toch nog even mijn reactie. Zelf ben ik begonnen met een 2 rail baan met spullen die ik van de oude baan van mijn vader kreeg. Als je even niet reed moest je altijd de baan poetsen, anders reed er niets meer. Bij anderen zag ik Märklin wat altijd zonder poetsen meteen reed en diverse metalen modellen. Ook kreeg ik enkele modellen van een oud Märklin spoorder kado en kon ik een 2e hands Märklin trafo kopen.  Dus zo ontstond ook een interesse in de Märklin modellen en interesse in op hetzelfde spoor rijden met 2 rail gelijkstroom en 3 rail wisselstroom.

Ik heb toen uitgezocht of Märklin K-rail ook voor 2 rail te gebruiken was. Dat bleek het geval: de 2 rails zijn steeds gescheiden, behalve bij de gewone K-rail wissels. Die vond ik door de scherpe hoek toch al niet bruikbaar en zodoende heb ik slanke wissels van Märklin K-rail gekocht. Tot mijn verbazing bleken hierbij de 2 rails wel gescheiden. Goed nieuws dus.

Door met schakelborden de rails schakelbaar te maken tussen 2 rail gelijkstroom en 3 rail wisselstroom kon ik met alle loks op hetzelfde spoor rijden.

Wat ik ook getest heb: slepers onder de 2 rail modellen bouwen en deze dus met gelijkstroom voeden via de middenrail. Dat ging ook perfect. Bijkomend voordeel was dat ook de Märklin loks prima met gelijkstroom gevoed konden worden, waardoor deze op hetzelfde spoor deel konden rijden. Alleen het omschakelen van de rijrichting moest nog via de Märklin trafo. (ik hoorde dat anderen gewoon de rijrichtingschakelaar uit de lok halen en zo ook de rijrichting met gelijkstroom konden wisselen, daarbij moeten dan wel de assen van loks en Märklin wagons electrisch gescheiden worden om kortsluiting te voorkomen).

Wat ik ook nog getest heb: Märklin E-loks ontdoen van de sleper en ze op Fleischmann rails laten rijden terwijl ik ze voedde via de bovenleiding. Ging ook prima.

Voor digitaal rijden volgen er weer andere problemen, maar het is dus in principe mogelijk zonder al te veel problemen met 2 en 3 rail door elkaar te rijden. Als je kan kiezen uit de 2 systemen, doe dat dan, maar als je een kleine baan hebt met veel weggevertjes van 2 en 3 rail door elkaar, dan is er veel te doen.

In iedergeval is een Intellibox dan een betere keuze omdat je daarmee zowel DCC (2 rail) als Märklin kan aansturen. Gebruik je een Fleischman Twincenter, dan kan je daarmee met DCC en het oude Fleischmann FMZ digitaal systeem rijden. Het Märklin protocol is volgens zeggen in de Twincenters geofferd voor de FMZ mogelijkheid.