Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jan-Peter
Vandaag om 14:47:12
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door jandcargo
Vandaag om 14:45:36
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
Vandaag om 14:45:31
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 14:26:04
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 14:10:48
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 13:59:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 13:48:55
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 13:42:56
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 13:25:03
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:17:42
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 13:04:26
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 12:51:53
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:51:16
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Jasperr
Vandaag om 12:49:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:46:17
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 12:35:29
Station Roodeschool door gdh
Vandaag om 12:33:50
Draaischijf digitaal aansturen. door Eenerspoor
Vandaag om 12:11:59
20 jaar BNLS door Hans Reints
Vandaag om 11:42:29
EifelBurgenBahn door meino
Vandaag om 11:09:47
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
Vandaag om 10:52:16
Rails roestig verven door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:45:56
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:45:05
Gewoon wat busfoto's door Hans Reints
Vandaag om 10:12:38
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 10:05:06
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 09:48:41
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
Vandaag om 09:10:16
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door lrrw
20 June 2025, 22:33:23
Lenz Digital LF100 Functiedecoder door RICROO
20 June 2025, 22:18:35
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door MOVisser
20 June 2025, 22:14:13
  

Auteur Topic: Oud Hollandse Module Bouwen  (gelezen 35390 keer)

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3522
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Oud Hollandse Module Bouwen
« Reactie #30 Gepost op: 21 January 2011, 12:24:31 »
Net nog eens even gekeken naar de revisiedata op een aantal naar mijn idee
vooroorlogse wagentjes, en jawel!

2 Veewagens van Sachsenmodelle revisie 1931 en 1932.
1 Bierwagen van Brawa revisie 1914.

En daarnaast is eigenlijk alles naoorlogs met de 5500 als grensgevalletje, misschien
dat als ik daar nog een andere (messing) dom opzet deze ook wel vooroorlogs gemaakt kan
worden.

Verder heb ik al lopen brainstormen over iets echt vooroorlogs, en dan bedoel ik
een station, alles modulair (uiteraard) enzovoorts.
Lekker brainstormen en plannetjes maken na Lauwersmeer de volgende uitdaging maar
dan wel nagebouwd van 1:1.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3432
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re:Oud Hollandse Module Bouwen
« Reactie #31 Gepost op: 21 January 2011, 22:22:54 »
Hai RobbertJan

Het is echt geen verplichting om een stations situatie in te brengen.
Je kan ook instappen met een module of 2 of 3 of tig met alleen doorgaand spoor met mooi landelijk tafereeltje.
of je kiest voor een aftakking naar een fabriek van een hoofdlijn af.
het is echt niet noodzakelijk om 20 stations aan elkaar te knopen, dat is juist het mooie van OHMB, je kan elk tafereel kiezen
je zou ook kunnen starten met wat landschaps modules om lekker snel in te stappen, en die modules later uit te breiden met een station
dat is het voordeel van  dit systeem, je bent helemaal vrij in het invullen tussen de 2 uiteinden, en zelfs de normen die er zijn, zijn zo flexibel als een elastiekje  :)
Mvg Marty,

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3522
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Oud Hollandse Module Bouwen
« Reactie #32 Gepost op: 22 January 2011, 09:51:05 »
Hoi Marty,


Zo had ik het nog niet eens bekeken, maar een landschap om doorheen te kunnen rijden is natuurlijk
ook wel een vereiste om met een trein daadwerkelijk meters te kunnen maken.
En dan wel tussen de stations. Het is natuurlijk ook wel raar als er allemaal stations aan elkaar
gekoppeld zijn zonder de landelijke of stedelijke omgeving waardoor de trein rijdt.

Dat zet je toch weer aan het denken  ;D

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3432
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re:Oud Hollandse Module Bouwen
« Reactie #33 Gepost op: 22 January 2011, 10:03:17 »
Daarom heb ik ook boeken zols vervlogen stoom, niet voor de treinen, die interesseren me niet zo, maar voor de inspiratie voor leuek en aparte landschapsdelen.
Ikzelf heb al een paar jaar de Diefdijk  in mijn hoofd bij Leerdam, waar het spoor eerst over een oude brug gaat en dan dwars door een bunker van de waterlinie.
aparte en unieke situatie die smeekte om nagebouwd te worden, alleen hoorde ik 2 weken geleden dat iemand dat al bouwt in Proto87, dus ik begin ook weer opnieuw met mijn zoektocht naar een ander apart stukkie Nederland.
Als er echt meters tussen stations gaan kome, dan staat dat ook realistischer, en zijn we flexibeler met het inzetten van verschilllende inbreng, want tenslotte is er geen vaste opstelling, mocht een keer iemand niet kunnen.
Wel is elke deelname van OHMB voor de bezoeker weer een verrassing, hoe staat het opgesteld, welke komen er, en wat is er weer nieuw bij gekomen.
Als er op den duur heel veel inbrengen zijn, en je hebt een keer geen zin om al je bakken mee te sleuren, pak je je koofefer met materieel en doe je dat weekend allleen knoppendraaien.
Elke deelname wordt weer apart bekeken wat is er beschikbaar en hoe zullen we het een sgaan doen, zo wordt het voor de leden ook nooit saai :)
« Laatst bewerkt op: 22 January 2011, 10:06:39 door Marty »
Mvg Marty,

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4529
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re:Oud Hollandse Module Bouwen
« Reactie #34 Gepost op: 22 January 2011, 10:10:02 »
dit lijkt een beetje veel op het  FREMO  principe.

Maar ik ben benieuwd hoe dit dit gaat worden.
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3432
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re:Oud Hollandse Module Bouwen
« Reactie #35 Gepost op: 22 January 2011, 10:29:52 »
dat klopt, dat het daar op lijkt, maar alleen maar het idee van aankoppelen en uitwisselen, wij hebben echter geheel andere normen en manier van koppelen.
Frme is achter grond verboden, bij ons verplicht
Bij fremo is frieslijst en verlichting verboden, bij ons verplicht.
Bij fremo zijn de eindschotten vastgesteld, bij ons niet, alleen einde van de BlackBox is bepaald
Bij fremo kan het landschap van lichtgroen overspringen in donkergeel gras, bij OHMB zit er een zwart schot tussen, dus waar je eigen baan eindigt is niet van belang, zo kunnen zelfs bestaande banen simpel ingepast worden
Het idee is dus alleen maar gebasseerd op gelijkenissen, de uitvoering geheel niet, danlijkt OHMB nog meer op het systeem van de forumbaan van Modelspoormagazien forum, al bloed dat ook een beetje dood heb ik het gevoel.
fremodagen zijn meer voor de bouwers zelf, zonder publiek, en rijden op dienstregeling, OHMB rijd echt voor publiek zonder dienstregeling ( tenzij in de toekomst anders bepaald, maarzal nooit een must zijn )
neemt niet weg dat Fremo ook heel leuk is
« Laatst bewerkt op: 22 January 2011, 10:32:35 door Marty »
Mvg Marty,

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17689
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Oud Hollandse Module Bouwen
« Reactie #36 Gepost op: 22 January 2011, 10:37:46 »
Citaat
Frme is achter grond verboden, bij ons verplicht
Bij fremo is frieslijst en verlichting verboden, bij ons verplicht.
Bij fremo zijn de eindschotten vastgesteld, bij ons niet, alleen einde van de BlackBox is bepaald
Bij fremo kan het landschap van lichtgroen overspringen in donkergeel gras, bij OHMB zit er een zwart schot tussen,

Als kanttekening; er zijn Fremorichtingen waarbij inmiddels wel met achtergrond en fries geëxperimenteerd wordt nl de US groep binnen Fremo. Dit bij zowel de NL als D groep. Verder kennen die groepen ook het systeem van gelijke landschapskleur. Ook de Pur jongens zijn strakker in die regels.

Neemt niet weg dat OHMB eigenlijk mooier is door de black boxes en daardoor een ieder "gemakkelijker" (zowel bouw- als scenerytechnisch) laten aansluiten bij het geheel.

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4529
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re:Oud Hollandse Module Bouwen
« Reactie #37 Gepost op: 22 January 2011, 10:40:17 »
wat zijn die ''black boxes''  ???

kan ik namelijk niet terugvinden
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1867
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re:Oud Hollandse Module Bouwen
« Reactie #38 Gepost op: 22 January 2011, 10:44:34 »
Black boxes zijn de delen die de verschillende inbrengen aan elkaar koppelen. De maat weet ik zo niet uit mijn hoofd (ik gok zo ca 50-75cm breedte). De trein rijdt van de ene baan de black box in en dan vanuit de black box naar de andere baan. Op die manier hoef je geen vaste profiel te hebben van het einde van de module, in de black box kunnen de sporen een slingerbeweging maken om dit op te vangen. De black box is aan de voorkant dicht en niet zichtbaar voor het publiek. Je krijgt bij het OHMB dus telkens een inbreng van een deelnemer, dan de black box en daarna rijdt de trein verder door het volgende landschap.

Sander
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4529
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re:Oud Hollandse Module Bouwen
« Reactie #39 Gepost op: 22 January 2011, 10:46:32 »
das slim bedacht  (y)
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17689
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Oud Hollandse Module Bouwen
« Reactie #40 Gepost op: 22 January 2011, 11:30:43 »
Sorry Martijn, even niet aan gedacht dat niet iedereen weet wat BB's zijn  ;) Sander heeft 't echter prima verwoord (y)

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4208
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:Oud Hollandse Module Bouwen
« Reactie #41 Gepost op: 22 January 2011, 11:35:13 »
Sjonge, kom je even niet online, is er al weer heel wat gebeurd. En zo zie je maar dat het OHMB geen idee is van één persoontje, maar dat er al een heel stel is die zich ermee bezig houdt. Alleen; mooi en goed bouwen heeft tijd nodig, dus er zijn nog enkele banen 'onderweg'.
De principes van het OHMB zijn echter al uitgeknobbeld en op werkzaamheid getest, dus die hebben we vastgesteld. Een (dun) boekje zal op de stand ter inzage liggen. En dan zul je zien dat binnen die afspraken eigenlijk alles mogelijk is behalve een R1 bocht of een looping.

Aanvullend op Marty; we hebben inderdaad al eens een bestaande baan (Marxwolde) in vrij korte tijd geschikt kunnen maken om aan een OHMB-opstelling gekoppeld te worden.
« Laatst bewerkt op: 22 January 2011, 11:37:37 door Gert Arkema »
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Oud Hollandse Module Bouwen
« Reactie #42 Gepost op: 22 January 2011, 11:46:46 »


Voorbeeldje, 3 OHMB inbrengen (links Angstelkade, midden Rhenen, rechts 020 westzijde). Daartussen zie je de 2x2 blackboxen.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10743
Re:Oud Hollandse Module Bouwen
« Reactie #43 Gepost op: 22 January 2011, 13:09:16 »
Inspirerend. Het wordt steeds interessanter!
« Laatst bewerkt op: 22 January 2011, 16:26:01 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3522
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Oud Hollandse Module Bouwen
« Reactie #44 Gepost op: 22 January 2011, 13:17:14 »
Die black boxes heb ik vorig jaar ook gezien bij die amerikaanse baan
t.h.v. de op pootjes staande stoomloc (OntraXs 2010), dat geeft inderdaad veel meer
rust in de baan maar tegelijk kunnen treinen wel gewoon doorrijden naar
een andere module van een andere bouwer zonder dat je een "koude" las
krijgt met, zoals al aangehaald 2 verschillende soorten gras om maar
wat te noemen.

En het schept uiteraard veel meer mogelijkheden!

Gr.

Robbert Jan.
« Laatst bewerkt op: 22 January 2011, 13:58:32 door RobbertJan »
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5