Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Hasenwald
Vandaag om 23:00:34
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
Vandaag om 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
Vandaag om 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
Vandaag om 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
Vandaag om 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
Vandaag om 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 21:26:42
Aachenau West door Overet
Vandaag om 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:56:59
Wat was jullie allereerste loc? door marctrein
Vandaag om 20:43:35
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
  

Auteur Topic: Märklin en Trix nieuw H0 2011  (gelezen 81748 keer)

Zaanstreekrail

  • Offline Offline
  • Berichten: 373
Re:Märklin en Trix nieuw H0 2011
« Reactie #165 Gepost op: 24 January 2011, 16:47:36 »
Citaat
Euhh...huh?
Heeft Rivarossi die al aangekondigd dan?

Ja die zijn aangekondigd

Sebastian

  • Offline Offline
  • Berichten: 474
Re:Märklin en Trix nieuw H0 2011
« Reactie #166 Gepost op: 24 January 2011, 21:24:23 »
MTE bied vaak de mogelijkheid wisselstroommodellen om te laten bouwen naar gelijkstroom, dus je zou daar eens kunnen informeren.

mvg,
Gert

of andere alternatief een 2e hands hamo motorpost bezorgen en de kap ervan dan weer zamen met de wisselstroom onderbouw verkopen. Zal maar zo of zo een duurde plezier worden  :'( 

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4261
Re:Märklin en Trix nieuw H0 2011
« Reactie #167 Gepost op: 24 January 2011, 21:52:42 »
Toch benieuwd

Er komt een reeks 28 uit van Piko en een reeks 28 van Marklin.

Heeft iemand ervaring met de 186 van Marklin qua aandrijving ? En de detaillering van dit soort hobbymodellen van Marklin ? Is dat te vergelijken met expert van Piko ?

Denk dat ze qua prijs dicht bij elkaar gaan zitten namelijk, maar dan zou het nummer nog doorslaggevend kunnen zijn.

Martijn
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Chiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 1111
Re:Märklin en Trix nieuw H0 2011
« Reactie #168 Gepost op: 24 January 2011, 22:13:57 »
Denk jij dat de Märklin minder dan 100 E gaat kosten?

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4261
Re:Märklin en Trix nieuw H0 2011
« Reactie #169 Gepost op: 24 January 2011, 22:24:25 »
Nee,

Maar als ik kijk naar artikelnummer 36606 van Marklin (ook traxx), dan heeft ie dezelfde constructie en valt ie volgens mij in hetzelfde programma. Deze lok heeft als adviesprijs 115 euro. De wisselstroomversie van Piko is 110 qua prijs.

Dat is dan 5 euro verschil. Volgens mij beide aandrijving over cardan, alleen heeft Piko sluitlichten. Voor MIJ niet zo relevant, aangezien ze waarschijnlijk niet apart te schakelen zijn. Dan blijven over de details in uitvoering en de nummering.

Interessante keuze dan toch ?

M
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6708
Re:Märklin en Trix nieuw H0 2011
« Reactie #170 Gepost op: 24 January 2011, 22:30:27 »
De 36606 heeft een zeer low budget motor en de PIC (alzheimer) decoder is een drama. Dan toch liever de Piko.

Gr, Ben.

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4261
Re:Märklin en Trix nieuw H0 2011
« Reactie #171 Gepost op: 24 January 2011, 22:47:42 »
Kijk

Dat is een duidelijk antwoord ! Nog meer ervaringen ?


M
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Lokpaint

  • Gast
Re:Märklin en Trix nieuw H0 2011
« Reactie #172 Gepost op: 25 January 2011, 09:29:58 »
Nou..

De piko heeft geen decoder en een minstens net zo low budget motor. ;D

Oftewel, bij de marklin kun je de decoder er ook uitgooien en vervangen door een lokpilot.
Overigens vind ik de standaard decoder zo slecht nog niet.

Bij de marklin vraag ik me wel af of ze extra voor deze lok een 186 opbouw gaan ontwikkelen. Ik vermoed van niet, en je krijgt dan een 185 met een 186 dak. Even afwaachten dus.

De piko krijgt wel de goede opbouw.

Persoonlijk vind ik de marklin een stuk degelijker dan een piko. De piko heeft wel een betere detaillering.
Gewoon wachten dus tot ze in de winkel liggen, en dan vergelijken.

Bart

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4261
Re:Märklin en Trix nieuw H0 2011
« Reactie #173 Gepost op: 25 January 2011, 10:00:53 »
Bart

Dank, had ook al zo een idee dat het motorisch goed te vergelijken is. Idd even wachten dan maar.

Als niet kenner, waarin verschilt de 185 dan zichtbaar van de 186 ?

Martijn
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Rick 91

  • Machinist NS Reizigers
  • Offline Offline
  • Berichten: 1073
Re:Märklin en Trix nieuw H0 2011
« Reactie #174 Gepost op: 25 January 2011, 11:13:06 »
Een 185'er is qua uiterlijk hetzelfde als een 186 'er. Alleen kan een 185'er alleen onder wisselspanning rijden en sommige 185'ers hebben ook maar 2 (wisselspanning)stroomafnemers. Sommige 185'ers hebben ook 4 stroomafnemers, maar deze hebben er 2 voor Zwitserland dacht ik, daar moet je smallere schuitjes hebben om toegelaten te worden. (Dit weet ik niet zeker).

Een 186'er kan onder wissel- en gelijkspanning rijden, en heeft dus ook 4 stroomafnemers (2 binnenste voor gelijkstroom en 2 buitenste voor wisselstroom). Dus kan ook o.a. in Nederland en België rijden. Een 185'er kan dit niet.

Gr. Rick

spotterke

  • Offline Offline
  • Berichten: 69
Re:Märklin en Trix nieuw H0 2011
« Reactie #175 Gepost op: 25 January 2011, 11:22:43 »
Hallo,

Een 186'er heeft ook nog een veel groter verschil ten opzichte van een 185'er. Bij een 185'er zijn de zijwanden van de lok namelijk geheel glad. Bij een 186'er zijn er naden zichtbaar. Zie de volgende foto's (links naar www.railcolor.net) ter vergelijking:

http://www.railcolor.net/index.php?nav=1406157&lang=1&file=bomb_34313_53&action=image&position=4
http://www.railcolor.net/index.php?nav=1406157&lang=1&file=bomb_33398_57&action=image&position=8

Wil Märklin het model dus helemaal correct maken, zullen ze ook de zijwanden opnieuw moeten maken. En in de meeste gevallen zal dat een nieuwe mal betekenen. Als ik de foto van het handmonster op de Märklin site bekijk, dan lijkt de lok die naden ook te hebben, dus het zou zomaar kunnen dat ze de mal gaan aanpassen. Als het handmonster de naden al heeft, dan moet het wel heel raar lopen als de productiemodellen het straks niet hebben.

Overigens zou ik zelf eerder voor de Piko gaan. De Märklin heeft een metalen kap en die zijn toch meestal wat grover en minder fijn gedetailleerd. Bij de 185'ers zijn de Piko hobby loks in ieder geval een stuk fijner gedetailleerd dan de Märklin Hobby loks. Maar er zullen vast mensen zijn die daar anders over denken.

Mvg, Sander
« Laatst bewerkt op: 25 January 2011, 11:24:55 door spotterke »

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4261
Re:Märklin en Trix nieuw H0 2011
« Reactie #176 Gepost op: 25 January 2011, 11:29:07 »
Verd**d

Je hebt gelijk. Had zelf het idee dat er niks 'zichtbaar'  zou zijn, maar toch dus. Zou ook zeggen dat de neus bij de 185 na de knik wat verder terugloopt, en bij de 186 niet, maar ook dat lijkt goed te gaan bij het handmonster

Idd even wachten dan maar op beide modellen.

Altijd leuk zo een multifunctionele loc

M

Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4304
    • Gouda in H0
Re:Märklin en Trix nieuw H0 2011
« Reactie #177 Gepost op: 25 January 2011, 11:33:39 »
had je beter de vergelijk tussen 185.2 en 186 gemaakt, de oorspronkelijke 185 op de link is niet goed te vergelijken...
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5278
    • grootspoorfoto's
Re:Märklin en Trix nieuw H0 2011
« Reactie #178 Gepost op: 25 January 2011, 12:30:26 »
@M?
Dat komt omdat er 2 series zijn geweest. Je hebt de 185.1 en de 185.2. Oorspronkelijk hadden de modellen een teruglopende neus. Alleen heeft Bombardier die na verloop van tijd aangepast. Toen is de 185.2 onstaan. Sindsdien hebben ze een rechte neus. Vandaar dat er bij bijvoorbeeld Railion/DB Schenker 200 locs rondrijden met een teruglopende en 200 met een rechte neus.
Voor grootspoorfoto's zie site

spotterke

  • Offline Offline
  • Berichten: 69
Re:Märklin en Trix nieuw H0 2011
« Reactie #179 Gepost op: 25 January 2011, 12:33:28 »
Ja het verschil tussen een 185.1 en een 185.2 is me bekend. De plaatjes waren alleen ter illustratie van de zijwand. Ik had inderdaad beter een ander plaatje kunnen nemen.
« Laatst bewerkt op: 25 January 2011, 13:09:31 door Bob Rodenburg. Reden: Onnodige quote verwijderd »