Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:00:46
Aachenau West door wob
Vandaag om 20:54:50
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door MaraNCS
Vandaag om 20:52:04
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 20:25:46
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
Vandaag om 19:58:23
booster vraag door AP3737
Vandaag om 19:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 19:27:36
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
Vandaag om 19:23:29
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:21:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door defender
Vandaag om 19:08:33
Molenbaan (werktitel) door defender
Vandaag om 19:03:45
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door defender
Vandaag om 18:57:18
BR-18.6 Schaal-0. door Sven
Vandaag om 18:23:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door wob
Vandaag om 18:04:05
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
Vandaag om 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
Vandaag om 17:29:32
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:47:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:40:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 16:38:41
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
Vandaag om 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:30:02
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 16:23:24
Rijnstraat door Huup
Vandaag om 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
Vandaag om 15:40:21
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:23:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:17:00
De fabriek - Spoor 0 door tijgernootje
Vandaag om 15:10:51
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Ronald69
Vandaag om 15:07:50
Lima Plan E ral kleuren vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:48:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:47:32

Auteur Topic: Het schaduwstation van Driedam!  (gelezen 11447 keer)

Patrick Pontier

• Offline Offline
  • Maak van de scherf in je hart geen dolk in je mond
Re: Het schaduwstation van Driedam!
« Reactie #30 Gepost op: 02 April 2008, 22:21:52 »
Leuk filmpje, Mooie baan.

De sluitseinen van je loc voor de staaltrein branden nog ;)

Groeten,
Patrick

Robbert

• Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 09 October 2008, 08:10:39 »

M'n opa kwam laatst in de reclamefolder van de Blokker een speciale lamp tegen.
Deze lamp kon in alle kleuren veranderen en paste gewoon in je oude fitting. Ook
was deze lamp met afstandbediening te bedienen en kon ook afgesteld worden.
Daarna is me opa gelijk naar de blokker gegaan en heeft de lamp aangeschaft, de lamp kan in alle kleuren schijnen, maar blauw is het mooiste  ;D.

- Filmpje van de stoomlocs:KLIK HIER.

Gerhard Overweg

• Offline Offline
« Reactie #32 Gepost op: 09 October 2008, 20:05:33 »
hai Robbert,

Daar is weer behoorlijk gewerkt  ;) Heb genoten van de foto's ,dat blauwe licht geeft een mooi effect! :) zo te zien is het erg winderig op de dijk!  ;D

blijven doorgaan zo, wordt heel mooi ,sucses :)

Gr. Gerhard

Beusi

• Offline Offline
  • Pindakaas is lekker
« Reactie #33 Gepost op: 09 October 2008, 20:49:48 »
Zo dat is een erg mooi baantje, ik vind alleen dat je koeien wel op een heel droog stukkie gras staan ;D

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #34 Gepost op: 09 October 2008, 21:35:38 »
Mooi Robbert! Zo'n foto reportage geeft een goed beeld van alles waar je mee bezig bent. En dat smaakt naar meer. Leuk idee om het gras op die twee "daken" door te laten lopen. Kan ik wel gebruiken een keer. :)

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Paul VT 11.5

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 09 October 2008, 21:36:34 »
Ziet er strak uit! Ben benieuwd hoe dat er over enige tijd uitziet.
Heb je al e.e.a. geprobeerd met indirecte verlichting? Greetz, Paul

Automatic-rock

• Offline Offline
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
« Reactie #36 Gepost op: 10 October 2008, 08:00:14 »
Ziet er erg mooi uir Robbert!!  :)
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl

Chiel

• Offline Offline
« Reactie #37 Gepost op: 10 October 2008, 08:37:05 »
Goed werk! Lijkt me echt geweldig om met je opa's een baan te bouwen

Robbert

• Offline Offline
« Reactie #38 Gepost op: 10 October 2008, 23:21:08 »
Ziet er strak uit! Ben benieuwd hoe dat er over enige tijd uitziet.
Heb je al e.e.a. geprobeerd met indirecte verlichting? Greetz, Paul

Bedankt voor alle reacties  ;).
Paul, wat bedoel je met indirecte verlichting ? :)

Paul VT 11.5

• Offline Offline
« Reactie #39 Gepost op: 10 October 2008, 23:50:34 »
Robbert, als je de lamp uit deze foto (IMG_8412.jpg  boven je baan ?)  nu eens achter de lijst op deze foto (o005.jpg) monteert, dan belicht je de baan deels direct en deels indirect (weerkaatsing via onder meer de wanden) Volgens mij krijg je dan een veel "zachter" effect.

Dit kun je bijvoorbeeld ook proberen met een zogenaamde "blacklight". Icm met verf die oplicht onder zo'n lamp, krijg je dan nogal "vervreemde" effecten, zeker als je de gewone verlichting vervolgens uitschakelt. Kijk maar eens hier voor een idee: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=11253.msg169091#msg169091. Greetz, Paul

« Laatst bewerkt op: 10 October 2008, 23:58:07 door Paul VT 11.5 »

Robbert

• Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 13 October 2008, 19:09:30 »
Paul,

Bedankt voor je antwoord.
Je loopt wel wat op de zaken vooruit, maar dit gaat er indd komen, is al over gesproken.

Robbert.

julian

• Hovia here I kom
  • Offline Offline
  • kan eindelijk eens aan mijn baan werken.
« Reactie #41 Gepost op: 13 October 2008, 19:51:18 »
on-topic
die mona vrachtwagen heb ik ook  ;D
heb er alleen een hier biologische supermarkt vrachtwagen van gemaakt :D

julian

Robbert

• Offline Offline
Re:Het schaduwstation van Driedam!
« Reactie #42 Gepost op: 17 August 2009, 09:41:41 »
Hierbij maar weer eens een update. Ik loop hier een beetje heel erg achter op 't 3railforum maar ik zal proberen het vanaf nu bij te houden.  ;D Sorry daarvoor.

Goed de vakantie in Parijs en Keulen en alle andere dingen zitten er inmiddels bijna allemaal op, dus tijd om te gaan klussen. Er gebeuren veel dingen onder de baan met kabels trekken die verder niet belangrijk of nuttig zijn om hier te melden, het resultaat wel, dat komt uiteraard nog! De afgelopen dagen druk bezig geweest daarmee en ook maar meteen wat begrassen. Na een nuttige tip met behangerslijm kan ik eindelijk hele velden in twee of drie keer doen ipv die hobbylijm die ik vroeger gebruikte.

De benodigdheden: Natuurlijk de behangerslijm, die maak je uit water en wat poeder. De poeder zit in het gele doosje. Verder een afsluitbare pot of iets dergelijks. Ik heb drie scheppen in deze bus gegooid en tot 80% gevuld met water. Dan 5 minuten goed roeren en 30 min wachten, dan weer stevig door roeren en je hebt lijm (evt. kan je er nog wat poeder bij doen).

Vervolgens kan je er nog wat groene verf op waterbasis bij gooien en nog een keer goed roeren. Dan krijg je een groene drap. Deze smeer je met een kwast gewoon uit over het oppervlakte waar je hte gras wilt. Gips gaat iets minder makkelijk dan MDF dus daar smeer je het wat dikker op.

Vervolgens gooi je het gras uit over de lijm en zorg je dat alles goed bedekt is. Je kan beter te veel erop doen, want verwijderen gaat makkelijker dan later nog erbij planten ! Ik heb het ook een beetje aangedrukt maar volgens mij is dat verder niet noodzakelijk. Ik maak trouwens gebruik van verschillende grassoorten die ik vooraf door elkaar gooi. Verder doe ik er ook nog van die vlokken bij die je bij je plakhuisjes krijgt voor de plantenbakken. Hier en daar doe ik wat plukken langer gras (donkergroen).

Het gras moet dan een paar uur goed drogen, ik laat het meestal gewoon een nachtje staan, ik heb er verder geen haast mee. In de tussen tijd maar wat andere klusjes gedaan zoals bijvoorbeeld dit stookblok. Marklin levert deze is volle zwarte glans. En de balk is rood met wit. Deze maak helemaal rood gemaakt en de zwarte glans vervangen door een donker bruine kleur, dat ziet er al beter uit.

Een stootblok wordt natuurlijk niet onderhouden en daardoor slaat het ontkruid natuurlijk als de bliksem toe. Met wat materiaal van Busch en wat hobbylijm zit alles zo op z’n plek.  De rails is ook geverfd en aan de voorkant wat opgeschuurd (wat wordt nog bereden natuurlijk). Hier en daar wat roestpoeder en een matte lak er overheen en alles is tip top.

En dan als laatste een foto in het geheel met wat locs erbij. De bedoeling is dat ik deze zomer het weiland afkrijg en de vlakte in de bedding ligt. Zoals het er nu uit ziet gaat dat lukken ! Ik houd jullie op de hoogte en elke opmerking of vraag is uiteraard welkom.

Hier zijn we Opa druk aan het klussen en solderen. Het is de bedoeling dat er om het railsje een bruine en een rode draad komen mocht het geval bestaan dat een contact tussen een railsje aan een kant uitvalt kun je hem altijd opnieuw aansluiten en niks te slopen. Goed, omdat er nogal wat rails lag moest er nogal wat worden gesoldeerd maar het was wel een herhalingsklus dus het ging lekker vlot.

Nou dan krijg je dus een hele puinhoop op je modelbaan, maar dat komt allemaal wel goed. Het is in ieder geval wel goed voor de flexibiliteit van m’n opa.

Daarna zijn er gaten in het MDF geboord en zijn de draden weer weggewerkt. Dat ziet er al een stuk beter uit. Daarnaast zijn er ook 10 wissel aandrijvingen aangebracht, zodat het later alleen een kwestie is van Viessmann decoders aanbrengen en de CS2 erop aansluiten. Jeetje wat zijn die krengen duur trouwens.

Nu denk je dat de bovenkant er weer lekker strak uit ziet. Kan je aan de onderkant beginnen. Zoals je ziet is het een grote dradencircus waarvan de helft er alleen voor de zekerheid ligt, deze plakken we met schilderstape aan het MDF vast, als iemand een betere oplossing heeft om draden op 1 punt te houden, laat het me weten. De andere draden worden tijdelijk geplakt, deze worden later natuurlijk aangesloten op onder andere het lichtorgel.

Goed, dan moet er nog een spoorwegovergang komen. Dat is bij Marklin altijd een beetje lastig. Ik heb zelf de overgang van Marklin eens gekocht maar dat was toch wel een drama ding en dus weer verkocht. Nu zitten we hier niet op een drukke spoorlijn en weg dus heb ik besloten er een onbeveiligde overgang van te maken, gewoon 4 andreaskruisen en als er een trein voorbij komt, stapt er een rangeerder van de loc met een vlag en houd het verkeer even op. U weet waarschijnlijk wel hoe dat gaat. We zien hier al 2 muurtjes staan. Gemaakt van dik karton en op z’n plek gehouden door kleine spijkertjes.

Daarna is het een kwestie van het gips aanbrengen. Het gips is van te voren al gemengd met zwartsel. Let op, het slaat vele malen lichter uit dat je denkt. Doe eerst de ene kant en dan de andere kant van de overgang en niet beide te gelijk, zo kan je eerst 1 kan mooi glad trekken met een natte spatel en dan rustig verder met de andere kant, zodat je geen gehaast hebt.

En als dan alles af is, ziet het er zo uit. Tussen de railstaven moet nog iets bedacht worden, goede ideeën zijn welkom. Ik dacht zelf aan een kartonnen plankje. Ik had nooit gedacht dat het zo strak zou worden. Het wagonnetje loopt er zonder enkele afremming of struikeling overheen. Een filmpje komt nog tijd wel.

En dan nog een overzichtsfoto. Goed, aan de bovenkant zie je van deze update niet heel veel. Maar als straks alles aangesloten is moet het toch wel een erg leuk gezicht zijn. Wat vinden jullie van de lampen tussen de sporen links? Moeten deze nog een 90 graden worden gedraaid of moeten deze zo blijven staan. Ik kwam er zelf niet uit.

Bedankt weer, Robbert
« Laatst bewerkt op: 04 January 2016, 19:25:48 door Peter Spruit. Reden: achternaam verwijderd »