Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

20 en 21 april MobExpo door MOVisser
Vandaag om 09:52:38
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door RBlok
Vandaag om 09:52:13
Gewoon wat busfoto's door oranda-jin
Vandaag om 09:43:23
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
Vandaag om 09:38:55
Piko lok digitaal rijdt direct weg door meino
Vandaag om 09:35:56
19 Toen door spoorijzer
Vandaag om 09:21:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Scratchbuilt
Vandaag om 09:04:42
Les Billards du Vivarais door Sven
Vandaag om 09:04:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorijzer
Vandaag om 08:52:35
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Wim Vink
Vandaag om 08:44:28
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:36:23
diorama, voor lange treinen. door Benelux795
Vandaag om 07:54:29
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 07:51:23
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 07:31:13
Schrootplaats door ruudns
25 april 2024, 23:48:05
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
25 april 2024, 23:33:55
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
25 april 2024, 23:09:03
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
25 april 2024, 23:04:33
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
25 april 2024, 22:23:03
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door peterha
25 april 2024, 22:20:53
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
25 april 2024, 22:10:05
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 april 2024, 21:39:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
25 april 2024, 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
25 april 2024, 21:08:37
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
25 april 2024, 20:11:23
Aachenau West door wob
25 april 2024, 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
25 april 2024, 19:04:37
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
25 april 2024, 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
25 april 2024, 17:22:59
  

Auteur Topic: Problemen bij overgang van sectie van centrale naar booster  (gelezen 1785 keer)

Heiko

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
Problemen bij overgang van sectie van centrale naar booster
« Gepost op: 25 maart 2018, 21:54:29 »
Goede avond,

Bij de overgang van sectie met stroom uit centrale (Lenz) naar sectie verzorgt door booster (Digikeijs dr 5033, niet regelbare transformator) hebben enkele locs (o.a. Lokpilot) en/of treinstellen (Uhlenbrock) problemen om de overgang te passeren. Ze haperen of komen zelfs tot stilstand. Schoonmaken, meerdere stroomverzorging vanaf de ringleiding(en) heeft probleem niet opgelost.
Nu constateer ik een verschil in de spanning van de secties. Lenz genereert circa 15,4v en Digikeijs 19v. Kan dat grote verschil problemen geven?

Al vast bedankt voor de reacties.
Heiko

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2032
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: Problemen bij overgang van sectie van centrale naar booster
« Reactie #1 Gepost op: 25 maart 2018, 23:08:00 »
Het kan nooit goed zijn... er kunnen hele hoge stromen gaan lopen waardoor inderdaad decoders van slag raken en centrales of boosters in kortsluitbeveiliging gaan of zelfs stuk gaan.
Een eenvoudige en goedkope manier om de 19V voeding naar beneden te schroeven is zo'n ding:  https://www.ebay.com/itm/5A-DC-DC-adjustable-step-down-module-XL4015-4-38V-96-NEW-GOOD-QUALITY-M22-/351875973389.
Als het helpt weet je meteen waar het aan lag....
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2742
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Problemen bij overgang van sectie van centrale naar booster
« Reactie #2 Gepost op: 25 maart 2018, 23:47:22 »
19V is een vrij normale spanning voor een modelspoorbaan. Ik zou mij eerder zorgen maken over de 14V die van de centrale komt.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2032
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: Problemen bij overgang van sectie van centrale naar booster
« Reactie #3 Gepost op: 26 maart 2018, 00:42:28 »
Nou... eigenlijk niet... kijk maar es op pagina 3 van dit NMRA standards document bij de H0 en N schalen:  https://www.nmra.org/sites/default/files/standards/sandrp/pdf/s-9.1_electrical_standards_2006.pdf
Dat een heleboel fabrikanten met hun centrales en boosters tot wel 20V op de rails zetten is een ander verhaal...
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Gijs

  • Offline Offline
  • Berichten: 19
Re: Problemen bij overgang van sectie van centrale naar booster
« Reactie #4 Gepost op: 26 maart 2018, 11:17:42 »
Bij een overgang van verschillende boosters.
Kan er ook een Booster Scheidings Module worden toegepast, dit kan het probleem ook oplossen.

En over de booster spanning.
Er bestaat ook een Morop NEM norm voor, namelijk de NEM 641.

Met vriendelijke groet.

Gijs

Heiko

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
Re: Problemen bij overgang van sectie van centrale naar booster
« Reactie #5 Gepost op: 27 maart 2018, 22:03:27 »
Dank voor jullie reactie.

In elk geval ga ik het spanningsverschil verminderen, gedane suggestie lijkt me de moeite waard van het proberen. Mogelijk 2e stap is de sectie waar de lenz voeding op aangesloten is, opsplitsen te in twee secties.

Groet Heiko

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7816
Re: Problemen bij overgang van sectie van centrale naar booster
« Reactie #6 Gepost op: 27 maart 2018, 22:17:12 »
Ik zou voor de baan zelf gelijke boosters gebruiken en de lenz booster alleen gebruiken voor het aansturen van decoders.
Zelf heb ik een LV100 voor de aansturing van wissel- en schakel decoders en 3x de LV101 voor de baanspanning.
Werkt bedrijfszeker. Heb je geen gedoe met verschillende uitgangsspanningen. Die moet je gewoon gelijk houden zoals je al gemerkt hebt  ;D
Gr.
Eric

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Problemen bij overgang van sectie van centrale naar booster
« Reactie #7 Gepost op: 27 maart 2018, 23:38:42 »
Is er ook een reden waarom je 2 boostersecties hebt? Als het allemaal met 1 booster kan is dat een nog simpeler oplossing.

trdl

  • Offline Offline
  • Berichten: 66
Aan de rails gelijke boosters, 1 voeding gebruiken
« Reactie #8 Gepost op: 28 maart 2018, 10:50:32 »
Heiko,

het beste is om het signaal in elk van de booster verzorgingsgebieden zo gelijk als mogelijk te hebben.
Dat kun je bereiken door aan de rails identieke boosters te hebben.
(Een afwijkende booster kun je wel gebruiken voor een afzonderlijk circuit voor wissels en seinen).

Van veel typen boosters varieert de spanning van het signaal met de belasting.
Die variatie kun je vrijwel helemaal elimineren als je alle boosters aan de rails aansluit op 1 voeding. Zodoende krijgt elke booster altijd precies dezelfde voedingsspanning.

Per booster moet je rekenen met ongeveer 4A. Je hebt een zware voeding nodig. En je moet voor elke booster wel een juist gedimensioneerde zekering aanbrengen tussen de voeding en de booster.

Ik pas dit als jaren toe op mijn baan met 3 identieke boosters gevoed door 3 parallel geschakelde trafo's van 15V / 4A.

Als je geen kennis van elektro hebt vraag dan hulp aan iemand die dat wel heeft.

Groet, Willem