Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Digitale kraan Roco 46801 door ceuleer
Vandaag om 18:43:22
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
Vandaag om 18:34:04
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:32:56
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:11:57
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door janw
Vandaag om 18:11:31
Welke winkel voert deze merken? door Eric v C
Vandaag om 17:59:15
Module vliegveld Jan van Mourik door Gerard van de Weijer
Vandaag om 17:50:24
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door puntenglijder
Vandaag om 17:35:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 17:32:30
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Wim Vink
Vandaag om 17:31:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:28:02
PB Models, ICR-rijtuigen door Ben
Vandaag om 17:10:11
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 16:54:01
Minder wissels door Huup
Vandaag om 16:22:30
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 16:11:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 16:02:59
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 15:58:04
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 14:38:09
Albert's fantasie in schaal 0e door spoorijzer
Vandaag om 14:11:16
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 13:13:50
LIMA IRM Cardanassen door henk
Vandaag om 12:49:33
Waar is dit? door Eric v C
Vandaag om 12:18:17
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door spoorijzer
Vandaag om 11:51:21
Een Rotterdams gebouw door Gerco van Beelen
Vandaag om 11:43:23
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:57:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:57:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:36:44
Overstap naar HTM door bernhard67
Vandaag om 09:09:34
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door spoorijzer
Vandaag om 09:00:38
20/21 september 2025: Stadskanaal onder Stoom! door timtrein
04 September 2025, 23:30:33
  

Auteur Topic: Roco NS plan V  (gelezen 586218 keer)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5027
Re: Roco NS plan V
« Reactie #2250 Gepost op: 26 April 2023, 14:44:48 »
Nee want de functie decoder moet ook het nieuwe adres krijgen. Je kan ze proberen tegelijk te programmeren, anders moet je ze om de beurt programmeren.

Ik vraag me eigenlijk wat er door die vier polige koppeling gaat. Sws beide stroomgeleiders, maar dan heb je nog 2 polen over, waar zouden die nu voor zijn? Ik dacht zelf misschien dat de binnenverlichting van de stuurstand ook door de motorwagen gevoed wordt, maar dat is giswerk  ::)

Ik bedacht me trouwens nog iets. Door de stuurstanden bewust op een ander adres te zetten, zou je relatief makkelijk de front/sluit verlichting uit kunnen schakelen wanneer je in treinschakeling rijdt. Dan moet je beide stellen met stuurstand aan elkaar koppelen en er voor zorgen dat het ene stel de andere kant op rijdt. Ze hadden dit naar mijn mening net zo goed met een schakelaar kunnen oplossen  ::)

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22556
Re: Roco NS plan V
« Reactie #2251 Gepost op: 26 April 2023, 14:47:00 »
Binnenverlichting inderdaad.

Binnenverlichting

Maar het is dus omgekeerd. De binnenverlichting wordt vanuit de motorbak geschakeld met het oog op de plan t. De functiedecoder regelt de front- en sluitseinen in de motorloze kopbak. Althans, zo was het in de vorige versies en we hebben al geconstateerd dat er zowat niks is veranderd. Ik had nog de hoop dat Plux22 in de motorbak wat meer aanstuurmogelijkheden zou betekenen, maar daarover hoor ik tot nu toe niets en de gebruiksaanwijzingen geven ook geen enkele indicatie in die richting.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8530
  • Spoor N
Re: Roco NS plan V
« Reactie #2252 Gepost op: 26 April 2023, 15:50:42 »
Met wat knutselwerk heb je dan wel mogelijkheid genoeg om rangeerverlichting mogelijk te maken.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7615
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Roco NS plan V
« Reactie #2253 Gepost op: 26 April 2023, 17:49:33 »
De videobespreking van PIJP-LINES:
https://www.youtube.com/watch?v=sJVQs08o7pY
Naar mijn mening een goede review van Manuel, coulant waar het kan, kritisch waar het nodig is.
Ik hoop alleen dat zijn uitspraak over plan T onjuist is en de kristallen bol van Chris betrouwbaarder  ::)
(Een groene zonder logo's graag)
« Laatst bewerkt op: 26 April 2023, 17:56:19 door Eric B. Reden: Citaat toegevoegd. »
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Marcel7211

  • Offline Offline
  • Berichten: 15
Re: Roco NS plan V
« Reactie #2254 Gepost op: 30 April 2023, 21:57:58 »
Algemene opmerking het vignet op de bak onder de pantograaf staat volgens mij op de verkeerde positie.
Volgens mij hoort deze onder het tweede raam te staan.

Deelt iemand deze mening of heb ik dit gewoon fout

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3615
    • Flickr
Re: Roco NS plan V
« Reactie #2255 Gepost op: 30 April 2023, 22:15:28 »
Dit blijft gek genoeg telkens maar terugkomen en is ook hier al langsgekomen, het is gewoon goed voor deze versie.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5019
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Roco NS plan V
« Reactie #2256 Gepost op: 30 April 2023, 22:31:42 »
ik begin toch ook te twijfelen; 'k kom met kline cabineraampjes alleen maar foto's tegen onder het 2de raam... ??? Iemand een foto?

Herstel... :angel: maar wel opvallend: veel ook onder 2de raam, naar mijn idee relatief weinig onder 1ste: tot nu gevonden oa 403, 410, 424, 423, 427..
« Laatst bewerkt op: 30 April 2023, 23:20:37 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3615
    • Flickr
Re: Roco NS plan V
« Reactie #2257 Gepost op: 01 May 2023, 06:20:22 »
Laat me raden, je vergelijkt het roco stel van begin jaren 90 met stellen van na de renovatie van tien jaar later met de verdwenen vagageruimte? (Zoals al diegenen voor je die met dezelfde opmerking kwamen)  ;)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5019
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Roco NS plan V
« Reactie #2258 Gepost op: 01 May 2023, 07:55:22 »
Nope, genoeg foto's '80 en '90 met bagageruimte en vignet onder 2e raam  :angel:

https://treinposities.nl/voertuig/ns_PlanV_401
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5385
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Roco NS plan V
« Reactie #2259 Gepost op: 01 May 2023, 07:58:39 »
Dat moet inderdaad wel, want de hele serie V1-V3 (401-438) hadden het NS-vignet onder het eerste raam in de jaren ‘90 voor de grote revisie.

Dit is het irritante van internet. Er zijn veel meer afbeeldingen te vinden van recentere jaren. Maar pak voor een model van de vorige eeuw nu eens eerst een boek en ga eens zelf op onderzoek uit. Dan leer je gelijk nog veel meer leuks over die periode en het materieel van toen.

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 01 May 2023, 08:08:13 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5385
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Roco NS plan V
« Reactie #2260 Gepost op: 01 May 2023, 08:04:26 »
Nope, genoeg foto's '80 en '90 met bagageruimte en vignet onder 2e raam  :angel:

https://treinposities.nl/voertuig/ns_PlanV_401

Kijk eens goed naar deze foto. Met name naar het raam in de cabinedeur. Heeft het huidige Roco model ook zo’n groot raam? Nee. Wat je laat zien is een foto uit de jaren ‘70 tot in de jaren’80. Het Roco model is van eind jaren ‘80 tot medio jaren ‘90. Ook tussen deze foto en de grote revisie van de tweede helft jaren’90, hebben de Plan V’s bij hun revisie (tweede helft jaren ‘80) een schilderbeurt gehad en bij die revisie is het NS vignet onder het eerste raam terecht gekomen en zijn de cabinedeuren vervangen door exemplaren met kleinere ramen.

Bij de foto staat notabene de datum. Niks periode tussen eind ‘80 en medio ‘90……

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 01 May 2023, 08:07:12 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

RodeDuivel

  • Offline Offline
  • Berichten: 821
Re: Roco NS plan V
« Reactie #2261 Gepost op: 01 May 2023, 08:08:45 »
Leidend voor het komen tot een oordeel is de revisiedatum van het treinstel. Hoe het vroeger was en hoe het later werd is op basis van de revisiedatum niet relevant. De revisiedatum is het ijkpunt.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7615
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Roco NS plan V
« Reactie #2262 Gepost op: 01 May 2023, 08:41:38 »
Juyst ende korreckt  ;D

En voor de ware purist is het stel dus inzetbaar van die datum tot de eerstvolgende datum waarop weer iets is veranderd.

Voor hen die daar minder belang aan hechten en dat is gelukkig een keuze die we kunnen en mogen maken, is dat natuurlijk een stuk minder belangrijk. Persoonlijk ben ik van mening dat, als je als fabrikant een leesbare revisiedatum op je model zet, je er ook voor moet zorgen dat het model 100% (m.u.v. onvermijdbare technische concessies) overeen komt met het voorbeeld op, of (vlak) na die datum.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Marcel7211

  • Offline Offline
  • Berichten: 15
Re: Roco NS plan V
« Reactie #2263 Gepost op: 01 May 2023, 09:14:22 »
Het was maar een vraag over het vignet, er bestaan immers zoveel varianten door welke omstandigheden dan ook.
En lukt altijd om perfecte model te krijgen ik denk het niet.
Concessies zullen er altijd blijven en daar valt denk voor de meeste mensen prima mee te leven

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3615
    • Flickr
Re: Roco NS plan V
« Reactie #2264 Gepost op: 01 May 2023, 09:19:42 »
Maar het is dus correct, voor de versie die Roco nu gemaakt heeft, en dat geldt ook voor meerdere specifieke kenmerken voor de versie van na R4 en voor de renovatie.
Dat er steeds weer enige 'discussie' ontstaat (hier of elders) omdat het vergeleken wordt met oudere of latere versies geeft de indruk dat er fouten gemaakt zijn, maar dat is dus niet zo.
Het is jammer, omdat Roco in dit geval eerder geprezen zou moeten worden om die specifieke details correct weer te geven
Persoonlijk vind ik de specifieke revisiedatum niet zo interessant, eerder dat het in algemene zin de 'jaren negentig versie' is.