Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Karben
Vandaag om 13:29:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door bellejt
Vandaag om 13:27:05
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
Vandaag om 13:11:18
Raadplaatje door Lars Smelter
Vandaag om 13:08:26
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:33:15
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 12:25:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 12:15:48
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Spoor010
Vandaag om 12:04:25
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:29:05
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:03:31
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 10:52:26
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door Henk Veenstra
Vandaag om 10:36:45
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Basilicum
Vandaag om 10:20:28
rode multimaus defect door Sikko
Vandaag om 10:13:20
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door MOVisser
Vandaag om 09:55:15
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 09:53:05
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
Vandaag om 09:43:08
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Ferdinand Bogman
Vandaag om 08:46:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
Vandaag om 08:16:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 07:44:40
Acme nieuwe ICNG door Jeroen Water
Vandaag om 06:37:06
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 02:00:06
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 01:16:07
NL cameo layout (0,26m2) door Ronald Halma
Vandaag om 00:47:20
Roco wagon openen door AP3737
01 October 2025, 23:29:40
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door wob
01 October 2025, 22:35:19
Roco traxx 'Eurocity' door Rob Ellerman
01 October 2025, 22:05:11
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
01 October 2025, 19:57:19
WD 73755 Longmoor in 00 door Eelco Storm
01 October 2025, 19:26:20
US diorama in H0 door cor_b
01 October 2025, 19:08:50

Auteur Topic: De bouw van een kopstation in H0  (gelezen 7132 keer)

Dennis83

• Offline Offline
    • DPhoto
De bouw van een kopstation in H0
« Gepost op: 24 December 2010, 13:13:22 »
Hallo allemaal.

Bij deze kan ik dan ook eindelijk een draadje beginnen over de bouw van mijn baan op zolder. Na dat ik hier veel gelezen en mooie foto's voorbij heb zien komen raakte ik weer een beetje besmet met het modelspoorvirus. Echter woonde ik toen nog in een flat waar ik eigenlijk geen ruimte had om een modelbaan op te gaan bouwen. Onlangs ben ik verhuisd naar een woning met zolder en had dus eindelijk de ruimte om iets op te gaan bouwen. Dus zodoende werden de spullen bij paps en mams van zolder gehaald en ben ik gaan passen en meten hoe ik mijn baan zou willen hebben. Aangezien ik de zolder ook nog voor andere doeleinden wil gebruiken heb ik geprobeerd een brede maar niet al te diepe baan te ontwerpen. Na veel puzzelen ben ik eindelijk tot een resultaat gekomen wat aan mijn eisen voldoet. De baan (het zichtbare gedeelte) wordt ongeveer 5 meter breed en is 50cm diep. Aan de rechterzijde is het de bedoeling de treinen te laten verdwijnen richting een schaduwstation. Hoe ik dit ga doen en hoe en waar dat schaduwstation moet komen ben ik nog niet over uit. Dit maakt ook niet uit aangezien het mij voornamelijk om het bouwen gaat en niet om het rijden.

Wat gegevens:
Schaal:    h0
Tijdperk:  (begin)jaren 90 met wat uitschieters naar andere tijdperken wellicht.
Rails:       Profirails, oude fleischmann zonderbedding en roco flexrails zonder bedding.
Besturing: Wil graag op deze baan een start gaan maken met digitaal. (voorkeur roco).

Maar genoeg gekletst, bij deze het baanplan:

Even wat uitleg van het plan:
Rood:     perronsporen
Oranje:   goederen spoor, hier worden de goederentreinen binnen genomen en naar elders afgerangeerd.
Blauw:    Kopspoor t.b.v loccen
Geel:      Hoofdbaan waarvandaan de treinen zullen binnen komen en vertrekken.
Groen:    Museumlijn en spoor naar een denkbeeldig industrieterrein.
Zwart:    Lijkt me duidelijk, de wisselstraat.

helaas is de accu van de camera leeg dus de 1e foto's zullen spoedig volgen
« Laatst bewerkt op: 24 December 2010, 13:17:09 door Dennis83. Reden: Uitleg baanplan »

Gert1

• Gast
Re:De bouw van een kopstation in H0
« Reactie #1 Gepost op: 24 December 2010, 14:07:22 »
Aan de rechterzijde is het de bedoeling de treinen te laten verdwijnen richting een schaduwstation. Hoe ik dit ga doen en hoe en waar dat schaduwstation moet komen ben ik nog niet over uit. Dit maakt ook niet uit aangezien het mij voornamelijk om het bouwen gaat en niet om het rijden.

Toch raad ik je aan om daar al wel over na te denken. Anders loop je het risico dat je al een heel eind op weg bent met de bouw en weer dingen moet afbreken omdat het schaduwstation anders toch niet in je plan kan worden ingepast.

mvg,
Gert

Matthijs van Heijningen

• Online Online
« Reactie #2 Gepost op: 24 December 2010, 14:34:59 »
Zandhoek is een leuk baanontwerp van een kosptation. Dit baanplan staat in het praktijkboek modelspoorwegen. Vind dit ontwerp niet echt mooi, te recht allemaal.

NS264

• Offline Offline
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Railplan
« Reactie #3 Gepost op: 24 December 2010, 16:28:22 »
Ik ben benieuwd. 8)

Gr Koen
« Laatst bewerkt op: 24 December 2010, 16:30:18 door KoenF »
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Dennis83

• Offline Offline
    • DPhoto
« Reactie #4 Gepost op: 26 December 2010, 11:04:36 »
Bedankt voor de reacties tot nu toe.  (y)

Zandhoek is een leuk baanontwerp van een kosptation. Dit baanplan staat in het praktijkboek modelspoorwegen. Vind dit ontwerp niet echt mooi, te recht allemaal.

Helaas heb ik dat boek niet. Kun je me dat baanplan eens laten zien?

Dat het grotendeels zo recht is heeft mede met de ruimte te maken. Als ik zichtbare bochten wil maken wil ik deze niet al te krap maken. Gezien de ruimte die ik voor de baan gebruik word dit een moeilijke opgave als je ook nog een beetje ruimte voor scenery over wil houden.

Toch raad ik je aan om daar al wel over na te denken. Anders loop je het risico dat je al een heel eind op weg bent met de bouw en weer dingen moet afbreken omdat het schaduwstation anders toch niet in je plan kan worden ingepast.

mvg,
Gert

Uiteraard is er al wel over nagedacht. Dus er word wel ruimte voor vrijgehouden. Echter hoe dit exact ingevuld wordt is een plan voor de toekomst. De ruimte is dus het probleem niet. Maar toch bedankt voor de tip.  (y)

WVDD

• WMU Projects.
  • Offline Offline
  • Wout, WMU Projects.
    • WMU Projects
« Reactie #5 Gepost op: 26 December 2010, 11:30:58 »
Even google:
Zandhoek
Is een draadje van Matthijs van Heijningen die al in dit draadje heeft gereageerd.

Ik heb trouwens pas ook een kopstation als baanplan gemaakt omdat ik er eerst ook over zat te denken om een kopstation te maken. Misschien heb je er iets aan.
Mijn Profiel. Kun je al mijn foto's zien van de baanplannen die ik als laatst heb gemaakt.

Wout.
« Laatst bewerkt op: 26 December 2010, 11:37:05 door WVDD »
WMU Projects. Station Uden
www.wmu-projects.webklik.nl

Dennis83

• Offline Offline
    • DPhoto
« Reactie #6 Gepost op: 26 December 2010, 12:16:30 »
Bedankt voor de snelle reactie. Mijn baanplan zal in grote lijnen ongewijzigd blijven. Wellicht dat ik wel een paar ideeen mee neem tijdens de bouw.

Momenteel ligt het baanplan ook al in elkaar. Na het allemaal goed bekeken te hebben overweeg ik wel de museum/goederenlijn iets verhoogd aan te leggen. Dit zodat het niet uit het zicht zal verdwijnen nadat er bebouwing geplaatst zal worden. Nederland is dan niet bergachtig maar helemaal vlak hoeft het tenslotte ook niet te zijn.

Ik zal morgen eens kijken of ik wat foto´s kan plaatsen.  ;)

Dennis83

• Offline Offline
    • DPhoto
« Reactie #7 Gepost op: 27 December 2010, 14:31:48 »
Zoals belooft even 2 foto's van hoe het er momenteel bij ligt:

Op de 2e foto. Dit zijn de sporen waar het toekomstige station zal komen. Hiervan zullen de rechter 3 sporen op de foto aan een perron komen. Het linker spoor zullen hoofdzakelijk goederentreinen binnenkomen/vertrekken. Waar het stationsgebouw zal komen ben ik nog niet over uit. Daar is zowel aan de kopse kant als de zijkant ruimte voor.

1e foto. De wisselstraat met de museumlijn, hoofdlijn en opstelspoor.

Dennis83

• Offline Offline
    • DPhoto
« Reactie #8 Gepost op: 15 January 2011, 19:41:14 »
Nou eindelijk eens een update.

In de afgelopen tijd heb ik mijn eerste ballast poging gedaan. Dat viel me stiekem toch een beetje tegen. Maar des ondanks is het me redelijk gelukt, al zeg ik het zelf.

De kleur is helaas wat donker uitgevallen maar misschien kan ik hier gelijk ervaring op doen met weatheren.

Aan de andere zijde ben ik alvast aan het oefenen geslagen met scenery:

Zoals jullie zien is boer Harm gelijk z'n koeien hun toekomstige plek aan het laten zien en is de museumstichting alvast een hun toekomstige traject aan het verkennen.

MathynK

• Offline Offline
    • MCKmodelbouw
« Reactie #9 Gepost op: 31 January 2011, 18:39:06 »
Hoi!
Leuke baan, ik ga je volgen!
Misschien moet je een lichtere kleur ballast gebruiken, want nu heb je weinig verschil, dat heeft al veel verschil. Verder zou ik het een beetje mooi egaliseren voordat je het gaat inbedden met verdunde houtlijm.
Maar buiten dat vind ik het hoekje met gras al goed geslaagd!

Gr,
Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Dennis83

• Offline Offline
    • DPhoto
« Reactie #10 Gepost op: 03 February 2011, 15:32:23 »
Bedankt.  (y) De ballast die ik gebruik is van zichzelf al behoorlijk licht van kleur. Echter pas na het behandelen met de verdunde houtlijm word het zo donker.  :-\ Hopelijk lukt het me dit nog wat bij te werken door de boel te weatheren.  ;)

Aangezien er in huis na de verhuizing nog van alles moet gebeuren gaat de bouw van de baan (nog) niet zo heel hard. Toch heb ik de laatste paar dagen weer even tijd gevonden hier mee bezig te gaan. Ik had nog wat houd over van de planken waar de baan op gelegd is. Hier heb ik de perrons van gezaagd, dit moet uiteraard nog helemaal bewerkt worden. Maar hoe zit ik nog even over te brainstormen. Ook zijn de andere 2 stationssporen geballast. Dit heb ik iets anders aangepakt aangezien daar profirails gebruikt word i.p.v. ballastloze flexrail. Hier heb ik eerst de ondergrond geschilderd, daar de rails op gelegd en voor zichtig ballast tussen gestrooid. Dit zonder verdunde houtlijm te gebruiken. Ik wil eerst even zien hoe dit hecht in de opdrogende verf. Hierdoor verkleurd de ballast dus ook niet zo donker. De lijm methode kan dan later indien nodig alsnog toegepast worden. Maar goed genoeg gekletst weer. Foto's zeggen meer dan woorden dus bij deze foto's:

Het stuk tussen de kop van het eiland perron en de wissels wil ik toch nog wat veranderen. Hier wil ik toch iets van een dienst overpad realiseren of zo iets dergelijks.

JAB van Ree

• Offline Offline
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
« Reactie #11 Gepost op: 03 February 2011, 15:38:07 »
Even een tip : het type Engels wissel dat je gebruikt (oude Fleischmann met aangebouwde aandrijving) is vooral voor nieuwe materieel nogal ontspoor-gevoelig. Toen ik nog Fleischmann Modellgleis gebruikte had ik er 2 en die zijn destijds vervangen door het nieuwere type; vooral alles met RP25 ging bij mij destijds fout.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Dennis83

• Offline Offline
    • DPhoto
« Reactie #12 Gepost op: 03 February 2011, 16:34:00 »
Oke, bedankt voor de tip.

Gelukkig gebruik ik er maar 1 en heeft (tot nu toe) niet tot problemen geleid met het materieel wat ik nu heb. Maar mocht het gebeuren weet ik waar het aan kan liggen. Thanks.  (y)

Dennis83

• Offline Offline
    • DPhoto
« Reactie #13 Gepost op: 20 February 2011, 19:38:27 »
Even weer een kleine update.

Tijdens het ballasten is er ondanks dat ik wel nog zo voorzichtig was iets niet helemaal goed gegaan bij de engelsman. Aan gezien ik al de tip kreeg dat deze voor wat problemen kon gaan zorgen (zie bovenstaande berichten) heb ik toch nog maar eens opnieuw gekeken naar de indeling van de wisselstraat. Ik heb zoveel mogelijk geprobeerd de wissels die ik al heb te benutten. Toch zal ik er niet aan ontkomen om er minimaal 1 wissel bij te moeten kopen. Maar om het helemaal goed te krijgen zullen het er 2 worden, ik ben bij dit kopstation ten slotte altijd een kopspoortje nodig waar loccen vandaan kunnen komen om het getrokken materieel op te pakken. Dus dit is nu het plan:

Oud:

Nieuw:

Hier is nog geen kopspoortje in opgenomen, ik zit nog even te denken waar ik deze wil thuis brengen. Ideeën zijn altijd welkom. ;)

Tevens is er een nieuwe aanwinst bijgekocht op de beurs in Houten:

De 1601 van Roco. Deze zal nog omgenummerd worden naar een 1700 aangezien deze hoofdzakelijk de DD-AR zal moeten slepen/duwen.
« Laatst bewerkt op: 20 February 2011, 19:42:37 door Dennis83 »

Dennis83

• Offline Offline
    • DPhoto
De bouw van Flevodam
« Reactie #14 Gepost op: 04 March 2011, 15:59:46 »
Hallo allemaal.

Het is een tijdje erg stil geweest in dit project.
Dit had meerdere redenen. Tijd gebrek en het feit dat ik toch niet helemaal tevreden was met het gewijzigde baanplan. Daarom ben ik weer eens gaan puzzelen. Aangezien de baan op 2 platen gebouwd word en er nog niet al te veel aan landschapbouw gedaan was kon ik het nog radicaal veranderen. Ik ben op het volgende plan uitgekomen:

Zoals jullie zien ben ik van het plan voor een kopstation afgestapt. Ook is het station verhuisd van de linker kant naar de rechter kant van de baan. Dit omdat dit straks beter uit zal komen met de sporen naar het schaduwstation wat onder de baan gerealiseerd zal gaan worden. Het station zal alleen nog maar een eilandperron hebben, deze zal door middel van een overpad te bereiken zijn voor de reizigers. De sporen die niet aan het perron komen te liggen zijn bedoeld voor het goederen verkeer wat zodoende langs de kant genomen kan worden om een reizigerstrein te kunnen laten passeren.

Links (het groene gedeelte) zal een stukje industrie gaan worden. Mogelijk komt daar de VAM met een gebouw vergelijkbaar zoals in Lauwersmeer te zien is.

Ook heeft het project een naam gekregen:

Flevodam

Momenteel zijn er nog geen foto's van de veranderingen. Dit omdat de "spoortafel" nog aangepast dient te worden aan het onderliggende schaduwstation.

Zodra er nieuws te melden is zal het zeker geplaatst worden en zoveel mogelijk met foto's

Mvg.

Dennis