Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Hatsune Miku
Vandaag om 16:26:43
Hobbytrain Taurus en Vectron problemen N-scale door Keessap
Vandaag om 16:26:03
Spoor Groep Zuid 22-23 november Helmond door Ad Cleijsen
Vandaag om 16:25:40
Smeren, vet, olie, enz door Ferdinand Bogman
Vandaag om 16:14:42
Nieuwe ruimte, nieuw baanplan door DJV
Vandaag om 16:14:20
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 16:12:32
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
Vandaag om 16:06:41
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Peter Kleton
Vandaag om 16:03:56
NS Mat 35 Maple Leaf door prutser
Vandaag om 16:02:33
Hulp gezocht bij omwisselen cilinders Franse stoomloc 141R door Eelco Storm
Vandaag om 16:01:07
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 15:20:19
Stottering Piko 98551BD door Modeltreinmulder
Vandaag om 15:11:25
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:09:26
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hendrik Jan
Vandaag om 15:07:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dion
Vandaag om 14:59:04
Spelregels 'Raadplaatje' door R1954
Vandaag om 14:27:17
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Sicco Dierdorp
Vandaag om 14:26:17
Roco 290 digtaliseren door Herb73
Vandaag om 14:09:55
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 14:03:23
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 14:01:38
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 13:56:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:23:56
Doornvliet door HenkN
Vandaag om 13:14:43
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:45:10
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 12:32:52
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:31:50
The Summer of 69 door Duikeend
Vandaag om 11:17:52
Sluitseinen REEtitec 1300 door Ronald Halma
Vandaag om 11:07:14
Zelfgemaakt BiDiB modules door bask185
Vandaag om 10:34:12
LS Models 2025 door Martijn193
Vandaag om 09:17:45
  

Auteur Topic: Tortoise wisselmotor en Kuehn WD10  (gelezen 1639 keer)

george

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Tortoise wisselmotor en Kuehn WD10
« Gepost op: 21 December 2010, 13:57:38 »
Wie kan mij vertellen waarom een Tortoise met twee diodes kan worden aangesloten op een Lenz LS150, en er op een Kuehn WD10 een ompoolschakeling met relais of torren nodig is?

De WD10 is prijstechnisch interessanter dan de LS150, maar dat voordeel wordt natuurlijk kleiner als er extra onderdelen nodig zijn voor het aansluiten...
Met vriendelijke groeten,

George

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Tortoise wisselmotor en Kuehn WD10
« Reactie #1 Gepost op: 21 December 2010, 14:03:00 »
De LS150 wordt gevoed met wisselspanning en geeft een spanning af aan de wisselmotoren. De stroom die de tortoise afneemt komt niet boven de 15mA, waardoor door middel van twee of vier eenvoudige dioden (anti-parallel) de aangeboden spanning "op maat" kan worden gebracht.

Denk ik.


Maar waarom dat bij de WD10 niet zou kunnen ontgaat mij... Zo oppervlakkig bezien geldt voor dit ding hetzelfde als hierboven.


Gerard

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26989
    • Pagina van klaas
Re:Tortoise wisselmotor en Kuehn WD10
« Reactie #2 Gepost op: 21 December 2010, 14:14:47 »
De Kuehn geeft gelijkspanning uit op de uitgangen, en wel op beide uitgangen dezelfde polariteit.
Uit de LS150 komt wisselspanning. Door op de ene uitgang een diode "die kant" en op de andere uitgang een diode "deze kant" te zetten krijg je vanzelf een positieve en een negatieve uitgang, dus twee draairichtingen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Tortoise wisselmotor en Kuehn WD10
« Reactie #3 Gepost op: 21 December 2010, 14:18:36 »
Kijk, dat verklaart een boel! (y)

george

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Re:Tortoise wisselmotor en Kuehn WD10
« Reactie #4 Gepost op: 21 December 2010, 14:21:31 »
De Kuehn geeft gelijkspanning uit op de uitgangen, en wel op beide uitgangen dezelfde polariteit.

Ook als er een wisselspanning als externe voeding op "ext. Pow" wordt aangesloten?
Met vriendelijke groeten,

George

br194

  • Offline Offline
  • Berichten: 328
  • Zie geen problemen, alleen uitdagingen.
Re:Tortoise wisselmotor en Kuehn WD10
« Reactie #5 Gepost op: 21 December 2010, 14:31:38 »
George,

Mogelijk dat de construktie van de stuurtrap bij de WD10 anders is dan bij de LS150.
Tortoise motoren moet worden omgepoold om van stand te veranderen.
Waar je ook rekening mee moet houden is dat de spanning continu aanwezig moet zijn op de Tortoise motoren om terugloop te voorkomen.
Voor de WD10 is dit overigens geen probleem, deze uitgangen kun je zo programmeren dat er continu spanning op staat.

Willem

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26989
    • Pagina van klaas
Re:Tortoise wisselmotor en Kuehn WD10
« Reactie #6 Gepost op: 21 December 2010, 17:18:58 »
Ook als er een wisselspanning als externe voeding op "ext. Pow" wordt aangesloten?
Ja, want in de meeste decoders wordt die wisselspanning bij binnenkomst meteen door de wringer (lees: gelijkrichter) gehaald.
De LS150 is een uitzondering in decoderland. Daar blijft de wisselspanning wisselspanning en de uitgangstrap wordt gevormd door triacs i.p.v. transistors.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

george

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Re:Tortoise wisselmotor en Kuehn WD10
« Reactie #7 Gepost op: 21 December 2010, 18:48:08 »
Bedankt voor de reacties, mijn vraag is beantwoord.  (y)
Met vriendelijke groeten,

George