Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
20 July 2025, 23:48:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
20 July 2025, 23:47:30
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
20 July 2025, 23:27:47
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Dat overkomt mij niet. door hmmglaser
20 July 2025, 23:14:35
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
20 July 2025, 22:47:46
Sfeer op je modelbaan door wob
20 July 2025, 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
20 July 2025, 22:05:41
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
20 July 2025, 22:01:58
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
20 July 2025, 21:27:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
20 July 2025, 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
20 July 2025, 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
20 July 2025, 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
20 July 2025, 20:29:04
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
20 July 2025, 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
20 July 2025, 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
20 July 2025, 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
20 July 2025, 18:42:35
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
20 July 2025, 17:25:53
Roco Plan T door 008200
20 July 2025, 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
20 July 2025, 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
20 July 2025, 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
20 July 2025, 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
20 July 2025, 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
20 July 2025, 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
20 July 2025, 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
20 July 2025, 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
20 July 2025, 11:49:12

Auteur Topic: Beurzen 2011  (gelezen 7768 keer)

Han Zijlstra

• Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Beurzen 2011
« Gepost op: 14 December 2010, 21:01:04 »
Einde jaar tijd voor een serieuze overdenking,
Rail,Ontrax, Eurospoor, Modelspoordagen rijswijk, open dagen clubs, Houten, Arnhem en een sloot aan kleine lokale beurzen.

Beetje veel beurzen voor de modelspoorder lijkt me.

Zouden we meer baat hebben bij minder beurzen met beter aanbod?
Of eens een Thema beurs met alleen NL materieel?

« Laatst bewerkt op: 14 December 2010, 21:57:13 door Huub van Ginhoven. Reden: Titel van hoofdletter voorzien. »
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Marty

• Offline Offline
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re:beurzen 2011
« Reactie #1 Gepost op: 14 December 2010, 21:19:55 »
waarom veel han ? snap ik even niet
aan alles wat je opnoemt zit er geen 2 gelijke bij, dus zolang er afwisseling is in opzet, zie ik het probleem niet zo, voor alles is een publiek toch ?
Mvg Marty,

MathynK

• Offline Offline
    • MCKmodelbouw
« Reactie #2 Gepost op: 14 December 2010, 21:22:23 »
ik vind het niet veel hoor, voor ieder wat wils!
en trouwens, meer beurzen lijkt mij ook alleen maar meer aanmoediging
voor de hobby! dus ik snap het probleem niet helemaal...

gr,
mathyn

of wil je een beurs met alleen maar hoogstandjes?
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

JH Radix

• Offline Offline
    • Radix Modelhobby
« Reactie #3 Gepost op: 14 December 2010, 21:26:47 »
Wat mij betreft komen er nog veel meer beurzen :D
Des te beter de hobby gepromoot wordt nietwaar?

Tevens is het zo dat niet iedereen naar elke beurs gaat..
Én op elke beurs is wel weer wat anders te zien.
Met vriendelijke groet,

Jos Radix

Jos B.

• NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
« Reactie #4 Gepost op: 14 December 2010, 21:27:05 »
Als je meet nog meer beurzen komt dan is het voor sommigen inderdaad wat te veel.
Niet iedereen verzuipt in het geld als ze hun portemonnee opentrekken.

Ikzelf ben al blij als ik 2x per jaar naar een beurs kan gaan.

Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Marty

• Offline Offline
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
« Reactie #5 Gepost op: 14 December 2010, 21:48:33 »
dus moeten diegene die wel verzuipen in hun portomonee ( of mensen die 1 lok minder kopen in het jaar, en daardoor naar een beursje of 10 kunnen voor dat geld) zich maar aan jou aanpassen  :-\
Mvg Marty,

Niels B

• Offline Offline
    • Arnhem in de jaren ´80
« Reactie #6 Gepost op: 14 December 2010, 21:50:29 »
Wat meer beurzen beneden de rivieren zou wel welkom zijn. Ben nu gauw twee uur aan het tuffen voor ik er ben. Exact de reden dat ik niet naar Rijswijk ben gegaan en, net als Jos, helaas maar enkele keren per jaar een beurs bezoek...

grtz,

Niels

M@rco

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 14 December 2010, 21:52:18 »
Einde jaar tijd voor een serieuze overdenking,
Zouden we meer baat hebben bij minder beurzen met beter aanbod?
Of eens een Thema beurs met alleen NL materieel?

Een themabeurs met alleen NL materieel en materialen en wat minder beurzen met beter aanbod ben ik helemaal met je eens Han  (y)

M@rco
Met vriendelijke spoorse groeten,

M@rco.

Sander

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 14 December 2010, 21:53:02 »
Vragen om te carpoolen is op een forum als dit toch geen straf? Voor jezelf misschien, je kan goedkoper reizen wanneer je mede modelspoorgenoten zoekt. Het kan tevens nieuwe contacten maken waardoor je de hobby minder in je eentje hoeft te beleven. Je kan er van leren enz.

Je moet alleen willen en er wat voor doen, maar vervoersprobleem ligt merendeels bij jezelf vind ik.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

M@rco

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 14 December 2010, 21:53:57 »
@Niels,

Ook met jouw ben ik het helemaal eens ... al moet je voor je hobby het een ander over hebben  ;)

M@rco
Met vriendelijke spoorse groeten,

M@rco.

René

• Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #10 Gepost op: 14 December 2010, 21:55:59 »
Als je de ambitie hebt om al die beurzen en markten af te klepperen zijn het er veel. Ik zelf houd het liever bij keuzes maken (voor zover ze al niet gemaakt zijn).
En zoals al eerder gezegd, ze hebben allemaal zo hun eigen charme.
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

Niels B

• Offline Offline
    • Arnhem in de jaren ´80
Re:Beurzen 2011
« Reactie #11 Gepost op: 14 December 2010, 22:11:58 »
@Sander: ik zeg niet dat ik een vervoerprobleem heb, dat heb ik namelijk niet. Ik heb een leaseauto ter beschikking, dus het gaat ook niet om de kosten. Wat ik zeg is dat het gewoon vreselijk  veel tijd kost om naar een beurs te gaan. Laat tijd nu net een schaars goed zijn voor een jonge vader met een chronisch vermoeide vrouw. Daarom vind ik het jammer dat een bezoekje aan een beurs meteen een lange dag van huis betekent.

Het carpoolen is overigens een goed idee. Als ik ga, mogen er mensen meerijden. Geen probleem. Zal er eens aan denken als ik weer eens ga!

grtz,

Niels

Jan-Peter

• Offline Offline
  • Bnlx treinendokter.
« Reactie #12 Gepost op: 14 December 2010, 22:13:32 »
Han riep:
Citaat
Beetje veel beurzen voor de modelspoorder lijkt me.

Tja daar zeg je wat.
Ik denk dat er een duidelijker tweedeling (ipv huidige driedeling) moet worden gemaakt en dat de beurzen eenduidiger moeten worden opgezet.

Statement 1: "Beursorganisatoren zijn geen filantropen, hoogstens goedwillende burgers (modelspoorclubs)".

De (normale) beurs in Houten heeft een duidelijk publiek. Ook de orginaisatie is hier duidelijk. Dit is puur een verkoop beurs, en bedient die bezoekers\klanten die anders te ver voor een modelspoorwinkel moeten rijden. Tuurlijk Houten ligt voor de meesten ook niet om de deur, maar eens in de 6 weken een beurs waar je dan alle aanbiedsers bij elkaar vindt is de moeite waard (afgezien van de kroketten). De vekopers betalen het grootste gedeelte van de rekening.

Ontrax heeft ook weer een eigen publiek. Hier is de banen pracht die de eerste viool speelt. Duidelijke opzet, hoofdzakelijk informerende comerciele activiteiten. Hier betaalt het bezoekende publiek de presentie gelden. Prima.

En dan hebben we de gemixte beurzen. Een beetje banen en veel verkoop. Welk publiek hebben zij tot doel? Waarschijnlijk proberen zij dus in beide vijvers te vissen. Het nadeel is dat je dan aan de aanbodzijde misschien toch te vaak een compromis moet maken. Al maanden van te voren moet je een grofe indeling van het aantal banen en aantal kraampjes zien te maken. En dan is het simpel: Verkoop kraampjes brengen geld op, verenigingen zonder baan (BNLS.Net, NMF, Modelspoorwijzer) leveren geen geld op maar leveren een beperkte kosten post op, banen kosten geld, metname als zij uit buitenland moeten worden gehaald. Eén buitenlandse baan kost 2x aantal meter verkoop, één keer het aantal meters dat t beslag legt op de ruimte en één keer de transport\presentie vergoeding. Hierdoor kun je door simpelle wiskundige methodes de beurzen analyseren, en een voorspelling doen of ze er volgend jaar weer zijn.

Wil je dus een beurs meer dan één keer organiseren, dan zal de optelsom van inkomsten en uitgaven over het algemeen een positieve waarde moeten hebben (zie statement 1).

Statement 2: "Het publiek wil bevredigd worden in zijn verwachting"

Als een beurs met een geschiedenis als bv Ontrax, zonder verdere communicatie het aantal reine verkoopstands enorm uitbreid (en dat gaat dus volgens eerder genoemde simpelle wiskunidige formule ten kosten van de showbanen) dan zullen we de laatste een na laatste keer ontrax hebben gezien. De volgende ontrax wordt niet of slecht bezocht, er onstaat een negatieve oplossing voor de optelsom, Ontrax 2013 zal niet door gaan.
Nog een voorbeeld van andere kant.
Houten Modelspoorbeurs gaat de rechterzaal gebruiken om tijdens de beurs showbanen te laten zien. Reuze interresant. Echter de vijf uur dat het publiek langs de kraampjes zou kunnen lopen, word gereduceerd naar een enkel uur. De betalende verkopers (was dat niet iets van 76 Eur (linker zaal)per meter?) zullen dat merken in hun verkoop, en die zullen voor zichzelf het simpelle optelsommetje doen. En die blijven dus de volgende keer ook weg (of staan in de andere hal).

En dat leid dan tot de derde en laatste statement: "Beursverkopers zijn er om hun brood te verdienen".

Dit leidt dus tot een balans met driepunten. Verander je het reele doel van een beurs dan zal er ook wat moeten veranderen aan de twee overzijden. Hoe nauw deze balans reageert kun je zien aan de opmerkingen die op dit forum na dien werden gepost:
Rail2010: "Normale Houtense Beurs met een aantal excuus banen"
Eurospoor2009: "Veel te veel nadruk op comerciele activiteiten"
NMD2009(2010): "Veels te klein"
Laatste beurzen in Houten: "Te groot om in vijf uur langs alle tafels te lopen", "Paden te krap (rugzakken) en stinkende mensen" dus te vol.

Terug naar de originele vraag: "Beetje veel beurzen voor de modelspoorder lijkt me."
Om met Maxima te spreken: de modelspoorder " bestaat niet". De door Han genoemde beurzen dekken (en overlappen) een groot gedeelte van de beursgaande modelspoorder. Een beurs met als thema alleen NL materieel zal ongetwijfeld één keer kunnen worden gehouden, en misschien zelfs een tweede keer. Wordt hiermee een nieuwe groep mensen aangeboord die een beurs kunnen onderhouden (door hun bezoek): ik denk het niet. Maar als de NL beurs wel een 3-punts balans weet te vinden dan hebben ze gelijk. De waarheid is altijd de mening van de overwinnaar nooit die van de verliezer.
Zolang de beurs organisatoren (zij het modelspoorclubs, uitgevers, musea of winkeliers) de moeite nemen om een beurs te organiseren zijn er dus, bezoekers én handelaren én showbanen die t de moeite waard vinden, en dus is er een markt.

Zo ik hoop dat dit seriues genoeg is. Ik kan overigens nog wel een aanvulling met formules, kansberekeningen en nulsom-spelen opdissen voor degene die het geheel een meer mathematische grondslag willen geven. Maar dan dreig ik de 'Mavo-ers' (2:35 & 5:15) onder ons toch verliezen.

Vriendelijke groeten,
Jan-Peter

PS Nou zie ik dat ik weer te langszaam getikt heb zijn er al weer veel reacties... die zal ik dus ook nog eens door spitten (ben nl ook een MAVO-er geweest  ;) )

Edit: Nog een betere tijd bij de youtube clip gezet :)
« Laatst bewerkt op: 14 December 2010, 23:16:12 door Jan-Peter »
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Han Zijlstra

• Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
« Reactie #13 Gepost op: 14 December 2010, 22:44:17 »
Tot nu toe zie ik alleen reacties van modelspoorders , zijn er ook nog handelaren, winkeleigenaren die willen reageren?

BV als je als handelaar per keer twee tafeltjes huurt en je wil de Houtendagen, Eurospoor Rail Modelspoordagen allemaal meenemen dan kost dat nogal wat staangeld. Dat moet je er wel uit zien te halen of in de prijzen doorberekenen. Gezien de omvang van bv Houten is er een enorm aanbod van oud materieel tegenover een krimpende markt. Je zou verwachten dat er veel wordt verkocht,maar ga maar eens aan de achterkant staan op het moment dat de beurs sropt en huiver wat er allemaal weer moet worden versleept.

Misschien zou minder beurzen maar kwalitatief van een hoger niveau beter zijn?

Laten we ook nog even nadenken dat onze grote merken Marklin, Fleischmann, Roco, Tillig, Hornby groep vrijwel zonder uitzondering geen enkele beurs waardig achten om echt een vertegenwoordiging te sturen.
Piko in de vorm van Wim heb ik op eurospoor gezien maar een volwaardig vertegenwoordiging zoals bv op Keulen kun je dat niet noemen.

Misschien wel een goed idee om 1 van de 3 grote ( Eurospoor, Rail, Modelspoordagen ) te upgraden naar een beurs waar deze merken wel willen staan en hun merk promoten.
« Laatst bewerkt op: 14 December 2010, 22:51:08 door han zijlstra »
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

JH Radix

• Offline Offline
    • Radix Modelhobby
« Reactie #14 Gepost op: 14 December 2010, 22:51:10 »
De kosten voor ons Handelaren is inderdaad op sommige beurzen wel hoog en zeker als je alle beurzen bij langs wil, ben je daar veel geld aan kwijt. Wat je inderdaad ook weer terug moet verdienen.

Als Handelaar juig ik minder beurzen (van een hoger niveau) in dat opzicht toe. Maar, als handelaar en tevens als grote liefhebber, ben ik ook vóór een vergroting van het aantal beurzen om zo de hobby te kunnen promoten.

Niet iedereen is namelijk in staat (lees: zo gek) om een aantal km's af te reizen om een beurs te bezoeken.
Met vriendelijke groet,

Jos Radix