Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Uhlenbrock Iris door Chris
Vandaag om 21:41:13
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door marco
Vandaag om 21:39:42
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 21:33:38
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door cor_b
Vandaag om 21:26:51
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door decauville_nl
Vandaag om 21:22:28
Raadplaatje door GerardvV
Vandaag om 20:51:57
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door JoopSpoort
Vandaag om 20:38:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 20:38:35
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 20:17:37
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 20:02:13
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door daempfer
Vandaag om 19:58:34
Uhlenbrock Intellibox 3 door Hasenwald
Vandaag om 19:58:21
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door einte
Vandaag om 19:14:30
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 18:56:27
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Klaas Zondervan
Vandaag om 18:54:46
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 18:42:39
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 18:42:16
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 18:24:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:15:22
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 16:14:55
Esu Loksound - NS Wadloper? door Torikoos
Vandaag om 16:14:38
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door RdJ
Vandaag om 15:49:38
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door Rob Ellerman
Vandaag om 15:17:11
Modelspoorbaan van Einte door Wim Vink
Vandaag om 15:12:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:10:51
Configureren GCA50/GCA50a door cbouwhuis
Vandaag om 15:09:40
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:04:57
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door dennie
Vandaag om 14:47:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Pauldg
Vandaag om 13:10:53
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Duikeend
Vandaag om 13:07:40
  

Auteur Topic: Baanplan Boemelbaan  (gelezen 2925 keer)

jacob78

  • Offline Offline
  • Berichten: 33
  • www.boemelbaan.nl
    • Boemelbaan
Baanplan Boemelbaan
« Gepost op: 12 December 2010, 21:13:57 »
Hallo allemaal,

Ik ben bezig gegaan met een geheel nieuw baanplan omdat ik in mijn vorig baanplan die ik al grote deels had liggen niet voldoende mogelijkheden zag, daarom heb ik alles op de schop gegooid en begin ik helemaal over nieuw.
Het is de bedoeling om geheel digitaal te gaan rijden met het programma Koploper, al het rails wordt van Peco code 100 op een paar wissel in het schaduwstation na dan, deze worden van Roco omdat ik deze al heb.

Het geheel zal naar Nederlands en beetje Duits model worden in het tijdperk van de jaren 70 tot nu en af en toe een verdwaalde stoomlok die een museumrit zal rijden.

Het schaduwstation kom op normale hoogte op zolder naast de slaapkamer die ik gebruik.

Op de baan komt een groot station en een klein station op het 1e niv. verder zal er nog een stukje industrie komen met mogelijk een haven, maar dit is nog niet helemaal zeker.

Graag jullie reacties op mijn baanplan.




Een grote afbeelding is te vinden op www.boemelbaan.nl
Kijk ook eens op www.boemelbaan.nl en www.mrgv.nl

jacob78

  • Offline Offline
  • Berichten: 33
  • www.boemelbaan.nl
    • Boemelbaan
Re:Baanplan Boemelbaan
« Reactie #1 Gepost op: 08 January 2011, 19:29:38 »
Helaas zie ik nog geen reactie's tot nu toe.

Heeft iemand een mening over het baanplan dan hoor ik het graag.
Kijk ook eens op www.boemelbaan.nl en www.mrgv.nl

tjaplap

  • Offline Offline
  • Berichten: 140
Re:Baanplan Boemelbaan
« Reactie #2 Gepost op: 09 January 2011, 03:17:44 »
Hallo Jacob,

Leuk ontwerp alleen waarom ga je zo vaan van dubbel naar enkel spoor?
Of zie ik dat verkeerd en lopen de sporen over elkaar heen?

Johan Keuterink

  • Bouw Welgelegen vordert gestaag!
  • Offline Offline
  • Berichten: 856
  • Tijdperk III
Re:Baanplan Boemelbaan
« Reactie #3 Gepost op: 09 January 2011, 10:38:53 »
Hallo Jacob,

Als ik zo naar de lengte van je schaduwstationsporen kijk, zijn deze nogal kort vergeleken bij de sporen van je zichtbare station.. Je zal dus niet met heel lange treinen op je station kunnen stoppen omdat je geen treinen in je schaduwstation kunt opstellen die zo'n lengte hebben ;)
Is het wellicht een idee om vanuit de bochten met boogwissels te werken? Dan krijg je wellicht iets meer lengte.. Als dat niet voldoende is kun je de sporen ook nog schuin leggen, dat wint ook wel wat, maar niet veel denk ik. Je zou ook nog direct nadat de sporen 'uit' de muur komen direct wissels kunnen leggen zodat de 4 sporen in de bocht al liggen. Denk dat je daar het meeste aan lengte bij zult winnen.  ;D

Greets Johan

jacob78

  • Offline Offline
  • Berichten: 33
  • www.boemelbaan.nl
    • Boemelbaan
Re:Baanplan Boemelbaan
« Reactie #4 Gepost op: 09 January 2011, 15:40:44 »
Hallo Jacob,

Als ik zo naar de lengte van je schaduwstationsporen kijk, zijn deze nogal kort vergeleken bij de sporen van je zichtbare station.. Je zal dus niet met heel lange treinen op je station kunnen stoppen omdat je geen treinen in je schaduwstation kunt opstellen die zo'n lengte hebben ;)
Is het wellicht een idee om vanuit de bochten met boogwissels te werken? Dan krijg je wellicht iets meer lengte.. Als dat niet voldoende is kun je de sporen ook nog schuin leggen, dat wint ook wel wat, maar niet veel denk ik. Je zou ook nog direct nadat de sporen 'uit' de muur komen direct wissels kunnen leggen zodat de 4 sporen in de bocht al liggen. Denk dat je daar het meeste aan lengte bij zult winnen.  ;D

Greets Johan

Bedankt voor je reactie Johan. Dat de sporen van het schaduwstation kort waren heb je goed opgemerkt, ik had hier nog geen oplossing voor gevonden, maar waar jij mee kwam daar zat de oplossing dus bij. Ik heb ervoor gekozen om de wissel voor de bocht te leggen. Hierdoor krijg ik veel meer lengte.
Hieronder mijn aangepast baanplan, de bochten in het schaduwstation zijn niet helemaal mooi maar in het echt zal dit beter worden.

Groeten Jacob

« Laatst bewerkt op: 09 January 2011, 15:50:33 door jacob78 »
Kijk ook eens op www.boemelbaan.nl en www.mrgv.nl

Johan Keuterink

  • Bouw Welgelegen vordert gestaag!
  • Offline Offline
  • Berichten: 856
  • Tijdperk III
Re:Baanplan Boemelbaan
« Reactie #5 Gepost op: 09 January 2011, 16:45:04 »
Hallo Jacob,

Dat ziet er al stukken beter uit! (y)
Ik zou echter de twee wissels die links onder in het schaduwstaton liggen vervangen door een Engelse wissel. Hierdoor win je weer zo'n 20cm per spoor(gok ik). bovendien hoeven de treintjes dan niet zo te slingeren. Sommige willen dan nog wel eens ontsporen ;).

Links onderin loopt dat groene spoor over het onderliggende spoor heen, maar als ik kijk naar de lengte waarop dat spoor kan dalen, is dat niet zo'n lang stuk. Dan wordt je stijgingspercentage veel te hoog en komen er maar weinig treinen tegen die helling op.. Heb je dit berekend? Weet bijna wel zeker dat dat niet goed gaat..

Misschien is het een idee om nog wat extra opstelsporen te plaatsen in het schaduwstation? Misschien wat korte sporen voor eventuele treinstellen?  ;D. Je hebt namelijk 6 stationssporen en 2/3? goederensporen? Als je in de toekomst meer treinen zou aanschaffen, kun je deze niet meer kwijt..

Greets Johan

Ivo R.

  • Offline Offline
  • Berichten: 788
  • niks
Re:Baanplan Boemelbaan
« Reactie #6 Gepost op: 09 January 2011, 17:20:50 »
In het schaduwstation aan de rechterkant komen er 2 sporen uit de muur. Dit wordt dan eerst 1 spoor en daarna direct weer meerder sporen voor 't station. Kun je niet beter gewoon beide sporen door laten lopen. Je hebt dan veel meer capaciteit. Want als ik het goed zie, komt het rechter spoor van nivo 1 en het linker van 0. Als je dan doet wat ik zeg, kun je beide trein tegelijk het schaduwstation in laten rijden. En als je dan ook aan de linkerkant een oplossing vind dat beide sporen door lopen, kun je veel meer treinen te gelijk laten rijden.

Heb je verder misschien ook nog een plaatje waar alleen de aansluiting naar nivo 1 op staat, zodat we 0 beter kunnen bekijken?

Groet Ivo
Mooie worden van een Hc: "Bij de NS mag je meedenken, maar niet hardop."

jacob78

  • Offline Offline
  • Berichten: 33
  • www.boemelbaan.nl
    • Boemelbaan
Re:Baanplan Boemelbaan
« Reactie #7 Gepost op: 09 January 2011, 19:42:24 »
Bedankt weer voor jullie reactie's, ik heb hier zeker wat aan.
Ik ben nog even aan het schuiven geweest met het baanplan en heb nog 1 spoor in het schaduwstation erbij gemaakt en een de wisselstraten aldaar voorzien van kruiswissel om een betere doorstroming mogelijk te maken.

Ook de hellingshoek bij het schaduwstation heb ik berekend en hier kom ik op een stijging van 3% dus dit zou eigenlijk moeten kunnen. Wel heb ik hier het onderliggende spoor iets verandert zodat ik het maximale mogelijk kan maken.

Ik heb nu ook even 2 afbeeldingen gemaakt, 1 met alles erop en 1 zonder nivo 2.

Groeten Jacob





Reactie's zijn natuurlijk altijd nog welkom.
« Laatst bewerkt op: 09 January 2011, 19:56:42 door jacob78 »
Kijk ook eens op www.boemelbaan.nl en www.mrgv.nl

Johan Keuterink

  • Bouw Welgelegen vordert gestaag!
  • Offline Offline
  • Berichten: 856
  • Tijdperk III
Re:Baanplan Boemelbaan
« Reactie #8 Gepost op: 09 January 2011, 22:34:03 »
Hoi Jacob,

Dat is opnieuw een hele verbetering! Vind je zelf ook niet? :)

Ben jij nu zelf tevreden over het aantal sporen in het schaduwstation? Ik weet niet hoeveel treinen jij nu bezit, maar ik heb drie stationssporen met een twee keer zo groot schaduwstation als jouw ;). Het zou zonde zijn als je straks geen treinen meer kwijt kan wanneer je wat nieuw koopt..

Greets Johan

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
    • MCKmodelbouw
Re:Baanplan Boemelbaan
« Reactie #9 Gepost op: 09 January 2011, 22:52:00 »
Nou dat schaduwstation is al stukken beter zeg (y)
Verder zou ik toch eens kijken of je niet overal dubbel spoor kan leggen, dat ziet er niet alleen mooi
uit, maar is ook beter te rijden. Zo te zien wissel je nogal.
Of zie ik het verkeerd? Kan ook hoor. Ik ben geen kei in baanplannen..

Maar ik blijf je wel volgen :D

Gr,
Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Ivo R.

  • Offline Offline
  • Berichten: 788
  • niks
Re:Baanplan Boemelbaan
« Reactie #10 Gepost op: 10 January 2011, 17:59:08 »
Kijk, dat schaduwstation is al een stuk beter zo.  (y)
Ook dat plaatje zonder nivo 1 maakt een hoop duidelijk!
Een vraag omtrent je station:
Hoe druk wordt het station? Rijd er straks "1 keer in 't uur een trein" of wordt een groot station waar om de "5 minuten" wel een trein komt of vertrekt?

Groet Ivo
« Laatst bewerkt op: 11 January 2011, 14:53:34 door Ivo R.. Reden: Spelfouten verwijderd... »
Mooie worden van een Hc: "Bij de NS mag je meedenken, maar niet hardop."