Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ridder Gerco van Beelen door NS264
Vandaag om 10:29:32
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 10:29:06
Mini baantje `` De visafslag`` door Wim Vink
Vandaag om 10:28:55
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:37
Motorpost ombouwen ? door henk
Vandaag om 10:25:10
US diorama in H0 door DV modelspoor
Vandaag om 10:14:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 10:11:10
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:59:58
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:56:50
Piko A track met bedding past niet door Ronnor
Vandaag om 09:49:07
Gewoon wat busfoto's door Teun
Vandaag om 08:52:21
Laag-Baarlo door spoorijzer
Vandaag om 08:29:37
19 Toen door spoorijzer
Vandaag om 08:24:01
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 08:07:24
Rheinburg, TP V/VI door Frank 123
Vandaag om 07:50:33
Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan? door HuubvG
Vandaag om 07:40:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 06:12:05
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
  

Auteur Topic: De bouw van Klein Ende  (gelezen 134639 keer)

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1102
Re: De bouw van Klein Ende
« Reactie #660 Gepost op: 13 november 2013, 06:26:41 »
Hallo Mathyn,

Interessant draadje, heb al diverse prima toepassingen gezien.
Die dipswitches is er een goed voorbeeld van.
Waar ik benieuwd naar ben, is de lichtgeleider die je gebruikt voor de sluitverlichting.
Is dit flexibel en waar heb je die gekocht? Zijn ze dan ook in verschillende diktes?

Blijf dit volgen, geeft genoeg inspiratie.

Met vriendelijke groet,
Peter
Met vriendelijke groet,
Peter

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3721
    • MCKmodelbouw
Re: De bouw van Klein Ende
« Reactie #661 Gepost op: 13 november 2013, 14:42:31 »
Hoi Peter,

De lichtgeleider heb ik van mijn vader.
Er zijn systemen in de handel waarbij je een rail aan het plafond bevestigd en via een houder en kabel een fotolijst kan ophangen aan die rail. Het voordeel hiervan is dat je geen gaten in je muur hoeft te boren. Wie weet komt het je bekend voor. Die kabels zijn doorzichtig en in verschillende diktes te verkrijgen. Mijn vader is professioneel fotograaf en verkocht vroeger in zijn winkel dit systeem. Hij heeft nog een zooitje kabels over en die gebruik ik nu als lichtgeleider. (y)
Overigens zijn er nog veel meer mogelijkheden om aan dit spul te komen en het is inderdaad flexibel en makkelijk te snijden. Iets te dikke kabels kan je dus ook dunner snijden/schuren, zodat het klemvast komt te zitten.

Als je in google zoekt naar "lichtgeleider modelbouw" kom je al snel vele aanbieders tegen. Eén daar van is natuurlijk Conrad: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/608504/Kunststof-lichtkabel-verpakt-Buitendiameter-075-mm-Spoel-25-m-Conrad
Het voordeel als je het bij een (online) modelbouwzaak koopt is (denk ik) dat er meer variatie in dikte is, maar tot nu toe heb ik daar nog geen problemen aan ondervonden.
Ik hoop dat ik je hiermee voldoende heb geïnformeerd, stel anders gerust je vragen.

Groetjes, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1102
Re: De bouw van Klein Ende
« Reactie #662 Gepost op: 13 november 2013, 14:58:15 »
Hai Mathyn,

Dank voor je antwoord.
Ik ga maar eens vragen bij de plaatselijke fotowinkels, dan kan ik het gekijk zien en anders biedt (uiteraard) Internet of Conrad wel uitkomst.
Weet nu waar ik naar moet zoeken.

Succes met bouwen, blijf je vorderingen volgen.

Groeten,
Peter
Met vriendelijke groet,
Peter

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3721
    • MCKmodelbouw
Re: De bouw van Klein Ende
« Reactie #663 Gepost op: 26 maart 2014, 17:27:38 »
Hallo allemaal!

Na een lange tijd is er weer een kleine update. Ik ben de afgelopen maanden bezig geweest het het maken van een gevel. Deze gevel maak ik als test voor de muurplaat die ik aangeschaft had en als gebouw voor op Klein Ende. Het is gebouwd aan de hand van een bestaande gevel in Den Haag, aan de Wassenaarseweg.
Aanschouw en (wellicht) geniet van de foto's (y):

Dit is een screenshot in Google Maps, aan de hand van deze foto kon ik alle afmetingen bepalen. Dit heb ik gedaan door de auto als schaal te nemen.


Het uittekenen is begonnen. ;D


Het uitsnijden was een hels karwij, maar het is erg goed gelukt.


Ik ben begonnen met de witte blokken op te lijmen met styreenstrip. Daarna heb ik de steenplaatjes om de strips heen gelijmd.


Het leek mij het handigste om per verdieping de gevel aan te kleden. Ik ga steeds hoger.

De stand tot nu toe:



Het gaatje in de verticale rij stenen is reeds opgevuld!


Ik ben nog lang niet klaar zoals jullie zien, maar ik wilde het voorlopige resultaat graag met jullie delen!
Dat de plaat iets krom is maakt niks uit, de onderplaat is uit 0,75mm styreen gesneden en het geheel is nog heel flexibel. Zodra de gevel klaar is en de ramen er in zitten lijm ik de gevel op een dikke onderlaag.

Groetjes, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

HOllandsBouwwerk

  • Offline Offline
  • Berichten: 899
  • ’Geduld is een schone zaak’
    • h0llandsbouwwerk
Re: De bouw van Klein Ende
« Reactie #664 Gepost op: 26 maart 2014, 18:11:03 »
Mathyn, zie er prima uit  (y) ben benieuwd naar het vervolg van dit mooie blok huizen.
Vergeet alleen niet de opstaande kantjes, waar je gesneden heb, weg te halen, even met het mesjes er over schrapen. Dan worden de hoeken iets ronder, zoals in het echt.

Succes verder en ik blijf dit volgen.
Peter is op 27 september 2016 overleden

Modelbouwer van Nederlandse objecten in H0.
Mijn ander bouwwerken
of mijn website

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5145
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: De bouw van Klein Ende
« Reactie #665 Gepost op: 26 maart 2014, 19:21:08 »
Dat wordt heel erg fraai Mathyn!

Ik blijf je volgen!

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Online Online
  • Berichten: 8531
    • Midland
Re: De bouw van Klein Ende
« Reactie #666 Gepost op: 26 maart 2014, 22:31:15 »
Dat gaat er mooi uitzien, goed bezig (y).

Gr. Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Rienk

  • Offline Offline
  • Berichten: 443
  • Met de Sik door Bolsward, sikkenlijntjes in H0
Re: De bouw van Klein Ende
« Reactie #667 Gepost op: 27 maart 2014, 14:27:10 »
Wordt al weer erg mooi! Waar heb je die steentjesplaat vandaan?
Groeten,
Rienk

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3721
    • MCKmodelbouw
Re: De bouw van Klein Ende
« Reactie #668 Gepost op: 27 maart 2014, 16:44:27 »
Iedereen bedankt voor de complimenten!

@Rienk, ik heb deze plaat bij Gerco gekocht. Hij plot deze op bestelling. De plaat is ongeveer zo groot als een a4. Tot nu toe heb ik een derde gebruikt. Het was een probeersel aangezien ik niet tevreden ben over de Slaters muurplaten. Tot nu toe ben ik er geen één tegen gekomen waar de lijn van verticale voegen haaks op de horizontale voegen staat.

Groetjes, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

HOllandsBouwwerk

  • Offline Offline
  • Berichten: 899
  • ’Geduld is een schone zaak’
    • h0llandsbouwwerk
Re: De bouw van Klein Ende
« Reactie #669 Gepost op: 27 maart 2014, 17:01:02 »
Mathyn, ik heb alleen het idee dat de voegen allemaal een opstaand randje hebben, of zie ik dit verkeerd?
Peter is op 27 september 2016 overleden

Modelbouwer van Nederlandse objecten in H0.
Mijn ander bouwwerken
of mijn website

Patrick1975

  • Offline Offline
  • Berichten: 2331
Re: De bouw van Klein Ende
« Reactie #670 Gepost op: 27 maart 2014, 17:19:39 »
Peter, dit zou goed kunnen, dan is het een knipvoeg. Deze voeg ligt meer op de steen dan tussen de stenen.
Stamt uit de revolutiebouw naar de oorlog. Als dit ook de bedoeling is week ik niet. Ziet er verder wel goed uit (y)
Have fun every day, before you know it's..........

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1432
    • sleutelspoor
Re: De bouw van Klein Ende
« Reactie #671 Gepost op: 27 maart 2014, 17:55:08 »
Dat de voegen een opstaand randje hebben klopt, dit is ontstaan door het graveren, maar dat maakt het juist makkelijk voor de voegen. Je schildert de muren en daarna schuur je met een fijn schuurpapiertje het opstaande randje weg en komt er een voeg te voorschijn.

zie hier  een voorbeeld van deze methode


Het bouwwerk zien er trouwens mooi uit  Mathyn

HOllandsBouwwerk

  • Offline Offline
  • Berichten: 899
  • ’Geduld is een schone zaak’
    • h0llandsbouwwerk
Re: De bouw van Klein Ende
« Reactie #672 Gepost op: 27 maart 2014, 18:06:15 »
Gerco, bedankt voor de uitleg!
Peter is op 27 september 2016 overleden

Modelbouwer van Nederlandse objecten in H0.
Mijn ander bouwwerken
of mijn website

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3721
    • MCKmodelbouw
Re: De bouw van Klein Ende
« Reactie #673 Gepost op: 22 mei 2015, 17:56:34 »
"Waarschuwing: er is al ten minste 30 dagen geen nieuw bericht geplaatst in dit topic.
Tenzij je zeker weet dat je hier wilt reageren, overweeg je beter om een nieuw topic aan te maken."


Pfoe dat zijn wel heel veel 30 dagen.... Afijn, één jaar later...

Wat is er in dat jaar gebeurd? Niet veel :'( Ik heb wat kleine dingetjes gebouwd en voorbereid voor de module, maar dat is nog niet noemenswaardig. Ik zal het tzt hier wel plaatsen. Zo ben ik bezig met een goederenloods van Artitec, ligt er een mal klaar voor de perronranden en ligt er een station klaar om te bouwen.
Hoe komt dat? Een groot gebrek aan tijd. Mijn studie neemt veel tijd in beslag en daardoor heb ik geen prettige momenten waarin ik rustig en lang aan de modelbouw kan zitten. Ik mis het wel, maar er komen vanzelf wel weer momenten dat ik lekker kan bouwen. Het nadeel is dat ik één bureau heb waaraan ik moet werken voor school en kan modelbouwen. Even een weekje het werk laten liggen zit er dus niet in. Stiekem hou ik wel iedereen in de gaten op dit forum en leeft de hobby nog wel bij mij, maak jullie daar maar geen zorgen om.

Toch heb ik voor de komende tijd wel een project waar ik aan werk en wat ik dolgraag met jullie wil delen. Een week geleden kwam mijn achterbuurman langs met twee "treintjes". Hij had ze in de la bij een vriend van hem gevonden, dik in het stof. Hij dacht gelijk aan mij, wat leuk! Het eerste locje betrof een zeer oude Fleischmann BR70 die kromgetrokken was.. Leuk voor op een rangeerterrein zei mijn vader. Veel meer zal het locje ook niet kunnen bieden want de motor was eruit gehaald. :P

De tweede loc liet mij echter wel schrikken. Er stond een groene/zwarte stomer op de salontafel met een dikke laag stof erop. Een NS 6000 serie van Philotrain. Niet puntgaaf maar wel in redelijk goede staat. Het lot was mij erg goed gezind want deze prachtige dame mocht vanaf dat moment in mijn eigen kast liggen in plaats van de donkere stoffige la waar zij eerst jaren in heeft gelegen. Ik heb de dame vol liefde geprobeerd af te stoffen en gaf haar de gelegenheid haar benen te strekken. Zo blij bleek ze daar achteraf niet mee te zijn. Op dit moment ligt ze op de intensive care en krijgt ze een nieuw leven. ;D





De stof die op de foto's te zien is, is aangekoekt. Hoe de lak eronder is durf ik niet te zeggen en hoe ik het er goed af ga krijgen weet ik ook nog niet. Het liefste gooi ik de kap niet in een bad met thinner. De lak is bijna overal nog gaaf en alle scheidingen zijn super strak! Het onderstel krijgt wel een grote renovatie. Op het moment van schrijven ligt de volledige aandrijving al uit elkaar. Er komt een nieuwe Mashima motor in, en alles wordt schoon gemaakt. De veertjes die de hornblocks naar beneden moeten schuiven gaan weg, daar komen stukjes fosforbronzen draad voor in de plaats, gesoldeerd aan het frame. Ook zal er een koppelingsschacht geplaatst moeten worden zodat ik de loc op een normale manier kan koppelen met bijpassende rijtuigen. Het onderstel wil ik wel opnieuw gaan spuiten met Phildie lak.

Aan de kap ontbreken nog een paar dingen. Er mist een olielantaarn met lantaarnhouder aan de achterkant, de buffers ontbreken, de schroefkoppeling aan de voorkant moet vervangen worden, en er moeten een aantal beschadigingen bijgewerkt worden. Zo zijn er nog wel een aantal kleine dingen op te noemen. Afijn, de foto's vertellen bijna alles!

Mijn doel is om de loc weer in een prachtige staat te krijgen die ook perfect rijdt over mijn baan. Er komt een LoPi v4 in met geluid (als het past). Alle tips en tops zijn natuurlijk welkom. Het is mijn eerste Philotrain, maar het smaakt al naar meer.

Groetjes, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15438
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: De bouw van Klein Ende
« Reactie #674 Gepost op: 22 mei 2015, 18:43:28 »
Ha die Mathyn!

Goed om te zien dat je er nog bent ;) Komt goed, alles op zijn tijd. Studie is belangrijk, daar ga je later je centen mee verdienen om bv een Philotrain aan te kunnen schaffen. Oh nee wacht, die heb je al ;D ;) Alle gekheid, stof; kap er af en gewoon in een sopje afwassen (voorzichtig). Een nachtje laten weken moet het gaan doen denk ik. Sop is niet agressief en er kan weinig met je lak gebeuren.

Succes!

Greetz, Ronald.