Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV) door grossraumwagen
Vandaag om 08:49:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 08:30:58
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Frank103
Vandaag om 08:24:43
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 03:41:34
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald69
Vandaag om 00:12:53
De Projecten van RetroJack door RetroJack
18 July 2025, 23:59:29
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
18 July 2025, 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
18 July 2025, 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
18 July 2025, 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
18 July 2025, 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
18 July 2025, 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
18 July 2025, 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
18 July 2025, 16:04:09
Fleischmania Nostalgia door hervé
18 July 2025, 15:16:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
18 July 2025, 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
18 July 2025, 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
18 July 2025, 12:51:41
Railpro 607 door henk
18 July 2025, 12:47:11

Auteur Topic: De bouw van Klein Ende  (gelezen 141633 keer)

MathynK

• Offline Offline
    • MCKmodelbouw
Re:De bouw van Klein Ende
« Reactie #360 Gepost op: 01 April 2011, 09:18:40 »
In kon het niet laten... Na dat verslag op Groterdam van Chris v. Diesen, en het filmpje van Jaap(JaJo) kan ik die blokkendoos niet meer weerstaan. Dus heb ik hem gereserveerd.. Ik ga wat dingetjes verkopen, en ik hoop dat ik het geld snel bij elkaar heb. Jullie zullen wel denken, moet hij dat geld niet in zijn baan stoppen, maar ik kon het echt niet laten... Hij is zo mooi!

Gr.
Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Jeroen Water

• Offline Offline
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
« Reactie #361 Gepost op: 01 April 2011, 09:25:51 »
Groot gelijk toch?

Als je een model erg mooi vindt, dan is er niets leukers dan er ook voor te gaan om hem uiteindelijk te kunnen kopen. Omdat je er nu nog de nodige moeite voor moet doen om geld bij elkaar te krijgen, zal zo'n model ook lang een geliefd model voor je blijven.

Ik weet nog goed dat ik een jaar of 13 was en een jaar lang alles bi jelkaar geschraapt had om uiteindelijk een Plan V van Fleischmann te kunnen kopen. Dat had toch wel iets, veel meer dan nu wanneer ik gewoon naar de winkel loop als ik iets wil hebben (in het normale dan....)

Heel veel succes met sparen dus en moet jij eens opletten wat een heerlijk gevoel dat geeft als je straks die prachtige Blokkendoos voor het eerst op je baan zet  :D :D

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

theokersten

• Offline Offline
« Reactie #362 Gepost op: 01 April 2011, 09:34:52 »
mooi mooi mooi man.
prachtig en nog eens prachtig.
vindt het fijn voor je. (y).
ib-basic.

liefhebber ho en grootspoor

Nederduitsemeester

• Offline Offline
« Reactie #363 Gepost op: 01 April 2011, 17:23:04 »
Ik ga wat dingetjes verkopen,

Oei, zelfs je fotocamera. Dan moeten we je verslagen zonder foto's volgen zeker ;D.
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

MathynK

• Offline Offline
    • MCKmodelbouw
« Reactie #364 Gepost op: 01 April 2011, 19:35:39 »
Nee, ik verkoop op de account van m'n pappie ::)
En hij heeft een eigen bedrijf, hij is fotograaf. Daarom soms ook goede foto's ;) En hij had nog wat liggen van vroeger, waar hij niks mee doet, en wat nog gloedje nieuw is. Dus dat verkoopt hij ook maar eens een keertje. Wie weet vang je er nog wat voor.
Maar het is helaas analoog, anders was het wel wat voor mij :P

Gr,
Mathyn
Nu ook op instagram

MathynK

• Offline Offline
    • MCKmodelbouw
« Reactie #365 Gepost op: 17 April 2011, 15:13:06 »
Hoi hoi,
Dat is al weer even geleden dat hier wat is neergezet, maar ik heb niet stilgezeten.
Ik heb meerdere keren nog over mijn baanplan nagedacht. En ik heb het weer een klein beetje veranderd.
Ik ga met twee niveau's werken.
Ik ben op dit idee gekomen door de site van Modellbahn Altburg.
Hier zie je ook twee niveau's. Een smalle strook voor met rails en een weg, ik laat de rails weg. En dan een arcade, en dan het station.
Dat ben ik dus nu ook van plan. Ik heb het in Anyrail uitgetekend, en hier zijn dan de plaatjes.
Ik moet nog wel even een ding kwijt, je ziet twee plaatjes. Want ik kan misschien het station uitbreiden met 1m. Dat heb ik daarin ook meegenomen.
Maar dat weet ik later pas zeker, ik moet kijken of ik de module kwijt kan of niet.

Plaatjes:

De kwaliteit gaat iets naar beneden, als iemand het plaatje in betere kwaliteit wilt, voor wellicht aanpassingen, stuur dan maar een pb met email.

Nog één kleine toelichting, die blauwe streep door langs de rails en de weg, is de arcade.

Gr,
Mathyn
Nu ook op instagram

Johan Keuterink

• Bouw Welgelegen vordert gestaag!
  • Offline Offline
  • Tijdperk III
« Reactie #366 Gepost op: 17 April 2011, 15:58:48 »
Hoihoi!

Ziet er leuk uit! :D
De weg die eerst over het spoor liep, komt er nu dus onderdoor te lopen? In de vorm van een tunnel? :P

Je moet dan wel meer hout hebben voor je modules? of niet?

Greets Johan

MathynK

• Offline Offline
    • MCKmodelbouw
« Reactie #367 Gepost op: 17 April 2011, 16:23:23 »
Ja en ja.

Inderdaad gaat dat stuk weg nu onder het spoor door, in de vorm van een tunnel.
En ja misschien heb ik iets meer hout nodig, als ik het slim doe, niet veel. Ik moet alleen even kijken hoe ik het oplos met de eerste en tweede module.

Gr.
Mathyn
Nu ook op instagram

Johan Keuterink

• Bouw Welgelegen vordert gestaag!
  • Offline Offline
  • Tijdperk III
« Reactie #368 Gepost op: 17 April 2011, 16:54:58 »
Kun je de eerste module niet meer iets verhogen dan? Een extra frame eronder ofzo?  ::)
Moet op te lossen zijn, lijkt mij ;D

Heb je al weer wat verkocht? :P

Greets Johan

MathynK

• Offline Offline
    • MCKmodelbouw
« Reactie #369 Gepost op: 17 April 2011, 17:12:45 »
Ja daar zat ik ook al over te denken. Ik ga wel even kijken wat het wordt.
Ik heb de Fleischmann Modellgleiss verkocht. Maar met de rest loopt het nog niet storm.

Gr.
Mathyn
Nu ook op instagram

mekel

• Offline Offline
« Reactie #370 Gepost op: 18 April 2011, 20:17:01 »
Hoi Mathyn,

Ik volg jou draadje al een tijdje met intresse ga zo door.

Hoop dat je snel je centjes bij elkaar hebt en je wens kan laten uitkomen :)

Groetjes,
Jeroen
Fleischmann h0 baan - NL - BE - #Roco Multimaus - S88XpressNetLI - S88SD16-n - WDD Wisseldecoders - Koploper

Forever Rocofan

• Offline Offline
« Reactie #371 Gepost op: 19 April 2011, 19:55:55 »
Hallo Mathijn,

Mag ik je een paar tips geven voor de bouw van je nieuwe baan ?

Eigenlijk zou ik nu op jouw antwoord moeten wachten, maar omdat ik nu zin heb om te schrijven begin ik maar vast.  ;)

Als je de onderbouw van je spoorbaan in elkaar hebt staan de bovenkanten van alle platen en alle houten delen die hier weer bovenop komen voorzien van een paar lagen verf. Het beste is verf op acryl basis dat stinkt niet zo en vinden je longen ook wat fijner. Dit om de bovenkant van de baan te beschermen tegen vocht. Hierbij kun je denken aan water dat gemengd met houtlijm en druppeltje zeepsop vaak wordt gebruikt om grind gras en andere begroeing onzichtbaar vast te lijmen ( als je hier meer over wilt weten mag je me even een PB sturen )

Verder las ik over je oude baan over het spijkeren van de rails, dit doe ik al jaren niet meer, tegenwoordig wordt bij mij alle rails gelijmd met houtlijm. Je hebt maar een klein beetje lijm nodig om een stukje spoor vast te zetten. Gewoon een beetje lijm op het stuk van de baan waar de rails moet komen doen en uitwrijven met een stukje karton of dun stukje plaathout. Als je tijdens het spijkeren een keer wegschiet met de hamer heb je een kapot railsje of erger nog een kapotte wissel. Niet alleen moet je dat gedeelte van het spoor dan vervangen voor nieuw, maar ook geeft het een hoop werk om dit tussen da andere sporen uit te halen. Ook als je close up foto's van je baan maakt zie je geen spijkertjes zitten als je de rails lijmt, dus dit is weer een extraatje dat tegenover de moeite staat.

Als je hulp meer uitleg wilt over deze twee tips geef je maar een gil.

Succes met je nieuwe baan alvast.

Groeten Ruud B.

Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

MathynK

• Offline Offline
    • MCKmodelbouw
« Reactie #372 Gepost op: 29 April 2011, 20:29:23 »
Natuurlijk mag je tips geven, daar ben ik alleen maar blij mee. Hoe meer hoe beter ::) (y)

Inderdaad is het impregneren van het hout een goede tip. Ik zelf had ook al bedacht om MDF grondverf te gaan kopen, aangezien ik met MDF werk. En MDF is best gevoelig voor vocht. Op mijn vorige baan bouwde ik ook op kaal MDF, daar heb ik nooit last van gehad, ondanks al het vocht in lijm. Maar ik heb nu zoiets van deze baan moet echt perfect gaan worden, en dus denk ik over elk onderdeeltje wat ik wil gaan gebruiken heel goed na. Maar nogmaals bedankt voor het attenderen op dit probleem! Dan weet ik tenminste dat het geen overdreven gedoe is ::)

Klopt ja, op mijn vorige baan lag lekker alles vastgespijkerd, want ja wist ik veel.. Maar dat wil ik ook niet meer gaan doen. Ik wil met ondervloer gaan werken, of het goed dempt of niet, het geeft ook een mooi ballastbed. Heb je misschien nog een tip met het verlijmen van dat spul? Zodat ik het minst last heb van sterke doorgave van geluidstrillingen. In ieder geval gaan die spijkertjes het niet worden, haha! Ik had inderdaad ook al gemerkt met mijn vorige baan dat het verwijderen van die spijkertjes lastig was. Vooral met flexen. Daar brak de biels nog wel eens. Bij de normale niet, maar dat kan ook komen omdat Fl. Profi rail een hele harde bedding heeft. Ik ga nu Roco line gebruiken, als ik dat doe ben ik bang dat elke biels breekt als ik niet uitkijk..

Heel erg bedankt voor je tips! Zoals ik al zei, ze zijn allemaal welkom!

Gr,
Mathyn
Nu ook op instagram

MathynK

• Offline Offline
    • MCKmodelbouw
« Reactie #373 Gepost op: 29 April 2011, 20:36:14 »
Ik ben mij een beetje aan het oriënteren wat ik allemaal op mijn baan wil gaan laten rijden, en wat ik daarbuiten nog wil aanschaffen gewoon omdat het mooi is.
Zo wil ik ook nog eens echte 1:87 silberlingen. Ik heb nu de oude van Fleischmann, die zijn dus dik 1:100. Geen gezicht naast mijn dubbeldekkers van Fl, in maat 1:93, dus kan je nagaan als ik meerdere 1:87 rijtuigen ga krijgen! Dat is helemaal geen pan.

Nu zat ik zo te kijken, en ben ik eruit gekomen dat ik voor de Piko ga, ik vind ze er zeer goed uitzien, en de prijs kwaliteitsverhouding is gewoon zeer goed.
Je hebt in totaal drie soorten, de zilvere, de zilvere met blauwe bies, en de rood witte. Nou wil ik ze het liefst allemaal, maar dat gaat een beetje te gek worden. Maar ik wil wel even kijken wat dat allemaal gaat kosten. Ik wil sowieso een complete stam hebben, ookal past het niet op mijn baan. Anders krijg ik later dat gedoe dat ik te korte treinen heb op een grotere baan. Dat moet je niet hebben.

Voor de rood-witte silberlingen heb ik het al uitgezocht, dat is:
Loc-AB-B-B-B-Bs of loc-B-B-B-AB-Bs. Deze dingen kan je nog uitbreiden, maar ik vind 5 rijtuigen toch al een zeer mooie lengte. Helemaal omdat Silberlingen ingezet worden in regionaal verkeer, en ik ze op de Youtube filmpjes niet veel langer zie.

Maar nu komt het, voor de andere twee versies heb ik echt bijna niks kunnen vinden. Het kan aan mijn belachelijk goede zoek kwaliteiten liggen ::) *kuch*kuch*.
Of er is gewoon weinig over te vinden.
Daarom zou ik graag aan jullie willen vragen hoe ik een stammetje zilver kan samenstellen, en hoe ik een stammetje zilver met blauwe bies kan samenstellen.

Gr,
Mathyn
Nu ook op instagram

Ruud K

• Offline Offline
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #374 Gepost op: 29 April 2011, 21:09:56 »
Hoi Mathyn,

Er zijn twee boeken waarin je dat zou moeten kunnen vinden. Helaas heb ik deze zelf (nog) niet, maar misschien iemand anders hier op de site wel en die zou het voor je kunnen opzoeken.
Het gaat om deze twee boeken:
-Michael Meinhold, Zugbildung 1. DB-Reisezüge der Epoche III (Miba-uitgave)
-Michael Meinhold, Zugbildung 4. DB-Reisezüge der Epoche IV (Miba-uitgave)

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus