Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 13:46:53
NS stoomlocomotief serie boeken door orientexpress
Vandaag om 13:46:22
Sfeer op je modelbaan door Krokodil68
Vandaag om 13:23:55
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 13:20:49
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 13:13:16
NZH A 1001 - 1004 door Gerco van Beelen
Vandaag om 13:05:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 12:34:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door RikM
Vandaag om 12:33:48
Bahnstrecke 5867 door tijgernootje
Vandaag om 12:22:12
Roco 290 digtaliseren door Herb73
Vandaag om 12:12:54
Locomotiefverlichting brand met Rocomuis niet, met JMRI wel..... door Bahn-AG
Vandaag om 12:00:30
Yet Another Servo Decoder door Eric v C
Vandaag om 11:59:15
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door tijgernootje
Vandaag om 11:48:27
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:45:48
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:22:24
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Marc tramt
Vandaag om 11:01:04
keerlusproblemen door astrantia
Vandaag om 11:00:00
meer wissels invoeren in Z21 door astrantia
Vandaag om 10:57:40
wisselaandrijving MTB door Ronald Halma
Vandaag om 10:45:19
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 09:33:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 09:33:03
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 09:30:01
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 09:01:26
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 08:56:29
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 08:49:35
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 08:21:23
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Frits C
Vandaag om 07:01:47
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Peter.v.L
Vandaag om 06:58:44
The Micro Model Railway Dispatch door Ronald Halma
06 July 2025, 23:03:18
Laadstation noodsluitseinlantaarn door DE2 180
06 July 2025, 22:54:36
  

Auteur Topic: xTreme keerlus  (gelezen 21455 keer)

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8105
Re: xTreme keerlus
« Reactie #45 Gepost op: 05 February 2015, 08:56:36 »
Ik zie nu dat sde sdc etc extra aansluitingen op de module zijn, met als doel bezetmelding?

Snap alleen niet waar secties B en D voor dienen, maar daar zal een technische verklaring voor zijn?
Zoals ik een paar berichten boven je al aangaf, lees het hele draadje eens door.
had je alle antwoorden op je vragen al gevonden.

Plaatje van Wim hierboven is al een hele verbetering :)
Is hetzelfde als al eerder getoonde plaatjes, alleen anders getekend. :P
« Laatst bewerkt op: 05 February 2015, 09:14:12 door guest7823. Reden: Bericht aangepast ivm Zamboni-actie »
Gr.
Eric

guest7823

  • Gast
Re: xTreme keerlus
« Reactie #46 Gepost op: 05 February 2015, 09:16:58 »
Heren,

Ik heb een aantal berichten verwijderd of aangepast om de toonzetting overeenkomstig de forumregels te houden en zodat dit draadje in de verdere toekomst als referentie te gebruiken is zonder dat daar allerlei onderlinge sneren in staan.

Dat een bericht is aangepast of verwijderd wil niet perse zeggen dat je eigen bericht niet goed was, maar wel dat er mogelijk een verwijzing in zat naar een verwijderd of aangepast bericht.

Gelieve verdere onderlinge te negatieve opmerkingen achterwege te laten.

Paul Bender, team BNLS moderatoren

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re: xTreme keerlus
« Reactie #47 Gepost op: 04 December 2019, 21:37:52 »
Toch even een oud draadje omhoog schoppen omdat ik me suf zit te zoeken.

De situatie: ik ben onze baan (Knollendam) volledig opnieuw aan het bekabelen en loop tegen het volgende aan:
Ik heb een keerlus, met een nieuwe Extreme keerlus module. Deze heb ik netjes op een BMD16N-SD kaartje aangesloten, dit leek prima te gaan. De afstand tussen de Extreme keerlus en de BMD16N-SD kaart is ongeveer 10CM qua bekabeling.
In principe gaat het goed, totdat ik een wissel uit de reeks 1-8 schakel. Dit zit op een Kuehn WD10 decoder, maar op ruim 50CM van de Extreme keerlus en BMD16N-SD kaart. Zodra ik een wissel schakel knippert de bezetmelder die op de SDc uitgang aangesloten zit (C1 en C2) twee keer. Dat is dus net waardeloos, want dat genereert net een spookmelding.

Wat heb ik geprobeerd:
Poortje op de BMD16N-SD kaart wisselen: maakt niet uit, dan gaat er een andere melder knipperen;
Wisseldecoder gewisseld: Ook met een Digikeijs DR4018 krijg ik twee knippers;
C1 en C2 los schroeven: Ook al zit er dan niets op C1 en C2 aangesloten... toch twee knippers.

Ik kan er even geen chocola van maken. Ik ben geneigd de Extreme Keerlus te verdenken, maar ik heb hem niet eens zelf gebouwd...

Groet,

Richard

PS: extra detail: pal ernaast zit nóg een Extreme Keerlus (maar een oudere zelfbouwversie) en die geeft het probleem niet.

Cees Baarda

  • Offline Offline
  • Berichten: 167
  • hcc!m-IG
    • hcc!m
Re: xTreme keerlus
« Reactie #48 Gepost op: 05 December 2019, 09:41:47 »
Dag Richard,

Als je de laatste keerlus module verdenkt, zou je ze kunnen omwisselen. Verhuist je probleem dan met de nieuwe module mee?

Een andere vraag lopen de leidingen naar C1, C2 en de wisselmotoren misschien parallel en dicht bij elkaar?
Waarom deze vraag:
- je hebt het over 2 "bezetmeld pulsen".
- als je wissels met magneetspoelen hebt gaat er eerst een commando zet spoel aan en daarna zet spoel uit; dat is ook een puls (vrij lang).
- 2 draden naast elkaar kunnen elkaar beïnvloeden als ze wat langer parallel lopen.
- je probleem is niet meeverhuisd met de nieuwe module.
In dit geval is er onbedoeld overspraak ontstaan.
Remedie zou nu kunnen zijn: draden naar de wissels langs een andere weg leiden = verder weg van de draden naar de railsecties.

groet Cees
Webmaster hcc!m - Microcontrollers (Atmel) : Arduino
Bezig met het maken van een apart ijkspoor t.b.v. Koploper of iTrain.

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re: xTreme keerlus
« Reactie #49 Gepost op: 05 December 2019, 13:58:24 »
Hallo Cees,

Ik zal er eens een andere module op aansluiten.
C1 en C2 lopen volledig vrij, maar zelfs als ik ze afkoppel knippert de bezetmelder in het S88 testprogramma (koploper).

Groet,

Richard

Kieft01

  • Offline Offline
  • Berichten: 367
  • alle herbegin is moeilijk
Re:xtreme keerlus
« Reactie #50 Gepost op: 08 February 2021, 10:04:13 »
Hoi,

als bedenker van dit edele stukje hardware, kan ik je vertellen dat de secties B en D 'electrisch' bij sectie C horen ( worden mede omgepoold met C ) .

Het enige waar je op moet letten, is dat in C + D de hele trein moet passen als er naar B wordt gereden. Omgekeerd moet de trein in  B+C passen als er naar D gereden wordt. Dus B en D kun je inderdaad als stopmelder gebruiken. Dit omdat de C sektie ( en dus ook B en D ) omgepoold word, als B of D bereikt worden.

Grtzz,

Karst


Ik had een aantal vragen over de lengtes van de secties maar die zijn met dit antwoord al grotendeels opgelost..
Als ik het samenvat dan is:
C1 minimaal de lengte van je langste trein
A, B, D en E: lengte onbelangrijk maar A-B en D-E moeten samen minimaal een melderlengte zijn.

Dus als ik me hier aan houd en bv A-B drie keer zolang zou maken als D-E dan is dat geen enkel probleem.

Waarom vraag ik dit: omdat ik met een helix zit met daarin een keerlus. Liefst doe ik de isolatie-lassen natuurlijk niet in de bocht zelf.

Graag dus bevesting van bovenstaande  :)



« Laatst bewerkt op: 08 February 2021, 16:03:07 door Kieft01 »
N-Koploper-Multimaus-Roco/Lenz-Roco/Minitrix-Dell laptop-nieuw-2021

Kieft01

  • Offline Offline
  • Berichten: 367
  • alle herbegin is moeilijk
Re: xTreme keerlus
« Reactie #51 Gepost op: 09 February 2021, 11:05:20 »
Goedemorgen,

Is er iemand die vorige bericht kan bevestigen....dan kan ik verder met leggen van de rails ;D
N-Koploper-Multimaus-Roco/Lenz-Roco/Minitrix-Dell laptop-nieuw-2021

VvKan

  • Gast
Re: xTreme keerlus
« Reactie #52 Gepost op: 09 February 2021, 11:39:56 »
Nee, dat kan ik zo niet bevestigen, omdat jij in mijn ogen door je woordgebruik verwarring zaait.

A B C D en E  zijn railsecties,  dus je kunt het niet hebben over A-B  en D-E,  wel over Aen B en D en E.

Verder klopt je conslusie niet, dat C1 minimaal de lengte van je langste trein moet zijn.  In het bericht van Karst staat duidelijk dat C+B  en C+D   die langste trein moeten kunnen bevatten.   Dat je C dan minstens ook de langste trein laat bevatten, is geen enkel bezwaar, dan is het altijd lang genoeg.

Lengte A B D en E  wel degelijk belangrijk, want die moeten ELK minimaal een melderlengte zijn. Dat zou zo kunnen, kan ik niet 100% bevestigen, maar dat staat vast wel in de handleiding.

En dan het verlossende woord voor jou:  ja, het maakt niets uit of je A en/of B  3 keer zo lang maakt als D en/of E.

Edsko Hekman

  • Online Online
  • Berichten: 8594
  • Nooit uitgeklust....
Re: xTreme keerlus
« Reactie #53 Gepost op: 09 February 2021, 12:29:57 »
Dit zijn de lengtes van mijn secties:
A: 12 cm
B: 12 cm
C: 2.5 / 3m (ingeschat)
D: 27 cm
E: 22 cm

Dit werkt bij mijn keerlus.
Ik neem aan dat als dit niet werkt of niet de bedoeling is, Karst mijn vast een lief tikje op de vingers geeft. ;)

Zou ik het opnieuw doen, dan zou ik A en B verlengen naar 20 cm oid. Gewoon omdat ik het dan iets overzichtelijker vindt. Die 12 cm is ook niet bewust gekozen, maar ontstaan vanwege het feit dat de bakovergangen op die plek zitten toevallig. Meer niet eigenlijk.

Hopelijk helpt dit iets.

Gr.

Edsko

Kieft01

  • Offline Offline
  • Berichten: 367
  • alle herbegin is moeilijk
Re: xTreme keerlus
« Reactie #54 Gepost op: 10 February 2021, 12:31:44 »
Hartelijk dank voor de antwoorden.

Ik kan weer verder.

Het duurt nog wel even voordat het uiteindelijke resultaat goed getest kan worden omdat de kortsluit-verbinding zelf  pas komt na twee helixspiralen.
Het keerlus gedeelte zit aan het begin van de eerste spiraal  :)
N-Koploper-Multimaus-Roco/Lenz-Roco/Minitrix-Dell laptop-nieuw-2021