Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door TonM
Vandaag om 23:20:35
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
Vandaag om 23:08:01
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
Vandaag om 23:05:04
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
Vandaag om 22:53:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 22:32:26
Aanpassen baanplan bestaande baan door MichielB
Vandaag om 22:25:43
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Modeltreinmulder
Vandaag om 22:23:20
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door jandcargo
Vandaag om 22:19:39
booster vraag door Patrick Smout
Vandaag om 22:05:38
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 22:02:43
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 22:02:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Gino
Vandaag om 22:02:38
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door defender
Vandaag om 21:51:12
Modeltreinwinkels in Berlijn. door grossraumwagen
Vandaag om 21:45:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:22:09
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
Vandaag om 19:58:23
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:21:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door defender
Vandaag om 19:08:33
Molenbaan (werktitel) door defender
Vandaag om 19:03:45
BR-18.6 Schaal-0. door Sven
Vandaag om 18:23:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door wob
Vandaag om 18:04:05
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
Vandaag om 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
Vandaag om 17:29:32
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:47:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:40:13
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
Vandaag om 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:30:02
Rijnstraat door Huup
Vandaag om 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
Vandaag om 15:40:21
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:23:07

Auteur Topic: Stroomvoorziening Lauer schaduwstations  (gelezen 6667 keer)

arieneke

• Offline Offline
Stroomvoorziening Lauer schaduwstations
« Gepost op: 24 November 2010, 14:36:32 »
Hallo allemaal,
Allereerst: ik ben nieuw op dit forum en heb er al wel het één en ander gelezen. Maar het kost me eerlijk gezegd teveel tijd om alles door te lezen wat hier al geschreven is..
Ik ben bezig met de bouw van mijn eerste baan in N-schaal. Dit worden 5 gescheiden analoge circuits en 2 digitale circuits, elk met hun eigen voedingstrafo's. In 2 analoge circuits en in de beide digitale circuits wil ik een schaduwstation met elk drie sporen inbouwen. Voor de besturing daarvan wil ik gebruik maken van het Lauer systeem LBS10+LBS20/LBS21 (2022). De uitrijwissels worden gewoon open gereden (éénrichtingsverkeer). In een analoge proefopstelling heb ik hier al wat mee geëxperimenteerd (met goed gevolg). Nu hoor ik iemand beweren dat ik voor de schaduwstations een aparte voeding zou moeten gebruiken, gescheiden van de rest van het circuit. Dit heeft te maken met het feit dat voor de aansturing van het schaduwstation de - (min-)uitgangen van de rijstroom (gelijkspanning) en de verlichtings-wisselspanning (wisselstroom) met elkaar verbonden moeten worden (volgens de schema's van Lauer). Dat zou in de rest van het circuit niet mogen en storingen kunnen veroorzaken (wat ik overigens in de proefopstelling niet gemerkt heb).
Is er iemand hier op het forum die daar ervaringen mee heeft en mij hierin kan adviseren?
Voor de digitale circuits heb ik een Profi-Boss en twee Lok-Bossen tot mijn beschikking. Hier heb ik nog geen proefopstelling mee gemaakt. Zijn er bijzonderheden waar ik speciaal op moet letten, temeer daar deze digitale apparaten alleen maar een rijstroomuitgang (?) hebben?
Bij voorbaar excuus wanneer ik niet de juiste terminologie heb gebruikt, maar electronica is niet zo mijn ding  ;D
« Laatst bewerkt op: 24 November 2010, 22:49:40 door arieneke »

Kieft01

• Offline Offline
  • alle herbegin is moeilijk
Re:Stroomvoorziening schaduwstations
« Reactie #1 Gepost op: 24 November 2010, 15:16:48 »

Welkom op het forum. :)

Kan me voorstellen dat je niet alles wilt doorlezen, toch staat er veel informatie ook gewoon in de encyclopedie. ;)

Bij voorbaar excuus wanneer ik niet de juiste terminologie heb gebruikt, maar electronica is niet zo mijn ding  ;D

Als elektronika niet zo je ding is dan verbaas ik me hierover: :o

Citaat
Ik ben bezig met de bouw van mijn eerste baan in N-schaal. Dit worden 5 gescheiden analoge circuits en 2 digitale circuits, elk met hun eigen voedingstrafo's.

Even afgezien van de vraag of je zoveel circuits nodig hebt (moet je wel een erg grote baan bouwen met zeer veel loks)

Waarom de keus van én analoog én digitaal?

gr,
Ben
N-Koploper-Multimaus-Roco/Lenz-Roco/Minitrix-Dell laptop-nieuw-2021

arieneke

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 24 November 2010, 15:54:06 »
Juist omdat electronica niet zo'n mijn ding is heb ik gekozen voor zo veel (electrisch) gescheiden circuits, om zonder blokbeveiliging en zo, toch zo veel mogelijk treinen gelijktijdig te kunnen laten rijden (in eerste instantie handbediend) En ik vind uiteindelijk digitaal rijden mooier en realistischer (vooral qua treinverlichting) dan analoog, maar analoog is naar mijn mening wat goedkoper. Misschien dat ik later (als ik groot ben) nog wel eens overstap op volledig digitaal. Voor het ontwerp heb ik als basis plan 2.2.6 uit het bekende Fleischmannboek 9957 genomen, waarvan ik o.a. de buitenste ring ook geheel dubbelsporig heb gemaakt (bezig ben te maken)

JJHoitema

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 24 November 2010, 16:10:05 »
Voor het ontwerp heb ik als basis plan 2.2.6 uit het bekende Fleischmannboek 9957 genomen, waarvan ik o.a. de buitenste ring ook geheel dubbelsporig heb gemaakt (bezig ben te maken)

Heb je hier ook een afbeelding van??

Kieft01

• Offline Offline
  • alle herbegin is moeilijk
« Reactie #4 Gepost op: 24 November 2010, 16:51:27 »
Weet je zeker dat analoog goedkoper is?  Zeker op deze manier (zoveel secties) zie ik eigenlijk niet zoveel voordelen. :(
Hoe ga je dat doen bij de sectieovergangen? En bij de scheiding van analoog naar digitaal?

Even uitgaande van een doorsnee baanplan (kwa lengte, mogenlijkheden)  heb je bij digitaal maar één, misschien twee voedingen nodig. Baangedeelte zijn gescheiden maar je kunt van de ene naar de andere sectie rijden zonder problemen.

Kosten extra voor digitaal: een aantal  bezet/terug melders;  evt. wisseldecoders; (sommetje: voor vier bezetterugmelders en 4 wisseldecoders ben je samen zo'n 300-400 euro kwijt)
(aangezien he wel digitale secties opneemt reken ik de besturing even niet mee)

Voor alle componenten van het Lauer systeem ben je dat wsch. ook kwijt.

Voor de duidelijkheid:  ik wil je niet ergens heen praten, vraag me alleen af of je het jezelf niet veel te moeilijk maakt. :)

Het is en blijft jouw baan!! (y)

N-Koploper-Multimaus-Roco/Lenz-Roco/Minitrix-Dell laptop-nieuw-2021

arieneke

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 24 November 2010, 17:13:19 »
Bedankt voor de reacties tot op dit moment. Maar ze geven nog niet echt antwoord op mijn vragen .....

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #6 Gepost op: 24 November 2010, 21:00:08 »
hum.... antwoord op je vragen.... Ik weet niet of er veel mensen zijn die een lauer systeem nog hebben....

1) geen ervaring met het lauer systeem... maar wat ik opmaak uit de documentatie en prijslijst op de website: niet de goedkoopste oplossing die er bestaat.

2) Heb je ook een schets van hoe het helemaal eruit ziet? Je zegt: Dit is mijn eerste baan en ik ga 5 verschillende stroomkringen /voedingscircuits aanbrengen... en digitaal en analoog rijden... Niet echt gemakkelijk... Houd het simpel, kies voor of analoog of digitaal en dan zou digitaal mijn voorkeur hebben. Bij digitaal kan meestal als je geen keerlussen in je plan hebt met één stroomkring af... tenzij je met veel treinen gaat rijden dan moet je een extra booster ingaan zetten...

3) Je bent jong zeg je dus denken aan je budget: Pas dan even je profiel aan met de juiste leeftijd... 63 lijkt mij niet meer jong, tenzij je heel jong voelt, dat kan natuurlijk ook :) Bij die opmerking denk aan waarom een duur systeem als Lauwer met een tig aantal trafo's willen aanschaffen terwijl je een compleet digitaal systeem tot je beschikking hebt waarmee je gewoon lekker met meerdere treinen kan rijden?

4) Even rekenen: Lauwersysteem met trafo's e.d. zal zo rond de 300 - 400 euro kosten... Daarvoor kan je minimaal 10 lokdecoders kopen die je kan inbouwen of laten inbouwen in je locomotieven. Dan kan je meteen digitaal rijden met je Profiboss en lokbossen en met meerdere treinen tegelijk zonder moeilijke zaken. Wil je nog de wissels digitaal maken en besturen vanaf de Profiboss: per 8 wissels: 50 - 60 euro dus dat kost je de kop ook niet.. Volledig digitaal rijden kan altijd nog :)

5) speciaal op letten bij Profiboss en lokbossen? Ja, zie daarvoor even de Encyclopedie over de profiboss: Fleischmann Profiboss

Succes met je plan!

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

maartenvanderburgt

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 24 November 2010, 21:36:27 »
Dit heeft te maken met het feit dat voor de aansturing van het schaduwstation de - (min-)uitgangen van de rijstroom (gelijkspanning) en de verlichtings-wisselspanning (wisselstroom) met elkaar verbonden moeten worden (volgens de schema's van Lauer). Dat zou in de rest van het circuit niet mogen en storingen kunnen veroorzaken (wat ik overigens in de proefopstelling niet gemerkt heb).

Hoe wil je van analoog naar digitaal rijden en andersom ?
Wanneer je met die wisselspanning als extra voor de (wagon)verlichting op een circuit overgaat op een digitaal circuit, dan hoop ik voor jou dat je met stoomlok's rijdt. Waar de rook dan uitkomt weet ik zo gauw niet, maar niet uit de stoppenkast.  Dus uit je eigen spullen.

Het geheel klinkt mij, juist omdat er verder ook geen info gegeven wordt, ondoordacht en duur. Een Lauer systeem op zichzelf voor de besturing van een schaduwstation hoeft nog geen slecht idee te zijn. Een winkelier, die voor iemand een baan aan het bouwen is, heeft dat ook gebruikt. Die baan is wel geheel digitaal.

Mij ontgaat ook de reden, waarom je kiest voor meerdere analoge circuits en daarbij ook nog eens 2 digitale circuits. Dat riekt naar vragen om moeilijkheden / zo moeilijk mogelijk doen.
Dus:  geef eens een opzet van je baanplan en een schema van je circuits, dan kunnen we er misschien nog iets meer over zeggen.

Maarten.

henk

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 24 November 2010, 21:50:54 »
Kortom, niemand weet het antwoord op je specifieke vraag over Lauer en verder is iedereen vooral verbaasd over de aanpak.  ;D

Er zijn hier wel een paar mensen die met Lauer hebben gewerkt. Misschien even Lauer in de titel aanbrengen, dan reageren ze mogelijk wel. Nu is uit de titel eigenlijk niet op te maken waar de vraag precies over gaat.

De verbazing over je aanpak is begrijpelijk. Ik maak eruit op dat je een uitgebreid baanplan in schaal n hebt met zoveel mogelijk elektrisch gescheiden vaste routes. Is weer eens wat anders, maar vermoedelijk niet nodig. Het is in ieder geval zinloos om twee elektrisch gescheiden digitale routes te hebben.

ps Er zijn niet veel mensen die het Fleischmannboek 9957 uit hun hoofd kennen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

maartenvanderburgt

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 24 November 2010, 22:11:06 »
Antwoord op de specifieke vraag over Lauer:  in een geheel analoge omgeving is het een keuze of je de wisselspanning alleen op het schaduwstation zet of ook op de rest van de baan cq. andere circuits.

Wanneer deze andere circuits door andere stroombronnen gevoed worden (andere trafo's) kan bij het overschrijden van de circuitscheidingen de beoogde verlichting kort uitvallen (niet schadelijk) of met een bliksemflits de geest geven (dubbele spanning).  
Aan jou de keus.

In het geval van een ingebouwd Lauer systeem in een digitaal gestuurd schaduwstation, met daarop de wisselspanning aangesloten, is het een kwestie van permanent de kortsluiting opheffen bij overschrijden van de circuitscheiding, danwel het in voldoende voorraad hebben van centrales, decoders en (ver)zekeringen. Ik raad daarbij ook een abonnement op de plaatselijke brandweer aan. (al dan niet op schaal)

Genoeg antwoord ? :)

Maarten.
« Laatst bewerkt op: 24 November 2010, 22:17:48 door maarten van der burgt. Reden: correctie en aanvulling »

henk

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 24 November 2010, 22:16:08 »
Ah, dat verklaart misschien de twee digitale circuits.
Ik denk dat het helemaal niet de bedoeling is dat treinen van het ene naar het andere electrische circuit oversteken Maarten.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

maartenvanderburgt

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 24 November 2010, 22:20:58 »
Als het niet de bedoeling is om van circuit te wisselen, blijft het plaatsen van een Lauer-systeem in een schaduwstation IN een digitaal blok, waarbij dan een extra wisselspanning ingevoed wordt in het schaduwstation, een bron van genoemde rookeffecten.

Maarten.

arieneke

• Offline Offline
Re:Stroomvoorziening Lauer schaduwstations
« Reactie #12 Gepost op: 24 November 2010, 22:46:16 »
Oei, oei, ik roep meer vragen op dan dat ik antwoorden kan krijgen geloof ik  :o. Maar goed ik ben niet voor niets een beginneling.
De reden dat ik Lauer-modules wil gebruiken voor mijn schaduwstations is de aanwezigheid van een aantal van die modules in een partijtje spoormateriaal dat ik destijds heb opgekocht en waarvan de verkoper (een tussenhandelaar) niet wist waarvoor ze bestemd waren (?!). De aanvullende modules die ik nodig dacht te hebben heb ik op de 2e-hands markt gekocht...
Ik begrijp dat niet iedereen het Fleischmannboek 9957 heeft of kent. Maar ik weet ook niet hoe ik mijn basisplan "wereldkundig" moet maken op dit forum. Dat basisplan heb ik, zoals ik al eerder meldde, behoorlijk aangepast. Ik vermijd de meeste contacten tussen de verschillende analoge circuits onderling en heb al helemaal geen contacten tussen de analoge en de digitale circuits omdat ik daar inderdaad problemen voorzag.
Hoewel geen reele voorstelling van zaken (in werkelijkheid lopen de verschillende circuits op verschillende hoogtes over elkaar heen en onder elkaar door) kun je gemakshalve denken aan 9 (!) cirkels, van buiten naar binnen genummerd 1 t/m 9. Circuit 1 en 2 zijn digitaal, de overige circuits analoog. Er zijn alleen overgangen tussen de circuits 4 en 5 en tussen de circuits 8 en 9. Juist omdat ik in eerste instantie geen gedoe wil hebben met baanbeveiliging en teveel overgangen van het ene circuit naar het andere, heb ik gekozen voor deze gescheiden circuits, waarop gewoon een trein een "rondje" kan rijden zonder een trein op een ander circuit in de wielen te rijden en onafhankelijk van elkaar. Zo kan ik op één circuit lekker rangeren, terwijl op de andere circuits de treinen gewoon lekker doorrijden. De schaduwstations zorgen dan voor wat afwisseling in de treinen. Dat is de gedachte, dat is het idee... (als oud Raboman mag ik dat wel zeggen toch?)
De baan meet in totaal ca. 2,50 meter bij 1,60 meter en is rondom bereikbaar (verrijdbaar). Volgens het programma Anyrail dat ik gebruikt heb voor het ontwerp zal de totale raillengte ca. 75 meter bedragen. Ik hoop dat ik zo wat duidelijker ben en ontvang graag aanvullende antwoorden.

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #13 Gepost op: 24 November 2010, 23:05:13 »
Maar ik weet ook niet hoe ik mijn basisplan "wereldkundig" moet maken op dit forum. Dat basisplan heb ik, zoals ik al eerder meldde, behoorlijk aangepast.

Zie in het menu aan de linkerkant: de handleiding voor het uploaden van een plaatje... scan of maak een digitale foto van je plan en zet hem hier in het draadje :)

..... waarop gewoon een trein een "rondje" kan rijden zonder een trein op een ander circuit in de wielen te rijden en onafhankelijk van elkaar. Zo kan ik op één circuit lekker rangeren, terwijl op de andere circuits de treinen gewoon lekker doorrijden. De schaduwstations zorgen dan voor wat afwisseling in de treinen. Dat is de gedachte, dat is het idee...

Nou dan zou ik heerlijk voor digitaal gaan... de rijeigenschappen zijn bij lage snelheden meestal beter bij digitaal dan analoog... En nog meer een reden om digitaal te gaan: bij rondjes hoef je geen aparte "circuits" te maken zo lang je geen keerlussen in je baan hebt... Dan kan alles op één circuit want bij digitaal reageren de treinen op een commando van een centrale en niet op hoe de spanning op de rails staat. Dus je kan een aantal treinen rond laten rijden terwijl je met de centrale of handregelaar ook aan het rangeren bent.  Als het Lauer systeem geschikt is voor digitaal dan zou ik ook deze gewoon inzetten.

Nog wat leesvoer over digitaal: Encyclopedie Digitale Baanbesturing

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

maartenvanderburgt

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 25 November 2010, 08:28:13 »
Duidelijk.
Waarom blijft me een raadsel, maar dat is blijkbaar een bewuste keuze.

Dus: Lauer is een vaststaand gegeven, omdat dat er al is. Gewoon gebruiken, zeker in analoog, maar pas op bij digitaal.  Zoals gezegd: plaats hier geen wisselstroombron op het schaduwstation.

En voor zover een wisselstroombron extra alleen dient voor verlichtingsdoeleinden: bij gelijkstroom misschien leuk, maar bij digitaal nergens voor nodig (en funest) omdat de treinverlichting toch al continu brandt, omdat er permanent spanning op de baan staat.
Wel even het voltage van de lampjes nakijken, anders krijg je met gesmolten daken of andere delen te maken. En je kunt om de haverklap de lampjes vervangen.
Maar dat is met een doorgesmolten kap vast geen probleem meer. ;)

Vraagje: waarvoor wil je die wisselstroom nou eigenlijk gebruiken ?

Maarten.