Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 21:42:45
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:37:19
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
Vandaag om 21:17:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 21:15:26
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
Vandaag om 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
Vandaag om 21:02:48
Schrootplaats door 741230
Vandaag om 20:38:38
RhB H0m, Albulisch door Overlast
Vandaag om 20:21:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:36
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
Vandaag om 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 19:29:26
19 Toen door defender
Vandaag om 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 19:02:20
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 18:54:32
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 18:28:50
Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
Vandaag om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
  

Auteur Topic: Fleischmann Groene Karel digitaliseren  (gelezen 11649 keer)

Hendrik Jan

  • Online Online
  • Berichten: 7046
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Fleischmann Groene Karel digitaliseren
« Gepost op: 24 november 2010, 12:38:22 »
Hallo,

het moest er maar eens van komen. graag zou ik mijn fleischmannlok 4028 (Carl) digitaliseren.
Ik heb inmiddels begrepen dat het motorschild moet worden vervangen of aangepast.
Maar waar stop ik de decoder?
En eventuele luidspreker?
Iemand ervaring hiermee?
Er zal wel een deel van het gewicht weggevijld moeten worden vrees ik...

Hendrik Jan

« Laatst bewerkt op: 24 november 2010, 12:44:06 door Huub van Ginhoven. Reden: Titel van hoofdletter voorzien. »
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8680
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Fleischmann Groene Karel digitaliseren
« Reactie #1 Gepost op: 24 november 2010, 13:00:06 »
Hallo Hendrik,

Allereerst: Welkom op het forum.

De van mij heb ik laten ombouwen... Inderdaad het motorschild dient aan gepast te worden... En voor de plaatsen van de decoder is een stuk van het gewicht verwijderd / weggefreesd. Sound in de Carl? denk dat je eerder iets met een wagen en stroomvoerende koppelingen om daar een speaker in te zetten...

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Hendrik Jan

  • Online Online
  • Berichten: 7046
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re:Fleischmann Groene Karel digitaliseren
« Reactie #2 Gepost op: 30 november 2010, 11:12:51 »
Dank je,

ik ben benieuwd of er nog meer mensen hun ervaring kunnen delen.

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

jmu

  • Offline Offline
  • Berichten: 160
    • Tandradbaantje blog
Re:Fleischmann Groene Karel digitaliseren
« Reactie #3 Gepost op: 30 november 2010, 12:07:03 »
Beste Hendrik Jan,

Ik heb me er aan gewaagd en het is ook nog eens gelukt, maar het kostte wel wat moeite.
Het gewicht aan de achterzijde heb ik links wat ingekort, zodat de decoder verticaal aan de linkerzijde gemonteerd kon worden, net onder het raam. Qua gewicht is er nog voldoende aan boord. Het motorschild heb ik zelf geïsoleerd, zie daarvoor de diverse artikelen op internet. Maar natuurlijk kan je ook een nieuw schild aanschaffen, wel zo makkelijk.
Wat meer problemen heb ik gehad met de verlichting. De voor en achterlichten zitten in een metalen houder en in de kap zit een koperen plaatje. Alles is met de massa verbonden via het schroefje en het voorste gewicht. Dus dat betekent dat de lichthouders een eigen massadraadje moeten krijgen en het koperen plaatje moet verdwijnen. Wat ook nog wel een beetje een risico is, is dat de achterste lamphouder de decoder of het chassis raakt. Je kan dus beter de lampjes isoleren van de rest, dus ook een massadraad aan de lampjes.
Tot slot nog de speaker, ik zou niet weten waar je die nog kwijt kunt... Erg veel ruimte heb je niet meer. Of je zou een kleinere motor moeten inbouwen.

Succes met de inbouw, en hou ons op de hoogte!

Joop

Hendrik Jan

  • Online Online
  • Berichten: 7046
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re:Fleischmann Groene Karel digitaliseren
« Reactie #4 Gepost op: 30 december 2010, 13:36:23 »
Dank voor je reactie.
Door drukte en thuistoestanden (zieke vader) niet eerder in de gelegenheid geweest om te antwoorden.
Het wordt een klusje voor het nieuwe jaar, dat is wel duidelijk.
Het verlichtingsprobleem is me bekend; de loc is al eens defect geweest, door sluiting via het lipje van het achterlicht.
Ik hou je op de hoogte als er iets te melden is.

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

genincr

  • Gast
Re:Fleischmann Groene Karel digitaliseren
« Reactie #5 Gepost op: 30 december 2010, 13:44:54 »
De BR64 van Fleischmann heeft hetzelfde probleem, weinig ruimte.
Stukje wegfrezen uit het gewicht.

Hier kun je er wat meer over lezen en zien:

http://alte-modellbahnen.xobor.de/t12067f14-BR-auf-Digital-umbauen.html

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:Fleischmann Groene Karel digitaliseren
« Reactie #6 Gepost op: 30 december 2010, 14:11:18 »
Hallo.
Het is wel geen groene karel, maar zo heb je een idee.


klik

Johan.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

Hendrik Jan

  • Online Online
  • Berichten: 7046
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re:Fleischmann Groene Karel digitaliseren
« Reactie #7 Gepost op: 05 februari 2011, 21:23:35 »
Langzaam maar gestaag vordert het verhaal.
Gister heb ik mijn eerste lok dan eindelijk gedigitaliseerd. Een oudere br215, dieselloc van de DB.
Toen ik een jaar of 12 was, heb ik deze van mijn spaargeld gekocht, nu is íe dan eindelijk klaar voor de toekomst op Plankendam.
Nu zit ik te puzzelen hoe ik Groene Karel ga aanpakken; waar laat ik de decoder, waar de eventuele luidspreker.
Mijn zoon Koen (11) geeft binnenkort op school een spreekbeurt over "the worlds greatest hobby", oftewel modelspoor. Zou leuk zijn als íe een werkend bergbaantje met digitale lok kan tonen.

We hebben dus een deadline.
Wordt dan ook vervolgd.
Moet ik ook nog uitvogelen hoe ik dit verhaal kan opleuken met plaatjes!

Groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

jmu

  • Offline Offline
  • Berichten: 160
    • Tandradbaantje blog
Re:Fleischmann Groene Karel digitaliseren
« Reactie #8 Gepost op: 08 februari 2011, 12:17:11 »
Wellicht dat je nog wat info kan vonden op mijn blog: http://tandradbaantje.wordpress.com/2011/02/08/digitaliseren-groene-karel. Daar staan ook een paar foto's bij.

Joop

Hendrik Jan

  • Online Online
  • Berichten: 7046
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re:Fleischmann Groene Karel digitaliseren
« Reactie #9 Gepost op: 08 februari 2011, 20:32:12 »
Joop,

ik zie dat je me volgt, leuk. Gisteravond nog wat met Karel gestoeid. Linksachter is plaats voor een decoder.
dezelfde plek heb jij ook al gebruikt, zie ik op je site. Toffe site trouwens.
Rechtsvoor kan ik een stukje gewicht wegzagen, om plaats te maken voor een luidsprekertje, linksvoor kan nog wat ruimte gemaakt worden voor een elco, in het kader van de stottertherapie.

Tot zover de theorie. Nu nog moed verzamelen voor het daadwerkelijk verzagen van het gewicht.

Ondertussen ben ik, ter verstrooiing, met zoon Koen een draadje begonnen over het kleine bergbaantje dat we bouwen als ondersteuning voor zijn spreekbeurt. http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,35132.0.html

toitoi
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Hendrik Jan

  • Online Online
  • Berichten: 7046
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re:Fleischmann Groene Karel digitaliseren
« Reactie #10 Gepost op: 09 februari 2011, 21:35:28 »
Even voorstellen: Karel, overgeschilderd omdat de zwarte verf van de ketel bladderde en de gele biezen haast niet meer zichtbaar waren.


De nieuwe biezen komen bij GM&S weg, de koperen nummerplaat, naamplaat en fabrieksplaat zijn geknipt uit bedrukt overheadsheet. Hierna een lik messingkleur op de achterkant en klaar is kees. op de fabrieksplaat kun je met een loep nog net lezen dat de machine in 1975 gemaakt is in Nürnberg door Fleischmann....vond ik wel lollig.


Maar ter zake:
de zaag in het gewicht. Ging griezelig snel trouwens, wat is dit voor materiaal?

De decoder past nu (op het plaatje) rechtsvoor (in werkelijkheid linksachter), de luidspreker past (op het plaatje) linksboven (in werkelijkheid rechtsvoor).

Waar laat ik straks de elco? Ik wijs met de pen een mogelijke plaats aan, maar daar zit nu nog de verlichting in de kap. Dat wordt puzzelen.



Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Hendrik Jan

  • Online Online
  • Berichten: 7046
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re:Fleischmann Groene Karel digitaliseren
« Reactie #11 Gepost op: 03 maart 2011, 17:00:46 »
ineens is er een maand voorbij...

Tijd om bij te werken...

Het geïsoleerde motorschild is binnen, de decoder is besteld.
Hoe ik de verlichting ga aanpakken weet ik nog niet helemaal.
Vandaag maar eens het motorschild vervangen.
Fluitje van een cent.

Eerst de stroomdraden losgekookt (ook die van het licht)
Koolborstels verwijderen


Drupje olie in het lager van het nieuwe schild, hierna kan het schild op zijn plek gezet worden.


Koolborstels er weer in, en.....
nu maar wachten tot de decoder binnenkomt!
Ik heb gekozen voor een Zimo geluidsdecoder. Deze biedt de mogelijkheid tot het inbakken van een bufferelco, zodat de lok minder stottert.

Wordt vervolgd.

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:Fleischmann Groene Karel digitaliseren
« Reactie #12 Gepost op: 03 maart 2011, 17:53:07 »
Zonde van de verloren € voor het motorschild.
Maak je op een uurtje zelf geschikt voor digitaal.

Heb ja al een plaatsje gevonden voor het luidsprekertje?

Johan.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

Hendrik Jan

  • Online Online
  • Berichten: 7046
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re:Fleischmann Groene Karel digitaliseren
« Reactie #13 Gepost op: 04 maart 2011, 11:34:06 »
Het oude motorschild was geheel van metaal. Ik vond het te omslachtig om dit aan te passen. Dan had ik de koolborstelhouders moeten verwijderen, gaten uitboren, nieuwe koolborstelhouders...etc etc.
Voor nog geen tientje bespaarde ik me een hoop geklooi en frustratie. Het moet wel leuk blijven! Zo handig ben ik nou ook weer niet, ik ken mijn beperkingen.

De luidspreker krijgt straks een plaatsje rechtsvoor in de waterbak. De decoder komt links achterin het machinistenhuis. Om ruimte te scheppen heb ik dus op 2 plaatsen de zaag in het lokgewicht gezet.
In totaal verlies ik hiermee 40 gram, maar ik hoop straks nog een deel daarvan te compenseren, afhankelijk van hoeveel ruimte er overblijft als ik de verlichtingspuzzel heb opgelost.
En dan wil ik ook nog ergens een condensator kwijt als stroombuffer.. Aanvankelijk dacht ik deze linksvoor te kunnen plaatsen, maar dan zou het gewicht in delen uiteenvallen. Nu komt ie waarschijnlijk middenachter, ook weer afhankelijk van de verlichtingspuzzel.

Hendrik Jan

Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Hendrik Jan

  • Online Online
  • Berichten: 7046
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re:Fleischmann Groene Karel digitaliseren
« Reactie #14 Gepost op: 19 maart 2011, 20:29:18 »
En toen werd er aan de bel getrokken.
Post!

De Zimo-decodert is binnen (type MX645), de luidsprekert ook.
Aan de slag:

Alles weer uit elkaar en meteen de kap uitruimen: lichtgeleiders eruit, messing geleiderstrip eruit.
Enkel 1 schroefje blijft zitten, omdat anders het dak van het machinistenhuis duvelt.
Dat kleine doosje middenonder is dus de speaker; 12x8mm. Rechts de decoder.

Tijd om het zaakje erin te bakken. Dit lukt zonder problemen. Rood en zwart van de stroomafnemers, oranje en grijs naar de motor. Niet zo'n beste foto, helaas. Witbalans een tikje verkeerd.

Het soldeerwerk is gelukkig wel goed.

Dan moet de spiekerbokse vastgebakken worden aan de beide paarse draden. Dit blijkt een waagstukje; eigenlijk is mijn bout veel te zwaar voor dit fijne werk. En de soldeerpunt veel te grof. Snel werken, de boel niet te heet laten worden, anders smelt de hele boel. Ik heb geluk.

Nu moet de luidspreker op zijn plaats, rechtsvoor in de tenderbak, in het gat in het ballastblok.
zó dus:


Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly