Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door bellejt
Vandaag om 12:15:22
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:53:48
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 11:26:43
Esu Loksound - NS Wadloper? door Wijbe
Vandaag om 11:19:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 11:12:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 11:06:00
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:49:00
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 10:34:15
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 09:44:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:19:19
modeltreinbeurs elsloo door dennie
Vandaag om 07:38:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:04:00
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door hervé
Vandaag om 00:27:02
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Dennis1984
16 August 2025, 22:52:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
16 August 2025, 22:22:18
Da's Daz 2 door NS264
16 August 2025, 22:13:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
16 August 2025, 21:55:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door maartenvdb
16 August 2025, 21:48:20
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
16 August 2025, 21:38:43
Her-(her-)beginnen door J. Brans
16 August 2025, 21:13:45
Hebden Bridge, digitale modulebaan in schaal 00. door Donny95
16 August 2025, 20:17:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
16 August 2025, 20:03:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door JoopSpoort
16 August 2025, 19:18:35
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Rob Ellerman
16 August 2025, 18:17:15
Aanpassen baanplan bestaande baan door Joz
16 August 2025, 18:12:32
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
16 August 2025, 16:51:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
16 August 2025, 16:48:43
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door R1954
16 August 2025, 14:43:06
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
16 August 2025, 14:23:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
16 August 2025, 14:05:01
  

Auteur Topic: Baanplan Ho of N spoor  (gelezen 5723 keer)

rower

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Baanplan Ho of N spoor
« Gepost op: 22 November 2010, 14:49:17 »
Ik wil zo langzaam weer eens beginnen een spoorbaan op te bouwen.
Vroeger heb ik Marklin treinen in HO gehad en ook een tijdje wat LGB treinen maar zeker die laatste was moeilijk een baan te realiseren vanwege de ruimte.
Nu ben ik in het bezit van een zolder hier die ik nog wel moet opruimen (haha), de ruimte is daar 470 bij 270.
Het enige vervelende is wel nog dat het dak vanaf de grond schuin toeloopt de gemeten breedte van 270 is bij een hoogte van 0.50 cm dus eigenlijk is de echte breedte iets meer.
De bedoeling is dus om het laagste nivo bij 0.50 cm boven de grond te houden het besturen van de trein moet toch zittend gebeuren omdat ik geen zin heb om steeds mijn hoofd te stoten.
Mijn bedoeling is om een baan te maken met een groot hoofd station en 1 of 2 kleinere stations en een stukje waar wat met goederen gedaan kan worden, ook wil ik een langer stuk hebben waar ik wat kan rijden en een schaduwstation zit ook in de planning.
Hoofdzakelijk zal er digitaal gereden worden met materiaal uit tijdperk V, denk aan een ice treinstel met 3 tussenbakken zo`n diesel regionaal treintje, amsterdam berlin IC, wat goederen treinen enz.
Nou ben ik nog een beetje aan het denken aan de schaal HO vind ik zowiezo de mooiste schaal, maar ik weet niet of ik dat met mijn ruimte kan dus N zal ook een optie kunnen zijn.
Nu heb ik al wat zitten tekenen in anyrail maar met alleen de probeerversie kwam ik niet tot een volledig plan dus heb wat zitten schetsen.

« Laatst bewerkt op: 22 November 2010, 15:11:00 door Peter van der Leek. Reden: Baanplan toegevoegd »

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8838
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Baanplan Ho of N spoor
« Reactie #1 Gepost op: 22 November 2010, 15:00:12 »
Hoi!

Allereerst: Welkom op het forum!

over je plannen... Bedenk goed dat je ook nog onder je baan bezig moet... en dan is 50cm niet veel... Dus denk even na over de ruimte en plannen. De baan zou ik niet breder maken dan 800mm dat is meestal nog de breedte waar je bij kan komen.

Succes met ontwerpen.

Groeten Ronald.
« Laatst bewerkt op: 22 November 2010, 15:20:03 door Ronald Koerts »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

rower

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re:Baanplan Ho of N spoor
« Reactie #2 Gepost op: 22 November 2010, 15:04:45 »
Ah toch gelukt al wel wat klein breedte van 1.10 word inderdaad wat minder als de bochten er maar in passen.
Hoe smaller ook hoe hoger de tafels kunnen staan ook. Oh en ik zie ook dat de lengte er niet meer bij staat maar dat is dus 4.70
Ook het bovenste spoor is een beetje weg maar dat loopt dus gewoon zichtbaar door, aan de rechterkant zie je ook streepjes dat moet een tunnel voorstellen die eronder loopt.
Bovenaan staat naar helix schaduwstation dat komt dus onder die tafel met keerlus.
« Laatst bewerkt op: 22 November 2010, 15:14:53 door rower »

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8838
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Baanplan Ho of N spoor
« Reactie #3 Gepost op: 22 November 2010, 15:19:30 »
Hoi!

In H0 gaat hem niet worden.... veel te krap allemaal... In schaal N wordt dit ook nog een uitdaging....

1) Je komt de bocht niet om, de bochten zijn naar verhouding veel te klein getekend, de kleinste straal in H0 is 360mm maar die moet je eigenlijk niet willen gebruiken, R=420mm is eigenlijk minimaal....
2) Te weinig lengte voor het overbruggen van de hoogteverschillen, voor 9 cm hoogteverschil heb je 3 meter nodig... Encyclopedie Hellingen
3) Twee niveau's met één niveau op 50cm vanaf de vloer? Dan komt het schaduwstation op 30cm - 40cm... je kan er nooit meer bijkomen... Encyclopedie Schaduwstations

zomaar een paar dingen.... Ben bang dat je naar een kleinere schaal moet overstappen of de plannen drastisch moet wijzigen... Maak eens een doorsnede van de ruimte. Dan weet je hoeveel je ruimte je echt hebt.

Succes met ontwerpen!

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

rower

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re:Baanplan Ho of N spoor
« Reactie #4 Gepost op: 23 November 2010, 02:20:44 »
Ok heb al beetje zitten denken over een ander baanplan al weet ik nog niet precies waar deze huidige schets in problemen zou komen met bochten.
De ruimte is 470 bij 270 ongeveer op 50 cm boven de grond het dak loopt schuin toe dus hoe hoger hoe smaller.

rower

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re:Baanplan Ho of N spoor
« Reactie #5 Gepost op: 23 November 2010, 13:28:25 »
zo nog even een nieuw plan gemaakt zou dit wel mogelijk zijn in HO.

TreintjeDelft

  • Offline Offline
  • Berichten: 301
Re:Baanplan Ho of N spoor
« Reactie #6 Gepost op: 23 November 2010, 14:53:04 »
Weet je dat je met gelijkstroom geen keerlussen kan hebben? Dus zal je daarvoor óf een speciale module daarvoor moet gebruiken of de sporen verbinden d.m.v. van kunststof railassen, zodat je geen kortsluiting krijgt.

maartenvanderburgt

  • Gast
Re:Baanplan Ho of N spoor
« Reactie #7 Gepost op: 23 November 2010, 16:07:34 »
Dus zal je daarvoor óf een speciale module daarvoor moet gebruiken of de sporen verbinden d.m.v. van kunststof railassen, zodat je geen kortsluiting krijgt.

Hier moet dus staan:  ...... moet gebruiken  EN  de sporen......
Want het een kan niet zonder het ander.

Maar wat dacht je van de schaal 1:120  oftewel TT ?

Maarten

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8838
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Baanplan Ho of N spoor
« Reactie #8 Gepost op: 23 November 2010, 19:33:09 »
Hallo,

Ziet er al beter uit... Je kan de boel gemakkelijk digitaliseren door middel van twee keerlusmodules... dat kan zonder problemen. Hoe je het schaduwstation gaat maken daar heb ik geen beeld bij... dus daar ben ik nog wel benieuwd naar...

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

rower

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re:Baanplan Ho of N spoor
« Reactie #9 Gepost op: 24 November 2010, 00:15:55 »
ik zal er binnenkort een schets bij doen ben alleen nog aan het denken hoe ik duss een cm of 25 moet zakken.
Ook ben ik nog aan het kijken of de linker tafel langer kan maar zit met het trapgat.
Schaal tt zal het nooit worden te weinig aanbod dan liever nog n, maar ho blijft toch mijn voorkeur houden.
Keerlusmodules heb ik denk ik niet nodig vanwege dat ik marklin c of k spoor wil gebruiken.

maartenvanderburgt

  • Gast
Re:Baanplan Ho of N spoor
« Reactie #10 Gepost op: 24 November 2010, 11:11:55 »
Schaal tt zal het nooit worden te weinig aanbod
te weinig aanbod ??? ???
 Ooit het aanbod gezien ?

Maarten

rower

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re:Baanplan Ho of N spoor
« Reactie #11 Gepost op: 24 November 2010, 14:17:09 »
Wat ik heb kunnen vinden in TT zijn over het algemeen diesel locs.
Ik wil met zo modern mogelijk materiaal rijden en dat ik zei dat er weinig aanbod is bedoelde ik in vergelijking met HO.

maartenvanderburgt

  • Gast
Re:Baanplan Ho of N spoor
« Reactie #12 Gepost op: 24 November 2010, 15:11:02 »
Tillig heeft ook moderne lok's, ook elektro (oa. ICE)

Voor losse lok's zie Kuehn, een heel scala.

Als je alleen naar Roco kijkt, dan blijft het bij diesel (geloof ik)

En nog tientallen andere kleinproducenten.

Als je alle doublures binnen H0 (dus merken die dezelfde lok's uitbrengen) weglaat, durf ik een vergelijking best aan. Dan zal H0 vast wel winnen, maar dan is bij TT in ieder geval geen sprake van "te weinig aanbod".

Maarten