Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 12:49:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:33:57
Raadplaatje door Dave.......
Vandaag om 12:27:31
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 12:25:19
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Dave.......
Vandaag om 12:24:47
Z21 en het programeren met de Z21App. door bask185
Vandaag om 12:19:36
Veevervoer ss/ ns door Huup
Vandaag om 12:07:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 12:07:16
Module vliegveld Jan van Mourik door NS264
Vandaag om 11:46:49
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Silvolde
Vandaag om 11:28:12
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door MOVisser
Vandaag om 11:14:39
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:03
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Jelmer
Vandaag om 10:03:46
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 09:57:08
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door RikM
Vandaag om 09:50:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 08:57:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 08:44:29
Baanbouw Rehausen2 door FransW
Vandaag om 07:47:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 07:25:38
roco maus 2 door bask185
Vandaag om 06:54:28
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door MathynK
Vandaag om 06:50:09
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Huup
09 September 2025, 21:34:40
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
09 September 2025, 21:02:36
Welke winkel voert deze merken? door haes
09 September 2025, 20:10:44
44 Roco vs 44 Brawa door wob
09 September 2025, 19:56:04
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
09 September 2025, 19:46:41
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door Ronald69
09 September 2025, 19:41:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
09 September 2025, 19:14:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
09 September 2025, 18:35:47
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
09 September 2025, 18:06:07
  

Auteur Topic: Hoe zou je dit baandeel indelen vwb bezetmelders?  (gelezen 5190 keer)

maartens

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
  • Austria Express by Night
Hoe zou je dit baandeel indelen vwb bezetmelders?
« Gepost op: 06 November 2010, 23:55:57 »
Beste mensen,

Op dit moment ben ik doende mijn baan in te delen in baanvakken om zodoende deze te kunnen aansluiten op bezetmelders.
Het idee van de baanvakken en wisselstraten is me wel duidelijk.
Ik heb echter een zijspoortje/rangeerterreintje gemaakt waarbij ik niet goed weet hoe ik dit indeel qua bezetmelders.



links is dit deel aangesloten op de hoofdbaan. Rechts eindigt het terrein met 3 doodlopende straten. Het totaal beslaat ongeveer 1 meter.
Ik wil op dit stukje een beetje met de hand rangeren maar ook bijv een klein pendeltreintje via een paar wissels laten lopen. Je kunt je daar wel iets bij voorstellen: een V100 loopt met een wagon langs een paar loodsen en keert dan weer de hoofdbaan op.
Normale baanvakken heb ik opgedeeld in 3 stukken. Wat is wijsheid? Zal ik op alle stukken tussen de wissels de bezetmelders (in totaal dus 6) aansluiten. Of volstaat het om alleen de drie doodlopende delen en het 'binnenkom' deel te voorzien van bezetmelders?

Ik hoor graag jullie mening.

Maarten

« Laatst bewerkt op: 07 November 2010, 01:50:26 door Huub van Ginhoven. Reden: Titel van hoofdletter voorzien. »
Herintreder sinds 2010

Overlord

  • Offline Offline
  • Berichten: 1583
Re:hoe zou je dit baandeel indelen vwb bezetmelders?
« Reactie #1 Gepost op: 07 November 2010, 00:04:58 »
Maarten,

Komen er perrons te liggen tussen de drie opgesloten baanstukken (het midden) Dan zou ik namelijk ervoor kiezen om alle besetmelders te plaatsen. Een loc kan je dan namelijk positioneren rond het perron zodat alle preisertjes netjes kunnen uitstappen in het midden van het perron.
Bij de kopsporen zou ik er 2 gebruiken, namelijk inrijd, en stop sectie zodat een loc niet doorjakker naar de buffer.

Hopelijk kan je hier iets mee, en kan je ons een platje geven met jouw idee van de bezetmelders!

Groet, Paul

Marc Riswick

  • Offline Offline
  • Berichten: 1029
    • Stuyteweg
Re:hoe zou je dit baandeel indelen vwb bezetmelders?
« Reactie #2 Gepost op: 07 November 2010, 00:14:59 »
Hallo maarten,

ik zou die sporen ook als blok zien, dan kan je er later altijd een trein parkeren. Geeft gewoon meer mogelijkheden. Alleen als de sporen te kort zouden zijn zou ik ze bij de wisselstraten laten horen, maar dan kan er dus in automatisch bedrijf ook geen loc op weggezet worden.

Marc
H0, 2-rail DCC, NL en grensverkeer, IB en Koploper

Overlord

  • Offline Offline
  • Berichten: 1583
Re:hoe zou je dit baandeel indelen vwb bezetmelders?
« Reactie #3 Gepost op: 07 November 2010, 00:20:37 »
Ik ben in iedergeval zo vrij geweest om toch alvast het plaatje aan te passen.
Dit zou in mijn optiek de beste indeling zijn voor de blokken!


Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8843
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Hoe zou je dit baandeel indelen vwb bezetmelders?
« Reactie #4 Gepost op: 07 November 2010, 09:05:50 »
Ik zou het als volgt indelen:



De wissels zijn eigen blokken of tenminste ze behoren niet tot een blok. Tussen de overloopwissels zit ook een scheiding om tegelijk tijdig twee treinen in de wisselstraat te hebben. Als je de wissels in een blok opneemt dan wordt deze bezet gehouden door de software. Nu niet.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

A3

  • Offline Offline
  • Berichten: 184
Re:Hoe zou je dit baandeel indelen vwb bezetmelders?
« Reactie #5 Gepost op: 07 November 2010, 09:19:55 »
Hallo Maarten en de rest,


Ik zou de wisselstraat aan beide zijde scheiden van je blokken.
Koploper zal zelf de wisselstraat bezet houden tot dat de een bezetmelder van het volgende blok vrij komt of je zogrt dan de gehele trein wordt gedetecteerd kan kan het in princiepe niet fout omdat Koploper precies kan zien waar een trein zich bevindt.

groeten A3
H0, Mr-Direct, Piko-A, 2-rail, Marklin Delta-control, Roco Multimaus s88XpressNetLi

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8843
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Hoe zou je dit baandeel indelen vwb bezetmelders?
« Reactie #6 Gepost op: 07 November 2010, 09:46:21 »
@a3 = Adrie?
Misschien lees ik het verkeerd... wat is het verschil met het tekeningetje van mij? Volgens mij is dat hetzelfde....

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Huib

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
    • Avontuur in Miniatuur
Re:Hoe zou je dit baandeel indelen vwb bezetmelders?
« Reactie #7 Gepost op: 07 November 2010, 09:51:24 »
Een kleine toevoeging aan de tekening van Ronald...

In principe kom je wel weg met een bezetmelder per spoor/blok. Maar het is beter om aan het einde van elk spoor (beide einden als je ze in twee richtingen bereid) een aparte stopmelder te gebruiken. De treinen stoppen dan nauwkeuriger aan het einde van het spoor/blok, ook als ze niet perfect geijkt zijn. Het midden van het spoor hoef je niet per se te detecteren, zodat je dan op twee melders per spoor uitkomt.

Groeten,

Huib

Buitenlust in 1:43,5 | BMD16N, BMD16N-SD | website: www.avontuurinminiatuur.com | vlog: www.prutsvlog.nl |
updates: https://www.instagram.com/huibmaaskant/

A3

  • Offline Offline
  • Berichten: 184
Re:Hoe zou je dit baandeel indelen vwb bezetmelders?
« Reactie #8 Gepost op: 07 November 2010, 09:54:51 »
Hallo Ronald,

Jouw tekenig is beter dan de andere omdat als je de wissel in het midden zou scheiden dan kan een loc doorschieten en al gedeeltelijk op een wissel kunnen staan met alle gevolgen van dien.
Bij jouw tekening zou ik de middelste scheiden weglaten deze is volgens mijn niet nodig en zonde geld.

en JA A3 lees je als Adrie, is gewoon makkelijk typen en klinkt het zelfde.

Groeten A3  ;D
H0, Mr-Direct, Piko-A, 2-rail, Marklin Delta-control, Roco Multimaus s88XpressNetLi

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8843
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Hoe zou je dit baandeel indelen vwb bezetmelders?
« Reactie #9 Gepost op: 07 November 2010, 10:06:52 »
Kijk en daar zit een verschil van inzichten  :) Met een scheiding tussen de sporen dan kan je dus twee treinen tegelijk door de wisselstraat laten rijden. Alleen is de vraag of je dat wilt.

@huib: Ik had alleen de blokken aangegeven, niet de secties in de blokken. Ik had aangenomen dat gedeelte toch wel bekend is  :)

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

A3

  • Offline Offline
  • Berichten: 184
Re:Hoe zou je dit baandeel indelen vwb bezetmelders?
« Reactie #10 Gepost op: 07 November 2010, 10:13:33 »
Hallo Ronals,

We zijn nooit te oud om te leren en ja ieder heeft zijn eigen wensen.
Maar leuk om ook andermans iedee te horen.

Groeten A3   8)
H0, Mr-Direct, Piko-A, 2-rail, Marklin Delta-control, Roco Multimaus s88XpressNetLi

Wim Romijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
Re:Hoe zou je dit baandeel indelen vwb bezetmelders?
« Reactie #11 Gepost op: 07 November 2010, 10:36:13 »
Ronald,

Volgens mij heb jij geld teveel.

De wissels van aparte bezetmnelders voorzien is overbodig.
De wissels die je namelijk van een bezetmelder voorziet kunnen nooit bereden worden als het blok al bezet is.

Een stopmelder van bijvoorbeeld het onderste spoor (in het midden) kan op ca. 40 cm. voor de rechterwissel beginnen en eindigen aan het einde van de wissel.
Deze wissel kan alleen bereden worden door de trein die in dat blok staat.
Deze wissel hoeft dan ook nooit geblokkeerd te worden.

maartens

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
  • Austria Express by Night
Re:Hoe zou je dit baandeel indelen vwb bezetmelders?
« Reactie #12 Gepost op: 07 November 2010, 10:37:41 »
Dank voor al jullie reacties. Het is inderdaad natuurlijk een afweging van wat je wilt gaan doen met dat deel van de baan en de kosten van de bezetmelders.

Wellicht nog even ter verduidelijking.

Het is maar een deel van ongeveer 1 meter. Personentreinen komen er niet. Er komt een loodsje, een benzinetank, een watertoren.
Sowieso geld een snelheidsbepering van 40km oid. als de lok de sectie binnenkomt.

Het idee van Ronald spreekt me aan. Een ding is me nog niet duidelijk.
Ik ga er bij jouw  voorstel ervan uit dat (van links naar rechts kijkende): de eerste twee wissel geen deel uitmaken van de blokken en dus ongedetecteerd zijn.
Je splitst vervolgens de vier overloopwissel. Worden dit 4 gedetecteerde stukken?

Je hebt de secties in de blokken niet aangegeven. Dat is bekende problematiek...
Ik heb echter eigenlijk geen plaats om ook nog secties aan te brengen. Zoals ik al zei; het totaal is maar ongeveer een meter... en er geldt een snelheidsbeperking....

Het wordt dan ook wel een dure oplossing.

Ik ga er vandaag nog eens over nadenken......

Maarten


Herintreder sinds 2010

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8843
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Hoe zou je dit baandeel indelen vwb bezetmelders?
« Reactie #13 Gepost op: 07 November 2010, 10:48:46 »
dan zou je kunnen gaan denken in 1 bezetmelder per blok, dat scheelt. de eerste wisselstraat is inderdaad ongedecteerd... de tweede, die in stukken, geef je alleen het middelste gedeelte een bezetmelder, vooral als je gaat rangeren is dat wel handig. Dan hoeven de loks niet op elkaar te wachten.... de rest kan ongedetecteerd zijn.. De opstelsporen kan je ook 1 bezetmelder.

Ik tel dan 7 bezetmeldpunten.

groeten ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re:Hoe zou je dit baandeel indelen vwb bezetmelders?
« Reactie #14 Gepost op: 07 November 2010, 11:02:09 »
Even het plaatje bewerkt.
Met blauw aangegeven waar bezetmelders komen, aangezien je op lage snelheden rijdt en de sporen relatief kort zijn (als alles op 1 meter zit zijn de sporen maar 40 cm als ik goed redeneer) heb je aan 1 melder per blok genoeg.



Er vanuitgaand dat je met Koploper rijdt:
Door de rijweg instellingen bepaal je ook de stand van de wissels. Koploper is zelf zo slim om te kijken of rijwegen vrij zijn en dus hoef je wisselstraten niet perse te detecteren of op te splitsen zoals Ronald voorstelt.
Ik weet niet wat er nog aan het stuk spoor zit om de hoofdbaan op te rijden dus deze heb ik niet meegenomen in mijn afwegingen.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander