Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

VAM containerwagens spoor-0 door Frits C
Vandaag om 17:54:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bob11
Vandaag om 17:49:54
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 17:48:52
De Projecten van RetroJack door Frits C
Vandaag om 17:43:23
Raadplaatje door ajb42
Vandaag om 17:36:58
Märklin 2025 door borotof
Vandaag om 17:19:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:19:12
TurnControl: aansluiting verwijderen door Hans Gvz
Vandaag om 16:58:15
MTB DP1 DCC aansluiten op C railwissel door bellejt
Vandaag om 16:53:03
Rondom Charlois door Arjen52
Vandaag om 16:39:01
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door spoorzeven
Vandaag om 16:29:46
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 16:21:25
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door 1200blauw
Vandaag om 16:12:21
Duits transport, waar in NL? door 1200blauw
Vandaag om 16:01:02
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 15:51:34
ESU 2025 door Marcel112
Vandaag om 15:44:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 15:42:23
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door Nijboer
Vandaag om 15:22:05
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Joz
Vandaag om 15:07:21
Het verdwenen spoorwegmuseum van Piraeus door Bob R.
Vandaag om 14:32:13
Zwederbaan door nighttrain1
Vandaag om 14:13:26
Artitec 6300 door MathynK
Vandaag om 14:10:08
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 14:02:35
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Eelco Storm
Vandaag om 13:53:58
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 13:52:30
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 13:48:22
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Brouwersbaan
Vandaag om 13:29:15
Yet Another Servo Decoder door Menno
Vandaag om 12:46:04
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 12:38:20
BNLS-actie: Artitec DAF SRV door Ronald Halma
Vandaag om 11:39:44
  

Auteur Topic: Trafospanning naar beneden brengen  (gelezen 18491 keer)

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Trafospanning naar beneden brengen
« Reactie #45 Gepost op: 09 November 2010, 08:47:56 »
Nu we toch aan het ontsporen zijn, laten we dan niet spreken over X Volt wisselstroom, maar het hebben over X Volt wisselspanning. In mijn boekje althans wordt niet stroom maar spanning naar het schijnt klaarblijkelijk in de eenheid Volt uitgedrukt.

 ;D 8)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5581
Re:Trafospanning naar beneden brengen
« Reactie #46 Gepost op: 09 November 2010, 09:53:33 »
L'Histoire se répète

En dat blijft het iedere keer doen.

Ik kon het niet laten een reactie van mij op een vraag van Servé in een draadje dat een beetje ontspoorde in 2007 te kopiëren. Het is nu eenmaal zo dat de wereld zich verdeelt in groepen die alles van elektriciteit en elektronica weten en mensen waarvoor dat altijd een groot mysterie blijft.

Ik heb er niet naar gekeken, maar ik kan me voorstellen dat dit soort onderwerpen al in onze Encyclopedie staan. Dan kan een verwijzing effectief zijn.

Beste Servé,

De wereld van elektriciteit en elektronica is ingewikkeld. Laat je niet ontmoedigen. Je komt er wel. Voordat er weer met snik snik wordt gereageerd een anekdote:

Toen ik begon met modeltreinen was ik apetrots dat ik verlichting in de huisjes werkend kreeg (ook 13 jaar). Ik begreep toen dat er twee draadjes nodig waren om een stroomkring rond te krijgen. Daarna stapte ik naar een elektronica winkel (de plaatselijke fietsenhandel) voor een weerstand om mijn treinen op een remstrook voor een sein te laten stoppen. Ik wist hoeveel Ohm die weerstand moest zijn. Toen vroeg de man hoeveel Watt die weerstand moest zijn. Dat wist ik niet, dus zonder weerstand en zwaar ontmoedigd naar huis. Mijn eerste rijregelaar met vertraging (dus geleidelijk optrekken en afremmen) heb ik nooit aan de praat gekregen, omdat ik de aansluitingen van de transistors steeds verwisselde. Solderen aan elektronica met 40W bout en S39 is ook geen succes.

Inmiddels heb ik zelf proportionele afstandbesturing gebouwd, mijn eigen audio versterkers, zelf interfaces ontworpen en gebouwd voor computers en Edits Pro als digitaal besturingssysteem gebouwd. Kortom ik heb er iets bijgeleerd.

De wereld van modelspoor scheidde zich eerst in twee en drierailsystemen, waarvan de laatste van Marklin op wisselstroom. Er is nu nog steeds twee en drierail, maar nu ook analoog en digitaal. Jij rijdt dus op tweerail met een digitaal systeem, waarschijnlijk DCC. Dat is volgens de kenners geen gelijkstroom meer, maar ook iets anders dan de analoge wisselstroom van Marklin systemen. Als drierailers digitaal rijden gebruiken ze meestal het Motorola protocol. Ook iets anders dan het analoge wisselstroom.

Houd vol en geniet van een mooie hobby, al is die niet altijd eenvoudig. Maar daarvoor kunnen we elkaar hier helpen.

Groeten,
Ivo

mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 09 November 2010, 09:55:42 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4297
Re:Trafospanning naar beneden brengen
« Reactie #47 Gepost op: 09 November 2010, 13:46:26 »
@Gerard, laat ik daar nou prompt overheen gekeken hebben? :D

@Ja Ivo, de geschiedenis herhaalt zich en ik kijk met stroom spanning uit naar een volgende episode.  ;)

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Trafospanning naar beneden brengen
« Reactie #48 Gepost op: 09 November 2010, 13:55:16 »
@Ja Ivo, de geschiedenis herhaalt zich en ik kijk met stroom spanning uit naar een volgende episode.  ;)

LOL!!!  ;D (y)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5581
Re:Trafospanning naar beneden brengen
« Reactie #49 Gepost op: 09 November 2010, 14:13:12 »
Nu we toch aan het ontsporen zijn, laten we dan niet spreken over X Volt wisselstroom, maar het hebben over X Volt wisselspanning. In mijn boekje althans wordt niet stroom maar spanning naar het schijnt klaarblijkelijk in de eenheid Volt uitgedrukt.

Ook zo'n leuke verwarring. Stroom komt toch uit het stopkontakt of komt daar spanning uit :-X

Taalgebruik is soms niet logisch.

Op de trolley in Arnhem (misschien ook op de tram, maar daar ken ik het taalgebruik niet van) wordt het gasgeven vertaald door de chauffeurs in stroom geven. Nu zoek ik dan nog of gasgeven bij een verbrandingsmotor wel zo'n goede term is. Bij een carborateur zet je bij gasgeven de luchtklep iets verder open, waardoor er een rijker mengsel richting de cylinders gaat. Tegenwoordig met injectiemotoren zit dat weer anders, maar we blijven allemaal maar gas geven, al rijden we op benzine of dieselolie.

Hoort allemaal niet meer thuis in dit draadje. De juiste antwoorden op de oorspronkelijke vraag zijn allang gegeven.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Trafospanning naar beneden brengen
« Reactie #50 Gepost op: 09 November 2010, 14:33:31 »
Ook zo'n leuke verwarring. Stroom komt toch uit het stopkontakt of komt daar spanning uit :-X

Taalgebruik is soms niet logisch.


Jawel hoor, maar zoals Socrates al zei: wijsheid begint met de definitie van termen.

Stroom ontstaat pas als je verschillende potentialen door middel van een geleider met elkaar verbindt. Het verschil in potentiaal tussen twee punten wordt ook "spanning" genoemd.

De bekendste vergelijking is die met twee communicerende vaten met verschillende waterniveaus. Wanneer je deze twee vaten onderin met elkaar verbind door middel van een buis met een dichte afsluiter in het midden, gebeurt er nog niks. Het verschil in potentiaal blijft. (vergelijk met ons stopcontact). De spanning is er.

Wanneer je de afsluiter nu meer of minder opendraait gaat er een stroom lopen. Dat is wat er ook gebeurt als je je stofzuiger aansluit en inschakelt.

Stroom is de manier van de natuur om spanning op te heffen.

Gerard

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4297
Re:Trafospanning naar beneden brengen
« Reactie #51 Gepost op: 09 November 2010, 14:34:21 »
Citaat van: Ivo
Hoort allemaal niet meer thuis in dit draadje. De juiste antwoorden op de oorspronkelijke vraag zijn allang gegeven.

Dit is waar, maar ondanks de spanning in het draadje zelf ietwat opliep, is er geen verkeerd- of onbehoorlijk woord gevallen!
Complimentjes voor jullie zelf!  (y)
Dat je zoiets afrondt met wat luchtige humor, oké toch?  (y)
« Laatst bewerkt op: 09 November 2010, 14:35:58 door Huub van Ginhoven »

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Trafospanning naar beneden brengen
« Reactie #52 Gepost op: 09 November 2010, 14:40:08 »
Dit is waar, maar ondanks de spanning in het draadje zelf ietwat opliep, is er geen verkeerd- of onbehoorlijk woord gevallen!
Complimentjes voor jullie zelf!  (y)
Dat je zoiets afrondt met wat luchtige humor, oké toch?  (y)

De spanning liep iets op en daardoor kon de informatie stromen... 8)

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4297
Re:Trafospanning naar beneden brengen
« Reactie #53 Gepost op: 09 November 2010, 14:45:45 »
Goed, nu echt een punt hierachter, voordat we helemaal flauw worden.

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4377
Re:Trafospanning naar beneden brengen
« Reactie #54 Gepost op: 09 November 2010, 21:23:06 »
Watt?

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Trafospanning naar beneden brengen
« Reactie #55 Gepost op: 09 November 2010, 21:26:39 »
Stil nou, anders hoort Ohm Huub het... ;D

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4377
Re:Trafospanning naar beneden brengen
« Reactie #56 Gepost op: 09 November 2010, 21:27:43 »
 :D   :D   (y)

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4297
Re:Trafospanning naar beneden brengen
« Reactie #57 Gepost op: 09 November 2010, 21:39:30 »
SSSStt nou  pprrroeeesssstttt  haha  (y)
kggggg (kortsluiting) plof.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26858
    • Pagina van klaas
Re:Trafospanning naar beneden brengen
« Reactie #58 Gepost op: 09 November 2010, 23:45:52 »
Hmmm, kortsluiting, dat ik daar niet aan heb gedacht. Zeer effectieve manier om de trafospanning naar beneden te brengen.
Zo jongens, en nou weer serieus hè. 8)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.