Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:48:12
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 15:37:22
Fleischmania Nostalgia door Sporlijn Úje
Vandaag om 15:37:02
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:30:03
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:21:53
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
Sfeer op je modelbaan door tothebeach
Vandaag om 15:07:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door tothebeach
Vandaag om 15:04:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Lobomotion69
Vandaag om 14:45:44
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 13:54:31
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door thevandijks
Vandaag om 10:38:13
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41

Auteur Topic: Nieuwe kleinseriefabrikant: Poldermodelspoor  (gelezen 37765 keer)

sander1985

• Offline Offline
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re:Nieuwe kleinseriefabrikant: Poldermodelspoor
« Reactie #75 Gepost op: 03 November 2010, 21:40:56 »

Ik ga nog maar eens zien te bezuinigen ergens op, want die omBC en mat'46 zijn wel heel gaaf. Hopelijk komt bijvoorbeeld die mat'35 ook nog eens. Want ook dat ziet er uit om te smullen (y)

Sander
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

prutser

• Offline Offline
  • Spaar ze allemaal.
« Reactie #76 Gepost op: 05 November 2010, 18:03:30 »
Naar die foto's die Fissy heeft ben ik wel nieuwsgierig, ik weet niet wie ze gemaakt heeft maar als dat de mensen van Poldermodelspoor zijn kunnen die dan geen toestemming geven tot plaatsing?
Mocht iemand anders die foto's gemaakt hebben; Bernd, kun je geen toestemming vragen?

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 05 November 2010, 18:05:18 door prutser »

Frans van Meerwijk

• Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Voor als de tram het eens niet doet...
« Reactie #77 Gepost op: 05 November 2010, 18:32:32 »
Foto's alstublieft en een bouwverslag van een "simpele" bouwer...
Sorry Heren Mitropa, IvoTB en consorten: ik kwijl als ik jullie werk zie en vind mijzelf een vreeschelijke kluns, maar heb wél ambities: er is immers zo veel in messing-(ombouw-)bouwsets, dat jullie fluitend in elkaar solderen ondanks fouten of slordigheden in de bouwset, maar dat wij simpele vingerverbranders óók willen doen...

Frans
« Laatst bewerkt op: 06 November 2010, 11:37:04 door Bob Rodenburg. Reden: niet toedoende tekst verwijderd »
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

martijn v m

• Offline Offline
  • Heerwijk in H0
    • vames
« Reactie #78 Gepost op: 05 November 2010, 18:34:28 »
Ga dan maar gouw verder met je trammetjes.

Maar is er niet ergens al iemand bezig met het bouwen van zon kit?

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Marty

• Offline Offline
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
« Reactie #79 Gepost op: 05 November 2010, 20:56:49 »
Citaat
is immers zo veel in messing-(ombouw-)bouwsets, dat jullie fluitend in elkaar solderen ondanks fouten of slordigheden in de bouwset, maar dat wij simpele vingerverbranders óók willen doen...

En jij denkt dat ze dat al konden nog eerder dan hun luier volproduceren ?? ( om even in Sventermen te blijven :))
Volgens mij is er niemand begonnen met een heel treinstel maar met een klein karretje, en zijn ze allemaal simpele bouwers gebleven  :)

Ga dan maar gouw verder met je trammetjes.

Maar is er niet ergens al iemand bezig met het bouwen van zon kit?
Volgens mij staat er al in hun inleiding, dat naar aanleiding van de presentatie op Eurospoor er kits en kant en klaar besteld kunnen worden, lijkt me dus vrij rap als er nu al iemand aan het bouwen is
« Laatst bewerkt op: 05 November 2010, 21:01:10 door marty »
Mvg Marty,

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #80 Gepost op: 05 November 2010, 21:45:06 »
.... Sorry Heren Mitropa, IvoTB en consorten: ik kwijl als ik jullie werk zie en vind mijzelf een vreeschelijke kluns ...
Umm, als ik ook onder bovenstaande betiteling val; ik heb nog maar 2 kitjes inelkaar geschroeid met wisselend succes, dus schuif maar naast mij aan bij de beginnelingen, Frans...  ;D
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #81 Gepost op: 05 November 2010, 21:48:08 »
En nu weer On Topic: Foto's alstublieft en een bouwverslag van een "simpele" bouwer...
Sorry Heren Mitropa, IvoTB en consorten:
Frans,

Wat wil je precies weten? Ik snap je vraag niet meteen. Een bouwverslag van een poldermodelspoor kit?

Ik heb alleen mat '35 van FRIE en dat is beslist geen beginnerskit, maar etsplaten waaruit mooie mat '35's zijn te maken.

Mijn eerste kit was de 2400 van Philotrain. Ook niet echt een beginnerskit, maar wel meteen gelukt.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

fissy

• Offline Offline
    • Gouda in H0
« Reactie #82 Gepost op: 05 November 2010, 22:12:37 »
op de website zijn nu redelijke goede detail opnames van de Plan U te zien

bron: poldermodel
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

MathynK

• Offline Offline
    • MCKmodelbouw
« Reactie #83 Gepost op: 05 November 2010, 22:13:43 »
dat ziet er echt heel goed uit zeg!

gr,
mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Frans van Meerwijk

• Offline Offline
« Reactie #84 Gepost op: 05 November 2010, 22:15:58 »
 (y)Voor alle messingschroeiers, soldeerbeginners, vingerverbranders en anderen  (y);

Een Bouwset Uit Messing is voor velen iets waarnaar zij streven, maar dat zij ook Onbereikbaar vinden... :-\ Omdat er veel messingspul is, dat ook de gemiddelde modelbouwer in elkaar kan zetten hoopte ik, dat "wij" de mystiek en het sacrosancte van de "Messingmodelbouw" eens weg zouden kunnen nemen 8): daarom mijn vraag om een bouwverslag van een messingbouwpakket of ombouwpakket met (veel) foto's en al die tips en trucs die de geroutineerden wel kennen (en dus al vergeten zijn) om eenieder duidelijk te maken, dat je kunt bouwen in elk gewenst materiaal, als je de principes beheerst: polystyreen lijm je met Faller-Profi, Xyleen of MEK, Witmetaal met Cyanolit ( Olba) of Twee-componentenlijm [solderen met Low-Melt??], gietharskappen attaqueer je met Cyanolit en messing kun je uiteraard solderen, maar óók lijmen... (y)

Zoals overal geldt: alle begin is moeilijk :P: start dus met iets eenvoudigs ;) en "groei"!!! Het materiaal waaruit de bouwset is gemaakt is niet het probleem... (y) (y)
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #85 Gepost op: 05 November 2010, 22:17:25 »
Wat ik van de heren tijdens Eurospoor begrepen heb, is het getoonde model een zgn "handmodel".  Het dak bv klopt niet. Het mist de voor dit materieel zo kenmerkende deuk achter de cabine. Deze deuk zal op het productie model uiteraard aanwezig zijn!!!.
SK
« Laatst bewerkt op: 05 November 2010, 22:43:45 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #86 Gepost op: 06 November 2010, 00:44:15 »
Hoi,

Citaat van: marty
Volgens mij is er niemand begonnen met een heel treinstel maar met een klein karretje, en zijn ze allemaal simpele bouwers gebleven  :)

.... euhm... jawel hoor  :P ( was natuurlijk wel een ander materiaal ;) )

Wat Sobat schrijft, klopt. Ik heb het model op Eurospoor het model van heel dicht bij bekeken en samen met Floris nog een 10 a 15-tal 'problemen' gevonden. Allemaal niet ernstig, maar wel noodzakelijk op te lossen om een topmodel te krijgen. Heb deze allemaal uitvoerig met Floris doorgesproken en Erwin kennende, wordt dat allemaal keurig netjes opgelost  (y)

Citaat van: Frans van Meerwijk
...hoopte ik, dat "wij" de mystiek en het sacrosancte van de "Messingmodelbouw" eens weg zouden kunnen nemen 8): daarom mijn vraag om een bouwverslag van een messingbouwpakket of ombouwpakket met (veel) foto's en al die tips en trucs die de geroutineerden wel kennen (en dus al vergeten zijn) om eenieder duidelijk te maken, dat je kunt bouwen in elk gewenst materiaal, als je de principes beheerst...

Frans,

Op verschillende, opeenvolgende beurzen vanaf ten minste Eurospoor 2007 wordt aan dit onderwerp hetzij door BeneluxSpoor hetzij door Mitropa volop aandacht gegeven aan hetgeen jij vraagt  ::) :-\

En... niet alleen, maar ook vooral, op deze site zijn denk ik voldoende voorbeelden te vinden van bouwers die tot in bijna meer dan detail hun activiteiten delen met de bezoekers alhier. Dus de mystiek en het sacrosancte van modellenbouw  :-\ Het is maar net wat je er zelf van wilt maken en /of in stand wilt houden.

Grtzz,

Karst

Huib

• Offline Offline
    • Avontuur in Miniatuur
« Reactie #87 Gepost op: 06 November 2010, 08:50:47 »
Beste Frans,

Als je wat meer wilt weten van bouwen in messing, zou je deze bouwverslagjes kunnen bekijken. Het zijn beknopte verhalen, maar voor een eerste indruk wel aardig, denk ik.

http://www.floodland.nl/aim/info_grote_sik_1.htm

http://www.floodland.nl/aim/info_ns162_1.htm

http://www.floodland.nl/aim/info_ns_goederenwagens_1.htm

Messing bouwen lijkt lastiger dan het is. Eigenlijk is het een kwestie van doen, rustig werken en flink wat geduld.

Succes!

Huib
Buitenlust in 1:43,5 | BMD16N, BMD16N-SD | website: www.avontuurinminiatuur.com | vlog: www.prutsvlog.nl |
updates: https://www.instagram.com/huibmaaskant/

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #88 Gepost op: 06 November 2010, 10:12:07 »
niet lullen, bakken met doe donder, ingewikkelder is t niet. Is het toch ingewikkeld dan blijkt dat meestal vanzelf wel en dan vraag je hier hoe t verder moet.

Frans van Meerwijk

• Offline Offline
« Reactie #89 Gepost op: 06 November 2010, 11:18:00 »
niet lullen, bakken met doe donder, ingewikkelder is t niet. Is het toch ingewikkeld dan blijkt dat meestal vanzelf wel en dan vraag je hier hoe t verder moet.
:D Ja Mijnheer Pinguïn,  ;D Zal ik doen Mijnheer Pinguïn
(even iets serieuser: Ik heb ooit gehoord of gelezen, dat  je een mislukt baksel weer in onderdelen uiteenkrijgt [en geschikt voor een nieuwe poging  8) ] Als je de boel in de oven stopt bij de afbakbroodjes  :P ... Klopt dat? Zo ja, dan is dit inderdaad makkelijker dan styreen ofzo...

Frans)