Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 20:39:42
Digitale kraan Roco 46801 door VAM65
Vandaag om 20:23:33
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 20:16:23
Alweer is de Weller soldeerbout defect door saskia
Vandaag om 20:02:18
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 19:55:37
LIMA IRM Cardanassen door Silvolde
Vandaag om 19:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 19:44:35
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:34:23
Kato 2026 door Gino
Vandaag om 19:16:07
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 19:14:38
Welke winkel voert deze merken? door spoorzeven
Vandaag om 18:54:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 18:50:20
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:32:56
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:11:57
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door janw
Vandaag om 18:11:31
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door puntenglijder
Vandaag om 17:35:50
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Wim Vink
Vandaag om 17:31:45
PB Models, ICR-rijtuigen door Ben
Vandaag om 17:10:11
Minder wissels door Huup
Vandaag om 16:22:30
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 16:11:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 16:02:59
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 15:58:04
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 14:38:09
Albert's fantasie in schaal 0e door spoorijzer
Vandaag om 14:11:16
Waar is dit? door Eric v C
Vandaag om 12:18:17
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door spoorijzer
Vandaag om 11:51:21
Een Rotterdams gebouw door Gerco van Beelen
Vandaag om 11:43:23
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:57:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:57:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:36:44
  

Auteur Topic: Kolen en erts per trein  (gelezen 5484 keer)

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2790
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Kolen en erts per trein
« Gepost op: 24 October 2010, 15:44:04 »
zojuist bracht de TNT-post meneer uit Groningen dit setje (3) karren van Arnold artikel 0314.
de erts/kolenwagens komen achter mijn Railion BR189 die ik zeker een aantal keren per maand de reis zie maken van Uitgeest richting Hoogovens v.v.
mocht iemand er nog een paar over hebben- ik hou me aanbevolen.
Moet ik je helaas teleur stellen, de kolen en erts naar Tata gaan niet per trein, maar per boot. Enige wat per trein komt is het kalk, maar dat komt in andere type Falns (ze hebben bijv. allemaal al geen DB Cargo logo). ;)
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Focus2

  • n-spoorder (nl personen- en goederen treinen plus hier rijdende buitenlanders)
  • Offline Offline
  • Berichten: 353
  • goederentransport in 1:160
Kolen en erts per trein
« Reactie #1 Gepost op: 24 October 2010, 15:55:38 »
over de aanvoer van kolen en erts is de aanvoer per schip bekend en dat heb ik ook altijd gedacht, maar in het westelijk havengebied worden deze karren volgegooid met ertsspul o.i.d. en rijden richting uitgeest.
de kalkwagens zijn aan de bovenkant, voorzover ik dat kan zien, afsluitbaar en dat lijkt me ook logisch.
mogelijk vergis ik me maar deze ópenkarren komen hier met enige regelmaat langs- en voor zover ik dat kan waarnemen leeg- wat zouden ze kan nog meer hebben kunnen brengen is de vraag die dan bij me opkomt. wie weet het?

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2790
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Kolen en erts per trein
« Reactie #2 Gepost op: 24 October 2010, 16:12:47 »
*knip*
« Laatst bewerkt op: 24 October 2010, 21:49:28 door laurent. Reden: Iets met niet luisteren en toch weer de confrontatie opzoeken... »
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Kolen en erts per trein
« Reactie #3 Gepost op: 24 October 2010, 16:29:36 »
Interessante info, Laurent!

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Focus2

  • n-spoorder (nl personen- en goederen treinen plus hier rijdende buitenlanders)
  • Offline Offline
  • Berichten: 353
  • goederentransport in 1:160
Kolen en erts per trein
« Reactie #4 Gepost op: 24 October 2010, 16:39:49 »
@laurent:
zeker prima en interessante info, maar de openingszin 'droom verder' ontgaat mij volledig.
weet heel zeker dat er lege (in iedergeval OPEN erts/kolenkarren terug komen van af het HO-terrein.
wie weet wat dat kan zijn - graag de info ter lering en vermaak.

Arjen-V

  • Offline Offline
  • Berichten: 760
  • Internationaal Cargo-MCN
    • https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA
Kolen en erts per trein
« Reactie #5 Gepost op: 24 October 2010, 16:47:01 »
misschien dat deze discussie kan worden afgesplitst.

@focus, doe nu niet zo eigenwijs, de wagens die jij vanaf de corus ziet komen zijn toch echt kalk wagens welke van het zelfde wagentype zijn als de kolen wagens namelijk Falns.
Kolen vanuit de Awhv worden ook in Fals'n vervoerd maar komen ECHT NIET in beverwijk en neem dat maar aan van iemand bij corus in de achtertuin ligt en dagelijks in de Awhv vertoeft.
Schaal 1:1 analoog Tijdperk V/VI. En Duisterhuizen  1:87 digitaal Tijdperk V/VI met Multimaus.
Bekijk ook eens de door mij gemaakte en gereden Cabineritten op: https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3615
    • Flickr
Kolen en erts per trein
« Reactie #6 Gepost op: 24 October 2010, 16:48:35 »
Gezellig hier  ;D Even wat feiten op een rijtje:
- er gaat geen erts per trein naar de hoogovens
- er gaat wel kalk(steen) per trein naar de hoogovens, maar dat in een veel moderner wagentype (de reeds genoemde Falns)
- kalksteen gaat gewoon in open wagens, kalk in wagens met schuifdak

Focus2

  • n-spoorder (nl personen- en goederen treinen plus hier rijdende buitenlanders)
  • Offline Offline
  • Berichten: 353
  • goederentransport in 1:160
Kolen en erts per trein
« Reactie #7 Gepost op: 24 October 2010, 16:50:05 »
@laurent:
deze karren bedoelde ik dus niet.


Arjen-V

  • Offline Offline
  • Berichten: 760
  • Internationaal Cargo-MCN
    • https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA
Kolen en erts per trein
« Reactie #8 Gepost op: 24 October 2010, 16:51:01 »
Dat zijn Falns'n voor KALK
Schaal 1:1 analoog Tijdperk V/VI. En Duisterhuizen  1:87 digitaal Tijdperk V/VI met Multimaus.
Bekijk ook eens de door mij gemaakte en gereden Cabineritten op: https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA

Focus2

  • n-spoorder (nl personen- en goederen treinen plus hier rijdende buitenlanders)
  • Offline Offline
  • Berichten: 353
  • goederentransport in 1:160
Kolen en erts per trein
« Reactie #9 Gepost op: 24 October 2010, 16:53:59 »
exact!... en dat gaf laurent ook al aan.
deze karren zijn afsluitbaar- logisch als er kalk vervoerd wordt.
vraag blijft wat wordt er dan aan/afgevoerd met open karren?

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Kolen en erts per trein
« Reactie #10 Gepost op: 24 October 2010, 16:55:13 »
Kalksteen, zie ook reactie van Sicco.

Huub

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re:Kolen en erts per trein
« Reactie #11 Gepost op: 24 October 2010, 17:11:52 »
De toon hier nodigt niet uit om er nog iets ter verduidelijking aan toe te voegen...
Groetjes, Bart

ES44C4

  • Offline Offline
  • Berichten: 1496
Re:Kolen en erts per trein
« Reactie #12 Gepost op: 24 October 2010, 17:34:34 »
Droom verder. Even wat informatie:
Erts worden alleen vanuit de Rotterdamse havens naar Dillingen am Saar vervoerd in zesassers met automatische koppeling.
Laurent

Erts werd ook in vierassige DB wagens type Falns vervoerd, toen het type Falrrs er nog niet was.
Er waren toen te weinig DB type Faals.

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re:Kolen en erts per trein
« Reactie #13 Gepost op: 24 October 2010, 18:05:45 »
- In de zelflossers met kanteldak (Tal...) wordt ongebluste kalk vervoerd. Dit poeder mag niet nat worden omdat het dan sterk exotherm reageert. Brand dus en dat wil je niet in je trein. De gebluste kalk wordt o.a. voor de reiniging van rookgassen (ontzwafeling) gebruikt.
- In de open zelflossers (Fal...) wordt kalksteen vervoerd. Dit gaat samen met erts en cokes de hoogoven in en helpt bij de vorming van slakken.

Zie ook mijn site voor plaatjes van spoorvervoer rondom de zware industrie in het Ruhrgebied.

Groetjes, Bart
« Laatst bewerkt op: 24 October 2010, 20:43:20 door Bart Donker. Reden: woordje geruild »
Groetjes, Bart

Focus2

  • n-spoorder (nl personen- en goederen treinen plus hier rijdende buitenlanders)
  • Offline Offline
  • Berichten: 353
  • goederentransport in 1:160
Re:Kolen en erts per trein
« Reactie #14 Gepost op: 24 October 2010, 20:34:20 »
beste mensen allemaal bedankt vooor juliie info.

ben blij dat er zoveel deskundigheid bij jullie aanwezig is.
over de manier van brengen kun je natuurlijk redetwisten- het zal wel iets met de leeftijd te maken hebben.
p.s. stronteigenwijs ben ik overigens niet.

tot slot heel veel plezier met de hobby.

de vraag overigens was: als het geen erts/kolen zijn wat zit er dan wel in die open karren?
het antwoord is als ik het goed begrepen heb kalksteen.
als het niet zo is graag reageren- anders sluiten we dit onderwerp.