Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
Vandaag om 15:49:08
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:48:15
Seuthe gaat stoppen door ex-DR V100
Vandaag om 15:46:46
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:38:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 15:18:38
schok bij vertrek door Sven
Vandaag om 15:12:01
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:03:06
Arduino loconet-interfaces door NTeering
Vandaag om 14:09:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 14:07:51
Lima door W.Broere
Vandaag om 13:58:51
Mijn geweatherde modellen door Zandmannetje390
Vandaag om 13:52:47
Spuitmondjes door Bahn-AG
Vandaag om 13:51:34
Aachenau West door Ronald69
Vandaag om 13:31:26
Yamorc booster door Montanbahn
Vandaag om 13:23:59
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door KNed
Vandaag om 13:06:17
C en K rails samen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 12:54:53
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 12:49:58
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 11:54:04
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 09:52:25
Een NS 5500 knutselen door vpeters1984
Vandaag om 07:05:49
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door 5166
24 July 2025, 23:34:30
Br 38 Piko Superen. door wob
24 July 2025, 21:31:24
Station Roodeschool door Torikoos
24 July 2025, 21:26:02
Keerlusmodule klappert nog...... door Ronald Halma
24 July 2025, 21:11:24
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
24 July 2025, 20:53:33
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
24 July 2025, 19:26:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
24 July 2025, 19:20:52
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
24 July 2025, 18:43:03
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
24 July 2025, 18:37:20
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
24 July 2025, 18:13:55

Auteur Topic: Verboden symbolen op modeltreinen, periode 2e wereldoorlog  (gelezen 54423 keer)

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
Re:Verboden symbolen op modeltreinen
« Reactie #15 Gepost op: 12 October 2010, 15:04:33 »
Je ziet ze ook in restanten van Griekse en Romeinse tempels, of in kunstig gelegde 17e en 18e eeuwse parketvloeren in diverse Europese paleizen en kastelen.

henk

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 12 October 2010, 15:16:54 »
Een en ander staat in het Duitse wetboek van strafrecht.
http://www.gesetze-im-internet.de/stgb/
Met name de artikelen 86 en 86a.

Het komt er op neer dat het gebruik van het hakenkruis in het openbaar simpelweg is verboden. Lid 3 van art 86 bevat een uitzondering voor een historisch accurate weergave in het kader van wetenschap of kunst. Dus in een film of een studie over WWII mag het wel (tenzij bedoeld voor nazi-propaganda), hoewel je dan nog zal zien dat er op de filmposter of het boekomslag geen hakenkruis is te vinden.

Voor de rest is het volgens mij allemaal jurisprudentie die tot nu toe dus heeft bepaald dat speelgoed of modelbouw niet zo belangrijk zijn dat ze onder de uitzondering vallen.
In eigen huis mag het weer wel, vandaar dat die bouwdoosjes wel decals met hakenkruizen bevatten maar dat je ze op de afbeeldingen op de doosjes weer niet zult aantreffen, in ieder geval niet in een Duitse winkel.
Mogelijk dat een fabrikant dus best een loc met een hakenkruis kan fabriceren, mits dat niet in de catalogus is te zien, de winkelier ze niet in de vitrine zet en de koper ze nooit naar een Duitse tentoonsteling meeneemt. Dat laatste moet je ook echt niet doen, want de organisatie heeft gegarandeerd geen trek in mogelijk gedoe en de politie staat ook echt op de stoep als je denkt het beter te weten.

Wat je er ook van vindt, het lijkt me geheel aan de Duitsers om te bepalen hoe ze met de geschiedenis omgaan en of dit overdreven is. Ben blij dat onze geschiedenis ook weer niet zo loodzwaar is, hoewel ze daar in Atjeh mogelijk anders over denken.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Bob R.

• Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
« Reactie #17 Gepost op: 12 October 2010, 15:20:54 »
Alleen importversies uit de VS hebben m ze er soms wel bij...
Zal dat het geval zijn, maar het is ook heel wat jaartjes geleden dat ik die bouwdozen in elkaar heb gezet.
Is dus van de laatste jaren of heb ik altijd Amerikaanse import gezien ?
Vr. groeten,
Bob

europaard

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 12 October 2010, 15:21:40 »
hey mannen ;)
het gebruik van ns symbolen is voor de wet verboden.... (y)
als je politieke propaganda wilt maken.
het toenmalige regime wilt verheerlijken. :o
behalve als je historisch correcte zaken wilt weergeven en,of zoals wij,een hobby bedrijven
waarin het om de zelfde reden wenselijk is  :)dan is het toegestaan.
er is momenteel een soort zelfcensuur in gang die alles op een hoop veroordeelt.
onlangs heeft het duitse gerechtshof in wurzburg zich hier over uitgesproken.
daar stond een hobbyist terecht die een groot rc vliegtuig van hakenkruizen had voorzien.
een mede hobbyist had m aangegeven maar gelukkig is de man vrijgesproken daar
hij enkel een historisch correct model
 had gebouwd hetgeen wel degelijk is toegestaan.
zoals enkele onder jullie misschien wel gezien hebben gebruiken wij op onze baan ook symbolen
uit die tijd ook dat is wettelijk toegestaan.
in het begin van de website zijn we regelmatig bezocht door het ministerie van justitie/binnenlandse zaken en defensie.
aangezien wij historisch correct werken hadden zij daar geen enkel probleem mee.

groetjes
andre

« Laatst bewerkt op: 12 October 2010, 15:25:10 door europaard »

Steef, ACTS 6700

• ACTS 6700/Locon 9800 Expert
  • Offline Offline
  • The 6700's Are Indestructible!!
    • ACTS/HUSA 6700 Kanaal
« Reactie #19 Gepost op: 12 October 2010, 15:22:55 »
In Indonesië is het hakenkruis een normaal teken. Het betekend namelijk gewoon een zon... In de WoII werd dit gebruikt omdat Hitl. de 'zon' was voor het duitse rijk en Duitsland weer machtig zou maken.

Gr. Steef.
Wiskunde: ACTS 1251 + 1252 + 1253 + 1254 + 1255 + (4x) Class 66 + (2x) v60 + Class 58 - (ACTS 6705 - ACTS 6701)= ACTS 6703©

Rondleiding in de 6700's van Locon!

stig

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 12 October 2010, 15:23:42 »
Ben blij dat onze geschiedenis ook weer niet zo loodzwaar is, hoewel ze daar in Atjeh mogelijk anders over denken.

Nou floris, kun je wel inpakken met je indo smalspoor...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Kas

• N-Spoor
  • Offline Offline
    • Michorius Modellbau
« Reactie #21 Gepost op: 12 October 2010, 15:27:26 »
En dan ga je op vakantie in bv indonesie en dan zie je ineens zomaar een swastika afgebeeld
en aanbidden die mensen dat ding om heel andere redenen dan de duiters deden..
brengt geluk in de meeste van delen van Azie.

Toen ik een aantal maanden geleden met mijn vriendin naar Korea (Busan) ben gereisd, om haar ouders voor het eerst te ontmoeten, werd ik op de voordeur ook door een enorme swastika begroet.
Dan schrik je toch wel even, want als eurepees heeft zo'n teken toch heel andere betekenissen als daar.
De eigenlijke reden van het swastika op de voordeur, was om aan te geven, dat er zich binnen een tempel bevindt.

Gr,
Kas

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #22 Gepost op: 12 October 2010, 15:29:30 »
Ben blij dat onze geschiedenis ook weer niet zo loodzwaar is, hoewel ze daar in Atjeh mogelijk anders over denken.
En Bali, en Lombok, en Rawah Gedeh, etcetera, etcetera. En dan niet bedoeld om te zeiken, maar even een completer overzichtje van 'onze' 19e eeuwse 'zendingsdrang'. Vooral op Java werd de trein een populair vervoermiddel onder de lokale bevolking. Dus die ex-SS bakkies van Floor doen maar weinig kwaad...  ;)

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 12 October 2010, 16:05:35 »
Even nog een toevoeging, ga naar de ruïne in valkenburg en boven, midden in een stukje gras, zal je een mozaïk hakenkruis aantreffen. En dit fort was er toch wel eerder dan de 2e wereldoorlog, dus wat betreft de betekenis van de swastika, die is pas veranderd sinds WOII (de betekenis misschien niet, maar voor een hoop mensen is dit het symbool van nazi duitsland).

Wat betreft die swastika op onze modellen, tsja, ik vind het wel mooi als het historisch correct is, maar ik snap ook wel dat het verboden is om dit symbool te gebruiken. Daarnaast kan je extreem rechtse ideeën niet wegnemen, maar toch vind ik dat het verbod gehandhaafd moet blijven. Bij onjuist gebruik zal het nog steeds mensen voor de borst stuiten, zelfs al hebben ze de oorlog niet meegemaakt. Maar ja, wat je thuis doet is ieders verantwoording. Zelf vind ik het ook boeiend en interessant, maar ik zal er niet mee lopen pronken idd. Goed, genoeg gezeurd, ben benieuwd naar foto's van dit soort modellen...
Spoor 0 adept

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #24 Gepost op: 12 October 2010, 16:13:12 »
Het is niet eens zozeer de pers, het OM zou dan wel weer kunnen reageren. Denk alleen al aan de zure reactie van het OM op de aankondiging dat de KB allemaal NSB-kranten online zou gaan plaatsen...  :-X
tja ach, dat is hetzelfde mechanisme als wat hier opspeelde over google books... we hebben dr niks mee te maken maar als we t een ander lastig kunnen maken zullen we dat geen moment nalaten, zogenaamd in naam van de benadeelden, maar van die benadeelden hoor je vervolgens niets.

enne als t indisch gebeuren niet meer mag, prima, heb ik altijd mn duitse marsmuziekrijtuigies nog.  ;D

maartens

• Offline Offline
  • Austria Express by Night
« Reactie #25 Gepost op: 12 October 2010, 16:15:54 »
Is het niet zo dat je een onderscheid moet maken tussen de 'oude' swastika, die 'recht staat' en de gekantelde met rode achtergrond die Hitler heeft bedacht?
M.a.w. de swastika in niet gelijk aan het hakenkruis van Hitler.

Herintreder sinds 2010

Roelof

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: 12 October 2010, 16:17:39 »
Als je bij de firma Gassner schildjes en transfers besteld in TP II DRB zitten er bij sommige Baureihe's "Hoheitsadler" op de stickervellen. Er wordt tevens op het bijgeleverde voorbeeld blad een waarschuwing geplaatst dat deze symbolen niet voor propaganda doeleinden mogen worden gebruikt.

http://www.gassner-beschriftungen.de/E2_DRB_Dampflokomotiven.html

Onderaan deze link staan deze "Hoheitsadlers".

Grt, Ronald.

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #27 Gepost op: 12 October 2010, 16:19:52 »
Heren, ik weet niet of dat het u opgevallen is, maar het duitse hakenkruis wat als Nazi symbool dienst deed, staat met rechts omgebogen hoeken altijd gekanteld weergegeven, terwijl de Oosterse symbolen recht, of zelfs linksom gebogen hoeken worden weergegeven. Hier zit nl het grote verschil.
SK
« Laatst bewerkt op: 12 October 2010, 17:13:13 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

guest7823

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: 12 October 2010, 16:20:25 »
http://nl.wikipedia.org/wiki/Swastika_(symbool)

Op zich wel leerzaam (maar zeker ook begrijpelijk) om te constateren dat Google "swastika" niet automagisch aanvult.

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #29 Gepost op: 12 October 2010, 16:21:24 »
http://nl.wikipedia.org/wiki/Swastika_(symbool)

Op zich wel leerzaam (maar zeker ook begrijpelijk) om te constateren dat Google "swastika" niet automagisch aanvult.

tik maar eens hakenkruis in.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.