Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 14:35:17
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 14:18:52
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 14:06:04
Spoor op industrieterrein Lage Weide door R1954
Vandaag om 13:34:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 13:24:31
Sfeer op je modelbaan door Hans Reints
Vandaag om 13:22:42
Museumdepot Beekbergen in H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:19:59
trein of metro naar Hoek van Holland door R1954
Vandaag om 13:17:00
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 12:53:11
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 12:44:13
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door MikeMike
Vandaag om 11:55:27
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Joz
Vandaag om 11:16:39
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door AlbertG
Vandaag om 10:25:46
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 10:24:43
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:23:04
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:03:48
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 08:52:06
Line-up foto's van modellen door 1200blauw
Vandaag om 07:43:35
Pimpen Rivarossi DD-AR door StefanNL_Plays
Vandaag om 05:54:25
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 00:27:57
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Keska
31 July 2025, 22:00:00
Nieuw Vlieringen door Wil uit ZO drenthe
31 July 2025, 21:45:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wil uit ZO drenthe
31 July 2025, 21:34:35
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
31 July 2025, 21:00:16
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
31 July 2025, 20:54:32
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
31 July 2025, 20:52:41
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door Overet
31 July 2025, 20:43:51
artikel nummers kloppen niet met spurweite n-spur door Rick
31 July 2025, 20:35:07
Mooi weer om buiten te spelen door Vroeger
31 July 2025, 20:15:18
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
31 July 2025, 19:23:30

Auteur Topic: uhlenbrock decoders + 6021 of mobilestation..etc etc  (gelezen 5722 keer)

BigBoy4020

• Offline Offline
uhlenbrock decoders + 6021 of mobilestation..etc etc
« Gepost op: 14 September 2010, 19:58:09 »
Hallo allemaal,

Ik ben sinds lange tijd weer verder gegaan met mijn Marklin 3rail HO treinen.
Ik heb er al meerder omgebouwd zo'n 4 jaar terug en heb toen ook een 6021 aangeschaft.

De loks die ik heb omgebouwd bevatten nu een uhlenbrock 76200 decoder en sommige een intellisound module.
Ik heb toen de 6002 transformator en de 6021 aangeschaft zodat ik de decoders ook kon programmeren en natuurlijk bedienen.

Nu wil ik ook marklin loks gaan aanschaffen met MFX en eventueel sound, alleen die bevatten zoveel geluidsfuncties dat ik die niet allemaal met de 6021 kan bedienen.

Nu is mijn vraag aan jullie kenners :) , kan ik de 6021 ook vervangen door een mobilestation2 zodat ik nog steeds de loks kan programmeren (mfx & uhlenbrock) of heb ik dan echt een centralstation nodig. En is de transformator 6002 nog wel geschikt voor MS2

alvast mijn dank.
Marc
« Laatst bewerkt op: 14 September 2010, 20:36:52 door rcmarc »

Anne W

• Gast
Re:uhlenbrock decoders + 6021 of mobilestation..etc etc
« Reactie #1 Gepost op: 15 September 2010, 22:35:34 »
Beste Marc,

Ik ga er van uit dat een Uhlenbrock decoder ook werkt met een MS, voor alle geluiden heb je met een MFX sound decoder inderdaad een MS nodig, maar je krijgt dan ook gelijk 128 staps bedrijf en of dat helemaal lekker werkt is de vraag, met de MS1 in ieder geval niet erg, te veel draaien aan de knop.

Overigens heb ik inmiddels 3 ESU MFX Decoders draaien, waarvan één met sound en die laten zich goed programmeren door mijn MS1 die ik speciaal voor snel programmeren aangeschaft heb, met mijn centrale rijden de MFX loks op 28 stappen en er zijn 8 sounds beschikbaar.

Voor echt deskundig commentaar zou je je aan kunnen melden op het 3-Rail Forum en je vraag stellen in http://forum.3rail.nl/index.php?board=126.0

Groet, Anne W

BigBoy4020

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 15 September 2010, 23:24:42 »
Hi Anne W,

Dank je wel voor je commentaar. Ik ben vandaag naar de winkel geweest om ook eens wat vraag en antwoord te halen.
Het schijnt nu dat de MS2 versie tijdelijk stop is gezet vanwege de software wat niet geheel volgens plan werkte, maargoed dat heb je altijd met kinderziektes niet waar.

Ik denk al hard na over hoe ik het ga aanpakken en wellicht als volgt.
Ik hou de 6021 voor het programmeren van de decoders want hiermee kan ik esu,uhlenbroch en marklin decoders programmeren. Deze sluit ik aan op de programmeer en test rails. En ik koop over een half jaartje de MS2 voor op de gewone baan en kan ik alle mfx geluiden gebruiken :)
Ik denk dat dit de verstandigste keuze is voor het ogenblik, wat denk jij er van.

Jan-Peter

• Offline Offline
  • Bnlx treinendokter.
« Reactie #3 Gepost op: 15 September 2010, 23:31:39 »
Hallo Marc,

Onder normale omstandigheden kun je met de Central unit 6021 tot acht functies besturen. De Mfx decoders hebben een tweede adres mogelijkheid. Dit adres is of nog niet geprogrameerd, of het eerst volgende adres ie 16 eerste vier functies, 17 functies vijf t/m acht.
Op deze manier heb je dus hetzelfde aantal functies met de MS1 en 6021. Nadeel is echter dat een lok twee adressen in beslag neemt en er dus een limiet aan Motorola2 zit van 40 loks met MFX decoders.

Je kunt natuurlijk altijd de 6021 door een MS2 vervangen, daar is niets op tegen. Dan kun je wissels en eloks besturen in nagenoeg volledig MFX\Systems format (max 10 lok tegelijkertijd). Dan zijn ook de functies 9 tot 12 beschikbaar.
De Uhlenbrock decoders 76200 zijn gewoon aan te sturen met Motorola format 2 (MM2) en DCC (inclusieef de 28 snelheidsstappen!) door de Mobile station 2.

Dus welke kant je ook op gaat er zijn genoeg mogelijkheden.

Vriendelijke groeten,
Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

BigBoy4020

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 16 September 2010, 08:30:02 »
Jan-Peter,
Ik ben net wakker maar dat is al mooi nieuws.
Echter maak ik me meer zorgen om het programmeren van de decoder. Ik denk niet dat ik een uhlenbrock kan programmerren met een MS2.
Daarom was ik al van gedachte om de 6021 te houden voor de test baan en de MS2 voor de hoofdbaan.

dank je wel
marc

Jan-Peter

• Offline Offline
  • Bnlx treinendokter.
« Reactie #5 Gepost op: 16 September 2010, 21:27:48 »
Hallo Mark,

Vanavond een tijdje lopen pielen met een lok uitgerust met een Uhlenbrock 76200 decoder.
Het programeren van de decoder gaat met de een Mobile Station eerste versie  niet zo gemakelijk als met een DCC centrale maar het gaat wel.

Ik vermoed dat hetzelfde resultaat te behalen is met de MS2, op vergelijkbare methode.
In t kort:
1 Lok alleen op de baan
2 Reset MS\MS2
3 Selecteer adress, zet licht aan.
4 Vijf keer de richting wijzigen, achterste licht flitst 4 keer.
5 Nieuwe lok maken met het adres van de CV die je wil wijzigen. Ricting wijzigen, 4 snelle flitsen.
6 Nieuwe lok maken met het adres van de waarde die de CV moet krijgen, Richting wijzigen, 4 langzame flitsen.
7 Indien klaar, druk op stop\noodstop, anders weer nummer 5.

Zie daar, lok kan alsnog geprogrammeerd worden. Hoe het programeren zich verhoudt in de buurt van het aantal loks limiet in de MS, heb ik nog niet nagegaan, maar ik denk een stap "6.5: Verwijder de twee 'nieuwe' loks", een optie zou  kunnen zijn.

Vriendelijke groet,
Jan-Peter

BigBoy4020

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 16 September 2010, 21:32:31 »
Hahaha
Je bent goed !!!
Zo'n knutselaar en uitprobeerder ben ik nou met computers ;)

Hier kan ik iets mee, dank je wel JP.

Anne W

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 16 September 2010, 22:44:56 »
Beste Marc,

Nog één opmerking voor de zekerheid: de MS2 is niet aanspreekbaar voor computer automatisering, dan moet je naar het CS2 (ook gelimiteerd in beschikbare programma's) of de ESU Ecos, die ook MFX "doet".

Vraagje: ben je computerprogrammeur?

Groet, Anne W

BigBoy4020

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 18 September 2010, 18:42:46 »
Hi anne,

Jawel dat klopt ik ben computer programmeur ofwel developer zoals het zo mooi kan heten :)
Nou ik heb hier en daar wat rondgekeken en info opgevraagd maar de MS2 heeft toch behoorlijk wat vragen opgeroepen inmiddels. Blijkt dat de betrouwbaarheid van de software te wensen overlaat, soms dan he. Sommige winkel verkopers raden me het zefs af en adviseren me de esu CS of iets in die geest zover ben ik nog niet gekomen.
Maarja gaat die ESU CS het wel weer doen met uhlenbrok decoders.... en zo blijven we van de straat he ;) haha

Anne W

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 18 September 2010, 22:46:32 »
Beste Marc,

De "ESU CS" is Ecos van ESU (ESU heeft een tijdje samengewerkt met Märklin en is eigenlijk de geestelijke vader van het CS1 en het MFX systeem), de Ecos is de enige niet-Märklin centrale die ook MFX "kan" (lees "mag"), ESU noemt het M4.

Ik zie geen reden waarom de Ecos het niet zou doen met Uhlenbrock decoders, ik lees een enkele keer wel eens wat over deze decoders op zich en zoals je dat kunt verwachten op een forum, was dat niet altijd positief.

Meneer de computerprogrammeur, goed oriënteren op de combinaties van centrale en pc-programma's en terugmeldsysteem, is denk ik belangrijk voor je.

Er is ook nog een systeem wat helemaal op een pc draait, maar daar heb ik weinig tot geen kennis van.

Als laatste: ik rij met een centrale met de naam Raptor, hierin zit ook de functionele automatisering, een interface voor een computer is klaar, moet nog getest worden, er komt een freeware baanplan programma bij en er zijn in de toekomst mogelijkheden om met de broncodes zelf dingen te gaan ontwikkelen, maar let op: de "intelligentie" blijft in de Raptor, de pc zal dienen als display voor het baanplan met actuele wissel- en seinstanden en de in uitvoering zijnde rijwegen en dan in de toekomst bijvoorbeeld data invoer en mooie plaatsjes van loks, snelheidsmeters, wat je maar kunt verzinnen (mijn fantasie)

Groet, Anne W

Jopie

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 21 September 2010, 23:37:22 »
Met je 6021 kan je alles programmeren en ben je nog altijd beter af dan met een MS2.
En als je een tweedehandse interface 6051 erbij koopt dan kan je ook werken met een pc.

Je hebt alleen geen dcc.
Later kan je altijd nog een echte centrale gaan kopen denk aan een CS2 of een Ecos, waarbij je je 6021 dan kan gebruiken als extra rijregelaar.

Met een MS2 kan je tot 16 functies bedienen bij mfx. Al hebben niet veel mfx locs met geluid meer dan 12 functies al zijn die er wel hoor.

BigBoy4020

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 22 September 2010, 08:11:53 »
@Anne W,
Geweldige info daar kan ik iets mee dank je wel.
Alleen alles via de pc laten draaien, dat gaan we nog niet doen. De baan vind ik er te klein voor, deze heb ik in de jongenskamer gebouwd en bied alleen plek voor een rand langs de wand en een twee verdiepingen hoor rangeer met een tunneltje er onder en een klein stationnetje.
Ooit als ik weer een zonder heb dan is ie van mij! hahahaha. En dan, ja dan ga ik het groots aanpakken met pc's en noem maar op.

@Jopie,
Dank je wel voor de info.
Ik zit ook te denken aan de ECOS2, vind ik er beter en gebruikersvriendelijker uit zien dan de CS2.
Alleen de prijs is nog best heftig, dus daar wacht ik nog even op of op een mooie aanbieding.

Jan-Peter

• Offline Offline
  • Bnlx treinendokter.
« Reactie #12 Gepost op: 22 September 2010, 08:33:06 »
Hallo Mark,

Hou er bij de keuze tussen de Ecos2 en Marklin CS2 rekening mee dat de Ecos mét trafo en de CS2 zonder trafo uitgeleverd wordt. Bij de CS2 komt er dus nog zo'n 100 Euro bij ... :(

Vriendelijke groet,
Jan-Peter

BigBoy4020

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 22 September 2010, 08:35:53 »
 :-[ :-[ :-[ :'(
Duidelijk.... dan ga ik oor de ESU ECOS2 in de aanbieding ofzo ;)

dito

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 28 September 2010, 17:16:04 »
Hallo Anne W
Terloops zie ik dat je voorstander bent van de raptor ,ook eens gelezen vroeger.Een vraagje daaromtrent:kan men dit zien werken in die winkel in Sas van Gent?Sorry dat ik dit vraag in dit draadje maar ik kan moeilijk om een enkele vraag een nieuw draadje openen
Dito