Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 21:43:52
Sfeer op je modelbaan door Ronald Halma
Vandaag om 21:43:25
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 21:25:07
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 21:11:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 21:10:48
De fabriek - Spoor 0 door NS264
Vandaag om 20:43:53
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 20:38:42
Her-(her-)beginnen door meino
Vandaag om 20:21:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 20:13:29
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door EN446
Vandaag om 19:35:05
Fleischmann Anna ombouw. door klusser
Vandaag om 19:19:58
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:15:29
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 18:47:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 18:00:40
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 17:23:54
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 16:57:23
Aachenau West door wob
Vandaag om 16:54:23
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ronaldk
Vandaag om 16:45:57
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 16:44:29
booster vraag door hmmglaser
Vandaag om 16:12:55
Leuke film over spoorwegbouw 1949 door Vislijn
Vandaag om 16:12:02
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:06:45
The Summer of 69 door Ronald Halma
Vandaag om 14:22:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:31:50
't Boemeltje door Sam
Vandaag om 13:26:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
Vandaag om 13:22:05
Met welke tang knip je verenstaal? door Montanbahn
Vandaag om 13:14:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:42:50
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door jan47
Vandaag om 12:41:51
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Jeronimos
Vandaag om 11:42:25
  

Auteur Topic: Baangedeelte met aparte booster, geen detectie, wél diodeschakeling?  (gelezen 9498 keer)

Ronald81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2661
    • M'n treinbaan...
Baangedeelte met aparte booster, geen detectie, wél diodeschakeling?
« Gepost op: 09 September 2010, 12:02:41 »
Hallo,

Ik ben van plan om mijn baan op te gaan splitsen in 2 gedeelten.

- Hoofdbaan: draait via bezetmelders en Koploper.
- Locdepot: wil ik apart gaan aansluiten op een andere booster, zonder bezetmelding (dus ook zonder Koploper).

Het locdepot kan maar via één spoor binnengereden worden. De locs die vanuit het depot naar de hoofdbaan gaan (of andersom) zullen allemaal handmatig gereden worden.
Is het voor het locdepot nodig, dat ik dit ga voorzien van een diodeschakeling? Kan nergens een duidelijk antwoord vinden, of dat nou persé nodig is...

Groet,

Ronald
Je rolt van het één in het ander...

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2050
Re:Baangedeelte met aparte booster, geen detectie, wél diodeschakeling?
« Reactie #1 Gepost op: 09 September 2010, 12:11:36 »
Is niet perse nodig.
Je krijgt door de diode schakelingen bij de stroomdetectie wat spannings verlies over de diodes. Op de punten waar je geen stroomdetectie hebt heb je dit spannings verlies niet wat dus een iets hogere spanning geeft, en dus kunnen je loks wat harder rijden, kan je verlichting wat feller branden. Of het kleine verschil altijd zichtbaar is?

Om dat netjes allemaal gelijk te houden kun je overal z'n diode schakeling tussen zetten zodat je dit probleem niet hebt. Denk dat het netter is, maar rij zelf al langere tijd met stukjes waar deze diode schakeling niet tussen zit, en geeft tot dus ver nog geen problemen.
Bij enkele loks heb ik soms het idee dat ze een beetje harder gaan rijden als ze naar een stuk gaan zonder diode schakeling, maar bij de meesten valt het me niet op.

Groet,
Roelco

piksov

  • Offline Offline
  • Berichten: 859
  • OpenDCC fan
    • Het rijk N op zolder
Re:Baangedeelte met aparte booster, geen detectie, wél diodeschakeling?
« Reactie #2 Gepost op: 09 September 2010, 12:14:56 »
Ik denk het wel en dat om de volgende reden: er zal een moment zijn dat een lok vanaf je depot weer de hoofdbaan op gaat. Die lok wordt pas gedetecteerd als hij HELEMAAL op de hoofdbaan is, het eerste stroomafnemende draaistel/wielstel zal zonder diode schakeling NIET worden gedetecteerd.

Die diode schakeling kost trouwens bijna niets...
OpenDCC fan

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2050
Re:Baangedeelte met aparte booster, geen detectie, wél diodeschakeling?
« Reactie #3 Gepost op: 09 September 2010, 12:22:50 »
Die lok wordt pas gedetecteerd als hij HELEMAAL op de hoofdbaan is, het eerste stroomafnemende draaistel/wielstel zal zonder diode schakeling NIET worden gedetecteerd.
Waarom is dat zo? Bij mij werkt het toch echt anders, de eerste stroomvoerende wielen op het detectie punt geeft melding tewijl de andere wielen nog op het deel zonder diode schakeling zit.

En als het al waar zou zijn hangt het nog van de baan af of dit problematisch zou zijn.

Die diode schakeling kost trouwens bijna niets...
Dit is natuurlijk wel waar, en het is dus ook wel aan te bevelen het te doen, maar op de vraag:
Is het voor het locdepot nodig, dat ik dit ga voorzien van een diodeschakeling? Kan nergens een duidelijk antwoord vinden, of dat nou persé nodig is...

en dan met name het persé, zeg ik, nee niet nodig leert mijn ervaring.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8819
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Baangedeelte met aparte booster, geen detectie, wél diodeschakeling?
« Reactie #4 Gepost op: 09 September 2010, 12:28:36 »
Hum... Daar zijn al heel veel discussies over gevoerd.... En die vraag is kort geleden ook al een keer gesteld.... In dit draadje wordt door Henk een heel goed aangegeven waarom het nodig is. Het is en blijft een combinatie van gebruikte systemen, welk bezetmelder, stroomafname van de treinen, enzovoort.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Ronald81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2661
    • M'n treinbaan...
Re:Baangedeelte met aparte booster, geen detectie, wél diodeschakeling?
« Reactie #5 Gepost op: 09 September 2010, 12:31:47 »
Ik denk het wel en dat om de volgende reden: er zal een moment zijn dat een lok vanaf je depot weer de hoofdbaan op gaat. Die lok wordt pas gedetecteerd als hij HELEMAAL op de hoofdbaan is, het eerste stroomafnemende draaistel/wielstel zal zonder diode schakeling NIET worden gedetecteerd.

...
...

De locs die vanuit het depot naar de hoofdbaan gaan (of andersom) zullen allemaal handmatig gereden worden.
...


De loc moet daarna via Koploper alsnog een plekje op het spoornet krijgen. Detectie bij het betreden van de hoofdbaan is dus niet nodig...
Vandaar mijn vraag, of die schakeling dan nodig is (én nut heeft)... ;)

Groet,

Ronald
« Laatst bewerkt op: 09 September 2010, 12:52:20 door Ronald81 »
Je rolt van het één in het ander...

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2050
Re:Baangedeelte met aparte booster, geen detectie, wél diodeschakeling?
« Reactie #6 Gepost op: 09 September 2010, 13:10:18 »
Hum... Daar zijn al heel veel discussies over gevoerd.... En die vraag is kort geleden ook al een keer gesteld.... In dit draadje wordt door Henk een heel goed aangegeven waarom het nodig is. Het is en blijft een combinatie van gebruikte systemen, welk bezetmelder, stroomafname van de treinen, enzovoort.

Groeten Ronald.

Ronald K,
Daar staat beetje hetzelfde, en dat is een prima theory die ik vanuit mijn opleiding ook kan begrijpen on ondersteun. De praktijk leert echter dat de theory niet altijd gelijk heeft. Tenminste in mijn situatie heb ik al detectie voor dat de volledige lok ( of in elk geval het stroomafnemende deel ) volledig in het detectie deel zit.

Ronald81,
Jij hebt in dit geval dus niets met detectie te maken, en dus gaat dit voor jouw allemaal eigenlijk helemaal niet op. Kun je dus alleen een klein probleem hebben doordat het een klein spanningsverschil tussen de secties zit.

Of dat een probleem opleverd zul je moeten testen. Het zal dan eenvoudig zijn de schakeling als nog toe te voegen.
Aan de andere kant, als je de onderdelen hebt liggen waarom dan maar niet gelijk die schakeling er tussen?

Groet,
Roelco
« Laatst bewerkt op: 09 September 2010, 14:52:39 door rjr »

Eenerspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1027
  • D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
Re:Baangedeelte met aparte booster, geen detectie, wél diodeschakeling?
« Reactie #7 Gepost op: 09 September 2010, 14:23:59 »
Ik zou die diodeschakeling wel gebruiken, om spanningsverschillen tussen de "koploperbaan" en de rest te voorkomen.

Of je problemen krijgt met detectie, zou ik niet kunnen zeggen. Ik verwacht het niet, omdat er gedecteerd wordt zodra er voldoende stroom loopt naar het detectiedeel.

Iets anders is de vraag: Hoe ga je van en naar het depot rijden? M.a.w.: waar vindt de eerste detectie plaats van een lok die de handmatig de hoofdbaan op wordt gestuurd? Die moet toch een keer in Koploper worden aangemeld. Trouwens ook afgemeld als hij van de hoofdbaan afkomt.

Ik zou het hele depot tot blok maken, of anders het eerste stukje spoor tussen hoofdbaan en depot, uiteraard mèt detectie. Laten we dat het koppelblok noemen. Bij rijden naar het depot toe laat je  Koploper de lok naar dat koppeblok sturen en hem daar stoppen. Vervolgens neem je hem over op handmatig en laat hem verder handmatig rijden in het depot.
Terug de hoofdbaan op doe je het andersom: je brengt de lok handmatig naar het koppelblok, meldt hem aan bij Koploper en laat Koploper de lok overnemen.

Voor een mooi, gelijkmatig rijgedrag tussen depot en koppelblok is m.i. een diodeschakeling in de voeding van het depot gewenst of zelfs nodig.

Mvg,

Henk
H0 2-rail met  iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Baangedeelte met aparte booster, geen detectie, wél diodeschakeling?
« Reactie #8 Gepost op: 09 September 2010, 14:30:59 »
Het spanningsverschil bij het weglaten van de diodeschakeling is fors, 1.4V , oftewel bijna 10% van de rijspanning. Verder kun je onverwachte resultaten krijgen wanneer je vanuit ongedetecteerde secties een gedetecteerde sectie inrijd , mede door dit verschil.

De kosten voor een gelijkrichter zijn dusdanig dat ik geen enkele reden zie om het NIET te doen zoals het hoort, dus met diodeschakeling. Bespaar jezelf een hoop mogelijke problemen in de toekomst...
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Eenerspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1027
  • D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
Re:Baangedeelte met aparte booster, geen detectie, wél diodeschakeling?
« Reactie #9 Gepost op: 09 September 2010, 14:45:57 »
Deze diodeschakeling is geen gelijkrichter. Het zijn 4 diodes, 2 bij 2 in serie geschakeld en die twee paren in serie geschakelde diodes staan weer antiparallel. Het enige doel is die spanningsval van 1,4 V te maken, omdat die ook ontstaat in de schakeling voor stroomdetectie in de gedetecteerde baangedeeltes.
Zonder die diodes zou de spanning in niet-gedetecteerde baangedeeltes 1,4 V hoger zijn dan in gedetecteerde baangedeeltes.

Ik heb eens een ongedetecteerd stuk baan zonder diodes gevoed. Dit gaf geen problemen met de detectie, maar je zag de lok wel duidelijk sneller rijden als hij het gedetecteerde stuk verliet en langzamer als hij in het gedetecteerde stuk kwam.

Mvg,

Henk
H0 2-rail met  iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Baangedeelte met aparte booster, geen detectie, wél diodeschakeling?
« Reactie #10 Gepost op: 09 September 2010, 14:51:34 »
Je kunt uit een bruggelijkrichter een diodeschakeling maken. Dat is wat oa Wim Ros ook doet met de door hem geleverde diodeschakeling : een brugcel waar 2 poten afgeknipt zijn. Dat is , zeker bij hogere stromen, de eenvoudigste en voordeligste methode.

En het zal wel problemen met detectie geven : als je gedetecteerde sectie veel korter is dan je lok zal de stroom weg van de minste weerstand nemen en dus niet door de detectieschakeling lopen maar door de secties zonder dioden.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1456
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re:Baangedeelte met aparte booster, geen detectie, wél diodeschakeling?
« Reactie #11 Gepost op: 09 September 2010, 15:17:49 »
De loc moet daarna via Koploper alsnog een plekje op het spoornet krijgen. Detectie bij het betreden van de hoofdbaan is dus niet nodig...
Vandaar mijn vraag, of die schakeling dan nodig is (én nut heeft)... ;)

Groet,

Ronald

Volgens mij niet nodig. De trein van de hoofdbaan stopt automatisch in het laaste blok waar aan gegeven dient te worden dat het vervolg blok handmatig bereden kan/moet worden.
Terug rij je de trein het (hoofd)baan blok binnen en meld deze aan in Koploper.
Dus geen Diode schakeling nodig.

dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2050
Re:Baangedeelte met aparte booster, geen detectie, wél diodeschakeling?
« Reactie #12 Gepost op: 09 September 2010, 15:26:41 »
Het zal geen problemen geven!!!

Nou ja, dit statement is natuurlijk net zo goed, of net zo fout als hierboven.
Bij mij geeft het geen problemen, dus het zal wel problemen geven is een fout statement.
Het kan problemen geven ja, bij detectie ja, maar die gebruikt Ronald niet, dus geeft het bij hem zeker geen problemen met detectie, want hij gebruikt in die overgang geen detectie. Of is dat nu zo moeilijk te lezen??


Dat spannings verlies blijft, maar 10% is het niet.
Ten eerste is de digitale spanning over het algemeen wat meer dan 14V.
Daarnaast even een datasheet van een gelijkrichter er bij gehaald en daarin staat dat het spanningsverlies bij 2A maar 1 volt is. Bij minder stroom is het verlies minder. Bij meer stroom is het verlies meer, al zou deze gelijkrichter niet meer stroom aan kunnen ( gelijk een extre beperking om dit wel te doen, je max stroom wordt niet meer beperkt door je versterker, maar door de gebruikte gelijkrichter of diodes )
Bij 1 Volt spannings verlies op 18 volt kom je net boven de 5% uit.

Heb ook even gekeken bij wat verliezen van diodes, en daar kan het verlies soms veel hoger zijn. Gevolg is dan opeens dat het niet gedetecteerde deel 5% lager is dan het gedetecteerde deel, terwijl zonder deze schakeling deze 5% hoger was. Maar wat is dan het voordeel van die schakeling?? het verschil blijft 5% ongeveer.

Ik denk dat iedereen het er wel over eens is dat de mooiste oplossing is ook dit niet gedetecteerde deel van de baan te voorzien van een schakeling om de spanningsnivo's gelijk te houden. Daarbij moet je dan dus wel dezelfde schakeling gebruiken als bij de stroomdetectie.
Echter, noodzakelijk is het niet, en of je een probleem hebt met het spanningsverschil? of je je treinen daadwerkelijk zult zien versnellen/vertragen bij een overgang zul je moeten testen.
Net als Henk heb ik dat ook zien gebeuren bij loks, maar bij veel van mijn loks valt het mij niet op dat ze het doen.

Groet,
Roelco

Gerwin

  • Offline Offline
  • Berichten: 120
Re:Baangedeelte met aparte booster, geen detectie, wél diodeschakeling?
« Reactie #13 Gepost op: 09 September 2010, 18:26:47 »
Je kunt uit een bruggelijkrichter een diodeschakeling maken. Dat is wat oa Wim Ros ook doet met de door hem geleverde diodeschakeling : een brugcel waar 2 poten afgeknipt zijn. Dat is , zeker bij hogere stromen, de eenvoudigste en voordeligste methode.

Toevallig voerde ik net een zelfde soort discussie binnen onze vereniging. De poten worden NIET afgeknipt, want als je dat zou doen gaat er helemaal geen stroom meer doorheen omdat alles in "sper" staat. Je moet volgens mij de + en - met elkaar doorverbinden (dat is niet zichtbaar op de foto's van Wim) en dan heb je de juiste spanningsval.
Gerwin, spoort NS tijdperk III in 1:160

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Baangedeelte met aparte booster, geen detectie, wél diodeschakeling?
« Reactie #14 Gepost op: 09 September 2010, 19:14:28 »
Gerwin : je hebt gelijk. De beide ingangen (de ~ of AC ingangen) neem je op in de leiding en + en - knoop je aan elkaar.

rjr : spanningsverlies ligt aan type gelijkrichter. Maar een silicium - gelijkrichtbrug (meest gangbare) is altijd circa 0.7V per overgang. En ik zie in de meeste datasheets er bij staan "per element" Waarmee dus word bedoeld 'per overgang' En ik lees nergens dat hij op de rest van de baan met volledige detectie werkt, dus hoe hij het daar geregeld heeft is voor ons allemaal gissen.

Bovendien wordt het aparte stuk uit een andere booster gevoed, dus dan kun je bij grotere spanningsverschillen tussen de beide secties nog veel meer rare verstoringen krijgen...
« Laatst bewerkt op: 09 September 2010, 19:27:15 door JAB van Ree »
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden