Doel:€250.00
Donaties:€107.50

Per saldo:€-142.50

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 23-11-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frycio82
Vandaag om 07:23:08
Reichsbahn, periode 2e wereldoorlog door Frycio82
Vandaag om 07:17:51
Sluiting of stilstand, multimaus, tweetje en een beginner...... door treinenhobby
Vandaag om 07:00:39
Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 06:48:38
3D/RM IG: Anycubic photon voor modelbouw gebruiker ervaringen door Tulpendaal
Vandaag om 05:43:37
Rheinburgh, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 02:42:35
Digitaal signaal voor schakeldecoders van één en dezelfde booster? door emanje
Vandaag om 01:37:23
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 01:06:48
Wanneer is N te klein? door Sven
Vandaag om 00:21:50
Train-O-matic rijtuigverlichting, hoe inkorten? door Sven
Vandaag om 00:17:16
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
03 december 2020, 23:45:57
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Thijs1271
03 december 2020, 23:45:35
BNLS werkspoor - NS 3908 door janw
03 december 2020, 23:42:54
BNLS-Module: Grasland - de keerlussen met schaduwbakken door Edsko Hekman
03 december 2020, 23:39:28
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door Hans van de Burgt
03 december 2020, 23:16:27
2275 en de 2384 qua tijdperk gelijktijdig inzetbaar? door Tedo
03 december 2020, 23:14:39
Wat vragen over het bouwen van een spoordijkje door Hendrik Jan
03 december 2020, 23:13:39
Raadplaatje door kar
03 december 2020, 23:08:19
Zimo decoder MX633, CV60 verandert niet de lichtintensiteit. door Bahn-AG
03 december 2020, 22:48:33
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Rondje_HO
03 december 2020, 22:43:57
Emco- Unimat SL door GerardvV
03 december 2020, 22:22:42
NS vervangt uit voorzorg voorlopig DDZ treinen door Freek Jonkers
03 december 2020, 22:17:18
Amsterdam Weesperpoort als nieuw station door Modellbahnwagen
03 december 2020, 22:08:40
Rottershausen TP IIIb(1956 - 1968) H0 door Ronald69
03 december 2020, 21:59:51
ACME 2020, nieuws van de fabrikant. door Michael
03 december 2020, 21:51:45
Brawa 44600 opknapper - Is deze te redden of niet? door DBCargo
03 december 2020, 21:44:32
Spoor op industrieterrein Lage Weide door NS264
03 december 2020, 21:30:32
Bruggen-IG: de spoorbrug in Geldrop in N door 3dbuildr
03 december 2020, 21:23:04
Bouw Bührtal III door nachbar
03 december 2020, 21:16:54
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door Frycio82
03 december 2020, 21:07:56
  

Auteur Topic: "Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief  (gelezen 272016 keer)

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1345
    • Mijn fotosite
Re: "Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief
« Reactie #1560 Gepost op: 23 oktober 2020, 15:38:57 »
zoals Beekbergen  :)



Alleen die telegraafpalen, geen idee of die ook langs lokaallijnen stonden. Aan de andere kant: wel de kortste telegraafverbinding tussen Arnhem en Apeldoorn.

« Laatst bewerkt op: 23 oktober 2020, 15:42:16 door Dpc Fo »
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 1176
Re: "Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief
« Reactie #1561 Gepost op: 23 oktober 2020, 18:27:55 »
Waarschijnlijk is het niet Beekbergen. Beekbergen werd namelijk door de HSM geëxploiteerd. Stalen dwarsliggers kwamen bij mijn weten oorspronkelijk alleen voor op SS-lijnen. Het jubileumboek dat bij 50 jaar Staatsspoor in 1913 is uitgegeven laat een paar typen ‘ijzeren’ dwarsliggers zien, waaronder dat met de omgebogen uiteinden, zoals op het zoekplaatje afgebeeld. En ik geloof niet dat na 1919 (samenwerking tussen de spoorwegmaatschappijen) complete railsystemen van een Staatsspoorlijn naar een HSM-lijn gingen.

Wolter

Rob E.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3021
  • Modelspoor is emotie...
Re: "Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief
« Reactie #1562 Gepost op: 23 oktober 2020, 20:43:19 »
Ik vind de diagonaal gelegde tegels op het perron niet echt Nederlands aandoen...., dus ik vermoed toch ergens bij onze zuiderburen...?

Rob
Gewoon een keer beginnen....

d.vanaalst

  • Online Online
  • Berichten: 83
Re: "Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief
« Reactie #1563 Gepost op: 23 oktober 2020, 23:14:28 »
Ik weet te weinig van hoe Nederlandse stations er ongeveer 80 jaar geleden uitzagen om te zeggen dat dit niet in Nederland is. Maar het tafereel doet me sterk aan Gent Sint Pieters denken. Het lijkt een vrij groot station, als je kijkt naar het aantal sporen en zichtbare stations dan zou dat er op kunnen wijzen dat het een grote stad is. Als mensen dan zeggen dat dit niet in NL is, te zien aan de tegels, misschien is dat een optie?

Groet Dennis
Groeten Dennis

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 608
Re: "Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief
« Reactie #1564 Gepost op: 23 oktober 2020, 23:30:07 »
Dacht ik eerst ook aan, maar bij Gent Sint Pieters is de vakwerkcontructie in de lengterichting onder het dak, recht en niet een beetje gebogen (maar wellicht verbouwd na de oorlog)
De perronkappen lijken wel wat op die van Valenciennes, alleen de foto's die je in Google daarvan vindt zijn van de verwoestingen in de eerste wereldoorlog, dus of dat nog bestond ten tijde van de tweede wereldoorlog... (het eveneens verwoeste stationsgebouw is wel herbouwd):


(van https://www.geneanet.org/cartes-postales/view/6486570#0)

Wel diagonaal gelegde tegels ook...

Dus misschien nog verder zuidelijk denken?
« Laatst bewerkt op: 23 oktober 2020, 23:33:49 door Quinzeedied »

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3165
Re: "Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief
« Reactie #1565 Gepost op: 24 oktober 2020, 08:34:15 »
Dat dak lijkt nogal gehavend te zijn van dat gebouw. Of is het reflectie?

Ik denk dus dat dat dak oorlogsschade heeft. Volgens mij zijn er weinig stationsgebouwen met oorlogsschade uit de meidagen van 1940 in Nederland. dan ligt België en Frankrijk dus meer voor de hand.

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1345
    • Mijn fotosite
Re: "Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief
« Reactie #1566 Gepost op: 24 oktober 2020, 11:19:40 »
Voor Valenciennes valt heel veel te zeggen; met name de constructie van de perronkappen. De ietwat gebogen langsliggers met verticale verstevigingen bij de kapspanten. Ook vond ik op internet een luchtfoto van Valenciennes waarop op de perronkappen diverse stalen masten/palen staan. Ook zie je hier een vrij laag gebouw op de achtergrond, dat ook op 'onze' foto zichtbaar is:

https://fr.wikipedia.org/wiki/Gare_de_Valenciennes#/media/Fichier:Valenciennes_railway_station,_1918_(19705654969).jpg

Wat er niet aan klopt: de positie van de perronoverkappingen. De Duitsers staan op een niet overkapt perron. Op de bovenstaande foto zie je geen 'open' perron liggen tussen twee perrrons met overkappingen, met daarbij wel de aantekening dat deze foto van 1918 is en dat mogelijk met deze overkappingen is geschoven bij het herstel van de WO I-schade.

Maar wat mij eerder doet twijfelen: het ontbreken van de ook nu nog aanwezige hoge oude bebouwing op de achtergrond. Die zou je op de foto toch moeten zien, hoe vaag ook. Misschien toch een ander station in de Nord?
« Laatst bewerkt op: 24 oktober 2020, 11:39:54 door Dpc Fo »
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1345
    • Mijn fotosite
Re: "Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief
« Reactie #1567 Gepost op: 24 oktober 2020, 11:29:36 »
Waarschijnlijk is het niet Beekbergen. Beekbergen werd namelijk door de HSM geëxploiteerd. Stalen dwarsliggers kwamen bij mijn weten oorspronkelijk alleen voor op SS-lijnen. Het jubileumboek dat bij 50 jaar Staatsspoor in 1913 is uitgegeven laat een paar typen ‘ijzeren’ dwarsliggers zien, waaronder dat met de omgebogen uiteinden, zoals op het zoekplaatje afgebeeld. En ik geloof niet dat na 1919 (samenwerking tussen de spoorwegmaatschappijen) complete railsystemen van een Staatsspoorlijn naar een HSM-lijn gingen.

Wolter

Daar heb je een sterk punt, Wolter. Aan de andere kant zou je je kunnen voorstellen dat NS, geconfronteerd met de Duitse eis tot het leveren van bovenbouwmaterialen, heeft geïmproviseerd met nog liggende oude voorraden mindere kwaliteit rails ter vervanging van de gevorderde betere materialen. Apeldoorn - Dieren was toen al een secundair lijntje. Vervanging door materiaal van mindere kwaliteit was in die omstandigheden geen onmogelijke optie. Overigens vind ik Beekbergen alleen een waarschijnlijke optie in combinatie met die opmerking Arnheim achterop de foto. Een ontplofte trein zou toch terug te vinden moeten zijn in de kranten van die tijd, maar Delpher.nl levert daar niets op.
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 608
Re: "Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief
« Reactie #1568 Gepost op: 24 oktober 2020, 11:53:23 »
Het sporenplan van Valenciennes bekijkend kon ik ook niet al echt een positie vinden waar de foto genomen zou kunnen zijn.
Er zijn wel voorbeelden van stations met een vergelijkbare stijl, zowel qua perrons als stationsgebouw.

Bijvoorbeeld Tourcoing, http://histoire-du-quartier-du-virolois.fr/acceuil/transport-train-tramway-bus-gare/sncf-les-ateliers-de-tourcoing-et-la-gare/3/)
Duidelijk is te zien dat dit station ook ooit een stationskap heeft gehad, waarvan alleen de onderzijde nog overeind staat. De perronoverkappingen zijn wel vrij lang ten opzichte van de oude kap, en dat past minder in het plaatje.

https://photorail.fr/p686858158/h81B71C63#h81b72cb4
Deze site (met ansichtkaarten van oude stations) geeft gelukkig veel oude foto's.
Foto is van Arras, leek mij ook een optie, alleen heeft de stationskap daarvan wonderwel de bombardementen in de eerste wereldoorlog redelijk doorstaan en lijkt de stijl van de perrons toch anders.

Met wat doorklikken kwam ik op deze foto van het station van Cambrai. Perronoverkappingen kloppen, geen stationskap, zelfs het raam op de hoek van het stationsgebouw lijkt wel op de foto met de soldaten. En ook een goederenloods met laadperron op de achtergrond...
https://photorail.fr/p686858158/h81B71C63#h81b76123
« Laatst bewerkt op: 24 oktober 2020, 12:35:05 door Quinzeedied »

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1345
    • Mijn fotosite
Re: "Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief
« Reactie #1569 Gepost op: 24 oktober 2020, 12:42:26 »
Arras had ik ook bekeken, idem Tourcoing, maar die spekbanden in het gebouw rechts klopten daar niet. Hier dus wel. Goede vondst! Zie ook de palen/masten op de perronkappen. Ik denk dat dit 'm is.
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

ingenium secundus

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10230
    • Mijn fotoarchief
Re: "Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief
« Reactie #1570 Gepost op: 24 oktober 2020, 12:49:50 »
 (y) Super, die gaat in de map 'overig'.
www.denelander.blogspot.dk over mijn leven in den vreemde

www.modulebaan.nl Dit jaar op Rail '20 :)

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1345
    • Mijn fotosite
Re: "Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief
« Reactie #1571 Gepost op: 24 oktober 2020, 12:57:58 »
Cambrai is in juni 1944 flink gebombardeerd, dus de lege achtergrond kan kloppen. Als je het station nu in Google Earth bekijkt zie je dat het nog steeds vrij kaal en laag is voor het station. Hier vind je nog foto's van het bombardement met een foto van het gehavende station en een van de overkappingen:

http://histoiredunord.over-blog.com/2014/08/carnet-de-guerre-annee-1944-maurice-collard.html

Overigens zou dat betekenen dat de foto is gemaakt toen de Duitsers al in het nauw gedreven werden. Die indruk maken die Kameraden niet.

Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

ingenium secundus

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10230
    • Mijn fotoarchief
Re: "Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief
« Reactie #1572 Gepost op: 24 oktober 2020, 13:05:03 »
Hier is geen zoekwerk nodig, Breda in mei 1940. De Duitsers hebben Breda een aantal keer gebombardeerd, een aanwezige hospitaaltrein heeft een voltreffer gekregen:



www.denelander.blogspot.dk over mijn leven in den vreemde

www.modulebaan.nl Dit jaar op Rail '20 :)

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 9367
Re: "Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief
« Reactie #1573 Gepost op: 24 oktober 2020, 13:24:21 »
Arras had ik ook bekeken, idem Tourcoing, maar die spekbanden in het gebouw rechts klopten daar niet. Hier dus wel. Goede vondst! Zie ook de palen/masten op de perronkappen. Ik denk dat dit 'm is.
Denk het ook. Mooie vondst Quinzeedied!  (y)

Nog even door Google'nd kwam ik op een of ander Frans forum ook nog wat fotomateriaal tegen (wel even scrollen...). De kappen hebben de oorlog overleefd en zijn pas later gesneuveld:
Klikerdeklik
De diagonale bestrating, waarschijnlijk iets van visgraat, is daarmee ook bevestigd.
En nu weet ik dus dat in Cambrai een leuk zijlijntje startte, leerzaam. Modelbouwers opgelet, erg schilderachtig en pittoresk!
« Laatst bewerkt op: 24 oktober 2020, 13:27:10 door Marc tramt »
Trambaantje in h0
Rosestraat in 0/0m 
Tea Tray Depot in 0
www.modulebaan.nl  Charleroi - Route de Mons

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1345
    • Mijn fotosite
Re: "Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief
« Reactie #1574 Gepost op: 24 oktober 2020, 13:33:11 »
Inderdaad, c'est supèr !  (y)

Dat draaischijfje....tenzij station Cambrai een tweelingzusje had (gezocht op architect, maar niets gevonden) is de gevelindeling identiek aan die van de foto met de Duitsers.

Op naar "Beekbergen"  ;D
« Laatst bewerkt op: 24 oktober 2020, 16:38:03 door Dpc Fo »
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo